Gå til innhold

Utleier lar meg ikke kjøpe ny sofa....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn i en leiebolig i sommer, som er delvis møblert. Dette ble jeg ikke informert om før på siste visningen, som mest var en formalitet siden jeg allerede hadde takket ja til tilbudet. Jeg er over 40 og hadde det meste av møbler selv, så det ble endel stress rundt denne situasjonen - men flyttet til slutt inn for da hadde jeg ikke andre muligheter på kort varsel. 

Ene møbelet som fulgte med boligen er en hjørnesofa, som jeg på visningen tenkte så helt grei ut (kikket ikke særlig nøye). I ettertid har jeg jo sett at den egentlig ser ganske fæl ut.....;

Baksiden på sofaen pluss ryggputene er svært falmet av solen, den er knekt i ene hjørnet, så den som sitter der kan ikke veie for mye 🫣 Forrige leietaker hadde katt, og det ser man tydelig spor av, for stoffet på sofaen har løse tråder overalt, i tillegg til at det er mye kattehår jeg ikke får bort uansett hva jeg prøver, og ene barnet mitt er allergisk! 

Nå er det jo masse salg og jeg tenkte da jeg skulle benytte meg av dette, og kjøpe oss en ny, fin og kattehår-fri sofa. Brukte mange dager på å finne akkurat den jeg og barna liker best, og de gleder seg til filmkvelder og kos i denne! 

Jeg sendte mld til huseier og informerte om dette, og skrev på en høflig måte hvorfor jeg vil kjøpe vår egen, og at det er kjempefint om hun kan få hentet den gamle sofaen om ca 6 uker. Da fikk jeg svar TO dager senere, om at dette ikke er mulig, for hun har ingen plass å gjøre av sofaen... 

Har hun faktisk lov til å gjøre dette?? 😟 Den sofaen ser jo helt forferdelig ut uansett, og burde bare vært kjørt på søppeldynga.... Jeg sa ikke det til henne da, men har skikkelig lyst! 

Anonymkode: 4f59f...413

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare send henne en ny melding og si at sofaen som står der er skitten og ikke renset etter forrige leieboer og at hun må hente den den. Ikke godta at hun sier nei. 

Anonymkode: 7edab...40c

• Liker 16
Skrevet

Og du kan fint fortelle henne at sofaen bør kastes, får da være grenser. Det er jo utrolig frekt av henne å forvente at nye leietakere skal bo i kattehår og møkk etter forrige leietaker. 

Anonymkode: 7edab...40c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Utleier får skattemessige fordeler av å leie ut delvis møblert. Når sofaen følger med så er det eventuelt ditt ansvar å oppbevare denne på ett trygt sted fram til du flytter. Alternativt kan du foreslå for huseier at du kjører sofaen på dynga, og at sofaen du kjøper følger leiligheten videre når du flytter. Uansett hvordan du vrir og vender på dette, så er dette en kost du må ta da du aksepterte en delvis møblert leilighet.

Anonymkode: df71a...9ef

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å gi beskjed om at sofaen er ødelagt? Så kan kanskje utleier erstatte? 

Anonymkode: 24e54...1f6

Skrevet

Da sier du at sofaen er knekt, at enten kjøper du ny eller så får hun kjøpe ny. Som utleier får hun leie ut møbler av en vis kvalitet. 

• Liker 8
Skrevet

hvis du leier møblert og det står i kontrakten kan utleier si nei. Men utleier er da forpliktet til å sørge for et helt møbel, om det er feil og mangler på møbelet kan du klage på dette i hht kontrakten. 

Anonymkode: a9547...9fb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Når du leier møbler er det "dine" møbler og ditt ansvar å oppbevare disse. Du kan derfor hverken forvente eller kreve at utleier kommer og henter ut en så stor ting som en sofa.

Men du kan derimot både forvente og kreve at det som følger med er helt og fungerer. Så du kan si at sofaen var ødelagt og forvente en ny eller "ny".

Alternativt kan du selv spørre om å få bytte ut eksisterende møbbel og kvitte deg med den gamle. Men da må du la din sofa bli stående når du en gang flytter.

Anonymkode: 39828...a16

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tilby deg eventuelt å kjøpe en sofa du kan sette igjen etter at du flytter, da en billig en men som ser og oppleves helt ålreit ut. Det meste er jo bedre enn det du har i boligen nå. Det er jo vinn-vinn for både deg og utleier. 

Alternativt så kan du jo klage på tilstanden på sofaen. Når man leier møblert, så kan man kanskje ikke forvente null slitasje, men møblene kan jo ikke være defekte eller veldig skitne slik sofaen er. Men jeg ville prøvd det første alternativet først, og så får du heller krangle og ta tilstanden i en juridisk prosess hvis utleier er av det kranglevorne slaget. 

Anonymkode: fa790...7ff

• Liker 4
Skrevet

Det kan du fint ordne ved å ordne oppbevaringsplass for sofaen frem til du skal flytte ut. Det er ditt ansvar, du leier den med møbler, vil du ikke ha møblene så får du ordne oppbevaring, så setter du de på plass igjen når du flytter ut.

Anonymkode: ce915...8b7

• Liker 1
Skrevet

Syns det var veldig rart. Jeg har bodd i leiligheter som er delvis møblert og da har jeg alltid fått beskjed om å si ifra hvilke ting jeg ville at de skulle la bli stående og hva jeg ikke ville ha der slik at de kunne fjerne det. Der jeg bor nå var det en stygg blå sofa, et beige/hvitt gulvteppe og et hvitt vitrineskap. Jeg sa ifra med en gang til huseier at vi har egen sofa så den ville vi ikke ha stående, men att de gjerne kunne la gulvteppet og vitrineskapet stå. Og da gjorde de det. 

Syns det er ekstremt dårlig gjort om utleier ikke vil fjerne sofa'en hvis den tydelig er slitt og har kattehår på seg som dere kan reagere på når det er allergi i hjemmet. 

Anonymkode: c9426...d1f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Syns det var veldig rart. Jeg har bodd i leiligheter som er delvis møblert og da har jeg alltid fått beskjed om å si ifra hvilke ting jeg ville at de skulle la bli stående og hva jeg ikke ville ha der slik at de kunne fjerne det. Der jeg bor nå var det en stygg blå sofa, et beige/hvitt gulvteppe og et hvitt vitrineskap. Jeg sa ifra med en gang til huseier at vi har egen sofa så den ville vi ikke ha stående, men att de gjerne kunne la gulvteppet og vitrineskapet stå. Og da gjorde de det. 

Syns det er ekstremt dårlig gjort om utleier ikke vil fjerne sofa'en hvis den tydelig er slitt og har kattehår på seg som dere kan reagere på når det er allergi i hjemmet. 

Anonymkode: c9426...d1f

Dette er ekstraservice og unntaket, ikke regelen.

Det er ikke alle som har masse plass til å oppbevare slike store møbler og bare kan hente det inn og ut. Dessutten er noe av grunnen til å leie ut møblert å slippe slitasjen det er på boligen ved å flytte store møbler.

Vi leier ut møblert og hadde ikke hentet ut sofaen. hvis leieboer ikke ønsker den har vedkommende leiet feil leilighet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når du leier møbler er det "dine" møbler og ditt ansvar å oppbevare disse. Du kan derfor hverken forvente eller kreve at utleier kommer og henter ut en så stor ting som en sofa.

Men du kan derimot både forvente og kreve at det som følger med er helt og fungerer. Så du kan si at sofaen var ødelagt og forvente en ny eller "ny".

Alternativt kan du selv spørre om å få bytte ut eksisterende møbbel og kvitte deg med den gamle. Men da må du la din sofa bli stående når du en gang flytter.

Tenker det samme.

Hvis du kan oppbevare den gamle sofaen, er det jo selvfølgelig helt greit. men utleier leide ut leiligheten med sofa, da skal ikke hun måtte oppbevare den et annet sted og koste på seg penger med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det kan du fint ordne ved å ordne oppbevaringsplass for sofaen frem til du skal flytte ut. Det er ditt ansvar, du leier den med møbler, vil du ikke ha møblene så får du ordne oppbevaring, så setter du de på plass igjen når du flytter ut.

Anonymkode: ce915...8b7

Det er sånn det er

• Nyttig 1
Skrevet

For en lat utleier 😲

Anonymkode: 357e3...fd7

• Liker 1
Skrevet

Kan den sofaen stå på et annet rom, f.eks. et soverom? Eventuelt at du slev har et annet sted å lagre den? 

Er for all del enig i at utleier er urimelig, men noen mennesker er jo bare sære. 

Anonymkode: 6e8a4...a8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan den sofaen stå på et annet rom, f.eks. et soverom? Eventuelt at du slev har et annet sted å lagre den? 

Er for all del enig i at utleier er urimelig, men noen mennesker er jo bare sære. 

du selv**

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er ekstraservice og unntaket, ikke regelen.

Det er ikke alle som har masse plass til å oppbevare slike store møbler og bare kan hente det inn og ut. Dessutten er noe av grunnen til å leie ut møblert å slippe slitasjen det er på boligen ved å flytte store møbler.

Vi leier ut møblert og hadde ikke hentet ut sofaen. hvis leieboer ikke ønsker den har vedkommende leiet feil leilighet.

Men om sofaen var ødelagt hadde dere vel ikke leid ut med den stående? Det er jo det utleier har gjort her.

Til ts: du godtok å leie møblert/delvis møblert, så jo i utgangspunktet står jo sofaen der. Vi leier møblert nå, og har blant annet flyttet en del av en dobbeltseng inn på boden fordi niåringen ikke trenger dobbeltseng, men ber jo ikke huseier om å ta den jobben...

Og igjen, ødelagte møbler er noe annet enn "den der liker jeg ikke", leier man møblert er hele møbler et minimum tenker jeg.

Anonymkode: 1d514...2e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å gi beskjed om at sofaen er ødelagt? Så kan kanskje utleier erstatte? 

Anonymkode: 24e54...1f6

BobbySocks skrev (1 time siden):

Da sier du at sofaen er knekt, at enten kjøper du ny eller så får hun kjøpe ny. Som utleier får hun leie ut møbler av en vis kvalitet. 

Dette er sikkert den typen utleier som da vil hevde at det er leietager som har ødelagt den og vil kreve at leietager skaffer ny sofa, når det leies ut møblert så må utleier og leietager gå over møblene sammen når leieforholdet starter.

Anonymkode: f472e...a1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så klart vil utleier at leieboer skal sitte med den stygge slitte ekle sofaen. Det er vel bare folk med egne hus som kan ha fine ting. 

Denne egoismen opplevde jeg også i stor grad når jeg leide. Vi skulle ikke bli tatt hensyn til, vi skulle bare være til nytte for utleier. 🤔

Anonymkode: 357e3...fd7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...