Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

hadde en skikkelig kjip situasjon her i dag. Jeg har lagt ut ett treningsapparat for salg på Finn som vi kunne tjent 5000 kroner på. Noe jeg sa var en gave til mannen, og snudde på i samme samtale at det var til hele husholdningen, siden den var så dyr at vi uansett måtte betale den med felles penger (vi har felles økonomi).

Den har ikke blitt brukt, og nå sliter vi med å få endene til å møtes. Forrige 2 måneder jobbet jeg endel ekstra, og da sa han at han ville jeg ikke skulle si ja til det noe mer, da det var så synd at vi var lite sammen som familie, og det ble så slitsomt for alle. Okey, da prøver jeg å selge ting. Jeg har lagt ut klær og masse annet, både mitt og barna sitt, utstyr etc. fått solgt noe, men vi må selge unna ting som er verdt litt mer, og denne brukes ikke engang. Han sier den skal brukes, men jeg mener han kan trene helt uten den, og selv det sliter vi med å få tid og energi til. Denne treningsmaskinen mener jeg også ikke er helt optimal, den gir for lite motstand og man må sitte lenge på den for å bli littegrann sliten, noe vi ikke har tid til. Barna liker den og leker litt med den. 

Jeg har sagt til han at jeg avtalte med en å kjøpe den, han ble sint og sa nei, det ville han ikke. Jeg lot det ligge, men mener fortsatt det bare må gjøres, og den har fortsatt ikke blitt brukt i mellomtiden. Jeg la den ut på nytt og fikk en ny interessert som skulle se på den i kveld. Jeg glemte avtalen litt og plutselig sto damen her. Jeg snakket med hun, merket mannen ble sur, men blåste i det og vi var på vei til å lage en avtale når mannen skriker ned «den er ikke til salgs!!» også lager en skikkelig ubehagelig scene.

Han er nå potte sur, mener jeg ikke har respekt for han og har stått og skreket til meg, med barna hjemme og ett til på besøk. Eneste løsning han har på at vi sliter økonomisk er «ikke å bruke penger». Men vi gjør jo ikke det fra før! Han tenker jeg driver og handler, men eneste stedet jeg har handlet i lang tid siste er på matbutikken og Finn hvis barna trenger noe..! Jeg har brukt samme gamle mascara som sikker gir meg infeksjon snart fordi jeg ikke føler vi kan ha råd til det..!

Jeg driver og prøver å finne en bedre betalt jobb til han, og vurderer også selv å bytte fra en jobb jeg elsker til noe bedre betalt. Vi snakker også om å flytte til noe rimeligere, men det huset her vil garantert få en bedre pris hvis den selges på våren. Så vi vet at det ikke fungerer å ha det så trangt økonomisk, men her og nå må vi bare finne raske løsninger.. 

Jeg føler jeg prøver så mye å fikse ting, men møter bare motstand. Han har sagt han kan jobbe mer, men det er bare rom for 2 timer ekstra i uka og det er ikke nok. Det var dumt av meg å gå «over hodet hans», men jeg følte ikke jeg hadde noe valg.. 

Var det virkelig så respektløst og kjipt? 

Anonymkode: 775ae...424

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt han er sur, det hadde jeg også om dama prøvde å selge en gave jeg hadde fått, og ja, det er respektløst 

Anonymkode: 5e919...00d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår deg godt. At du stresser med å få endene til å møtes. 

Men hvorfor har du alt dette ansvaret? 

Hvorfor tar ikke mannen din sin del av ansvaret?

Han må betale regninger, handle mat og sørge for klær og utstyr til barna for å få en forståelse. 

Han høres ut som et bortskjemt barn som bor hjemme hos mamma enda.

Anonymkode: 1575d...491

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Ville ALDRI vært sammen med et menneske som synes det er okei å skrike til noen.

Anonymkode: 5bbec...dd3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Klart det var respektløst og kjipt for han, men du vet selv om du gjør det du må gjøre for å ta vare på ungene dine.

Anonymkode: 732a4...f0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner godt han er sur, det hadde jeg også om dama prøvde å selge en gave jeg hadde fått, og ja, det er respektløst 

Han bruker den ikke, gått av felles penger. Dem sliter økonomisk, hun må jobbe ekstra. Han klager og vil at hun skal jobbe mindre. Hadde han brukt den hadde det vært annderledes. Får jo steppe opp han også da og få inn litt ekstra inntekt, så kunne han beholdt denne saken som ikke kan selges, men bruker han den nei

Anonymkode: 9dbb6...b37

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår vitterlig ikke slike folk.
Du prøver å selge hans gaven, han sier nei og du velger og "prøve å" selge den enda en gang. 

Er det greit da at han tar diverse eiendeler av deg å legger dem for salg? Selv om du sier du trenger dem.
Jeg mener så lenge HAN mener du ikke trenger dem.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Så klart det er respektløst og kjipt. Dette er jo oppskriften på å være respektløs. Du mener du vet bedre enn han og overstyrer hans vilje når det gjelder en ting han anser som sin. Du får ikke til et godt samarbeid på denne måten, dette var helt klart veldig konfliktskapende.

Når det er sagt kan det jo være at dere er i en situasjon der du mener at du er nødt til å være respektløs og kjip fordi han ikke forstår alvoret. Det kan jo være. Men da får du heller stå for det og kommunisere at du velger å overkjøre han nå fordi du ikke lenger har tiltro til hans evne til å vurdere situasjonen. 

Jeg hadde bedt om unnskyldning og sagt at jeg dreit meg ut. Det virker som du er drevet av frykt, at du føler deg hjelpeløs og ikke vet hva dere kan gjøre for å bedre på situasjonen. Forklar heller dette til han, at du trenger at dere finner flere konkrete muligheter dere kan prøve. Prøv å stå sammen og finn løsninger sammen - hvis du vil være sammen med han da.

Anonymkode: 39902...c8e

• Liker 1
Skrevet

Man selger ikke gaver. 

Anonymkode: c6fd2...668

• Liker 1
Skrevet

Om det er slik at dere må ha mer inntekt for å få familien til å gå rundt må han godta å selge den eller at du jobber mer tenker jeg. Vi hadde en periode hvor vi måtte ha inn mer penger for at ex skulle kjøpe seg bil, han gjorde ikke annet enn å klage fordi jeg jobbet ekstra.. han skjønte aldri at inntekt og arbeidsmengde henger sammen, og at man må ha utgifter i tråd med inntekter. Jeg har ikke fått dårligere råd etter at jeg flytter for meg selv faktisk, så ubrukelig var han.. han kunne skrike til meg, og jeg er så ferdig med det der..

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dere må øke inntektene deres litt kvikt. Situasjonen kommer bare til å bli verre. 

Anonymkode: c6fd2...668

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du er sammen med en idiot som ikke forstår enkel matte. Mulig han må ha det inn med teskje; «som du vet har vi dårlig økonomi akkurat nå, og jeg har jobbet mer for å dekke opp. Nå har du bedt meg jobbe mindre, og da må vi få inntekt fra et annet sted, derfor selger jeg ting som ikke er i bruk. Her må du rett og slett velge mellom mer familietid (som du spesifikt ønsket deg) og kvitte oss med treningsapparatet (som du ikke har brukt én eneste gang) og andre ting, eller så kan du beholde treningsmaskinen, men da må jeg fortsette å jobbe ekstra. I så fall hadde det vært fint om du også kunne jobbe og bidra litt ekstra»

Anonymkode: 9b7e7...f2f

• Liker 5
Skrevet

Gaven hans er alle sin og du som bestemmer over den fordi dere har felles økonomi?

Så det vil si at han kan selge alt han vil av dine ting og gaver som er kjøpt av felles økonomi?

Nei, da får du jobbe mer igjen da. Og klager han, så si at dere trenger disse pengene, men at han gjerne kan øke sin inntekt også.

Anonymkode: 3cd99...999

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei,

<blablabla>

</blablabla>

Jeg driver og prøver å finne en bedre betalt jobb til han,

Anonymkode: 775ae...424

DETTE var det eneste jeg reagerte på. Er han så jævlig evneveik at han ikke greier å finne en jobb selv?

Man hjelper 14-15 åringer til å finne en jobb de kan ha etter skoletid. 

Man hjelper ikke en voksen mann til å finne en jobb. Det skal han ha evne til å gjøre selv.

Anonymkode: 39552...902

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

DETTE var det eneste jeg reagerte på. Er han så jævlig evneveik at han ikke greier å finne en jobb selv?

Man hjelper 14-15 åringer til å finne en jobb de kan ha etter skoletid. 

Man hjelper ikke en voksen mann til å finne en jobb. Det skal han ha evne til å gjøre selv.

Så du ser ikke noe galt i å rope til et fremmed menneske som kommer i god tro for å kjøpe noe? Eller andre ting denne mannen gjør? Han fremstår som at han er i stand til å ivareta seg selv og familien?

Anonymkode: d8a57...ac2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så du ser ikke noe galt i å rope til et fremmed menneske som kommer i god tro for å kjøpe noe? Eller andre ting denne mannen gjør? Han fremstår som at han er i stand til å ivareta seg selv og familien?

Anonymkode: d8a57...ac2

Det henger nok sammen med at mannen fremstår som evneveik. Litt neandertaler-aktig. Roper, skriker og trenger hjelp til det meste.

• Nyttig 3
Skrevet

Du prøvde selge gave du gav til han to ganger og er overrasket over at han er forbanna? Tilpass for deg st han satt grenser for deg mens potensiell kjøper var der. Du respekterer jo ikke det han sier på tomannshånd.

Anonymkode: 17c5f...c45

• Nyttig 2
Skrevet

Flytt fra han. Du og ungene får bedre råd uten den krevende skrikhalsen rundt dere. 

Anonymkode: 2cee3...3cf

• Liker 1
Skrevet
Gregarious skrev (22 timer siden):

Jeg forstår vitterlig ikke slike folk.
Du prøver å selge hans gaven, han sier nei og du velger og "prøve å" selge den enda en gang. 

Er det greit da at han tar diverse eiendeler av deg å legger dem for salg? Selv om du sier du trenger dem.
Jeg mener så lenge HAN mener du ikke trenger dem.

Han bruker den ikke engang. Latterlig å bare ha den liggende når man kan få penger for den, som man faktisk har behov for.

• Nyttig 2
Skrevet
jabx skrev (1 minutt siden):

Han bruker den ikke engang. Latterlig å bare ha den liggende når man kan få penger for den, som man faktisk har behov for.

Det spiller da ingen rolle, man selger ikke andre sine eiendeler uten deres tillatelse 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...