Gå til innhold

Depresjon grunnet ytre omstendigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg deprimert på grunn av ytre omstendigheter jeg ikke rår over. Utdanning, arbeid, familieforhold, samliv, alt har gått rett vest. Hvordan finne tilbake mening i tilværelsen og ikke minst håp? Kan man på en måte akseptere, og gå videre og finne gleder, om så i hva? 

Anonymkode: 6a023...d69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du ikke rår over?

Jeg finner mye trygghet i å vite at jeg bestemmer over meg selv, selv. Da vil og de tingene som påvirker meg være noe jeg rår over.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke velge hva som skjer rundt deg og med deg, men du kan velge hvordan du reagerer. 

Jeg har det tøft nå selv (alvorlig kronisk syk) grunnet ting jeg ikke kan påvirke, og ja noen dager lar jeg tårene renne, men stort sett klarer jeg å finne glede i de små tingene. Det hjelper ingenting å gruble på alt som er vondt, med mindre du har tenkt å jobbe deg gjennom det og løse det. Det blir en form for tortur å hele tiden tenke på det. Fæle ting skjer. Sånn er det.

Nå må du jobbe med å komme over det, hver dag, og ikke la deg selv gå under. Jeg fokuserer på en dag om gangen. Sliter jeg veldig får jeg mannen min til å hjelpe å distrahere tankene (jeg er for syk til å gå ut av huset og se film f.eks slik mange andre kan gjøre). Du kan se på råd for deprimerte f.eks, og holde deg i fysisk god form, spise sunt osv. Men det viktigste for meg er å ta meg selv i de vonde tankene og styre de over på noe annet.

Anonymkode: 62a70...dcd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du bør innse at fin depresjon alltid er inni deg. Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. 

Hvis det hadde vært sånn som du tenker så ville jo alle som hadde levd under vanskelige forhold vært deprimert, men sånn er det jo ikke. Mange greier se det positive i det meste, mens de fleste har mulighet til å endre på noe i sin livssituasjon for å gjøre det bedre.

Utdanning, arbeid, familieforhold, samliv, er alle faktorer du kan gjøre endringer i bare du vil.

Anonymkode: 57a64...158

• Nyttig 1
Skrevet

fin=din

Skrevet

Fokuser på det som er bra, og det du har kontroll over. Det er mye som er bra som vi glemmer fordi det andre er så vanskelig. Jo mer vi fokuserer på det, jo lettere blir livet. 

Anonymkode: 2bbe1...918

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du bør innse at fin depresjon alltid er inni deg. Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. 

Hvis det hadde vært sånn som du tenker så ville jo alle som hadde levd under vanskelige forhold vært deprimert, men sånn er det jo ikke. Mange greier se det positive i det meste, mens de fleste har mulighet til å endre på noe i sin livssituasjon for å gjøre det bedre.

Utdanning, arbeid, familieforhold, samliv, er alle faktorer du kan gjøre endringer i bare du vil.

Det er vel forskjellen på å være deprimert eller frisk. Er man frisk ser man lysere på de samme tingene som man så mørkt på under depresjonen. Det handler jo ikke om hvor mye man vil. Jeg trener, spiser sunt, har tatt flere utdanninger osv. Men livet mitt raser sammen ved jevne mellomrom.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fokuser på det som er bra, og det du har kontroll over. Det er mye som er bra som vi glemmer fordi det andre er så vanskelig. Jo mer vi fokuserer på det, jo lettere blir livet. 

Takk ja prøver. Depresjon er tap leste jeg ett sted. Og depresjon fører til tap, miste jobb, miste relasjoner, miste matlyst osv. Så det blir lett en ond spiral. Når det har skjedd mange ganger gjennom livet så blir det stadig vanskeligere å finne håp. Men jeg finner en slags glede i de små ting, som å se på naturen, høre en god podcast. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel forskjellen på å være deprimert eller frisk. Er man frisk ser man lysere på de samme tingene som man så mørkt på under depresjonen. Det handler jo ikke om hvor mye man vil. Jeg trener, spiser sunt, har tatt flere utdanninger osv. Men livet mitt raser sammen ved jevne mellomrom.

TS er ikke deprimert. Hun føler seg "deprimert".

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk ja prøver. Depresjon er tap leste jeg ett sted. Og depresjon fører til tap, miste jobb, miste relasjoner, miste matlyst osv. Så det blir lett en ond spiral. Når det har skjedd mange ganger gjennom livet så blir det stadig vanskeligere å finne håp. Men jeg finner en slags glede i de små ting, som å se på naturen, høre en god podcast. 

Har selv lidd av depresjon, og tenker det er flere årsaker til hvorfor vi blir deprimerte/blir værende der. For meg er en av de viktigste tingene å slutte å være i fortiden. Det som har vært, har vært, det får vi ikke gjort noe med. Jobbe med selvfølelsen, mate underbevisstheten med positive ting om seg selv, fremfor negative. 

Når jeg merker at jeg faller tilbake til gamle negative mønster, så må jeg ta frem "hva er det som er bra". Og det er egentlig ganske mye som er bra, men det virker så bagatellmessig at man overser det. 

Bra med dagen så langt (for meg):

Jeg har tatt en varm dusj, og det kan jeg gjøre hver dag
Jeg har et hjem med alt jeg trenger av interiør, hvitevarer osv
Jeg har vann i springen, mat i kjøleskapet
Jeg har to velfungerende bein å gå på, så jeg har gått til butikken
Jeg har varme klær så jeg ikke fryser

... og sånn kan jeg fortsette. Det virker banalt å ta det på et sånt nivå, men det er undervurdert. 

• Liker 4
Skrevet

Google "how to increase chi". Det er masse du kan gjøre selv, TS ❤️ 

Anonymkode: 63eb3...885

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra med dagen så langt (for meg):

Jeg har tatt en varm dusj, og det kan jeg gjøre hver dag
Jeg har et hjem med alt jeg trenger av interiør, hvitevarer osv
Jeg har vann i springen, mat i kjøleskapet
Jeg har to velfungerende bein å gå på, så jeg har gått til butikken
Jeg har varme klær så jeg ikke fryser

... og sånn kan jeg fortsette. Det virker banalt å ta det på et sånt nivå, men det er undervurdert. 

Jeg syns ikke det er banalt. Jeg kan ikke fysisk dusje hver dag, eller gå butikken (eller såvidt i huset heller). Så å være takknemlig for det er bra, ikke ta det for gitt. Er helt enig i å ta det på et slikt nivå. Jeg er takknemlig for sunn mat for tiden, for varme i huset, for mykt sengetøy for eksempel :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns ikke det er banalt. Jeg kan ikke fysisk dusje hver dag, eller gå butikken (eller såvidt i huset heller). Så å være takknemlig for det er bra, ikke ta det for gitt. Er helt enig i å ta det på et slikt nivå. Jeg er takknemlig for sunn mat for tiden, for varme i huset, for mykt sengetøy for eksempel :)

Mange syns det er det, fordi det er slike ting man tar så for gitt. 

Man må ta det der man er med seg selv. Det er leit at du har såpass med begrensninger, men veldig imponerende at du klarer å se på de små detaljene ❤️ Varme, elektrisitet, vann, møbler, varm seng, klær, mat, tv.  

Er du fysisk dårlig pga depresjon som gir disse begrensningene, eller har du noe annet i tillegg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange syns det er det, fordi det er slike ting man tar så for gitt. 

Man må ta det der man er med seg selv. Det er leit at du har såpass med begrensninger, men veldig imponerende at du klarer å se på de små detaljene ❤️ Varme, elektrisitet, vann, møbler, varm seng, klær, mat, tv.  

Er du fysisk dårlig pga depresjon som gir disse begrensningene, eller har du noe annet i tillegg? 

Jeg har alvorlig fysisk sykdom, svarte lengre oppe i tråden med mine råd :) Er ikke deprimert, men har en tung periode akkurat nå, pga sykdommen og mange omstendigheter. Håper det kommer seg på sikt :) takk for omtanken. Hadde nok vært deprimert for lengst om jeg ikke klarte å finne gleden i alt rundt meg.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har alvorlig fysisk sykdom, svarte lengre oppe i tråden med mine råd :) Er ikke deprimert, men har en tung periode akkurat nå, pga sykdommen og mange omstendigheter. Håper det kommer seg på sikt :) takk for omtanken. Hadde nok vært deprimert for lengst om jeg ikke klarte å finne gleden i alt rundt meg.

Å, jeg trodde du var TS, og svarte utifra det :) 

God bedring til deg ❤️

Skrevet

Jeg begynte finne glede igjen i ting når jeg sluttet fokusere på det negative, og begynte fokusere på alt som var bra. I starten var det små ting, som ett godt måltid, en god bok, en kosete katt... Etterhvert begynte jeg trene, og fant mye glede, og da hadde jeg begynt snu den onde spiralen slik at jeg kom meg ut av den.

Anonymkode: a852e...331

Skrevet

Først når man har noe man må stille seg moralsk ansvarlig for, kan man finne ekte mening i livet. Å leke Gud i sitt eget liv er roten til mentale helseproblemer.

Anonymkode: ee30a...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...