Gå til innhold

Når man ikke har mer penger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, veldig flaut skrive dette innlegget men vet ikke hvor jeg skal søke råd. Begynner få orden på økonomi, men har enda noen utgifter som jeg må betale for å gjøre opp for det. Har kanskje 5000,- jeg mangler ca for å betale alt ned. Har spurt om foreldrene mine om tidligere låne, men føler jeg ikke kan spørre mer da beløpet jeg har lånt begynner bli stort. Jobber og studerer ved siden, men har blitt mye utgifter. Får somsagt orden nå, men enda litt igjen betale. Vurderer å selge en bunad til en billig penge(10.000,-).. Den er laget av familie og har stor verdi, men må ha penger for å nedbetale før det går til innkasso. Familien min kommer bli så skuffet, men hva annet kan jeg gjøre? Hva råder dere meg til?

Anonymkode: dc9ec...6e0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med selskapet det gjelder også blir dere enige om en nedbetalingsplan som er overkommelig.

Anonymkode: c766f...b18

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

5000 er lite som står igjen, og en bunad vil du sannsynligvis aldri få igjen uten å bruke et stort beløp med penger for ny.

Her ville jeg spurt familien om hjelp en siste gang, og forklart situasjonen med at alternativet er å selge bunaden.

Det er bedre, enn at du skal sjokkere dem med å selge en verdifull og dyr bunad for å få betale siste lille rest, og samtidig få nok et økonomisk tap med verdien på bunaden.

De 10 000 du vil få for bunaden vil svi lengre frem i tid, når du plutselig sitter i pluss, og fint kunne hatt bunaden, men da må ut med 30-40, kanskje 50 tusen for å få igjen bunaden du solgte til loppepris.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ta kontakt med kreditor og spør om lengre frist og å dele opp beløpet. 

Ta på deg en ekstrajobb der du får betalt etter arbeid utført. ( Vask, vedbæring, mattehjelp, selg ting på Finn, ( Ikke bunaden! For stor verdi)

• Liker 5
Skrevet

Jobb mer.

Anonymkode: ee930...e4e

• Liker 4
Skrevet

Trenger løsninger her og nå- altså helst ila de få dagene. Hjelper ikke jobbe mer akk nå da lønna er om lenge!

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Er jeg veldig politisk ukorrekt når jeg mener at du bør selge bunaden din, TS? Alle har et selvstendig ansvar for sin egen økonomi, og av og til må man bare bite i det sure eplet og gjøre det som må gjøres, selge unna verdier for å kunne betale uføre man har satt seg i.

Når det gjelder verdien av en bunad. Bestemoren min var alkoholiker og i et av raptusene hun hadde gikk bunaden, antageligvis pantsatt. Det var tre søstere som følte seg forsmådde, men 1) bestemoren min fikk den alkoholen som var viktig for henne, og 2) den kunne uansett ikke vært delt på tre. Det er bare en ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trenger løsninger her og nå- altså helst ila de få dagene. Hjelper ikke jobbe mer akk nå da lønna er om lenge!

Ring de du skylder og hør om du kan dele opp . Om du må i løpet av noen dager har du vel egentlig ventet litt for lenge 

• Liker 4
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (1 minutt siden):

Er jeg veldig politisk ukorrekt når jeg mener at du bør selge bunaden din, TS? Alle har et selvstendig ansvar for sin egen økonomi, og av og til må man bare bite i det sure eplet og gjøre det som må gjøres, selge unna verdier for å kunne betale uføre man har satt seg i.

Når det gjelder verdien av en bunad. Bestemoren min var alkoholiker og i et av raptusene hun hadde gikk bunaden, antageligvis pantsatt. Det var tre søstere som følte seg forsmådde, men 1) bestemoren min fikk den alkoholen som var viktig for henne, og 2) den kunne uansett ikke vært delt på tre. Det er bare en ting.

Tenker det samme!

Skrevet
Nåleputa skrev (1 time siden):

Ta kontakt med kreditor og spør om lengre frist og å dele opp beløpet. 

Ta på deg en ekstrajobb der du får betalt etter arbeid utført. ( Vask, vedbæring, mattehjelp, selg ting på Finn, ( Ikke bunaden! For stor verdi)

🤣

Anonymkode: 270a8...9d9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ring kreditoren din, selv om det er vondt. Ikke selg bunaden. 

Har du andre ting du kan selge? Klær, utstyr, ting du ikke bruker? 

Anonymkode: b8901...fc4

• Liker 3
Skrevet

NEI! IKKE selg bunaden. 5000 er lite penger. Snakk med foreldrene dine. De har nok noen gode råd. 

Anonymkode: 866c0...bb8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da tror jeg lån hos familien er løsning, for all del ikke selg bunaden.har du spurt om nedbetalingsplan?

Anonymkode: 36cf4...709

• Liker 2
Skrevet

Selg bunaden for så mye du kan. Og selg alt mulig annet av stort og smått du ikke har bruk for.

Anonymkode: 66226...c44

• Liker 1
Skrevet

Du dør ikke av inkasso. 

Ring kreditor og spør om å få dele opp beløpet 

Å selge bunaden er hinsides idiotisk. Det skal du aldri gjøre. Om så du får inkasso, lønnstrekk og narkogjeld og torpedoer etter deg. 

Selger du den vil du angre til du dør. For du vil aldri få en slik unik skatt tilbake. 

Anonymkode: 1be9b...a3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

ikke selg bunaden - det vil du angre på. Snakk med foreldrene dine først om du ikke kan snakke med kreditor.

Anonymkode: 384a0...e8b

• Liker 4
Skrevet

Kunne du solgt bunaden til noen i familien? Søskenbarn feks.?

Anonymkode: 67935...e0e

• Liker 3
Skrevet

Be om forskudd på lønn og jobb mer neste måned?

Anonymkode: 8387d...0f1

• Nyttig 2
Skrevet

Sitt barnevakt eller hundevakt. Ring kreditor. Selv noe annet. 

Som andre sier, å kjøpe ny bunad er hinsides dyrt. Må du selge, la noen i familien kjøpe den. 

Anonymkode: af26d...adb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...