Gå til innhold

Hund som er gal etter sofapledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund med en spesiell væremåte som jeg lurer på om noen med god kjennskap til hundeadferd / språk kan gi meg tilbakemelding på. Det handler om at hun er veldig opphengt i pledd (sofapledd, sånne man har i stua når det er kaldt). Handlingen har vært særlig ille under og etter de to siste løpetidene, men har vedvart også etterpå, men da ikke like ille. Hun skal nå være i en rolig mellomfase mellom løpetidene, og likevel kan hun finne på å absolutt skulle ha disse pleddene i fred. Særlig gjelder dette på kveldstid. Og det var vart i over et år.

Det som skjer, er at hunden tar tak i pleddet, legger seg gjerne oppå det eller drar det med seg til der hun vil ligge. Henter jeg da et annet pledd til meg selv, kan det hende hun vil ha det også. Da legger hun seg inntil meg, og forsiktig kan dra pleddet fra meg. Sier jeg nei, så godtar hun det, men hun kan stirre og stresse (pese). Jeg har prøvd å dele pleddet med henne, men hun vil helst ha det for seg selv. Det har hendt at hun har knurret til oss hvis vi vil ta fra henne et pledd, men stort sett går det greit hvis vi bare lar henne være i fred og tar et annet pledd selv.

Men hun er litt vanskeligere mot de andre dyrene i huset. Vi har også en annen hund, og en katt. Disse bryr seg overhodet ikke om pleddene, men om de tilfeldigvis nærmer seg pleddene på kveldstid, så kan den første hunden være veldig tydelig på at de skal holde seg unna (kan knurre eller bjeffe). De andre dyrene prøver seg overhodet ikke på noe kamp, det er mer sånn hvis de tilfeldigvis kommer for nær.

Det har hendt at hun vil ha med pleddet ut når hun skal tisse i hagen før vi legger oss, og når vi ikke lar henne, da vil hun ikke bli med ut. Det løser seg ved å bytte pleddet med godbit, da blir hun med ut… Men, litt styrete dette her. Det begynner å bli kaldt ute og jeg liker godt å sitte med pledd i sofaen, så har ikke så lyst å gjemme dem bort nå. (Under løpetid og i varmere vær har vi gjemt dem vekk). Setter pris på kommentarer. Bør dette trenes vekk? Er det normal hundeadferd? Vil legge til at vi har forsøkt å ta vekk nåværende pledd, og erstatte med andre typer, men det ble samme problem. Har heller ikke hjulpet å vaske dem, i håp om at en lukt skal forsvinne. 

Anonymkode: 45cbd...db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som innbilt svangerskap. Min var sånn med kosedyr når hun hadde løpetid. Stresset veldig og skulle enten kose intenst med dem eller drepe dem eller voldta dem. Det endte med at veterinæren anbefalte kastrering, fordi slik adferd visstnok kan ha sammenheng med økt risiko for livmorbetennelse. Det viste seg å stemme, for da de fjernet livmoren hadde hun allerede en begynnende betennelse der. 

Anonymkode: 7269e...dfe

• Liker 4
Skrevet

Oi, takk for tips. Har jo vurdert tanken, men det har jo vart så lenge... Kan vel ikke ha innbilt svangerskap over flere sykluser sammenhengende? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, takk for tips. Har jo vurdert tanken, men det har jo vart så lenge... Kan vel ikke ha innbilt svangerskap over flere sykluser sammenhengende? 

Hm, ja det er jo litt rart at det vedvarer. Da vet jeg ikke  - håper du får svar fra noen andre som vet mer 🙂

Skrevet

Innbilt svangerskap. Det kommer noen uker - to måneder etter endt løpetid. Har tispa løpetid to eller tre ganger i året, kan det bli litt mye av det gode med innbilt svangerskap i tillegg. 

Snakk med veterinæren din. Det finnes tabletter som minsker/eliminerer innbilsk løpetid. Husker ikke hva tablettene heter, men det skal være ganske effektivt 

Anonymkode: 24c85...5bf

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Innbilt svangerskap. Det kommer noen uker - to måneder etter endt løpetid. Har tispa løpetid to eller tre ganger i året, kan det bli litt mye av det gode med innbilt svangerskap i tillegg. 

Snakk med veterinæren din. Det finnes tabletter som minsker/eliminerer innbilsk løpetid. Husker ikke hva tablettene heter, men det skal være ganske effektivt 

Haha, morsom skrivefeil: "innbilsk løpetid". Når tispene har løpetid og tror de er skikkelig deilige 😂

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Haha, morsom skrivefeil: "innbilsk løpetid". Når tispene har løpetid og tror de er skikkelig deilige 😂

Uups 😅

Skrevet

TS her. Så flere her tror det altså, at det er innbilt svangerskap, selv om det er året rundt? Altså, hun er verre under løpetiden og tiden rett etterpå, men oppførselen går aldri helt over. Skal snakke med veterinær om det :) 

Skrevet

Jeg tror også dette skyldes innbilt svangerskap. Og det kan henge igjen lenge etter løpetid, her er pleddet "valpen" hennes, og denne morsfølelsen vekkes jo etter at svangerskapet er ferdig og kan henge i lenge. 

Anonymkode: 5b27a...728

Skrevet

Her ville jeg fjernet pleddene totalt fra henne, hentet når dere har behov og en kort og konsis beskjed om å legge seg på plassen sin om hunden prøver hente pleddet deres. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ressursforsvar

Anonymkode: f45ad...b2a

Skrevet

Tja, jeg har en hannhund som kan være litt på samme måte. Kan ta med seg pledd dit han vil ligge, og også grave og ta deler av det jeg bruker. 

Blir det et problem og konflikt, ville jeg fjernet det. Eventuelt laget en plass til henne med eget pledd. 

Anonymkode: c8ea7...d83

Skrevet
PurpleTuliip skrev (2 timer siden):

Her ville jeg fjernet pleddene totalt fra henne, hentet når dere har behov og en kort og konsis beskjed om å legge seg på plassen sin om hunden prøver hente pleddet deres. 

Dette har vi (delvis) prøvd. Da står hun og stirrer opp i hylla eller bak den døren pleddene er, piper og savner. Eneste som funker er å fjerne de ut av huset, men da må jo vi mennesker sitte totalt uten pledd. Henter vi ett ved behov, så vil hun ha det ene :) 

Skrevet

Jeg ville bare fjernet de (når hun ikke ser det) og kun hentet et til meg selv ved behov. Og hvis hun da kommer og vil ha det hadde det blitt beskjed om å gå å legge seg en plass på gulvet (i seng el) og ikke ved siden av meg. Konsekvent. 

Anonymkode: 45363...685

• Nyttig 2
Skrevet

Hva med å sy et kosedyr eller en liten pute til henne av yndlingspleddet?

Anonymkode: dd09e...d23

Skrevet

...ville da sydd på en hale som hun kan dra kosedyret etter, og plassert det hos dere i sofaen først så hun kobler at denne er i samme ettertraktede kategori som pleddene ;)

Anonymkode: dd09e...d23

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 18.28):

Dette har vi (delvis) prøvd. Da står hun og stirrer opp i hylla eller bak den døren pleddene er, piper og savner. Eneste som funker er å fjerne de ut av huset, men da må jo vi mennesker sitte totalt uten pledd. Henter vi ett ved behov, så vil hun ha det ene :) 

Da må dere lære hunden kommandoen «vær stille» eller lignende. Hadde ikke tillatt hverken tassing, stirring, sukking ect. Har selv hatt tispe med sinnsyke problemer rundt løpetid så vet hvordan det er og hvor lenge det vedvarer men skal dere ha kontroll over situasjonen så må dere være streng. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...