AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Del Skrevet 16. november 2023 Vil skifte beite, men aner ikke hva. Men det er vel stort behov for folk innen IT? Ønsker å sjekke litt mer ut. Har dere forslag til utdanninger? Ønsker jo gjerne å ha en grei lønn, men også ikke for lang utdanning. Må kunne tas ved siden av deltidsjobb (70%). Jeg har en trygg jobb nå, så har alltids noe å falle tilbake til. Anonymkode: dda75...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 17. november 2023 #2 Del Skrevet 17. november 2023 Det der høres ut som en skikkelig dårlig motivasjon for å velge it. Og det er 20 på dusinet av de med «kortere enkel it utdanning». De får ikke jobb. Det er ikke den kompetansen det skrikes etter 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 17. november 2023 #3 Del Skrevet 17. november 2023 Jeg jobber innen IT og er også involvert i rekruttering. Generelt er det fortsatt mangel på utviklere og det er nok kanskje her du kan tjene best også. Vi har egentlig ikke noen absolutte krav til formell kompetanse, så lenge du har erfaring, enten i form av arbeidserfaring eller en god portefølje med prosjekter. Har du derimot ikke noe annet enn utdanning å vise til, så må nok det være bachelor minimum. Personlig er jeg skeptisk til å ansette kodere som aldri har programmert utenfor skolebenken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #4 Del Skrevet 17. november 2023 Jdz skrev (5 timer siden): Jeg jobber innen IT og er også involvert i rekruttering. Generelt er det fortsatt mangel på utviklere og det er nok kanskje her du kan tjene best også. Vi har egentlig ikke noen absolutte krav til formell kompetanse, så lenge du har erfaring, enten i form av arbeidserfaring eller en god portefølje med prosjekter. Har du derimot ikke noe annet enn utdanning å vise til, så må nok det være bachelor minimum. Personlig er jeg skeptisk til å ansette kodere som aldri har programmert utenfor skolebenken. Hvordan skal de få "programmert utenfor skolebenken" om alle som skal ansette tenker som deg? Anonymkode: 8f36d...6ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #5 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan skal de få "programmert utenfor skolebenken" om alle som skal ansette tenker som deg? Anonymkode: 8f36d...6ae At man gjør det på fritiden sin. Gjerne fordi man liker det Anonymkode: 8e063...0a1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 17. november 2023 #6 Del Skrevet 17. november 2023 Man må ha en github konto, deltatt i fagutvalg, laget nettsteder for noen, vært aktiv i linjeforeninger. Skrive noe om dette i søknaden sin. Min femtenåring har jo github konto med skoleprosjekter, og koder minecraft. Om du kommer fra lettbent 12 ukers noroff kurs uten å ha noe historikk i github så har du ikke interessen til å bli god Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #7 Del Skrevet 17. november 2023 Summeer skrev (4 minutter siden): Man må ha en github konto, deltatt i fagutvalg, laget nettsteder for noen, vært aktiv i linjeforeninger. Skrive noe om dette i søknaden sin. Min femtenåring har jo github konto med skoleprosjekter, og koder minecraft. Om du kommer fra lettbent 12 ukers noroff kurs uten å ha noe historikk i github så har du ikke interessen til å bli god Man kan fortsatt få jobb med gode søknader og jobbe med ting på fritiden, men da sannsynligvis ikke som utvikler, i alle fall ikke med en gang. Typisk support eller veldig enkel drift med kort utdanning, og så kan man evt. jobbe seg derfra. Anonymkode: a0a2c...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 17. november 2023 #8 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skal de få "programmert utenfor skolebenken" om alle som skal ansette tenker som deg? Anonymkode: 8f36d...6ae Egne prosjekter, open source-prosjekter. Hva som helst egentlig som viser faktiske evner. Det gir et enormt karrieremessig fortrinn i starten og jeg startet på den måten selv. Det er ikke sånn at vi absolutt ikke ansetter nyutdannede heller, men da må du ha noe utover «4 ukers lynkurs i programmering». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 17. november 2023 #9 Del Skrevet 17. november 2023 Tror du kan oppnå det du ønsker og mere til med en hvilken som helst IT utdannelse, i 1995.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #10 Del Skrevet 17. november 2023 Jeg har ettårig utdanning innenfor frontend-utvikling og får ikke jobb ihvertfall, så sikkert lurt å velge noe annet. Skoleopplegget var bra da, vi hadde en av de flinkeste lærerne. Det var lagt opp til at man skulle jobbe like mye med kodinga som man ville gjort om man var i arbeid, så jeg gjorde det. Men blir definitivt sett ned på nå når jeg søker jobb, jeg tror mange tror at jeg bare tok det året for moro skyld og at jeg egentlig ikke synes det er noe gøy. Jeg er uansett takknemlig for at jeg fikk muligheten til å lære så mye som jeg gjorde i løpet av det ene året. Anonymkode: 3a30b...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #11 Del Skrevet 17. november 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan skal de få "programmert utenfor skolebenken" om alle som skal ansette tenker som deg? Anonymkode: 8f36d...6ae Programmering er et av få felter hvor du faktisk kan får erfaring utenfor arbeidslivet/utdannelsen. Det går an å programmere på fritiden. Og det er egne nettsteder hvor man kan legge ut hva man har programmert slik at arbeidsgiverne kan se hva du har gjort på fritiden. Anonymkode: d61af...200 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #12 Del Skrevet 17. november 2023 Det er ikke nødvendigvis lett å få jobb med en kort id-utdannelse, selv om det er "mangel på utviklere". For de fleste vil jo ikke ha folk som knapt har utdannelse, de vil gjerne ha folk med bachelor minst, og aller helst erfaring. Anonymkode: c4d9a...c6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #13 Del Skrevet 17. november 2023 Har master og 5 år erfaring, hvorav 3 år er på fulltid. I tillegg kommer at jeg har vært it ansvarlig for idrettslaget med mer enn 2000 medlemmer, alt av drift til nettstedprogrammering. Har også vist til diverse hobby prosjekter og har opp til 6 greie referanser både kolleger, sjef og fra fritiden som undertegner alt dette. Ingen hull i CV. Har til og med publisert bachelor oppgaven som er svært sjelden kost. Har gjort mye webapp java / spring, oracle og amqp stuff men også en del python dataanalyse og frontend med typescript og react. Jeg ønsker gjerne å jobbe en annen plass enn det jeg gjør i dag. Jeg er også villig til å gå ned i under 500k i lønn. Likevel når jeg søker på mer enn 30 jobber i bergen og oslo i løpet av høsten som var, så ble jeg kalt inn til 2 intervju, men ingen oppgave eller noko, bare snakk om git (som jeg kan i søvn) og så prater de om hvor kule det er hos den og hvor bra jeg passer inn. Har fortsatt ikke fått svar etter snart 2 måneder siden intervjuet. Men ja .. vi trenger dyktige utviklere sant? 😤 Anonymkode: 46d93...7cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #14 Del Skrevet 17. november 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Har master og 5 år erfaring, hvorav 3 år er på fulltid. I tillegg kommer at jeg har vært it ansvarlig for idrettslaget med mer enn 2000 medlemmer, alt av drift til nettstedprogrammering. Har også vist til diverse hobby prosjekter og har opp til 6 greie referanser både kolleger, sjef og fra fritiden som undertegner alt dette. Ingen hull i CV. Har til og med publisert bachelor oppgaven som er svært sjelden kost. Har gjort mye webapp java / spring, oracle og amqp stuff men også en del python dataanalyse og frontend med typescript og react. Jeg ønsker gjerne å jobbe en annen plass enn det jeg gjør i dag. Jeg er også villig til å gå ned i under 500k i lønn. Likevel når jeg søker på mer enn 30 jobber i bergen og oslo i løpet av høsten som var, så ble jeg kalt inn til 2 intervju, men ingen oppgave eller noko, bare snakk om git (som jeg kan i søvn) og så prater de om hvor kule det er hos den og hvor bra jeg passer inn. Har fortsatt ikke fått svar etter snart 2 måneder siden intervjuet. Men ja .. vi trenger dyktige utviklere sant? 😤 Anonymkode: 46d93...7cc Det kan jo ikke være sant? Jeg jobber innen IT, har master, har jobbet siden 2007. Bedriften jeg jobber i nå søker utviklere, vi har hatt stillinger ute i over ett år, vi fikk 3 nye på den tiden men vi trenger mange flere, da vi mistet mange i Covid. Altså, at de alle bestemte seg å flytte fra Oslo-området, derfor. Men samboer jobber med IT og de trenger utviklere. Min forrige bedrift ønsker utviklere.. og jeg får flere meldinger i uka på LinkedIn om stillinger og intervju og om jeg vil gå på kaffe for å diskutere muligheter osv. Det virker tilsynelatende gode tider I IT? Anonymkode: f421f...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #15 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan jo ikke være sant? Jeg jobber innen IT, har master, har jobbet siden 2007. Bedriften jeg jobber i nå søker utviklere, vi har hatt stillinger ute i over ett år, vi fikk 3 nye på den tiden men vi trenger mange flere, da vi mistet mange i Covid. Altså, at de alle bestemte seg å flytte fra Oslo-området, derfor. Men samboer jobber med IT og de trenger utviklere. Min forrige bedrift ønsker utviklere.. og jeg får flere meldinger i uka på LinkedIn om stillinger og intervju og om jeg vil gå på kaffe for å diskutere muligheter osv. Det virker tilsynelatende gode tider I IT? Anonymkode: f421f...8d7 Det er forskjell på "ønsker utviklere uansett utdannings- og erfaringsnivå, og uansett ekspertiseområde", og "vi tar imot alt hva vi kan få, SÅ jævla despo er vi!" Både i min forrige og nårævende jobb var det konstant mange stillinger ute - men problemet var at vi ville ha folk som faktisk var godt kvalifiserte, som hadde minst bachelor, og aller helst også praktisk erfaring, og gjerne innen spesielle fagområder. Det er ikke "bare" å sette en person fersk fra en 1-2-årings "datastudie" inn i en rolle som f.eks. seniorutvikler på et sikkerhetsteam, hvor det man egentlig trenger er en med masse erfaring innen sikkerhets-domenet. Vi fikk inn masse søknader, men ingen ble ansatt - rett og slett fordi de som søkte ikke var kvalifiserte nok, og det var mindre gunstig å ansette noen som måtte ha voldsomt mye opplæring, enn å prøve å heller vente på noen som faktisk hadde den erfaringen og de kvalifikasjonene man så etter. På teamet mitt i gamle-jobben var vi 8 stk, hvorav tre hadde doktorgrad innen krypto/sikkerhet, og resten hadde mastergrad, og alle hadde flere års tidligere erfaring fra sikkerhetsdomenet.. Det var rimelig uaktuelt å ansette en med null sikkerhetskompetanse og ingen erfaring, og knapt utdanning.. Anonymkode: c4d9a...c6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #16 Del Skrevet 17. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan jo ikke være sant? Jeg jobber innen IT, har master, har jobbet siden 2007. Bedriften jeg jobber i nå søker utviklere, vi har hatt stillinger ute i over ett år, vi fikk 3 nye på den tiden men vi trenger mange flere, da vi mistet mange i Covid. Altså, at de alle bestemte seg å flytte fra Oslo-området, derfor. Men samboer jobber med IT og de trenger utviklere. Min forrige bedrift ønsker utviklere.. og jeg får flere meldinger i uka på LinkedIn om stillinger og intervju og om jeg vil gå på kaffe for å diskutere muligheter osv. Det virker tilsynelatende gode tider I IT? Anonymkode: f421f...8d7 Kan ikke du bli litt mer konkret og nevne hva bedriften heter? Jeg søker med en gang jeg. 😤 Anonymkode: 46d93...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #17 Del Skrevet 17. november 2023 IT-bransjen har snudd helt 180 grader de siste årene. I 2019 fikk du jobb med kort utdannelse, da det var et ekstremt behov for nye utviklere. Nå er det generell nedgangstid i økonomien + nye regler for det offentlige mtp innleie av konsulenter. Dette betyr at konsulenthusene nesten ikke ansetter nyutdannede lenger(siden det er vanskeligere å selge inn en junior hos en kunde, enn en senior). Dette betyr at det faktisk er blitt ganske vanskelig å få seg it-jobb som nyutdannet. Før fikk man jobb med fagskoleutdanning eller bachelor med dårlige karakterer fra hvilket som helst universitet/høgskole/fagskole, men i dag er det mye vanskeligere. Har du "kun" bachelor som nyutdannet i dag bør du ha meget gode karakterer, eller at graden din er fra UiO eller NTNU. For seniorer, det vil si de med arbeidserfaring innen IT, så har lite endret seg og markedet er fortsatt godt, men for nyutdannede er det blitt mye vanskeligere enn for kun 1-2 år siden. Anonymkode: f6869...e5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #18 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har master og 5 år erfaring, hvorav 3 år er på fulltid. I tillegg kommer at jeg har vært it ansvarlig for idrettslaget med mer enn 2000 medlemmer, alt av drift til nettstedprogrammering. Har også vist til diverse hobby prosjekter og har opp til 6 greie referanser både kolleger, sjef og fra fritiden som undertegner alt dette. Ingen hull i CV. Har til og med publisert bachelor oppgaven som er svært sjelden kost. Har gjort mye webapp java / spring, oracle og amqp stuff men også en del python dataanalyse og frontend med typescript og react. Jeg ønsker gjerne å jobbe en annen plass enn det jeg gjør i dag. Jeg er også villig til å gå ned i under 500k i lønn. Likevel når jeg søker på mer enn 30 jobber i bergen og oslo i løpet av høsten som var, så ble jeg kalt inn til 2 intervju, men ingen oppgave eller noko, bare snakk om git (som jeg kan i søvn) og så prater de om hvor kule det er hos den og hvor bra jeg passer inn. Har fortsatt ikke fått svar etter snart 2 måneder siden intervjuet. Men ja .. vi trenger dyktige utviklere sant? 😤 Anonymkode: 46d93...7cc Har ikke noe penere måte å si dette på, men hvis du er utvikler med 5års erfaring og har søkt over 30 stillinger uten å få napp.. 😐 Da er det noe alvorlig galt med enten måten du oppfører deg på i intervju eller porteføljen din. Jeg har nettopp skaffet meg ny stilling, fikk ny jobb på 1 uke. To jobbtilbud, og jeg får fortsatt mails om jeg kan komme på intervju fra de som var litt trege på å svare på søknader. Så jeg vil si markedet er hett, fikk lønn over en million (9års erfaring), god pensjon og mange goder. Dette er fjerde selskapet jeg jobber i, og har alltid fått minst 2 tilbud. Så du burde også lett få tilbud, har du spurt dem hvorfor de ikke valgte deg etter at du får avslag? Anonymkode: 2bf92...f4b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #19 Del Skrevet 18. november 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Så du burde også lett få tilbud, har du spurt dem hvorfor de ikke valgte deg etter at du får avslag? Yess .. men det er sånn tullesvar. Jeg er for god, overkvalifisert, for lite erfaring, ikke passelig spesialisering, er jente og passer ikke inn i guttegjengen, fortjener noko bedre, er for dyr, utlyste feil, ville ha noen fra utlandet .. off off off off off Fikk kun svar av de der jeg ikke ble invitert. CV og søknader er utarbeidet sammen med fagforening. Mener at jeg er høflig, snill, motivert og kunnskapsrik i intervjuer. Jeg får fortsette i jobben jeg har. Plutselig er den mye mer verdsatt. Å bytte jobb må tydeligvis utsettes. Det er noko ugler mosen når det gjelder markedet men er dog ikke alle som kjenner på det like intens. Jeg lurer oppriktig hvor alle de seniorer og spesialister skal komme fra? Bedrifter ønsker å unngå juniorer og kompetanseheving. Det kommer de å betale dyrt for i fremtiden når ingen kan skape verdiene lenger. 😤 Anonymkode: 46d93...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #20 Del Skrevet 18. november 2023 Tror ikke du lett får jobb med en kort utdanning, dessverre. Hvis du tar en master og spesialiserer deg i sikkerhet, og er god, er du derimot garantert jobb og høy lønn. Anonymkode: 5a9a0...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå