Gå til innhold

Hvordan komme seg ut av tidsbestemt kontrakt i bokollektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Min sønn fornyet kontrakten sin i kollektivet for ett år siden, med 3 nye år, og prøver nå å få fremleie ut rommet sitt siden han har flyttet til nytt sted for å studere. Det viser seg at det er vanskelig å få leid ut rommet, og han har hittil betalt for 6 mnd uten å bo der. Å kontakte huseier for å prøve å avslutte leieforholdet før tiden, er nok nytteløst, da han har vist liten vilje til å bistå i saker som omfatter kollektivet. Så lenge han får husleien bryr han seg svært lite. Er det noen som har tips til hvordan han komme seg ut av leieforholdet? Vi har sett på den første kontrakten, og den er standard. Den andre kontrakten signerte han bare på telefonen, og har ikke mottatt kopi, men den er nok lik den første.

Endret av Princesa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt forbruker ombudet. 

Anonymkode: d9082...c01

• Liker 1
Skrevet

Selv tidsbestemt avtaler har klausuler om oppsigelse av kontrakt og oppsigelsestid. 

Anonymkode: 5c4ba...162

• Liker 3
Skrevet

Han burde jo først ringe utleier. Det kan jo hende han har forståelse for situasjon.  

Anonymkode: 8346c...458

• Liker 1
Skrevet

En kontrakt må inneholde detaljer om å avslutte kontraktsforholdet, ellers er den ulovlig. Kan dere ikke høre med Husleietvistutvalget? Eller konfliktrådet?

Å låse seg for 3 år uten vei ut er jo helt håpløst. 

Anonymkode: a3e0f...809

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kontakt forbruker ombudet. 

Anonymkode: d9082...c01

Ja, det var en god ide :)

Skrevet

Står det ikke noe om oppsigelse i kontrakten? Det er vanlig med 3 års kontrakt, med 3mnd gjensidig oppsigelse. 

Anonymkode: 2bf2a...3b2

Skrevet

Selv om din sønn opplever huseier som lite velvillig, er det lurt å kunne vise til skriftlig og høflig kommunikasjon gjennom denne perioden han forsøker å finne en løsning. 

Hvis du skal hjelpe, ville jeg begynt med å hjelpe ham med å skrive en oppsummerende og saklig e-post; «viser til samtale på telefon i juli og august 2023, samt e-post og sms oktober 2023. Etter å ha fått studieplass i Stavanger og flyttet dit i august, har jeg i fem måneder forsøkt å komme meg ut av leieavtalen for rom i Storgata 24, Larvik. Jeg har i denne perioden betalt for rommet som har stått tomt, mens jeg bor og studerer i Stavanger. Jeg ber igjen om å bli løst fra leiekontrakten.»

Man bør kunne vise til slik kommunikasjon når man ber om hjelp feks fra forbrukerombud, leietakerforening eller andre.

I tillegg vil jo god og hyggelig kommunikasjon med de andre som bor i kollektivet være avgjørende. De må jo ha et initiativ for å ønske å hjelpe, så da er et vennskapelig forhold viktig. Hvis de virkelig vil, er det de som har størst mulighet for å finne en ny romkamerat. Hvis de ikke vil, lever de jo godt med at han betaler for en del av leiligheten han ikke bruker. 

Anonymkode: 91868...031

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selv tidsbestemt avtaler har klausuler om oppsigelse av kontrakt og oppsigelsestid. 

Anonymkode: 5c4ba...162

Har hentet ut følgende tekst fra den første kontrakten: Leieforholdets varighet er tidsbestemt og løper fra 01.08.2019 til 01.08.2023. Leiekontrakten kan ikke sies opp i leietiden, ref. husleielovens §9-2, etter avtale med leietaker. Det er mulig for leietaker å overdra kontrakten til andre dersom man ønsker å flytte ut før kontraktstiden er utløpt. Da er selvsagt leietaker selv ansvarlig for å finne ny leietaker som overtar kontrakten på de samme betingelsene. En potensiell leietaker må godkjennes av oss, dette fremkommer også av husleielovens §7-5.

Har sjekket hos forbrukerrådet og det kan se ut som at kontrakten er gyldig; Oppsigelse ved leie av bolig – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no) 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om din sønn opplever huseier som lite velvillig, er det lurt å kunne vise til skriftlig og høflig kommunikasjon gjennom denne perioden han forsøker å finne en løsning. 

Hvis du skal hjelpe, ville jeg begynt med å hjelpe ham med å skrive en oppsummerende og saklig e-post; «viser til samtale på telefon i juli og august 2023, samt e-post og sms oktober 2023. Etter å ha fått studieplass i Stavanger og flyttet dit i august, har jeg i fem måneder forsøkt å komme meg ut av leieavtalen for rom i Storgata 24, Larvik. Jeg har i denne perioden betalt for rommet som har stått tomt, mens jeg bor og studerer i Stavanger. Jeg ber igjen om å bli løst fra leiekontrakten.»

Man bør kunne vise til slik kommunikasjon når man ber om hjelp feks fra forbrukerombud, leietakerforening eller andre.

I tillegg vil jo god og hyggelig kommunikasjon med de andre som bor i kollektivet være avgjørende. De må jo ha et initiativ for å ønske å hjelpe, så da er et vennskapelig forhold viktig. Hvis de virkelig vil, er det de som har størst mulighet for å finne en ny romkamerat. Hvis de ikke vil, lever de jo godt med at han betaler for en del av leiligheten han ikke bruker. 

Anonymkode: 91868...031

Ja, skal prøve med en hyggelig dialog med huseier, takk for tips :)

Skrevet

Det er jo helt sykt å ha så lang bindingstid for studenter.

Fristende å bare droppe å betale for så å bli kastet ut.

Men du må iallfall begynne med å be om et eksemplar av den fornyede signerte kontrakten. Både for å vite at den eksisterer og at den er lik som første.

Anonymkode: 1bdc3...3ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Står det ikke noe om oppsigelse i kontrakten? Det er vanlig med 3 års kontrakt, med 3mnd gjensidig oppsigelse. 

Anonymkode: 2bf2a...3b2

Nei, ingenting om oppsigelsestid, kun at leieforholdet er tidsbegrenset

Skrevet

Har sendt brev til huseier nå om oppsigelse, så får vi se hva han svarer, og ta det derfra. Har også bedt om å få tilsendt den siste kontrakten. Takk for mange gode råd så langt :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å signere og inngå en gyldig kontrakt må man være myndig og jeg synes det er helt forkastelig å oppfordre til en slik ansvarsfravikelse bare pga at man har gjort noe som senere viser seg kanskje ikke var så lurt likevel.

Selv om man slutter å betale, så betyr ikke det at man automatisk blir kastet ut. Huseier har også full mulighet til å sende uteblivende betalinger til inkasso, også som privatperson, og dette er noe som vil kunne få store følger for vedkommende dersom det bare blir ignorert.

Kontrakter med bindingstid er fullt lovlige og det er generell avtalefrihet i Norge, selv om husleieloven også skal følges.

Når det gjelder TS så bør det absolutt opprettes en dialog med huseier. Det er likevel opp til huseier om vedkommende er interessert i å finne en løsning sammen, eller om han kun henviser til kontrakten.

Ved framleie bør det lages en god annonse med fine bilder og den bør postes på flere steder, type finn.no og hybel.no. Den bør også spres på f.eks facebook og gjerne få studievenner til å spre den videre. Det er alltid folk som er på jakt etter et nytt sted å bo, selv om interessen så absolutt kan gå i bølgedaler, spesielt på typiske studentleiligheter/kollektiv.

Du bør også vurdere om det er fornuftig å prøve å leie den ut til med en liten rabatt. Ikke ideelt, men det er bedre å tape en 1000-lapp i måneden enn hele leiesummen. Hvor mye rabatten bør være kommer an på husleien. Husk at det er mulig å gi rabatt i f.eks noen måneder, og så justeres prisen til full husleie. 

Det som er viktig med framleie er å huske at det fremdeles er du som er ansvarlig og innehar kontrakt med huseier. Dvs at den som framleier av deg skal henvende seg til deg, og så må du ta det videre med huseier. Du må også huske på at det er ditt ansvar dersom ting blir ødelagte og at utvask osv er bra nok når kontrakten din etter hvert utløper. 

Du må også sørge for at en eventuell oppsigelse blir overholdt og at kontrakten for framleie opphører litt før din egen slik at du har mulighet til å sjekke den før du skal tilbakelevere den til huseier.

Det beste er imidlertid å finne en som ønsker å leie leiligheten for hele gjenværende kontraktstid og at denne personen overtar din kontrakt fullt ut. Da bør du få huseier med på dette og at ny leietaker og huseier skriver ny kontrakt sammen slik at du er helt fri fra alt sammen. Dette bør også være i huseiers interesse, da det er lettere å forholde seg til sine leietakere uten unødvendige parter.

Du har tross alt gjort hele jobben med å finne en ny leietaker og foruten at huseier må lage en ny kontrakt, så er det ikke noe mer arbeid for han enn det. 

Ønsker deg lykke til og håper at du finner en løsning med huseier eller i det minste lykkes i å finne en som ønsker å leie der.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men du må iallfall begynne med å be om et eksemplar av den fornyede signerte kontrakten. Både for å vite at den eksisterer og at den er lik som første.

Da blir saken tatt til husleietvistutvalget. Og ts sin sønn må betale. 

Som utleier selv så har jeg aldri «godkjent» nye leietagere, lett å finne grunner til ikke å leie ut. Har heller ville hatt en tom leilighet, samtidig som leien kom inn :)

Anonymkode: 3b38a...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...