AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Skrevet 16. november 2023 Hei. Ble oppringt av jordmor idag, og hun informerte meg om at jeg må ta nye blodprøver fordi den gjorde diffust utslag på hepatitt. Jeg spurte hva dette betydde og det jeg fikk til svar var at det mest sannsynlig var maskinene som analyserte prøven som har analysert noe feil eller at det har skjedd noe form for kontaminasjon i mellomtiden som gjorde at det kunne se ut som et utslag, og at jeg ikke skal være bekymret. Dette var visst «vanlig». Hun sa ikke noe om hvilken hepatitt eller noe som helst. Følte jeg fikk veldig lite informasjon utenom at jeg ikke burde bekymre meg og at jeg bare må ta nye prøver for at de skal være 110% sikre. Men nå er jeg jo bekymret uansett og jeg kommer til å gå å grue meg som søren frem til jeg får de endelige svarene. Er det noen her som har opplevd det samme? mvh redd:( Anonymkode: 896de...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #2 Skrevet 16. november 2023 Var det A B C D E eller lenger ut i alfabetet? Den kommer i ymse bokstavvarianter, hvor en hel del er type munnsår og vanlig hos 89% av befolkningen. Vent med å få panikk til du har fått mer info. Det er helt sikkert en feil eller type ufarlig. Anonymkode: ca86b...555
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #3 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var det A B C D E eller lenger ut i alfabetet? Den kommer i ymse bokstavvarianter, hvor en hel del er type munnsår og vanlig hos 89% av befolkningen. Vent med å få panikk til du har fått mer info. Det er helt sikkert en feil eller type ufarlig. Anonymkode: ca86b...555 Tror de sjekker for B i blodprøver for svangerskap, men nå ble jeg veldig usikker siden hun ikke sa noe om det.. fikk litt packern, så klarte ikke å tenke nok til å spørre😂 Hun sa jeg skulle ta blodprøve igjen om en måned og ikke stresse om det, men det er jo så lenge til! Anonymkode: 896de...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #4 Skrevet 16. november 2023 Sikkert bare en prøve som har blitt ødelagt. Ta en ny. Anonymkode: d3369...b50
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 Når de tar ting så slaraffen som om en måned så ville jeg slått meg til ro med at det er en ufarlig variant. Grunnen til at de vil vite har noe med fødselen å gjøre tror jeg, så barnet ikke nødvendigvis trenger å få det med seg. Fortsatt er det ufarlig da. Anonymkode: ca86b...555
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Var det A B C D E eller lenger ut i alfabetet? Den kommer i ymse bokstavvarianter, hvor en hel del er type munnsår og vanlig hos 89% av befolkningen. Vent med å få panikk til du har fått mer info. Det er helt sikkert en feil eller type ufarlig. Anonymkode: ca86b...555 Hepatitt er ikke munnsår. Det er herpes Anonymkode: 1064f...581 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 Poteto potato. Vil helst være ufarlig eller en feil registrering. Anonymkode: ca86b...555
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Skrevet 16. november 2023 Man kan jo bli smittet via mat, spesielt i utlandet. Type C er vel blodsmitte, så med mindre du har stukket deg på en brukt sprøyte eller lignende, så er vel sannsynligheten liten. Mulig de vil vente 4 uker da kanskje nyoppstått smitte ikke vises like godt på prøver? Hvis du er veldig usikker, så sjekker du privat. Anonymkode: 413de...e63
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #9 Skrevet 16. november 2023 Er du vaksinert mot a og b? Jeg fikk utslag pga at jeg er vaksinert. Kunne visst skje Anonymkode: 45da4...834 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #10 Skrevet 16. november 2023 Hos meg registrerte de antistoffer i blodet mitt på rhesus negativ-prøven, noe som gjorde at jeg måtte ta ekstra blodprøver utover svangerskapet, samt blodprøve midt under fødselen. Viste seg at babyen hadde samme blodtype som meg og den ene prøven dermed var forurenset av noe på laboratoriet. Forhåpentligvis har det skjedd i ditt tilfelle også. Anonymkode: 6ac16...6e7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #11 Skrevet 16. november 2023 Ikke uvanlig, og ikke noe å bekymre seg over. Når prøvene analyseres får de noen ganger resultat som de ikke kan konkludere, altså verken positiv eller negativ. Da må det tas en ny prøve. Anonymkode: abe7a...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #12 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hos meg registrerte de antistoffer i blodet mitt på rhesus negativ-prøven, noe som gjorde at jeg måtte ta ekstra blodprøver utover svangerskapet, samt blodprøve midt under fødselen. Viste seg at babyen hadde samme blodtype som meg og den ene prøven dermed var forurenset av noe på laboratoriet. Forhåpentligvis har det skjedd i ditt tilfelle også. Anonymkode: 6ac16...6e7 Det er mange blodtypesystemer, ikke bare ABO og rhesus. Du har antakelig dannet antistoffer mot andre antigener i andre blodtypesystemer. Mange gravide får ekstra oppfølging i svangerskapet på grunn av irregulære antistoffer. Anonymkode: abe7a...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #13 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er mange blodtypesystemer, ikke bare ABO og rhesus. Du har antakelig dannet antistoffer mot andre antigener i andre blodtypesystemer. Mange gravide får ekstra oppfølging i svangerskapet på grunn av irregulære antistoffer. Anonymkode: abe7a...2ef Men hva har dette med hepatitt å gjøre? Jeg har virkelig ikke peiling, så jeg spørr genuint😊 Anonymkode: 896de...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #14 Skrevet 16. november 2023 Jeg vet at jeg hadde tatt ny blodprøve så fort det lar seg gjøre, om så privat. Det der hadde jeg ikke klart å vente på Anonymkode: e9d3c...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #15 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er du vaksinert mot a og b? Jeg fikk utslag pga at jeg er vaksinert. Kunne visst skje Anonymkode: 45da4...834 Nei, jeg er ikke vaksinert mot dette. 2 av mine nærmeste familiemedlemmer er dog det, fordi de jobber mye utenlands.. Anonymkode: 896de...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #16 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva har dette med hepatitt å gjøre? Jeg har virkelig ikke peiling, så jeg spørr genuint😊 Anonymkode: 896de...ceb Ingenting, det er folk som svarer uten å ha peiling. Hepatitt står egentlig bare for leverbetennelse. Det kan bety at du har utslag på hepatitt VIRUS antistoffer, eller at du har litt økte leverprøver uten at det er noen klar årsak (hepatitt - leverbetennelse - betennelse i leveren). Så uten at jordmor forklarte mer enn det så kan man ikke vite hva det er. TS, du kan evt ringe tilbake eller be dem sende journalnotatet jordmor har skrevet om det til deg. Anonymkode: 5ba7f...410
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #17 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet at jeg hadde tatt ny blodprøve så fort det lar seg gjøre, om så privat. Det der hadde jeg ikke klart å vente på Anonymkode: e9d3c...9f3 Ja.. hun sa at hun skrev ut rekvisisjon som jeg kunne hente ut med en gang hvis jeg ville, men at hun syns jeg burde stresse ned og vente en måneds tid før jeg tok prøvene.. var visst ikke nødvendig å haste, men jeg kjenner meg selv - og dette kommer til å oppta mye av tankene mine fremover om jeg ikke får svar snart🙈 Anonymkode: 896de...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #18 Skrevet 16. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja.. hun sa at hun skrev ut rekvisisjon som jeg kunne hente ut med en gang hvis jeg ville, men at hun syns jeg burde stresse ned og vente en måneds tid før jeg tok prøvene.. var visst ikke nødvendig å haste, men jeg kjenner meg selv - og dette kommer til å oppta mye av tankene mine fremover om jeg ikke får svar snart🙈 Anonymkode: 896de...ceb Tenker din reaksjon er normal. Vente en måned på å finne ut om noe potensielt alvorlig, hvem foretrekker det.. Anonymkode: e9d3c...9f3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #19 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingenting, det er folk som svarer uten å ha peiling. Hepatitt står egentlig bare for leverbetennelse. Det kan bety at du har utslag på hepatitt VIRUS antistoffer, eller at du har litt økte leverprøver uten at det er noen klar årsak (hepatitt - leverbetennelse - betennelse i leveren). Så uten at jordmor forklarte mer enn det så kan man ikke vite hva det er. TS, du kan evt ringe tilbake eller be dem sende journalnotatet jordmor har skrevet om det til deg. Anonymkode: 5ba7f...410 Tusen hjertelig takk! Tror kanskje jeg bare skal ringe henne opp imorgen sånn at jeg kanskje kan få noen svar. Jeg kjenner jeg er veldig redd og blir helt kvalm av tanken på hele greia siden jeg egentlig bare sitter igjen som et stort spørsmålstegn etter samtalen jeg hadde med henne tidligere idag. Anonymkode: 896de...ceb 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #20 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker din reaksjon er normal. Vente en måned på å finne ut om noe potensielt alvorlig, hvem foretrekker det.. Anonymkode: e9d3c...9f3 Leste nå at det er hepatitt b de sjekker for ved svangerskap, og at ved hepatitt B så blir de fleste friske og veldig få får den langvarige og kroniske varianten. Så jeg får vel bare være optimistisk😵💫 Anonymkode: 896de...ceb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå