Gå til innhold

Hvordan går man frem for å kjøpe bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avrslrr man et møte i banken og får hjelp til å se i en katalog over boliger til salgs eller må man selv dra rundt på visninger førsr også dra til banken å søke lån? Hvilken rekkefølge?  Jeg har sett litt på boligannonser på nett men tenker at det er enklere å få er møte i banken for å finne det man ønsker. Jeg kunne for eksempel tenke meg en litt stor bolig med bare ett soverom og kanskje et gjesterom som kan brukes til både lagringsplass og gjesterom. Men med litt god plass på kjøkkenet og stua. Soverommet og bad trenger ikke å være så stort. 

Men ofte når jeg legger inn søk på nettsider etter leiligheter på 80 kvadratmeter så er det med tre soverom eller mer. Jeg trenger ikke alle de soverommene. Synes det er vanskelig å finne leilighet for enslige med litt romslig kjøkken og stue. Jeg har ikke behov for tre soverom. 

Ellers er det spnne knøtt små trange boliger jeg finner....

Tenker på å kanskje kjøpe sånn modellhus som er vedlikeholdsfritt. Jeg har aldri kjøpt bolig så jeg har ikke peiling på hvordan jeg gjør det 🤣

Anonymkode: 712cf...b61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man snakker med banken først for å få litt greie på hvor mye man kan låne utifra inntekt og egenandel. Så drar man på visninger og når man finner en bolig man vil ha tar man på ny kontakt med banken 

Anonymkode: e2ce3...e39

• Liker 4
Skrevet

1. Få verdivurdering av evt eksisterende selveid bolig

2. Få finansieringsbevis av banken

3. Finn ut hvor og hvordan du vil bo

4. Sett opp et søk på finn

5. Gå på visninger. Ta gjerne med en pappa eller kompis som har eid og snekret på hus i mange år.

6. Sett det opp som interessert på de boligene du liker sånn at du ser hvor mye de faktisk går for og hvor lang tid der tar

7. Når du vet hva du vil ha, hva budsjettet strekker til og finner det rette huset så kast deg ut i budrunde

Anonymkode: 285ff...701

• Liker 5
Skrevet

Banken hjelper deg ikke med å finne bolig. Du må ordne finansieringsbevis og finne leilighet på egenhånd.

Anonymkode: 95d20...fae

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har kjøpt bolig før (det virker ikke slik, siden du spør), så går du gjennom sidene på nettet, selve sidene til megler foretakene og finn. Ser an hvor du skal ligge prismessig, og søker finansieringsbevis på forskjellige steder, ser hvem som kan tilby deg det som passer. Går på visninger, og byr på det som passer fint til deg.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) da vet jeg det jeg trenger å vite :) Skal få med meg pappa ja siden han har peiling 👍

Skrevet

Har du egenkapital?

Anonymkode: 23bed...cb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du egenkapital?

Anonymkode: 23bed...cb6

Har spart opp en god del ja. Tenkte å spare et par år til. Prøve å spare opp 100 000 til så har jeg 450 k sånn at jeg har litt i overkant av minimumskrav. Tenker å vente til rentene går ned. Jo mer jeg rekker å spare jo kortere tid trenger jeg å betale på lånet 

Skrevet

Det er et litt tregere marked nå (muligens ikke i ditt segment, kommer an på hvor du skal kjøpe) så ville helt klart vurdert å kjøpe innen noen mnd. om du har mulighet.

Dersom du venter til renta er på vei ned vil sannsynligvis boligprisene samtidig gå opp igjen, og da har du ikke spart noe særlig. Jeg kjøpte selv i Oslo under finanskrisen og jeg gikk fra å ha råd til en 2-roms på Furuset til å få kjøpt en 3-roms på Helsfyr med samme budsjett.

Anonymkode: 77b57...0b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er et litt tregere marked nå (muligens ikke i ditt segment, kommer an på hvor du skal kjøpe) så ville helt klart vurdert å kjøpe innen noen mnd. om du har mulighet.

Dersom du venter til renta er på vei ned vil sannsynligvis boligprisene samtidig gå opp igjen, og da har du ikke spart noe særlig. Jeg kjøpte selv i Oslo under finanskrisen og jeg gikk fra å ha råd til en 2-roms på Furuset til å få kjøpt en 3-roms på Helsfyr med samme budsjett.

Anonymkode: 77b57...0b6

Ok takk, jeg skal tenke på det :) jeg tenkte ikke å kjøpe i Oslo men i Tønsberg et sted :) litt landlig siden jeg har katt som er mye ute. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har spart opp en god del ja. Tenkte å spare et par år til. Prøve å spare opp 100 000 til så har jeg 450 k sånn at jeg har litt i overkant av minimumskrav. Tenker å vente til rentene går ned. Jo mer jeg rekker å spare jo kortere tid trenger jeg å betale på lånet 

Betjeningsevnen din er like viktig som egenkapital. Har du ikke høy nok betjeningsevne er det ikke sikkert du får lån.

Anonymkode: 697c2...8a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...