Gå til innhold

Hvor lenge kan vi få engangsstønad til å vare, om den skal dekke alle utgifter til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn og jeg tenker en del på hvordan løse det økonomiske best. Jeg har rett på engangsstønad, og den har vi tenkt å sette på en konto og bruke til utgifter til klær og utstyr til barnet. 

Vi kommer til å arve noe og kjøpe det meste brukt. I hvor mange år kan vi regne med at engangsstønaden dekker utgiftene til barnet? Engangsstønad er på 92 000 kroner. (Ikke ta med utgifter til barnehage eller mat).

Anonymkode: 658dd...42d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pengene går fort, barn er dyrt.
Det er også forventet at foreldrene bidrar til å betale for barnet de har satt til verden. 

Anonymkode: 9744a...62d

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Engangsstønad skal vel også dekke tiden du går hjemme. Eller sørger mannen for livsopphold for deg og baby frem til du begynner i jobb? 

Anonymkode: 01ebd...f78

• Liker 6
Skrevet

Du kan nok ikke regne med at den varer i «noen år». 

Anonymkode: 0189b...36f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Varer ikke noe lenge. Ting koster. Og en sum her og der. Blir mye tilsammen. Og det forventes at dere skal klare å forsørge dere etter hvert da. Når dere setter varmt il verden så må dere ha en plan. 

Anonymkode: d895b...ccd

Skrevet

Jeg la mye av pengene fra engangsstønaden i fond og på sparekonto. Arvet/lånte så og si alt av klær fra søsken/venniner/osv og ellers kjøpt alt utstyr brukt eller lånt. Ellers har jeg solgt alt når jeg har vært ferdig med det.

Det trenger ikke å koste mye om man kjøper brukt og ellers har folk rundt deg som kan låne eller selge ting billig. Vi har brukt maks 5000 kr hver på alt av utstyr det første året. (Kanskje mer med alt småtteri man alltid ender med å kjøpe)

Eneste jeg tenker er at engangsstønaden er dine penger som du betaler din andel med. Du kan ikke betale for alt utstyr med penger som du får for å gå hjemme med barnet dette året..

Anonymkode: 61e4c...85f

• Liker 2
Skrevet

Vi har inntekter utenom, og derfor kan vi sette av engangsstønaden til utgifter til barnet. Jeg får engangsstønad fordi jeg er uføretrygdet. Vi vet selvsagt at et barn koster mye, og vi har økonomi til det. Vi vet litt om hvor mye det første året koster, men ikke så mye om klær og utstyr etter babytiden. 

Skrevet

Får man engangsstønad når man er ufør? Trodde det kun var når man ikke hadde opparbeidet seg rett til foreldrepenger man får det?

Anonymkode: 8e422...764

Skrevet

Det varere nok ikke i «noen år». Selv hadde vi brukt den summen før barnet var født. 

Anonymkode: f5595...3fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får man engangsstønad når man er ufør? Trodde det kun var når man ikke hadde opparbeidet seg rett til foreldrepenger man får det?

Anonymkode: 8e422...764

Uføretrygd gir ikke rett til foreldrepenger. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det varere nok ikke i «noen år». Selv hadde vi brukt den summen før barnet var født. 

Vi har ikke tenkt til å bruke 90 000 kroner på babyutstyr. 

• Liker 1
Skrevet

Har du jobb når barnet begynner i barnehagen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du? 90 000 på et ufødt barn? I alle dager?

Anonymkode: 39ab7...62a

• Liker 8
Skrevet

Bare husk at far kan ta ut hele sin del i tillegg med lønn i tilegg til at du mottar engangstønad. 

Det er ikke krav til aktivitet for far når mor er ufør

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi venter vårt første barn og jeg tenker en del på hvordan løse det økonomiske best. Jeg har rett på engangsstønad, og den har vi tenkt å sette på en konto og bruke til utgifter til klær og utstyr til barnet. 

Vi kommer til å arve noe og kjøpe det meste brukt. I hvor mange år kan vi regne med at engangsstønaden dekker utgiftene til barnet? Engangsstønad er på 92 000 kroner. (Ikke ta med utgifter til barnehage eller mat).

År? Her brukte vi vel 30 000 bare på utstyr det før ungen ble født. Så ble ungen syk, fikk allergier og måtte over på diett (melkefritt), det var ikke akkurat noe billigere med alt som måtte tilpasses.

Bilstol nr 2 ved 6 mnd alder, kosta oss 6000,- 

For ikke å snakke om alle klæra som barnet vokser ut av støtt og stadig. Vognpose til vinter, vognpose til høst/vår, bilstolpose, vogn, sprinkelseng, sovepose, masse nytt skiftetøy de første mnd pga klæra ble ødelagt av avføringsflekker, mugg i madrassen pga gulp, så da var det bare å bytte den. Det er utgifter som dukker opp hele tiden😅 

Forsikring, dåp, utstyr til barnehagestart..

Barnehagen er bare en liten sum ift alt annet som koster🫣

Anonymkode: fb589...461

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man trenger jo virkelig ikke bruke nærmere 100K på babyutstyr😅

TS, dere kan nok bruke de 90 tusen en del år fremover, om man da tenker utelukkende utstyr til barnet og man generelt er økonomisk av seg. Fordeler man 90 tusen på tre år (uten å ta hensyn til eventuelle renter) utgjør dette 2500 i måneden i løpet av disse tre årene. 

Vi har ikke brukt de største summene på utstyr til barnet vårt på snart 2. Vi kjøper mye brukt, ønsker oss til jul/bursdager, lånt/arvet av venner/familie, pluss vi har noen bestemødre på begge sider som elsker å strikke og å kjøpe barneklær😅 Vi kunne fint brukt enda mindre om vi ønsket.

Vil si det avhenger veldig av hvor god du er til å gjøre bruktkupp, og ikke minst hvor mye du er komfortabel med å kjøpe/få brukt😊 

Anonymkode: 01920...063

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper mye brukt, men det går en del tusen på klær uansett. Sko koster jo gjerne 1000 kroner vintersko, 500 joggesko.. Hvis man uheldigvis må ha to størrelser i løpet av en sesong blir det dyrt.. 

Og parkdress koster også mye. Votter.

Hvis de pengene kun er til barnet, og ikke livsopphold, så vil de jo vare litt. Vogn er vel en av de dyreste tingene dere må ha. Og bilstol. Blir minimum 5000, mest sannsynlig 10.000 her. Ellers får man mye av babytingene billig. 

Anonymkode: b0446...990

Skrevet

Du må iallefall ha 2 stoler de fleste årene .der er er gjerne 12000 tilsammen. Så skal du ha vogn hjemme og i barnehagen. Du trenger mye klær når barnet begynner i barnehagen. Eventuelt mme, flasker, Sutter etc. Sovepose,gode sko, . 

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte 11.000 på vogn, seng, bilstol, vognpose, klær, babygym osv. til sammen. Da fikk vi noe og kjøpte mye brukt. 

Vi hadde da én vogn, og ikke en hjemme og en i barnehagen. 

Anonymkode: 5e7c2...7c0

Skrevet

Går barnehage prisen utom? Altså ikke blir betalt av engangsstønad 

Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Går barnehage prisen utom? Altså ikke blir betalt av engangsstønad 

Mat og barnehage går utenom (står i hi) - skal kun være snakk om klær og utstyr.

Anonymkode: 01920...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...