Gå til innhold

Kan innleggssåler gi kneproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde vondt i hofta etter noe trening jeg gjorde for ett år siden. Var hos fysio/osteopat som undersøkte, og sa jeg var skjev i hofte/bekken. Fikk øvelser, og fikk støpt såler. Etter ca ett halvt år fikk heg problemer med ett kne, mer og mer vondt. Tok mr som viste ruptur i menisk. Etter en liten stund har de samme plagene kommet i det andre kneet. Har gjort øvelser fra fysio i flere mnd, ble litt bedre, låser seg ikke, men verking i begge knær. Var i begynnelsen bare på innsiden, men nå føles det i hele kneet. Begynner å lure på om det er pga sålene? Er 39, ikke overvektig, ikke drevet med toppidrett..

Anonymkode: f5fe0...3d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, opplevd det samme selv. Fikk det da jeg var 22. legen sa at det vanligvis bare skjer med de som er mye eldre enn det jeg var. 

Anonymkode: 63d43...09c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, opplevd det samme selv. Fikk det da jeg var 22. legen sa at det vanligvis bare skjer med de som er mye eldre enn det jeg var. 

Anonymkode: 63d43...09c

Hva skjedde? Og sa legen at noen blir værre av såler?

Skrevet

Jeg har hatt to spesialtilpassende såler. Svindyre greier (ca. 3 500 kr for hvert par). Jeg hadde liten nytte av dem. Bruker nå noen billige standardsåler (Sof Sole) og synes de er mye bedre enn customsålene.

Anonymkode: a73ee...19a

Skrevet

Er nok bare alderen

Anonymkode: ec8fd...69d

Skrevet

Det kan ikke bare være alderen. Å ikke være 40, og ikke noe av det typiske som overvektig eller inaktiv livsstil. Det må være noe annet som gjør det. 

Skrevet

Jeg har brukt såler i 10 år, og fikk konstantert ruptur i indre menisk, i år. Ortopeden mener kneskaden er en følgeskade til en annen skade, lengre nede i foten. Jeg har slitt med betennelser og knesmerter mange år før jeg startet med innleggssåle, og har ikke linket dette sammen. Men hvem vet🧐

Anonymkode: ad9c3...4b0

Skrevet

Mannen min var 31 år da han han fikk knesmerter, viste seg å være menisken. Han var ikke overvektig, inaktiv eller hadde høy belastning på knær. Har hørt om flere relativt unge som får slike problemer. Han hadde ikke brukt innleggssåler heller.

Anonymkode: 506ad...3d3

Skrevet

Sålene skal jo gjøre det motsatte av å gi deg skader, så vil ikke tro at det er det, nei. Det ville nok skjedd uansett. Ville heller tenkt at det hang sammen med skjevheten i hoften, selv om det antagelig ikke har noe med det å gjøre heller. Noen får lettere og raskere skader enn andre, sånn er det bare. Vi er forskjellige.

Anonymkode: e834c...8b1

Skrevet

Jeg har hatt vondt hver dag i ett halvt år, mer eller mindre. Kan ikke forstå at jeg skal slite med dette resten av livet😰 Det går utover dagliglivet og psyken noe forferdelig..😣

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har hatt vondt hver dag i ett halvt år, mer eller mindre. Kan ikke forstå at jeg skal slite med dette resten av livet😰 Det går utover dagliglivet og psyken noe forferdelig..😣

Bare vent 5 år. Kroniske smerter er mindfucking. Jeg er vel på 15.året nå🥹

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg hadde vondt i hofta etter noe trening jeg gjorde for ett år siden. Var hos fysio/osteopat som undersøkte, og sa jeg var skjev i hofte/bekken. Fikk øvelser, og fikk støpt såler. Etter ca ett halvt år fikk heg problemer med ett kne, mer og mer vondt. Tok mr som viste ruptur i menisk. Etter en liten stund har de samme plagene kommet i det andre kneet. Har gjort øvelser fra fysio i flere mnd, ble litt bedre, låser seg ikke, men verking i begge knær. Var i begynnelsen bare på innsiden, men nå føles det i hele kneet. Begynner å lure på om det er pga sålene? Er 39, ikke overvektig, ikke drevet med toppidrett..

Hva slags øvelser har du gjort? Styrketrening så du gjør muskulaturen rundt kneet sterkere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du skal jo ikke slite med dette resten av livet, det vil komme til en eller annen slags konklusjon med tida, i verste fall operasjon.  Hold kontakten med fastlegen din, ikke glem å bestille time på nytt hvis/når det blir verre eller du ikke får bedring. Psykisk sett vil du nok også forsone deg med dette etterhvert. Det er sant det at man har det som man tar det. Nå er det nytt og ukjent, du er redd og bekymret osv. men det vil gå seg til.

Skrevet
jabx skrev (2 timer siden):

Hva slags øvelser har du gjort? Styrketrening så du gjør muskulaturen rundt kneet sterkere?

Ja, rehabøvelser for kneet. Det ble litt bedre da, men fremdeles vondt av og på. Så fikk jeg styrkeøvelser der det sto at jeg skjlle bruke så tunge vekter jeg kunne med rett teknikk. Da fikk jeg mer vondt, så hadde tydeligvis ikke riktig teknikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skal jo ikke slite med dette resten av livet, det vil komme til en eller annen slags konklusjon med tida, i verste fall operasjon.  Hold kontakten med fastlegen din, ikke glem å bestille time på nytt hvis/når det blir verre eller du ikke får bedring. Psykisk sett vil du nok også forsone deg med dette etterhvert. Det er sant det at man har det som man tar det. Nå er det nytt og ukjent, du er redd og bekymret osv. men det vil gå seg til.

Ble anbefalt operasjon av ortoped pga flapruptur. Men siden dette har skjedd så tidlig, og jeg hadde annen ruptur i tillegg, er det vel lite som sier at jeg blir bedre av operasjon..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble anbefalt operasjon av ortoped pga flapruptur. Men siden dette har skjedd så tidlig, og jeg hadde annen ruptur i tillegg, er det vel lite som sier at jeg blir bedre av operasjon..

Jeg har så mye andre problemer i livet som hemmer meg, og lite nettverk og familie. Hvis jeg i tillegg skal få vondt bare av å gå, vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å holde motet oppe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har så mye andre problemer i livet som hemmer meg, og lite nettverk og familie. Hvis jeg i tillegg skal få vondt bare av å gå, vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å holde motet oppe.

Skjønner deg🥹Jeg mister den lille sosiale delen av livet mitt pga helsa og vansker med å gå. Har hatt litt mindre vondt etter noen mnd trening med fysio på Apexklinikken. Er neppe varig bedring, men tar alt jeg får.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De ville ikke anbefalt deg operasjon hvis det ikke var gode sjanser for at du skulle bli bedre. Da lar de heller være å operere.

Tror du at du kan være deprimert eller noe sånt? Det virker som om du ser veldig mørkt på ting, at alt liksom er helt håpløst. Det er ikke håpløst, dette. Ikke gi opp før du i det hele tatt vet hvordan dette vil gå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De ville ikke anbefalt deg operasjon hvis det ikke var gode sjanser for at du skulle bli bedre. Da lar de heller være å operere.

Tror du at du kan være deprimert eller noe sånt? Det virker som om du ser veldig mørkt på ting, at alt liksom er helt håpløst. Det er ikke håpløst, dette. Ikke gi opp før du i det hele tatt vet hvordan dette vil gå.

Han anbefalte det pga at kneet nesten låste seg i sommer, men det gjør ikke det lenger. Det har vart i ett halvt år nesten, så jeg ser for meg at jeg bare må leve med det. Har slitt litt psykisk i alle år pga diverse, så er avhengig av å kunne være i aktivitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...