Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har opplevd mye rart. Er invitert bort på middag og avtalte med en venninne at jeg, hun og kjæresten hennes skulle spleise på dessert (avtalt med vert). Desserten koster litt i og med at vi er studenter, derfor spleiser vi også. Jeg sendte vippskrav da jeg gjorde innkjøp. Fikk beskjed av venninnen min at hun syns det var dyrt, og at det umulig kunne koste det dobbelte (det jeg skulle betale). Så sa jeg at jeg delte det på tre og sendte derfor vippskrav på 2/3. Hun kunne ikke forstå, for vi skulle jo dele på to?

Er det jeg som er dum? Er det normalt at par går for en person? Hvordan løser jeg dette? Det er tett opp mot jul, jeg har ikke mye å rutte med. Kan jo selvsagt la det gå, men så snakket jeg med en annen venninne nå som fortalte at det ikke var uvanlig at hun regnet de som en person. Så jeg tenker jo at det er på tide å nøste opp i dette?

Anonymkode: d52d9...e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror jeg hadde svart meldingen hennes med noe litt forklarende ...

1 Jeg ( du ) spiser en porsjon. 

2. Du ( henne ) spiser en porsjon 

3 Kjæresten din ( hennes ) spiser en porsjon

4 De andre spleiser dere tre på. 

Hvorfor skal jeg ( du ) da betale 66 prosent av dessert mens dere to skal betale 33 prosent ?

Endret av Amistad
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg tenker at det er en selvfølge at det deles på 3

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis de spiser 2/3 av desserten betaler de for det. Betaler de halvparten får de dele en skål da.

Anonymkode: f012e...8e9

• Liker 7
Skrevet

Dere er jo tre, derfor dele på tre.

Hvorfor skal liksom par slippe unna med en andel fordi dem er par? De burde heller betalt en enda større andel pga 'stordriftsfordel' de har i det daglige.

Anonymkode: 1358b...e0a

• Liker 8
Skrevet

Mange par som brått ser på seg selv som en person når noe skal spleises med en enslig. 

Anonymkode: 70d4f...db5

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kommer an på hvem sine venner som holder middagen, og hvem som har blitt enige om å spleise. 

Hadde det vært bare dere tre som skulle spise, er det riktig å dele på tte.

Slik jeg forstår denne situasjonen er det et bidrag til en større middag, og det er venninnen og du som er blitt enige om å spleise. Da deler dere mellom dere, dvs på to. At kjæresten hennes også er invitert spiller i gen rolle.

Hvis han skulle bidra, må kravet sendes til ham, og ikke henne.

Anonymkode: a4a4a...683

• Nyttig 1
Skrevet

Om du har en omgangskrets av kvalitet, så har dere en morrapuler som sier; "Jeg tar denne her. Om det er noe ære i dere, refunder meg når dere har anledning".

Hvis ikke. Så er er det noe galt med deg! 

Skrevet

Selvfølgelig deler man på 3... Et par er ikke 1 menneske.

Anonymkode: 18209...df5

• Liker 4
Skrevet

Hvordan løse? Du sender vippskrav på 1/3 til henne og 1/3 til ham. 

Men. Hvis det virkelig er 1/6 av desserten som velter lasset for din økonomi, så er det enten en stjernetoskeidiotisk dyr dessert eller stjernetoskeidiotisk dumt å delta på middagen. Kanskje begge deler.  

Anonymkode: bd2ec...475

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kommer an på hvem sine venner som holder middagen, og hvem som har blitt enige om å spleise. 

Hadde det vært bare dere tre som skulle spise, er det riktig å dele på tte.

Slik jeg forstår denne situasjonen er det et bidrag til en større middag, og det er venninnen og du som er blitt enige om å spleise. Da deler dere mellom dere, dvs på to. At kjæresten hennes også er invitert spiller i gen rolle.

Hvis han skulle bidra, må kravet sendes til ham, og ikke henne.

Det står i HI:

" jeg, hun og kjæresten hennes skulle spleise på dessert".

Hvordan klarer du å få det til å bli to personer? 

Anonymkode: 26ebe...7b4

• Liker 8
Skrevet

Du får spørre om en av dem ikke skal ha dessert.

Ikke la det gå, for da kommer du til å slite med dette for alltid.

Skrevet

Man deler på tre. 

Vet om mange som har samme problemet med spleising på gaver. At den enslige må betale det samme som et par. Mange som har problemer med enkel mattematikk 🙃.

Anonymkode: 60063...e38

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge dere tre skulle spleise, deler dere på tre. Hadde du og hun blitt enige om at dere to skulle spleise, kunne dere delt 50/50. 

Vi er par, og regner oss alltid som to i alle sånne settinger. Selvfølgelig. 

Anonymkode: 5ccd2...5a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mange par som ikke forstår dette. Samme skjedde da jeg, en venninne og kjæresten hennes bestilte pizza og de mente vi skulle dele summen på 2... gir jo ingen mening. Jeg sa hva jeg mente og pizzaen ble delt på 3. 

Anonymkode: c858d...fba

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig normal par matematikk dette. De er en enhet i deres hode, og skal betale for en. At de har to lønninger betyr ikke noe. Du så tråden med hyttedeling, hvor folk mener to lønninger med tre barn skal betale det samme som en person med en lønning og et barn. For de deler i familie (enheter som ikke betyr noe hvor mange de er).

Men selvfølgelig skal man dele på tre hos dere. Dere er tre som spiser, tre betaler. Stå på ditt! 

Anonymkode: 138af...fd2

• Liker 3
Skrevet

Fordi mange par tenker på den måten, bør man alltid avklare hvordan det skal fordeles før man blir med på spleis. Par som vil ha deg med i taxien sin så de kan få halvert regningen osv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det står i HI:

" jeg, hun og kjæresten hennes skulle spleise på dessert".

Hvordan klarer du å få det til å bli to personer? 

Anonymkode: 26ebe...7b4

Det står også at hun og venninnen ble enige, dvs kjæresten har ikke inngått noen avtale.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står også at hun og venninnen ble enige, dvs kjæresten har ikke inngått noen avtale.

Jeg vil ha anta at kjæresten har fullblanko til å avtale dessert-spleising 😄

Hi, jeg er helt enig med deg. Men jeg hadde fornærmet dem med storsinn. "Jeg synes det hadde vært rettferdig at det ble delt likt, men hvis du mener det rettferdige er å dele på to så er det greit". 

Også heller spist havregryn to dager. Så kan de skamme seg i fred. 

Anonymkode: 84858...e9d

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ha anta at kjæresten har fullblanko til å avtale dessert-spleising 😄

Hi, jeg er helt enig med deg. Men jeg hadde fornærmet dem med storsinn. "Jeg synes det hadde vært rettferdig at det ble delt likt, men hvis du mener det rettferdige er å dele på to så er det greit". 

Anonymkode: 84858...e9d

Det blir for ettergivende. Da bør man si ok, jeg får vel legge ut for dere siden dere tydeligvis har enda dårligere råd enn meg.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...