AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #1 Skrevet 17. november 2023 Hei Det er en vare jeg vil kjøpe på finn og vedkommende bor et stykke unna meg, varen kan ikke sendes og selgeren kom selv på at vi kan møtes på halvveien et sted. Veldig snilt i utgangspunktet. Jeg er ny på finn og har ikke kjøpt noe men denne varen har jeg vært på utkikk lenge, da den ikke finnes i butikk lenger. Selgeren selger varen for 1600kr, og er det frekt å spørre om å gå ned litt i pris eller er det frekt? Om det ikke er det, hva er normalt å by når mtp prisen? Blir takknemlig for råd. Anonymkode: bb113...faa
Lill3My Skrevet 17. november 2023 #2 Skrevet 17. november 2023 Hva koster varen i butikk? Hvor mye er den brukt? Fremstår den skm helt ny? Og, hvor lenge har den lagt ute på Finn? Dersom selger lett kan få full pris av en annen, ville jeg nok bare betalt. Dersom den har ligget ute lenge uten å ha blitt solgt kan du jo forsøke
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #3 Skrevet 17. november 2023 Du får gjøre vurderingen på om du forsøker å prute selv. Om det er frekt eller ikke, kommer an på en del ting. 1. Selgers prisforventning Selger kan ha høye forventninger og tenke at ethvert forsøk på pruting er frekt. 2. Hvor lenge varen har ligget ute Er den nettopp lagt ut, er det mindre rom for å prute enn om varen har ligget ute lenge. 3. Hva kostet varen ny, og hvor slitt er den? Nypris på varen og slitasje kan påvirke hva varen er verd for kjøper. Er varen høyt priset i forhold til nypris og slitasje, er det greit å forsøke å få den ned i en pris du mener den er verd. 4. Hvordan er markedet for denne varen? Er det en vare som sjelden kommer på markedet, er det gjerne selgers marked. Da er det ofte dumt å prute. 5. Ber du selger om "ekstraservice" (Som å møte deg på halvveien for å gi deg varen) ? I så fall bør du tenke at dette i seg selv har en verdi, og at dette også er en form for rabatt. Du må gjøre deg opp en formening om hvor viktig det er for deg å få ned prisen. Er du villig til å risikere at selger sier "nei" og ikke lengre vil selge deg varen? Har du noen god argumentasjon du kan bruke mot selger, for å forklare hvorfor du ønsker prisen ned? (Pris på tilsvarende varer tidligere, tilstand, markedssituasjon?) Som selger er jeg veldig lite glad i "Kan du gå ned på prisen" eller "Kan jeg få den for 500kr". Noen ganger slutter jeg å svare potensielle kjøpere som absolutt skal drive på slik, fordi jeg automatisk går ut ifra at de vil gjøre seg vanskelige på flere områder. Men det kommer igjen an på faktorene over. Anonymkode: 8b559...e82 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #4 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får gjøre vurderingen på om du forsøker å prute selv. Om det er frekt eller ikke, kommer an på en del ting. 1. Selgers prisforventning Selger kan ha høye forventninger og tenke at ethvert forsøk på pruting er frekt. 2. Hvor lenge varen har ligget ute Er den nettopp lagt ut, er det mindre rom for å prute enn om varen har ligget ute lenge. 3. Hva kostet varen ny, og hvor slitt er den? Nypris på varen og slitasje kan påvirke hva varen er verd for kjøper. Er varen høyt priset i forhold til nypris og slitasje, er det greit å forsøke å få den ned i en pris du mener den er verd. 4. Hvordan er markedet for denne varen? Er det en vare som sjelden kommer på markedet, er det gjerne selgers marked. Da er det ofte dumt å prute. 5. Ber du selger om "ekstraservice" (Som å møte deg på halvveien for å gi deg varen) ? I så fall bør du tenke at dette i seg selv har en verdi, og at dette også er en form for rabatt. Du må gjøre deg opp en formening om hvor viktig det er for deg å få ned prisen. Er du villig til å risikere at selger sier "nei" og ikke lengre vil selge deg varen? Har du noen god argumentasjon du kan bruke mot selger, for å forklare hvorfor du ønsker prisen ned? (Pris på tilsvarende varer tidligere, tilstand, markedssituasjon?) Som selger er jeg veldig lite glad i "Kan du gå ned på prisen" eller "Kan jeg få den for 500kr". Noen ganger slutter jeg å svare potensielle kjøpere som absolutt skal drive på slik, fordi jeg automatisk går ut ifra at de vil gjøre seg vanskelige på flere områder. Men det kommer igjen an på faktorene over. Anonymkode: 8b559...e82 Den har ligget på finn i nesten 2 år. Ny og ikke brukt, da den ikke passet inn. Vet ikke hvor mye ny koster da den er utgått og jeg ikke husker pris. Selgeren kom med forslag selv å møte meg på halvveien. Ts Anonymkode: bb113...faa
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #5 Skrevet 17. november 2023 Hva er finn-koden? Anonymkode: a0809...9a6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #6 Skrevet 17. november 2023 Nå vet jeg ikke hvor langt et stykke unna er men jeg mener det er frekt å prute hvis selgeren vil møte deg på halvveien. Anonymkode: e1ca5...27f 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #7 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå vet jeg ikke hvor langt et stykke unna er men jeg mener det er frekt å prute hvis selgeren vil møte deg på halvveien. Anonymkode: e1ca5...27f Dette. Og spesielt hvis selger ikke tar betalt. Men det bør du kanskje sjekke, om selger ønsker betalt for å kjøre til halvveien. Anonymkode: 9473d...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #8 Skrevet 17. november 2023 Jeg synes det er veldig frekt hvis dere allerede har avtalt handel og ganske frekt hvis selger kjører den gratis halve veien. Pris er pris. Anonymkode: eff74...79b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #9 Skrevet 17. november 2023 Veldig frekt å prute om selgeren møter deg halvveis for overlevering. Anonymkode: f47f8...200 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #10 Skrevet 17. november 2023 Enig med de som sier at det er frekt å prute når selger møter deg på veien. Jeg, og mange andre ignorerer folk som pruter, så du får jo bare ta en vurdering på om du vil ta risikoen om å ikke få kjøpe varen om du pruter. Anonymkode: 9d5b3...5cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå