Gå til innhold

Kjeftet hardt på barnet foran vennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver vanligvis å unngå dette, men denne gangen rant det over for meg. Hun var ufin med gjestene sine fordi hun ikke fikk viljen sin i valg av film. Da jeg sa at flertallet stemte for den andre filmen og at vi kinne se filmen hun ønsket når vennene hadde gått, løp hun bare ut og ropte og smelte døra igjen. Da hun omsider kom tilbake og fortsatt ikke fikk viljen sin, begynte hun å slå på meg. Da grep jeg armen hennes og sa hardt og høyt  ‘DU SLÅR MEG IKKE’!! Det var en ren impuls som følge av at begeret ramt over.

Nå sitter jeg med dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å beherske meg og påførte henne skam foran vennene sine. De så lettere sjokkerte ut. Hadde aldri sett meg bli så sint før.

Hvor ille var dette?🙈

Hører med til historien at vi pratet om episoden etter vennen hadde gått. At vi ikke aksepterer oppførselen hennes foran vennene sine og at vi blir sinte om hun slår. At hun har lov å bli sint selv, men aldri slå osv.

Anonymkode: c1343...7bd

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ille, å hun bør lære seg å oppføre seg generelt 

Anonymkode: 6ebda...1cd

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet

Hm. Du reagerte på impuls, så ikke vær for hard mot deg selv. 🙂 

Ta en prat med henne om hvorfor du ble sånn og at det ikke var så greit. Din datter fikk ikke viljen sin og reagerte som flest barn gjør.

Anonymkode: 49eb5...b73

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gammel er hun..? Føler det har mye å si 

Anonymkode: cb857...7d2

• Nyttig 1
Skrevet

Dette går nok helt fint, men det er nok lurt å trene seg på å kjenne litt på sinnet som bygger seg opp FØR det eksploderer.

For meg hjelper iallefall dette veldig. Når jeg begynner å kjenne i kroppen at det føles ugreit og jeg ikke liker barnets oppførsel lar jeg meg selv få bli hakket mer autoritær, snakke litt høyere og tydeligere til barnet, være ekstra bestemt istedet for å bli kaotisk og "usikker-sinna" som til slutt kan resultere i et slikt utbrudd du fikk.

Rett og slett sette tydeligere grenser og være "hardere" mens du enda er balansert i hodet, FØR det klikker😅

Anonymkode: 9154b...f4a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Ikke ille.

Du som voksen setter grensene, og bestemte at flertalle gjelder når dere skulle se film.

Du strakk deg langt, og ga jenta di tilbudet med at dere kunne se den andre filmen når vennene hadde dratt, så det var jo ikke slik at hun ikke fikk viljen sin.

Når hun da ikke velger å ta imot dette tilbudet, og i tillegg slår deg, så er man nødt å slå ned på det.

Det er selvfølgelig ikke en god følelse om man må skrike, fordi da kan man sitte med en vond følelse av å ha mistet kontrollen. Men husk at det er forskjell på å heve stemmen for å skjelle ut noen, og det å heve stemmen for å være tydelig og bestemt.

Slik jeg tolker tolker innlegget ditt var du tydelig og bestemt, noe man skal være som en voksen i en slik situasjon.

Hun slo deg, og da må du kunne forklare henne bestemt at det er uakseptabelt. 

Det som er viktig i ettertid, er at du tar en prat med jenta di etter det har roet seg. Forteller henne hvorfor du måtte heve stemmen, og hjelpe jenta di til å forstå hvorfor pappa måtte være tydelig. Da «reparerer man relasjonen» som det så fint heter.

Jenta di gjorde noe som ikke var greit, og da må du som far, voksen og omsorgsperson kunne sette en tydelig grense, slik at hun lærer hva som er greit og ikke, noe du gjorde.

Barn tåler at man er tydelig og bestemt, så lenge de kjenner at man gjør det fordi du genuint bryr deg, så ikke ha dårlig samvittighet :) 

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Synes du var ansvarsfull i denne situasjonen. Problemet i dagens samfunn er at enkelte foreldre, som jo skal være rollemodellene til barna sine, ikke tar tak i dette med bruk av vold. Man ser det er mer vold blant yngre barn, mer mobbing osv. Så jeg støtter deg for å sette foten ned i dette tilfellet.

Anonymkode: 03425...715

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg tror heller det største problemet her er at hun dummet seg ut foran vennene sine. 
De fleste barn i mellomskolealder vet at en ikke oppfører seg sånn ovenfor andre tilskuere. 
I en sånn situasjon så må en bare reagere. 
Det hadde vært verre uten 

Anonymkode: 4d843...abc

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare bra.

Svake foreldre gjør barna en bjørnetjeneste.

Anonymkode: abb5b...5ae

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde barnet mitt SLÅTT MEG så hadde jeg vel omtrent spikret henne oppetter veggen og sendt gjestene hjem. Alvorlig talt. Du skal absolutt ikke beklage deg til barnet for din reaksjon, den var helt på sin plass. Det er absolutt ikke greit å slå, hverken foreldre, søsken eller venner. Hvis barnet deres er så ute av kontroll håper jeg dere oppsøker hjelp. Bare det at hun stormer ut av rommet mens hun har besøk høres svært uhøflig ut for meg. 

Anonymkode: 170f7...8b8

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg var på besøk hos ei i familien en gang. Tenåringsdatteren kom hjem fra skolen og hadde med ei venninne. Moren var sint på datteren for noe som hadde skjedd på morgenen, å  ropte og kjeftet på datteren. Moren kalte bl.a datteren for "din forbannade drittunge" Jeg glemmer aldri øynene til datteren når moren gjorde det. Barnet mitt var da rundt året, og jeg bestemte meg for at ingenting kan være så ille at man må ydmyke barnet sitt på den måten. Å når de er såpass store så skjønner man hva det er selv om man venter til en passende tid på dagen når man tar opp et problem. 

Mitt barn er nå i midten av 20årene, å jeg har aldri "tatt" hen foran andre. Dette har bl.a ført til at sinnet har lagt seg, og man kan snakke om problemet/ episoden istedenfor å kjefte. 

Anonymkode: 854b5...dc7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var på besøk hos ei i familien en gang. Tenåringsdatteren kom hjem fra skolen og hadde med ei venninne. Moren var sint på datteren for noe som hadde skjedd på morgenen, å  ropte og kjeftet på datteren. Moren kalte bl.a datteren for "din forbannade drittunge" Jeg glemmer aldri øynene til datteren når moren gjorde det. Barnet mitt var da rundt året, og jeg bestemte meg for at ingenting kan være så ille at man må ydmyke barnet sitt på den måten. Å når de er såpass store så skjønner man hva det er selv om man venter til en passende tid på dagen når man tar opp et problem. 

Mitt barn er nå i midten av 20årene, å jeg har aldri "tatt" hen foran andre. Dette har bl.a ført til at sinnet har lagt seg, og man kan snakke om problemet/ episoden istedenfor å kjefte. 

Anonymkode: 854b5...dc7

LITT forskjell på den situasjonen der og hvordan ting gikk for seg hos TS… 

TS: Synes ikke du var over streken i det hele tatt, hadde virkelig aldri akseptert sånn oppførsel fra mine barn. Gjestene reagerte nok mest på hennes udregelige reaksjoner og ikke nødvendigvis så mye på din.

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Dere burde si unnskyld begge to, du først for å gå foran som et godt eksempel. 

Anonymkode: 7779c...6d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dere burde si unnskyld begge to, du først for å gå foran som et godt eksempel. 

Anonymkode: 7779c...6d5

Jeg mener at foreldre må kunne sette seg i respekt.

For meg blir det helt feil hvis foreldre skal si unnskyld til barnet sitt fordi de satte en grenser på noe som var uakseptabelt.

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Prøver vanligvis å unngå dette, men denne gangen rant det over for meg. Hun var ufin med gjestene sine fordi hun ikke fikk viljen sin i valg av film. Da jeg sa at flertallet stemte for den andre filmen og at vi kinne se filmen hun ønsket når vennene hadde gått, løp hun bare ut og ropte og smelte døra igjen. Da hun omsider kom tilbake og fortsatt ikke fikk viljen sin, begynte hun å slå på meg. Da grep jeg armen hennes og sa hardt og høyt  ‘DU SLÅR MEG IKKE’!! Det var en ren impuls som følge av at begeret ramt over.

Nå sitter jeg med dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å beherske meg og påførte henne skam foran vennene sine. De så lettere sjokkerte ut. Hadde aldri sett meg bli så sint før.

Hvor ille var dette?🙈

Hører med til historien at vi pratet om episoden etter vennen hadde gått. At vi ikke aksepterer oppførselen hennes foran vennene sine og at vi blir sinte om hun slår. At hun har lov å bli sint selv, men aldri slå osv.

Hun påførte skam da hun gjorde opprør. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel er hun..? Føler det har mye å si 

6 år

Akryl skrev (13 minutter siden):

Hun påførte skam da hun gjorde opprør. 

Og da var det kanskje min oppgave som mor å skjerme henne for den skammen. Burde heller tatt henne ut av rommet og snakket med henne har jeg tenkt nå i ettertid.

Blueberrymuffin skrev (14 minutter siden):

Jeg mener at foreldre må kunne sette seg i respekt.

For meg blir det helt feil hvis foreldre skal si unnskyld til barnet sitt fordi de satte en grenser på noe som var uakseptabelt.

Jo jeg beklager meg for å bli så høylytt sint og holde henne hardt i armen foran vennene. Samtidig som jeg gjør det klart for henne hvorfor jeg ble så sint. Hun vet vi har nulltoleranse for slag og språk, så reaksjonen min kom nok egentlig ikke overraskende på henne. Likevel synd det skulle skje foran vennene. Det skaper jo i tillegg en vond stemning for dem også. En vond stemning som eskalerer i min høylytte kjefting🙈 Jeg burde heller forsøkt bedre å roe ned situasjonen.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

6 år

Og da var det kanskje min oppgave som mor å skjerme henne for den skammen. Burde heller tatt henne ut av rommet og snakket med henne har jeg tenkt nå i ettertid.

Jo jeg beklager meg for å bli så høylytt sint og holde henne hardt i armen foran vennene. Samtidig som jeg gjør det klart for henne hvorfor jeg ble så sint. Hun vet vi har nulltoleranse for slag og språk, så reaksjonen min kom nok egentlig ikke overraskende på henne. Likevel synd det skulle skje foran vennene. Det skaper jo i tillegg en vond stemning for dem også. En vond stemning som eskalerer i min høylytte kjefting🙈 Jeg burde heller forsøkt bedre å roe ned situasjonen.

Du vet at å holde et barn hardt i armen, når det ikke gjøres for å avverge en farlig situasjon, er vold? 

Dere bør begge få hjelp til å regulerer dere selv, dette er virkelig ikke bra! 

Anonymkode: c0546...6c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det er sunt barn møter naturlige reaksjoner innimellom, ikke bare pedagogisk korrekte

Anonymkode: 69fc0...d36

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vet at å holde et barn hardt i armen, når det ikke gjøres for å avverge en farlig situasjon, er vold? 

Dere bør begge få hjelp til å regulerer dere selv, dette er virkelig ikke bra! 

Anonymkode: c0546...6c1

Ærlig talt

Anonymkode: a45a9...ccf

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå er barnet 6 år, og enda ungt, så det påvirker jo litt her. Sånn generelt når barn er store nok til å vite at de ikke skal slå, noe en 6åring vet, så må de nesten forvente at det blir slått ned på når de gjør det. Hun slo foran vennene sine også, og satte seg selv i den situasjonen. Hadde barnet vært eldre så hadde det nok kunne forstå mer av den sammenhengen, men en 6åring er nok enda litt ungt til å forstå hele situasjon og reaksjonen som kommer av deres oppførsel i «klartekst». 

Du skal i midlertid reagere når barn tyr til vold. En 6åring er gammel nok til å forstå det. Du har snakket med barnet etterpå og forklart. Skjønner du helst hadde ønsket du klarte å telle til 10 og skjermet barnet litt, og kanskje du klarer det bedre en annen gang. Samtidig når barnet slår deg foran vennene sine, så er det ikke så lett å bare ta tak i barnet og flytte til annet sted for å stoppe det. Det blir voldsomt det også. Du var tydelig og gav beskjed. 

Gi deg selv litt nåde her, også tenker du jo nå på hvordan du kan løse en eventuelt ny situasjon på annen måte, og mulig barnet ikke vil gjøre det samme igjen, nettopp pga denne erfaringen. Bra dere har snakket sammen også.

En fattig trøst er vel at det hadde nok vært enda flauere om du var der med en 13-åring kontra en 6åring 🤍

Jeg tror alle foreldre har ting de gjerne skulle gjort annerledes. Vi er mennesker alle sammen. 

Anonymkode: 26856...77b

• Liker 2
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...