AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Skrevet 16. november 2023 Jeg har ptsd. Fikk diagnosen etter å ha brutt ut av et voldelig ekteskap. Det var gått tre år nå. Og jeg våget meg utpå med dating. Møtte en mann jeg likte så godt og han gjorde det han kunne for å sjarmere meg... Og klarte det. Lang historie. En ny narsisssist entret livet mitt. Brukte mot meg alt det jeg delte med han fra mitt ekteskap,som er det mest sårende, krenkende du kan tenke deg. Han her valgte, etter å ha fått min historie, å la meg gjennomgå det på ny. Finnes det verre mennesker? Jeg er retraumatisert. Alle symptomer på ptsd er blusset opp igjen. I tillegg har depresjonen meldt sin ankomst. Er ute av forholdet, så heldigvis tegnene før det gikk altfor langt. Kom meg bort fra han etter 6mnd. Sist tok det meg 7 år. Nå sitter jeg dag ut og dag inn og kikker på pinterest og fb og finner alt jeg kommer over om narsissister. Leser, gråter, lagrer. Hver dag. Eneste jeg gjør i timesvis. Joda har psykolog og går dit annenhver uke. For sjeldent. Hvordan skal jeg klare bryte ut av dette mønsteret? Jeg har gjort alt det jeg vet er bra også, som å skrive ned alt, bearbeide ved å snakke med venner og familie, gråter mye... Men nå? Vakuum følelse. Er tom. Burde komme i gang med trening. Burde be legen om anti depressiva. Men jeg er stuck. Handlingslammet. Trist. Full av angst og vonde tanker om meg selv. Hvordan klarte jeg havne borti en til? Den første jeg våger date... Så ble det slik. Livet er mørkt. Kan noen hjelpe? Hva skal jeg gjøre for å komme meg ut av den Handlingslammede tilstanden? 😢 Anonymkode: ae3d7...7ab 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #2 Skrevet 16. november 2023 jeg lurer på hvorfor du går i den fellen å bli sammen med sånne? hva gjør deg sårbar for å bli offer? Søk opp doktor ramani på youtube. Mye å lære der. Ring mental helse hjelpetelefon. Anonymkode: 86cc5...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #3 Skrevet 16. november 2023 Jeg har ingen erfaring med det du har erfart, men ønsker å tipse deg om podcasten «fra angst til trygghet»? Det handler om å ta små steg ut av det vonde. Vil tro det kan være relaterbart. Utover det vil jeg bare ønske deg masse lykke til ❤️❤️❤️ Du kom deg videre sist, og vil klare det denne gangen også!!! Anonymkode: 296df...545 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #4 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg lurer på hvorfor du går i den fellen å bli sammen med sånne? hva gjør deg sårbar for å bli offer? Søk opp doktor ramani på youtube. Mye å lære der. Ring mental helse hjelpetelefon. Anonymkode: 86cc5...e3b Takk for verdens beste oppmuntring. Not. Og du svarer ikke på det jeg spør om. Har man vært offer for en narsissist er man dessverre skadet og har man vært i et forhold lenge nok, er man nokså indoktrinert ift en hel del tankemønstre. Man tror gjerne at man ikke fortjener bedre. Men å havne opp i to er jo ikke veldig vanlig. Hvorfor det har skjedd meg? Har mange tanker rundt det som jeg ikke trenger dele. Og til info så er jeg ekstremt sint på meg selv, hjelper ikke at andre gnir det inn. Har du ikke vært i mine sko, så Ikke døm. Denne gang så jeg det hvertfall - og kom meg bort, fortere enn svint. Vi som utsettes for narsissister er det ikke noe galt med, bare så det er sagt. Det kan hende deg rundt neste sving. Narsissistene går etter ressurssterke, gode mennesker, som også har med seg en sårbarhet. Mange av oss er empater, altfor snille, inkluderende, og har et stort hjerte og et ønske om å hjelpe andre. Har bodd med en narsissist i 7 år. Klart jeg kjenner til Dr Ramani. Men fint du opplyser om det likevel. Ts Anonymkode: ae3d7...7ab 2 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har ingen erfaring med det du har erfart, men ønsker å tipse deg om podcasten «fra angst til trygghet»? Det handler om å ta små steg ut av det vonde. Vil tro det kan være relaterbart. Utover det vil jeg bare ønske deg masse lykke til ❤️❤️❤️ Du kom deg videre sist, og vil klare det denne gangen også!!! Anonymkode: 296df...545 Tusen takk for tips, det var nytt for meg med den podcasten. Den vil jeg sjekke ut. Og tusen tusen takk for gode, oppmuntrende ord. ❤️Ts Anonymkode: ae3d7...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 Jeg har også ptsd etter voldelig forhold, kudos til deg som faktisk våget å satse på kjærligheten igjen! Tenk å tro at kjærlighet finnes etter å ha opplevd noe sånt. Min tro på kjærligheten er steindød, mitt håp for et bedre liv likeså - så jeg vil egentlig bare si at selv om han nye ikke var noe å satse på, så imponerer du faktisk meg. I tillegg kom du deg ut av det, raskt også! Jeg vet ikke helt om jeg egner meg til å gi tips, men mine råd for å komme ut av den komatøse traumetilstanden er trening, å gjøre noe rolig som feks å legge puslespill, yoga (men ikke sånn innover/lytt til kroppen opplegg, men sånn flyt med pusten, typ ashtanga, solhilsen) eller qi gong, se filmer som får deg til å le (eller i det minste smile, sånn som «de urørlige» i fransk versjon), være med venner om du har og klarer og å kjøre bil (eneste trygge stedet mitt i den verste fasen). Du kommer til å klare deg gjennom dette, ts, jeg ser det på det du skriver og måten du skriver det på. Men kan du få oftere time hos psykolog noen uker? Stort ♥️ fra meg Anonymkode: 07d8f...d95 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har også ptsd etter voldelig forhold, kudos til deg som faktisk våget å satse på kjærligheten igjen! Tenk å tro at kjærlighet finnes etter å ha opplevd noe sånt. Min tro på kjærligheten er steindød, mitt håp for et bedre liv likeså - så jeg vil egentlig bare si at selv om han nye ikke var noe å satse på, så imponerer du faktisk meg. I tillegg kom du deg ut av det, raskt også! Jeg vet ikke helt om jeg egner meg til å gi tips, men mine råd for å komme ut av den komatøse traumetilstanden er trening, å gjøre noe rolig som feks å legge puslespill, yoga (men ikke sånn innover/lytt til kroppen opplegg, men sånn flyt med pusten, typ ashtanga, solhilsen) eller qi gong, se filmer som får deg til å le (eller i det minste smile, sånn som «de urørlige» i fransk versjon), være med venner om du har og klarer og å kjøre bil (eneste trygge stedet mitt i den verste fasen). Du kommer til å klare deg gjennom dette, ts, jeg ser det på det du skriver og måten du skriver det på. Men kan du få oftere time hos psykolog noen uker? Stort ♥️ fra meg Anonymkode: 07d8f...d95 At du klarer så håp inn i et annet menneske og samtidig si at du ikke har håp for et bedre liv, sier alt om deg. Du har en styrke i deg! OG du har vært i et voldelig forhold, og hva er det jeg ser som er klassisk? Du er empatisk! Tusen takk for gode ord til meg men jeg vil si det samme til deg. Det finnes håp, det finnes hos hjelp og det finnes alltid gode menn der ute, selvom både du og jeg nå tror at de ikke eksisterer. Men tror du ikke vi begge trenger få det godt med oss selv før vi tenker i de baner igjen? For meg tok det tre år før jeg våget date igjen. Og havner da rett i armene på en ny ustabil, syk og manipulerende mann. Ja heldigvis er jeg klok av skade og så det fortere denne gang, men er likevel sint for at det gikk et halvt år. Når det er sagt så vet vi at lovebombing fasen kan vare nokså lenge, helt til de skjønner de "har oss. Takk for tips. Å kjøre bil var faktisk ikke dumt. Det er jeg glad i og kan både gråte OG evt høre på en podcast som ble tipset om, samtidig. Og trening... Jeg vet. Må bare ta meg i nakken. Er så tungt. Er gått helt i freeze mode og klarer ikke snappe meg ut av det. Takk igjen for gode ord. Hold ut du også! ❤️Du er sterkere enn du tror. Ts Anonymkode: ae3d7...7ab 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #8 Skrevet 17. november 2023 Det er ingenting som. heter empater. Men du et kanskje medavhengig? Anonymkode: e3d1f...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #9 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er ingenting som. heter empater. Men du et kanskje medavhengig? Anonymkode: e3d1f...e8c Jeg er opprinnelig fra USA og der kaller vi det "empath", som beskriver et menneske som har mye empati, er svært sensitive og intuitive. Jeg visste ikke at det ikke brukes slik i Norge. Medavhengig har jeg blitt ja men det var ikke det ordet jeg letet etter, det var kanskje intuitiv eller empatisk? 🤔Ts Anonymkode: ae3d7...7ab 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #10 Skrevet 17. november 2023 Du legger jo hele livet ditt, og alt ansvar på ett annet menneske. Vi har alle datet ett rasshøl. Du må slutte fokusere på dette, og heller finne ut av hvorfor du bruker så mye tid på dette. Om en mann overser deg, javel. Drit i han da. Slutter han svare? Ja, da har du jo bedre ting å drive med. Du må snu offermentaliteten, og begynne tenke at du faktisk bare har blitt kvitt folk som ikke gir deg glede. Du må jobbe med selvtillit, og det at du faktisk har ansvar for eget liv. Kom deg på trening, se bra ut, så du kan velge og vrake i menn som gir deg glede. Det er egentlig så lett. Anonymkode: e4821...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #11 Skrevet 17. november 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er opprinnelig fra USA og der kaller vi det "empath", som beskriver et menneske som har mye empati, er svært sensitive og intuitive. Jeg visste ikke at det ikke brukes slik i Norge. Medavhengig har jeg blitt ja men det var ikke det ordet jeg letet etter, det var kanskje intuitiv eller empatisk? 🤔Ts Anonymkode: ae3d7...7ab Man blir ekstra var for andres følelser dersom man vokser opp med dysfunksjonelle foreldre som lar deg tro du har ansvaret for deres følelser. Med andre ord; medavhengig. Empath er et tulleord fra science fiction. Det er ikke et ordentlig begrep fra psykologien. Sry å derail tråden. Prøv å riste siste dating-katastrofen av deg og lev livet ditt. Det er mange gode og snille menn der ute. Lykke til Anonymkode: e3d1f...e8c
Carabilla Skrevet 17. november 2023 #12 Skrevet 17. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har ptsd. Fikk diagnosen etter å ha brutt ut av et voldelig ekteskap. Det var gått tre år nå. Og jeg våget meg utpå med dating. Møtte en mann jeg likte så godt og han gjorde det han kunne for å sjarmere meg... Og klarte det. Lang historie. En ny narsisssist entret livet mitt. Brukte mot meg alt det jeg delte med han fra mitt ekteskap,som er det mest sårende, krenkende du kan tenke deg. Han her valgte, etter å ha fått min historie, å la meg gjennomgå det på ny. Finnes det verre mennesker? Jeg er retraumatisert. Alle symptomer på ptsd er blusset opp igjen. I tillegg har depresjonen meldt sin ankomst. Er ute av forholdet, så heldigvis tegnene før det gikk altfor langt. Kom meg bort fra han etter 6mnd. Sist tok det meg 7 år. Nå sitter jeg dag ut og dag inn og kikker på pinterest og fb og finner alt jeg kommer over om narsissister. Leser, gråter, lagrer. Hver dag. Eneste jeg gjør i timesvis. Joda har psykolog og går dit annenhver uke. For sjeldent. Hvordan skal jeg klare bryte ut av dette mønsteret? Jeg har gjort alt det jeg vet er bra også, som å skrive ned alt, bearbeide ved å snakke med venner og familie, gråter mye... Men nå? Vakuum følelse. Er tom. Burde komme i gang med trening. Burde be legen om anti depressiva. Men jeg er stuck. Handlingslammet. Trist. Full av angst og vonde tanker om meg selv. Hvordan klarte jeg havne borti en til? Den første jeg våger date... Så ble det slik. Livet er mørkt. Kan noen hjelpe? Hva skal jeg gjøre for å komme meg ut av den Handlingslammede tilstanden? 😢 Anonymkode: ae3d7...7ab Har vært gjennom akkurat det samme og desverre er det vanlig å falle for nye narsessister igjen og igjen... Det er viktig å heale evt gamle sår/ traumer som gjør at man ofte gjentar samme handlingsmønster om igjen. Kjenner også igjen at man bare oppsøker alt av kunnskap om tema for å finne svar. Forsøk å gjøre det som har gjort deg glad tidligere, kom deg ut i frisk luft, ut i naturen, omgås folk og dyr som gir deg kjærlighet og trygghet. Jeg låner to hunder av en nabo å går tur med og oppsøker en lokal stall hvor jeg kan steller litt med hestene, det gir meg stor glede og en grunn til å komme meg ut. Kan også være fint å lære seg noe nytt for å få fokus over på noe annet og oppnå mestringsfølelse. Har du tid og økonomi til det er det også deilig å reise bort på en ferie en helg, en uke eller to, oppleve nye ting og treffe nye folk. Melde deg inn i en frivillig organisasjon og gjøre noe fint for andre kan gi deg selv tid og rom til å fokusere på noe annet og igjen sitte med en god følelse. Send meg gjerne en melding om du trenger noen å chatte med som har opplevd det samme som deg. Styrkeklem 🫶 Endret 17. november 2023 av Carabilla 1
Bålkaffe Skrevet 17. november 2023 #13 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du legger jo hele livet ditt, og alt ansvar på ett annet menneske. Vi har alle datet ett rasshøl. Du må slutte fokusere på dette, og heller finne ut av hvorfor du bruker så mye tid på dette. Om en mann overser deg, javel. Drit i han da. Slutter han svare? Ja, da har du jo bedre ting å drive med. Du må snu offermentaliteten, og begynne tenke at du faktisk bare har blitt kvitt folk som ikke gir deg glede. Du må jobbe med selvtillit, og det at du faktisk har ansvar for eget liv. Kom deg på trening, se bra ut, så du kan velge og vrake i menn som gir deg glede. Det er egentlig så lett. Anonymkode: e4821...fb2 Det er forskjell på et rasshøl som overser deg og slutter å svare, og en person som begår psykisk og fysisk vold mot partneren sin. Rasshølet gjør noe som er moralsk uriktig, men lovlig. Den andre gjør noe som er både moralsk uriktig og ulovlig. "Det er egentlig så lett". Har du vært i samme situasjon og opplevd å få samme reaksjon, få PTSD av det, etc? Har du lest deg opp på hva sånt gjør med en, hva PTSD faktisk er? Til TS: Min PTSD dukket ikke opp før godt inn i et annet forhold, takk og lov med en mye bedre person enn eksen. Og jeg skjønte ikke hva det var med det første.... Jeg skulle uansett til fastlegen for ett eller annet som vi begge nesten glemte, for hen skjønte at jeg sleit med noe som jeg ikke klarte å putte ordene på når jeg kom inn på kontoret den dagen og hen visste forhistorien min. Du må prøve å komme deg til fastlegen igjen og få mer intensivert behandling for retraumatisering, om det blir et nytt tilbud eller du kan få fastlegen til å skrive til din nåværende behandler, sånn at behandleren skjønner hvor landet ligger. Det er et fåtall mennesker som klarer å hjelpe seg selv ut av en sånn type traumatisering/retraumatisering, uten hjelp fra utenforstående. Det betyr ikke at du er svak eller ikke prøver hardt nok. Man forsøker ikke å helbrede sitt eget bein når man har brukket det, man går til de som har dette som spesialitet og får hjelp. Håper du får tiltakslysten til å få kommet deg til fastlegen, TS ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #14 Skrevet 17. november 2023 Bålkaffe skrev (5 timer siden): Det er forskjell på et rasshøl som overser deg og slutter å svare, og en person som begår psykisk og fysisk vold mot partneren sin. Rasshølet gjør noe som er moralsk uriktig, men lovlig. Den andre gjør noe som er både moralsk uriktig og ulovlig. "Det er egentlig så lett". Har du vært i samme situasjon og opplevd å få samme reaksjon, få PTSD av det, etc? Har du lest deg opp på hva sånt gjør med en, hva PTSD faktisk er? Til TS: Min PTSD dukket ikke opp før godt inn i et annet forhold, takk og lov med en mye bedre person enn eksen. Og jeg skjønte ikke hva det var med det første.... Jeg skulle uansett til fastlegen for ett eller annet som vi begge nesten glemte, for hen skjønte at jeg sleit med noe som jeg ikke klarte å putte ordene på når jeg kom inn på kontoret den dagen og hen visste forhistorien min. Du må prøve å komme deg til fastlegen igjen og få mer intensivert behandling for retraumatisering, om det blir et nytt tilbud eller du kan få fastlegen til å skrive til din nåværende behandler, sånn at behandleren skjønner hvor landet ligger. Det er et fåtall mennesker som klarer å hjelpe seg selv ut av en sånn type traumatisering/retraumatisering, uten hjelp fra utenforstående. Det betyr ikke at du er svak eller ikke prøver hardt nok. Man forsøker ikke å helbrede sitt eget bein når man har brukket det, man går til de som har dette som spesialitet og får hjelp. Håper du får tiltakslysten til å få kommet deg til fastlegen, TS ❤️ På hvilken måte dukket det opp i det nye forholdet? Kom det bare plutselig? Anonymkode: efa0c...cc9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #15 Skrevet 17. november 2023 Jeg ville nok begynt med å bytte ut aktiviteter som faktisk gjør deg trist. Ikke mer Pinterest. Rådet for å bryte mønsteret og komme i gang med trening, legetime osv. må være å starte smått og ta en dag av gangen. Trene 5 minutter i dag! I morgen det samme. Neste dag vil du kanskje prøve 7 minutter? Kanskje du kan sende inn timebestilling på helsenorge uten å tenke så mye mer over det og ta den timen, som den kommer, når den kommer. Hvis psykolog annenhver uke er for lite så vil jeg foreslå å kontakte kommunen din og spørre om det finnes noen der du kan ha hyppigere kontakt med. I kommunens psykiske helsetjeneste kan de også hjelpe med praktiske ting, som for eksempel det å bestille en legetime og komme ut av et destruktivt mønster, ved å for eksempel gå turer sammen eller andre aktiviteter... Men de aller første stegene må du ta selv. Kanskje har du allerede tatt det, ved å skrive her. Lykke til! Anonymkode: 03002...22b 1 1
Bålkaffe Skrevet 17. november 2023 #16 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): På hvilken måte dukket det opp i det nye forholdet? Kom det bare plutselig? Anonymkode: efa0c...cc9 Det kom snikende... Hva som kom først, det aner jeg ikke og husker ikke. Når jeg kom meg vekk fra eksen, så kom jeg rett til fastlegen her hjemme og han fikk meg videre til kommunen for krisehjelp, hvor vi nøsta opp i ganske mye av det jeg sleit med rett etterpå. PTSD'en derimot, den dukka ikke opp før to-tre år etterpå.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #17 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 19.54): Takk for verdens beste oppmuntring. Not. Og du svarer ikke på det jeg spør om. Har man vært offer for en narsissist er man dessverre skadet og har man vært i et forhold lenge nok, er man nokså indoktrinert ift en hel del tankemønstre. Man tror gjerne at man ikke fortjener bedre. Men å havne opp i to er jo ikke veldig vanlig. Hvorfor det har skjedd meg? Har mange tanker rundt det som jeg ikke trenger dele. Og til info så er jeg ekstremt sint på meg selv, hjelper ikke at andre gnir det inn. Har du ikke vært i mine sko, så Ikke døm. Denne gang så jeg det hvertfall - og kom meg bort, fortere enn svint. Vi som utsettes for narsissister er det ikke noe galt med, bare så det er sagt. Det kan hende deg rundt neste sving. Narsissistene går etter ressurssterke, gode mennesker, som også har med seg en sårbarhet. Mange av oss er empater, altfor snille, inkluderende, og har et stort hjerte og et ønske om å hjelpe andre. Har bodd med en narsissist i 7 år. Klart jeg kjenner til Dr Ramani. Men fint du opplyser om det likevel. Ts Anonymkode: ae3d7...7ab Stakkars deg❤️ Det er ikke sikkert det er noe du har gjort i det hele tatt. Du kan rett og slett bare ha vært uheldig. Veldig bra at du så faresignalene og kom deg ut! Istedenfor å klandre deg for at du endte opp i enda et dårlig forhold, klapp deg selv på skuldra for at du har kommet deg ut! Gode tanker til deg❤️ Anonymkode: f030a...390
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #18 Skrevet 18. november 2023 Modum bad? Anonymkode: 92fd9...854
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå