AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Del Skrevet 16. november 2023 Jeg har vanligvis ganske lav hvilepuls, mellom 40 og 50. Tror det kommer av at jeg trener ganske mye. Klokken min påstår at jeg har VO2-max på 55. Men da jeg lå på sofaen i ettermiddag, gikk alarmen på klokken flere ganger fordi pulsen min ble under 40. Det har tidligere skjedd et par ganger mens jeg har sovet ... Tror dere dette er farlig? Blir litt ekstra redd fordi jeg har spiseforstyrrelse. Spiser faktisk rundt 2000 kcal om dagen, men er undervektig, og går og trener veldig mye... Anonymkode: 6aa77...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #2 Del Skrevet 16. november 2023 Det er farlig å være underernært over tid. Anonymkode: 62085...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #3 Del Skrevet 16. november 2023 Min er også under 40 til stadighet, trener mye. Alltid hatt lav puls. Slike klokker er ikke 100% til å stole på så jeg blir ikke bekymret. Men spiseforstyrrelser er farlig i seg selv. Anonymkode: 8c5a6...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #4 Del Skrevet 16. november 2023 Det farlige er på at du baserer deg på en klokke i stedet for helsehjelp. Puls og blodtrykk skal alltid ses i sammenheng, ikke hver for seg. Kast klokka di og ring legen om du er bekymret. Anonymkode: 00a8e...b25 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Del Skrevet 16. november 2023 Ta kontakt med legen din så får du dette på det rene. Anonymkode: ab573...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Del Skrevet 16. november 2023 Tror du skal ta på alvor hvor mye spiseforstyrrelse ødelegger kroppen din. Det er hjertet som blir mest ødelagt. Hbordan er det med elektrolytter og slikt hos deg tro? Men du burde virkelig bli frisk, fordi hjertesvikt er ikke gøy. Blir fort et problem i hjernen også.. Anonymkode: c49d1...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Del Skrevet 16. november 2023 Hva er Bmien din? 2000 kalorier er musepiss om du trener og er aktiv. 2000 kalorier er standard for vedlikehold av vekt for kvinner som sitter på ræven hele dagen. Når du er undervektig, underspiser, overtrenee og har puls på 40-50tallet må du til lege da det er oppskrift på hjerteproblemer. Idrettsutøvere bruker å ha hvilepuls rundt 60 de og forøvrig. Anonymkode: e48df...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Del Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tror du skal ta på alvor hvor mye spiseforstyrrelse ødelegger kroppen din. Det er hjertet som blir mest ødelagt. Hbordan er det med elektrolytter og slikt hos deg tro? Men du burde virkelig bli frisk, fordi hjertesvikt er ikke gøy. Blir fort et problem i hjernen også.. Anonymkode: c49d1...79a Ja for så lett er det… Anonymkode: eccbc...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #9 Del Skrevet 16. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja for så lett er det… Anonymkode: eccbc...fbe Hun må jo starte en gang. Når hjertet begynner å svikte går det fort nedover. Jeg fulgte min venninne i døden med dette her. Har all mulig respekt for sykdommen, men den er helt klart dødelig. Anonymkode: c49d1...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #10 Del Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hva er Bmien din? 2000 kalorier er musepiss om du trener og er aktiv. 2000 kalorier er standard for vedlikehold av vekt for kvinner som sitter på ræven hele dagen. Når du er undervektig, underspiser, overtrenee og har puls på 40-50tallet må du til lege da det er oppskrift på hjerteproblemer. Idrettsutøvere bruker å ha hvilepuls rundt 60 de og forøvrig. Anonymkode: e48df...0e2 Det er akuratt slike svar folk med spiseforstyrrelser vil høre. Tenk over hva du skriver. Anonymkode: 00a8e...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #11 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er akuratt slike svar folk med spiseforstyrrelser vil høre. Tenk over hva du skriver. Anonymkode: 00a8e...b25 Slutt å skriv piss. Folk med spiseforstyrrelse tåler fakta like godt som andre folk og det står ingenting i mitt innlegg som er triggende for noen med spiseforstyrrelse. Anonymkode: e48df...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #12 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har vanligvis ganske lav hvilepuls, mellom 40 og 50. Tror det kommer av at jeg trener ganske mye. Klokken min påstår at jeg har VO2-max på 55. Men da jeg lå på sofaen i ettermiddag, gikk alarmen på klokken flere ganger fordi pulsen min ble under 40. Det har tidligere skjedd et par ganger mens jeg har sovet ... Tror dere dette er farlig? Blir litt ekstra redd fordi jeg har spiseforstyrrelse. Spiser faktisk rundt 2000 kcal om dagen, men er undervektig, og går og trener veldig mye... Anonymkode: 6aa77...448 Om du er godt trent er det ikke farlig med lav puls i aeg selv, men den bør ikke krype under 40 over lengre tid. Ang spiseforstyrrelsene så sier du ikke noe om hvilken type forstyrrelse og hvor mye undervekt det er snakk om. Spiseforstyrrelse med oppkast inni bildet gjør saken helt annerledes. Det er faktisk livstruende og kan være årsak til skremmende lav puls i seg selv. Oppkast skaper elektrolyttforstyrrelser med ubalanse i kalium/natrium pumpen og syre/base. Disse elektrolyttforstyrrelsene kan gjøre at pulsen stuper og da er det er farlig. Særlig over tid. Det kan i verste fall føre til hjertestans. Ekstrem undervekt om man i tillegg trener hardt er også en belastning for kroppen. Så det er tydelig at du ikke trener for å være sunn. Dette er hardkjør mot kroppen og gjør den ikke godt. Anonymkode: f9ae1...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 17. november 2023 #13 Del Skrevet 17. november 2023 (endret) feilpost Endret 17. november 2023 av Gnå feilpost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #14 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva er Bmien din? 2000 kalorier er musepiss om du trener og er aktiv. 2000 kalorier er standard for vedlikehold av vekt for kvinner som sitter på ræven hele dagen. Når du er undervektig, underspiser, overtrenee og har puls på 40-50tallet må du til lege da det er oppskrift på hjerteproblemer. Idrettsutøvere bruker å ha hvilepuls rundt 60 de og forøvrig. Anonymkode: e48df...0e2 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Om du er godt trent er det ikke farlig med lav puls i aeg selv, men den bør ikke krype under 40 over lengre tid. Ang spiseforstyrrelsene så sier du ikke noe om hvilken type forstyrrelse og hvor mye undervekt det er snakk om. Spiseforstyrrelse med oppkast inni bildet gjør saken helt annerledes. Det er faktisk livstruende og kan være årsak til skremmende lav puls i seg selv. Oppkast skaper elektrolyttforstyrrelser med ubalanse i kalium/natrium pumpen og syre/base. Disse elektrolyttforstyrrelsene kan gjøre at pulsen stuper og da er det er farlig. Særlig over tid. Det kan i verste fall føre til hjertestans. Ekstrem undervekt om man i tillegg trener hardt er også en belastning for kroppen. Så det er tydelig at du ikke trener for å være sunn. Dette er hardkjør mot kroppen og gjør den ikke godt. Anonymkode: f9ae1...132 Takk for svar. BMI er 16,5. Er ganske lav, så basalforbrenningen er nok ikke veldig høy. Kaster aldri opp. TS Anonymkode: 6aa77...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #15 Del Skrevet 17. november 2023 Vær forsiktig. Overtrening i en undervektig kropp med lav fettprosent kan være veldig farlig. Selv om du inntar normale mengder kalorier så vil det ikke dekke behovet ditt når du trener veldig mye. Denne fitness influenceren døde av hjertesvikt grunnet overtrening. Har sett på YT-videoene hans og han spiste store mengder mat, men var manisk på trening, og hadde en altfor lav fettprosent. Anonymkode: f3e51...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #16 Del Skrevet 17. november 2023 Jeg har hatt under 50 i hvilepuls, hos legen. Han sendte meg på 24 t EKG. Og jeg trener ikke, veier for mye også. Jeg har også fått rare målinger på disse klokkene, lav oksygenmetning, men tror det skyldes hvordan jeg har ligger med armen. Tror legene får mange henvendelser fremover på grunn av disse klokkene.. Det lønner seg nok å ta opp dette med legen. Og kanskje få tatt noen blodprøver, kalium, natrium, kalsium osv som også påvirker hjertet. Synes denne artikkelen var bra: https://www.lommelegen.no/hjerte-og-kar/puls/artikkel/unormal-lav-puls-bradykardi/68995393 Anonymkode: 0ac17...a5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #17 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar. BMI er 16,5. Er ganske lav, så basalforbrenningen er nok ikke veldig høy. Kaster aldri opp. TS Anonymkode: 6aa77...448 Du kan ikke trene på en så lav Bmi. Det er livsfarlig! Vær så snill å gå til lege og ikke tren før du har vært hos lege. Jeg er 163 selv, der jeg ville veid 44 kg med din Bmi. Hadde aldri, aldri tatt sjansen på å anstrenge meg i en sånn tilstand..du er alvorlig syk.. Anonymkode: e48df...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #18 Del Skrevet 18. november 2023 For å si det sånn. Hvis du løper gjennom en mørk bakgate med en voldtektsforbryter etter deg, og pulsen stiger lite, da ville jeg kommet meg til lege. For en puls i en slik situasjon ville normalt være godt over hundre. Anonymkode: d7a59...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #19 Del Skrevet 18. november 2023 Takk for svar fra alle... Jeg skal prøve å droppe treningen en stund fremover, eller i alle fall bytte til styrketrening. Droppet den sedvanlige morgenøkta i dag, og kjenner mye angst... Men litt lettelse også, fordi jeg innerst inne tror/vet at jeg gjør det riktige. Å kutte ned på gåingen virker for overveldende nå... Det med lege er litt komplisert. Har flyttet, og det er ingen ledige leger her, så jeg står på venteliste. TS Anonymkode: 6aa77...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #20 Del Skrevet 18. november 2023 Hvis du ikke har fastlege så er det legevakten som gjelder. Det går også an å ringe legekontoret der du står på venteliste og spørre om det er noen mulighet for å få komme til kontroll pga. tilstanden din og det du opplever. Anonymkode: ab573...4b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg