Pusetassen Skrevet 17. november 2023 #1 Skrevet 17. november 2023 (endret) Hei! Jeg fikk nylig en nydelig orkide av min bestemor. Nå har jeg aldri hatt en orkidé før, så prøver å lære meg hvordan jeg skal ta vare på den. Håper derfor på litt forklaringer! Problemet er at noen av blomstene visner litt etter litt. Ikke mange på en gang, men tre-fire i uka, mer eller mindre. Samtidig har orkidéen de siste dagene fått masse nye knopper som spirer, så jeg vet den ikke er ferdig med blomstringen! Bare så det er sagt; jeg tror kanskje først at jeg vannet den for lite. Trodde man skulle vanne dem "ett eggeglass i uka", noe jeg lærte av min mor da jeg var barn. Men endret dette da jeg så at blomstene visnet og leste at det var gammel myte. Nå får den vannbad 1-2 ganger i uka og har etter dette klart å redusere antall visnede blomster, pluss at det nå kommer nye i en fykende fart! Likevel så faller det jevnlig blomster av. Litt mindre enn før mener jeg, men fortsatt noen. Hva er grunnen til dette? Jeg kan ikke forstå at den trenger MER vann, det tror jeg ikke er bra for røttene. Grenene på orkideen blir så nakne når det alltid faller av noe, skulle helst ønske de kunne bli jeg da. Er det noe jeg kan gjøre? Eller kan det være at de blomstene som visner nå er blitt såpass gamle, at det naturlig er tid for dem å falle av? Det er i grunn de blomstene lengst inne på grenene som visner, tipper de har vært der siden jeg fikk den (omtrent 1 1/2 mnd siden). Endret 17. november 2023 av Pusetassen
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #2 Skrevet 17. november 2023 Orkideer lever i superfuktige omgivelser. Vintre i Norge er antakelig det verste klimaet man kunne laget for den. De trenger mye lys og høy luftfuktighet. Jeg har helt gitt opp orkide. Med varmepumpe går det ikke Anonymkode: 9067d...ff4
Pusetassen Skrevet 17. november 2023 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Orkideer lever i superfuktige omgivelser. Vintre i Norge er antakelig det verste klimaet man kunne laget for den. De trenger mye lys og høy luftfuktighet. Jeg har helt gitt opp orkide. Med varmepumpe går det ikke Anonymkode: 9067d...ff4 Har min stående på badet. Der står den lyst (uten direkte sol), varmt, ikke i trekk og får da noe luftfuktighet når vi dusjer der, osv. Så tror ikke den skal ha noe problem sånn sett. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #4 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Orkideer lever i superfuktige omgivelser. Vintre i Norge er antakelig det verste klimaet man kunne laget for den. De trenger mye lys og høy luftfuktighet. Jeg har helt gitt opp orkide. Med varmepumpe går det ikke Anonymkode: 9067d...ff4 Varmepumpe har ingenting med det. Moren min har varmepumpe og hennes blomstrer hele tiden, hele året rundt. Når hun først får knopper som åpner seg, da varer de i nesten 9 mnd, det er ikke tull engang. Og hun både fyrer i peisen og bruker varmepumpe. Det gjelder å finne sin ting med orkideer, ikke bare vanne de og se det an liksom. Man må også prate med de, det liker de veldig godt. Jeg har begynt å gjøre som min mor og har blomster nesten hele tiden. Har de i potta, og under er det alltid vann, så jeg slipper å vanne de ofte, altså vanner de veldig sjeldent, når jeg ser at det ikke er vann i bunn og røttene ser grå ut, da fyller jeg på litt vann, så drikker den når den selv vil. Og innimellom snakker jeg med de på babyspråk, det liker de. Og denne måten funker, faktisk. Anonymkode: fa6e8...9d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå