Gå til innhold

Mye kondens på vinduene? Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Leier kjellerleilighet og opplever mye kondens på innsiden av vinduene, spesielt nå når det er kaldt. Jeg tørker av når jeg ser det, men opplever at kondensen fryser og blir til is nå når det er fra -10°C til -15°C. Jeg har investerte i luftavfukter, da det er vanskelig å lufte tilstrekkelig når det er så kaldt ute. Likevel er det kondens nesten hele tiden, og jeg blir bekymret for både inneklima og om vinduskarmen skal bli ødelagt. Hva mer kan jeg gjøre for å unngå kondensen på ruta? Er det noe jeg gjør galt? Er vinduene kanskje dårlige? 

Anonymkode: d826a...86d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre luftavfukter. Hvilken har du?

Anonymkode: aefc4...e11

• Liker 1
Skrevet

Åpne opp luftespjell og luft godt jevnlig 

• Liker 4
Skrevet

Sjekk avtrekksvifta på badet. 

Et papirark skal kunne suge seg fast. 

Fuktig luft kommer fra badet , treffer kalde vinduer og kondenserer.

Anonymkode: 5dabd...069

Skrevet

Redusere fuktproduksjon og lufte mer. Øke innetemperatur slik at glasstemperatur øker og relativ fuktighet lavere.

Anonymkode: c9ac8...c51

• Liker 2
Skrevet

For dårlig lufttilførsel, for tett rom? Sov med vinduet i luftestilling? Her er vinduene på soverommet åpne året rundt.

Anonymkode: 193e9...6fd

• Liker 1
Skrevet

Slutt å tilføre så mye vann i leiligheten: Bruk kjøkkenvifte (og lokk på gryte) når du lager mat. Unngå å tørke klær inne. Sjekk at ventiler er åpne. Bruk avtrekk på badet. Unngå å dusje med åpen dør. 

Sjokkluft innimellom. 

Anonymkode: b498d...e6a

• Liker 1
Skrevet

Vurder å endre på vaner som skaper mye fukt som dusjing, matlaging, vasking, lite lufting, mye folk, tørking av klær på stativ ol.

Anonymkode: 5ab58...a74

Skrevet

Sliter med det samme på soverommet om jeg ikke har varmeovn på. Øk varmen inne og gjennomluft med vidåpne vinduer noen minutter i løpet av dagen :) 

Anonymkode: 627f0...63c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...