Gå til innhold

barndomsvenninne - hva legger du i det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en barndomsvenninne en du hadde i barndommen men som du kanskje ikke har så mye kontakt med i dag, eller er det en du har vokst opp sammen med og fortsatt har kontakt med? 

En (for meg) bekjent sa i dag "vi er jo barndomsvenner" og jeg tenkte øyeblikkelig at det er vi da ikke. Litt slik.. njaa, vi gikk i samme barnehage (jeg husker ikke det) men vi er ikke barndomsvenner siden jeg ikke ser deg som en venn men en bekjent, vi omgås ikke, har ikke felles venner osv men vi kjente altså til hverandre som små. Jeg vet at i en periode var det denne personens foreldre som tok meg med og leverte og hentet i barnehagen for eksempel fordi det har blitt meg fortalt da mine foreldre var uten bil en stund, men som sagt har jeg ingen egne minner om denne personen bortsett fra perifere - og derfor ser jeg altså vedkommende som en slags bekjent og ikke en venn.

(for ordens skyld valgte jeg å ikke korrigere personen fordi det ikke var så veldig viktig for meg hva denne mente men det fikk meg til å fundere litt..)

For meg er en barndomsvenn (og jeg har flere av de) som jeg gikk på skole med, noen fra 1 klasse, noen på ungdomsskolen osv og som fortsatt er venner av meg i dag. Vi møtes regelmessig, snakker med hverandre på telefon, snapper, er på sosiale medier osv, og har en relasjon til hverandre - denne personen har jeg ikke en gang på FB liksom, jeg ser denne som en bekjent, på linje med den nyinnflyddede naboen borti gata som jeg snakker med ved postkassen om vi treffes liksom.

Så lurte jeg på hvordan andre ser på det? Kunne du omtalt meg en barndomsvenn om vi gikk i samme barnehage i noen år men ellers ikke har noe kontakt eller tenker du som meg og at det er et skille? 

Anonymkode: aa3b7...c11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min definisjon ligner nok din. Venner jeg fremdeles har og har hatt helt siden barndommen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det er venner jeg fortsatt har.

Jeg tenker på noen få som barndomsvenner nå, mens venner jeg hadde i barndommen er noe annet :)

• Liker 1
Skrevet

Hos meg blir det begge deler. Både de jeg har fortsatt og de jeg hadde, men ikke har kontakt med lengre. Ville sagt vi var barndomsvenner om dem.

Anonymkode: ca042...6e2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hos meg blir det begge deler. Både de jeg har fortsatt og de jeg hadde, men ikke har kontakt med lengre. Ville sagt vi var barndomsvenner om dem.

Anonymkode: ca042...6e2

Hmm enig med deg også. Jeg kunnenok godt sagt at «vi var barndomsvenner» om noen jeg var venn med i barndommen. De barndomsvennene jeg fortsatt har «er jeg barndomsvenn med»

• Liker 4
Skrevet

Barndomsvenner er de jeg var venner med i barndommen, uavhengig av om vi er venner i voksen alder eller ikke.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Barndomsvenner fra veldig tidlig alder, som jeg ikke har sett mye til, var barndomsvenner, men jeg kjenner jo ikke dem. Barndomsvenner jeg har sett en del til i i sen barndom, ungdomstiden, og i 20-30 - årene er litt tettere i tid, og de kjenner jeg, så de er lettere å ta opp kontakten med. Men er jeg ikke i en utvidet setting med dem, er det lite naturlig å kalle det venninne nå, men jeg er veldig lite intrigant eller splittende i hodet, så det er ikke det jeg tenker mest på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så lurte jeg på hvordan andre ser på det? Kunne du omtalt meg en barndomsvenn om vi gikk i samme barnehage i noen år men ellers ikke har noe kontakt eller tenker du som meg og at det er et skille? 

Ja, det kunne jeg godt.

Kaller vel de fleste bekjente som jeg kjenner litt som venner

Skrevet

Jeg må nok si at jeg ikke betrakter noen jeg gikk i barnehagen som venninner nå. For å være helt ærlig, så husker jeg ikke hvem jeg gikk i barnehagen med. Har man vokst opp i samme by, er det naturlig å treffes i samme setting noen ganger, samme årskull, slik at det hadde vært naturlig å si at det hadde vært en bekjent.

Men hvis en har bodd resten av livet, så må nok jeg si at du er en fremmed for meg.

Skrevet

Men hvis en har bodd resten av livet i en annen by, så må jeg nok si at du er en fremmed for meg.

Skrevet

Som Daria så synes jeg at barndomsvenner er venner man hadde som barn, uavhengig av om de er venner i dag eller ikke. 

Altså, en i samme barnehage, som jeg kjente da jeg gikk i barnehagen, men som jeg ikke var venn med, er "en jeg gikk i barnehagen med" (Og samme med skole, folk fra klassen min som jeg ikke var venn med, er "Vi gikk i samme klasse på skolen") 
En jeg var venn med i barnehagen eller på barneskolen, er barndomsvenn. 

I dag har jeg kontakt med noen få barndomsvenner, mens de fleste er personer jeg ikke har sett eller møtt på over 30 år.

Anonymkode: 3e841...8ba

• Liker 2
Skrevet

Barndomsvenner = mennesker du var venner med i barndommen. 

Hvis det skal gjøres et poeng ut av at dere både var venner i barndommen og er det i dag, så kan man jo si det også.

"Vi møttes i barnehagen og har vært gode venner siden", "vi møttes i 1. klasse og var bestevenninner på barneskolen, gled litt fra hverandre men nå snakkes vi hver eneste dag" eller noe sånt.

Jeg anser de jeg lekte med omtrent hele barneskolen som mine barndomsvenner, selv om vi bare snakkes i forbifarten en gang i året nå. Mens ei god venninne som gikk i parallellklassen men som jeg aldri var sammen med/lekte med da vi var små, anser jeg ikke som en barndomsvenninne, siden vi først fant tonen etter at vi begge ble voksne. 

Skrevet

Hadde jeg møtt på en som mente vi var i en setting, som jeg hadde gått i barnehage med, eller tidlig barneskole, uten at jeg har bodd i samme by resten av livet, hadde jeg vurdert personen til å være gæren. Så ærlig må jeg nok være.

Skrevet

For å være helt ærlig er jeg veldig lite opptatt av skoler, steder jeg har vært. Det som er helt åpenbart, er at jeg ikke er i en setting med noen jeg ikke selv har valgt. 

Skrevet
Veggdyret skrev (4 minutter siden):

Barndomsvenner = mennesker du var venner med i barndommen. 

Hvis det skal gjøres et poeng ut av at dere både var venner i barndommen og er det i dag, så kan man jo si det også.

"Vi møttes i barnehagen og har vært gode venner siden", "vi møttes i 1. klasse og var bestevenninner på barneskolen, gled litt fra hverandre men nå snakkes vi hver eneste dag" eller noe sånt.

Jeg anser de jeg lekte med omtrent hele barneskolen som mine barndomsvenner, selv om vi bare snakkes i forbifarten en gang i året nå. Mens ei god venninne som gikk i parallellklassen men som jeg aldri var sammen med/lekte med da vi var små, anser jeg ikke som en barndomsvenninne, siden vi først fant tonen etter at vi begge ble voksne. 

Men en du tilfeldigvis gikk på skole med, som du aldri var venninne med, ville du vel ikke betraktet som barndomsvenner med? En du gikk i klassen med? Jeg har aldri vært i en utvidet setting med noen jeg gikk i klassen med, men som jeg ikke har sett så mye til siden.

Skrevet

Men jeg har faktisk hørt at mennesker med traumer, ofte henger igjen i barnehagen. Men de kan jo ikke la det gå utover oss vanlige.

Skrevet

Jeg har 2 stykk barndomsvenner. Men vi ses kun mellom 1-2 ganger i året. Vi er snart 40 år. 

Anonymkode: 89a09...695

Skrevet

Jeg ser ingen fra tidlig barndom, barnehage og tidlig barneskole. Dette fordi jeg ikke har bodd i den byen. Det er mange jeg har gått på skole med som jeg ikke har kontakt med, noe annet hadde jo vært rart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er en barndomsvenninne en du hadde i barndommen men som du kanskje ikke har så mye kontakt med i dag, eller er det en du har vokst opp sammen med og fortsatt har kontakt med? 

En (for meg) bekjent sa i dag "vi er jo barndomsvenner" og jeg tenkte øyeblikkelig at det er vi da ikke. Litt slik.. njaa, vi gikk i samme barnehage (jeg husker ikke det) men vi er ikke barndomsvenner siden jeg ikke ser deg som en venn men en bekjent, vi omgås ikke, har ikke felles venner osv men vi kjente altså til hverandre som små. Jeg vet at i en periode var det denne personens foreldre som tok meg med og leverte og hentet i barnehagen for eksempel fordi det har blitt meg fortalt da mine foreldre var uten bil en stund, men som sagt har jeg ingen egne minner om denne personen bortsett fra perifere - og derfor ser jeg altså vedkommende som en slags bekjent og ikke en venn.

(for ordens skyld valgte jeg å ikke korrigere personen fordi det ikke var så veldig viktig for meg hva denne mente men det fikk meg til å fundere litt..)

For meg er en barndomsvenn (og jeg har flere av de) som jeg gikk på skole med, noen fra 1 klasse, noen på ungdomsskolen osv og som fortsatt er venner av meg i dag. Vi møtes regelmessig, snakker med hverandre på telefon, snapper, er på sosiale medier osv, og har en relasjon til hverandre - denne personen har jeg ikke en gang på FB liksom, jeg ser denne som en bekjent, på linje med den nyinnflyddede naboen borti gata som jeg snakker med ved postkassen om vi treffes liksom.

Det spiller vel ingen rolle om man har gått i barnehagen, barne-eller ungdomsskolen sammen? Det avgjørende er vel om man engang har vært venner. Du har vage minner om denne personen. Hadde dere vært venner, hadde du husket det. At man ikke lenger har kontakt i voksen alder tenker jeg ikke er avgjørende for om de kan omtales som barndomsvenninner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...