Gå til innhold

Kaki, persimon, sharon. Hva kaller du denne frukten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

image.thumb.png.85a0890f25d026fd8fe9f473c9e6b099.png

 

Hvilket navn bruker du på denne frukten, og hvorfor? 

Jeg ble fortalt om denne frukten for 10 år siden, og den personen som anbefalte den, kalte den for persimon, den typen som selges i butikkene i Norge. Jeg ser at coop kaller frukten for kaki, men når jeg leser om det på nett ser det ikke ut til at det er kaki som selges i Norge i dag. Jeg tror det er enten persimon eller sharon de selger. Det blir vel litt på samme måte som når butikkene kalte klementin for mandarin? 

"Kakitreet stammer fra Japan og hører til ibenholtfamilien. Sharon er en nyere type frukt som er videreutviklet fra kaki. Frukten har sin opprinnelse så sent som på 1980-tallet i Sharondalen i Israel. Persimon er den spanske varianten av kaki.

Sharon ser ut som en litt flatklemt tomat. Persimon er litt større og rundere i formen. Begge har en guloransje farge og smaker ganske likt. Smaken er søt og litt aprikos-aktig med et stenk av vanilje. Moden sharon og persimon kjennetegnes ved den sterkt oransje fargen og at skallet er glassaktig og nesten gjennomsiktig. De inneholder ikke garvesyre. " https://frukt.no/ravarer/frukt/sharon/

Kaki inneholder til forskjell fra persimon og sharon mye garvesyre når den er umoden. 

Anonymkode: 556a8...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Den frukten smaker fantastisk, men den må være skikkelig moden. (Brune flekker på skallet) Jeg kaller den sharon fordi det er det den heter.

Anonymkode: c8e62...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den frukten smaker fantastisk, men den må være skikkelig moden. (Brune flekker på skallet) Jeg kaller den sharon fordi det er det den heter.

Anonymkode: c8e62...feb

Sharon og kaki er arter innen persimon. Så at frukten heter det blir feil

Anonymkode: 86408...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, det er jo forskjellige frukt, er det ikke. Litt sånn som klementiner og mandariner? 

Sharon er disse, de ser forskjellige ut, helt forskjellig form: Screenshot_20231116_154940_Chrome.thumb.jpg.07d2b6e75c9da8236f980213ad9d4af1.jpg

så er kaki, ligner veldig på persimon i formen men er mer rikere, mørkere oransj i fargen.  Kaki er også mørk oransje inne og er myk når den modnet og kan bare spises moden, fordi ellers garvesyre ja.

Og persimon er størst, hardest, mer gul i fargen og nesten eple-konsistens. Det er pesimon som selges i butikkene nå. Man kan kjøpe Kaki i invanderbutikkene. Sharon tror jeg ikke man får kjøpt i Norge.Screenshot_20231116_155010_Chrome.thumb.jpg.fd5794470faf7923753de4435f64243c.jpg

Screenshot_20231116_154953_Chrome.thumb.jpg.4df4c5214acfb77facf1a9def47a2f74.jpg

Anonymkode: 42dee...f07

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der minner meg bare om restauranter som bare slenger den på desserter som pynt, uten å tenke på smaksbilde

Anonymkode: 4859a...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Den der minner meg bare om restauranter som bare slenger den på desserter som pynt, uten å tenke på smaksbilde

Anonymkode: 4859a...9ea

Jeg tror at du tenker på physalis

Screenshot_20231116_155840_Chrome.jpg

Anonymkode: 42dee...f07

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaki.

Sharon er Israels tidligere statsminister, og ikke noe jeg forbinder med noe annet enn det.

Persimon forbinder jeg med den asiatiske versjonen vi ikke importerer til Norge - den de skreller og tørker.

Og der stikker vi nesen opp i et gigantisk problem med norsk lovgiving angående ferskvarer i norsk dagligvare - hvorfor i alle hule heiteste dager er det ikke lovpålagt å fortelle oss hva vi kjøper? Jeg er ikke dum - jeg vet da at jeg ikke kjøper et «eple» eller en «potet» eller «salat». Jeg vet at jeg kjøper Gravenstein, Beate eller rød lollo. Så hvorfor sier ikke loven at produsenter, importører og butikker må oppgi både art og sort? For hva jeg skal bruke den tomaten, mangoen eller avokadoen til avgjør hvilke sorter jeg bør - eller ikke bør - kjøpe. Og nå må jeg som konsument lære meg å gjenkjenne de i butikken blant hundrevis av sorter med liten til ingen visuell ulikhet.

Anonymkode: 078ea...0a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kaki.

Sharon er Israels tidligere statsminister, og ikke noe jeg forbinder med noe annet enn det.

Persimon forbinder jeg med den asiatiske versjonen vi ikke importerer til Norge - den de skreller og tørker.

Og der stikker vi nesen opp i et gigantisk problem med norsk lovgiving angående ferskvarer i norsk dagligvare - hvorfor i alle hule heiteste dager er det ikke lovpålagt å fortelle oss hva vi kjøper? Jeg er ikke dum - jeg vet da at jeg ikke kjøper et «eple» eller en «potet» eller «salat». Jeg vet at jeg kjøper Gravenstein, Beate eller rød lollo. Så hvorfor sier ikke loven at produsenter, importører og butikker må oppgi både art og sort? For hva jeg skal bruke den tomaten, mangoen eller avokadoen til avgjør hvilke sorter jeg bør - eller ikke bør - kjøpe. Og nå må jeg som konsument lære meg å gjenkjenne de i butikken blant hundrevis av sorter med liten til ingen visuell ulikhet.

Anonymkode: 078ea...0a9

Men så er det nok ikke kaki det du kjøper, men persimon! Så jeg tror butikkene kaller det feil navn.

Anonymkode: 556a8...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...