AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Skrevet 16. november 2023 Hei dere, jeg har perioder hvor jeg sliter med pusten. føler at jeg «må» trekke pusten veldig dypt eller gjespe for å bli tilfredsstilt. har hatt sånne perioder før, også har det gått over. Nå har det vart i over en måned… har vært hos legen som sier alt ser fint ut, tatt blodprøver som var ok, oksygenmetningen er ok… tips? Er så lei og sliten av dette… Anonymkode: 402bc...2ae
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #2 Skrevet 16. november 2023 Angst? Anonymkode: 3fc08...8a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #3 Skrevet 16. november 2023 Antagelig puster du overfladisk til vanlig. Å puste med magen krever trening for noen. Mange holder inne magen av ren refleks... Søk på video for å puste med magen Anonymkode: a67d5...004 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #4 Skrevet 16. november 2023 Jeg har det sånn i perioder hvor jeg er stresset. Da jeg var utbrent var det spesielt ille. Det er mest sannsynligvis stressutløst. Anonymkode: a3670...d22 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 https://www.aftenbladet.no/forsta/i/QPzKq/slik-puster-du-deg-friskere God artikkel. Ved overfladisk pust blir mellomgulvet strammere. Kan trenes/tøyes Anonymkode: a67d5...004
Es0012 Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 (endret) Spoiler Takk for svar. Har resonnert meg frem til at det antageligvis handler om stress/angst som påvirker muskler, pust osv. Problemet mitt er at jeg ikke føler jeg stresser eller er engstelig nå… har dere noen konkrete tips til hva jeg kan gjøre? -ts (glemte å ta på anonym igjen) Endret 16. november 2023 av Es0012
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 1 minutt siden, Es0012 said: Takk for svar. Har resonnert meg frem til at det antageligvis handler om stress/angst som påvirker muskler, pust osv. Problemet mitt er at jeg ikke føler jeg stresser eller er engstelig nå… har dere noen konkrete tips til hva jeg kan gjøre? https://www.google.com/search?q=stram+diafragma&oq=stra&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgDECMYJxiKBTIGCAAQRRg5MgYIARBFGEEyBggCECMYJzIJCAMQIxgnGIoFMgkIBBAuGEMYigUyCQgFEAAYQxiKBTIJCAYQABhDGIoFMgoIBxAuGLEDGIAEMgoICBAAGLEDGIAEMgkICRAuGEMYigXSAQgzNzYxajBqNKgCALACAA&client=ms-android-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:2389342e,vid:QMHsKaOy1bI,st:0 Feks den. Etter at jeg lærte meg å puste bedre i en alder av 40.... Har jeg fått et bedre liv Anonymkode: a67d5...004 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Skrevet 16. november 2023 Har også slitt med dette. Fokuser på å få til en god utpust, så blir ofte også innpusten bedre. Anonymkode: 5d6de...47d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #9 Skrevet 16. november 2023 Vil bare påpeke at dette også kan komme av vitamin og mineral mangel. Jeg sliter med dette selv i perioder, jeg er lav på jern (må på sykehus å få jerninfusjon innimellom) B12 og D vitamin. Kanskje du skulle sjekke hos legen og du er lav på noe , så vet du det hvertfall. Anonymkode: 7b655...716 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #10 Skrevet 16. november 2023 Det kan være angst, men det kan også komme fra fordøyelsen. Det viste seg at mye av mine brystsmerter/pustevansker var pga reflux, og dette ble SÅ mye bedre med tilskudd av kalsium og magnesium (normale blodprøver). https://www.talltreehealth.ca/blog/nutrition/magnesium#:~:text=Conditions that magnesium may help,low stomach acid (hypochlorhydria). Anonymkode: e6553...858 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #11 Skrevet 16. november 2023 Overfokusering på pust er skadelig. I motsetning til andre som har svart her så mener jeg bestemt at du gjør vondt verre ved å "fokusere på pusten". En lege fortalte meg da jeg var opptatt av å puste dypt og ikke følte at jeg fikk nok luft: "tenk på når du sover, da går pusten av seg selv uten at du fokuserer på den. Jobb heller med å få fokuset bort fra pust, først da vil du klare å gå tilbake til det naturlige pustemønsteret". Det har fungert for meg. Bare jeg leser denne tråden begynner jeg å puste ovefladisk, for 10 min siden, før jeg tenkte på pust, pustet jeg naturlig. Du kan skape forstyrrelser i syre-base reguleringen om du sitter i ro hvor oksygenbehovet er lavt og overpuster. Anonymkode: 436b3...f0f 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #12 Skrevet 16. november 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Overfokusering på pust er skadelig. I motsetning til andre som har svart her så mener jeg bestemt at du gjør vondt verre ved å "fokusere på pusten". En lege fortalte meg da jeg var opptatt av å puste dypt og ikke følte at jeg fikk nok luft: "tenk på når du sover, da går pusten av seg selv uten at du fokuserer på den. Jobb heller med å få fokuset bort fra pust, først da vil du klare å gå tilbake til det naturlige pustemønsteret". Det har fungert for meg. Bare jeg leser denne tråden begynner jeg å puste ovefladisk, for 10 min siden, før jeg tenkte på pust, pustet jeg naturlig. Du kan skape forstyrrelser i syre-base reguleringen om du sitter i ro hvor oksygenbehovet er lavt og overpuster. Anonymkode: 436b3...f0f Det er forskjell på overfokusering på pust, og det å ikke klare å trekke pusten ordentlig. Anonymkode: e6553...858 1
Es0012 Skrevet 16. november 2023 #13 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Overfokusering på pust er skadelig. I motsetning til andre som har svart her så mener jeg bestemt at du gjør vondt verre ved å "fokusere på pusten". En lege fortalte meg da jeg var opptatt av å puste dypt og ikke følte at jeg fikk nok luft: "tenk på når du sover, da går pusten av seg selv uten at du fokuserer på den. Jobb heller med å få fokuset bort fra pust, først da vil du klare å gå tilbake til det naturlige pustemønsteret". Det har fungert for meg. Bare jeg leser denne tråden begynner jeg å puste ovefladisk, for 10 min siden, før jeg tenkte på pust, pustet jeg naturlig. Du kan skape forstyrrelser i syre-base reguleringen om du sitter i ro hvor oksygenbehovet er lavt og overpuster. Anonymkode: 436b3...f0f Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og du har også rett; når jeg «glemmer» pusten, går det helt fint. Problemet er at jeg sliter med å slippe tanken «hvordan er pusten nå…». Tror i tillegg jeg har stram muskulatur, som heller ikke hjelper
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #14 Skrevet 16. november 2023 31 minutter siden, Es0012 said: Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og du har også rett; når jeg «glemmer» pusten, går det helt fint. Problemet er at jeg sliter med å slippe tanken «hvordan er pusten nå…». Tror i tillegg jeg har stram muskulatur, som heller ikke hjelper Jeg hadde også veldig stram (og svak) muskulatur i bryst, måtte mye til fysioterapeut. Men det er som sagt en helt ny verden med tilskuddene. Tok de for noe helt annet, og merket etter noen uker at pusten var bedre/brystmusulaturen mindre øm. Fordøyelsen skaper mye tull i muskulaturen vår, og visse mineraler er viktig for muskelfunksjon også i fordøyelsen. Magnesium forøvrig også hjelpsomt for angst, hvis kroppen har for lite (står i link jeg la ved). Anonymkode: e6553...858
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå