AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Skrevet 16. november 2023 Ja, man tror man spiser sunt, men det er faktisk skadelig... man må jo dyrke egen mat snart! https://www.renmat.no/artikler/2021/skitten-nitten-listen-over-mat-med-mest-sproytemidler Anonymkode: ddaeb...b20 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #2 Skrevet 16. november 2023 Who cares Anonymkode: 80f2d...171
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #3 Skrevet 16. november 2023 Sjekk clean 15 og da. Anonymkode: 9e64e...cd1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #4 Skrevet 16. november 2023 Vi har dyrka litt i sommer. Kommer til å utvide neste år. Anonymkode: a781a...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 Ja, jeg har begynt 🥒🥦🧅 Så skal man dyrke rimelig mye for å være helt selvforsynt på alt.. Men litt er sikkert bedre enn nada. Det er vel den totale belastningen av sprøytemidler over tid som teller kanskje? Anonymkode: b654d...ce8 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 Man vasker da grønnsakene 😅 Og vi bruker lite sprøytemidler i Norge, ingenting å bekymre seg for. Grenseverdiene er også så lave at mattilsynet sier det egentlig ikke er nødvendig å vaske de. Grønsaker utenfor EU derimot stoler jeg ikke helt på Anonymkode: 7b668...3cf 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 Skulle ønske jeg hadde en kolonihage Vasker selvfølgelig frukt og grønnsaker, men der gift er systemisk som betyr at den går inn i plantevevet (systemet), og det dermed ikke hjelper å skrelle eller vaske råvaren for å fjerne giften som f.eks sitrusfrukt, kjøper jeg økologisk når jeg kan / det er på tilbud etc. Kjøper norske varer der det er mulig. Det skal ikke være lett altså! TS Anonymkode: ddaeb...b20 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, jeg har begynt 🥒🥦🧅 Så skal man dyrke rimelig mye for å være helt selvforsynt på alt.. Men litt er sikkert bedre enn nada. Det er vel den totale belastningen av sprøytemidler over tid som teller kanskje? Anonymkode: b654d...ce8 eller man kan dyrke det man faktisk spiser? Vi er omtrent selvforsynt med poteter, ulike typer løk, kål og salat for eksempel, og så har vi asparges ute, tomatplanter og agurkplanter står i ett lite drivhus i et hjørne og vi har ikke egentlig så stor hage å bruke men vi har planlagt den godt og brukt ulike høyder osv på plantekasser. Jordbær henger i kurver for eksempel.. Anonymkode: 39d7c...26b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #9 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): eller man kan dyrke det man faktisk spiser? Vi er omtrent selvforsynt med poteter, ulike typer løk, kål og salat for eksempel, og så har vi asparges ute, tomatplanter og agurkplanter står i ett lite drivhus i et hjørne og vi har ikke egentlig så stor hage å bruke men vi har planlagt den godt og brukt ulike høyder osv på plantekasser. Jordbær henger i kurver for eksempel.. Anonymkode: 39d7c...26b Bra jobba, asparges er jo gull, det må vi få oss! Vi er selvforsynt på forskjellige varianter av kål, purre, nesten løk, gresskar og urter 🙂 Så har vi noen mnd. hvor vi er selvforsynt med tomat, paprika, gulrot, squash, erter, bønner, salat osv., men klarer per nå ikke dyrke nok til å ha gjennom vinteren - vi spiser muligens over gjennomsnittet mye grønnsaker.. Men vi synes det er veldig gøy, så skal prøve å få økt produksjonen litt mer til neste år så vi kan fryse + hermetisere mer. Kanskje prøve å få laget varmebenk i drivhus neste vinter, hadde vært gøy å ha noe produksjon gjennom vinteren også (dersom det er mulig). Vi er fortsatt i oppbyggingsfasen, må også beregne litt tid på å la bærbusker og diverse vokse, i år fikk vi typ 5 blåbær og 10 solbær 😅 Anonymkode: b654d...ce8 1
Tvist Skrevet 16. november 2023 #10 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle ønske jeg hadde en kolonihage Vasker selvfølgelig frukt og grønnsaker, men der gift er systemisk som betyr at den går inn i plantevevet (systemet), og det dermed ikke hjelper å skrelle eller vaske råvaren for å fjerne giften som f.eks sitrusfrukt, kjøper jeg økologisk når jeg kan / det er på tilbud etc. Kjøper norske varer der det er mulig. Det skal ikke være lett altså! TS Anonymkode: ddaeb...b20 Hva med en andelsgård, finnes det nær deg? Kan anbefale det, om du finner en god.
Akryl Skrevet 16. november 2023 #11 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, man tror man spiser sunt, men det er faktisk skadelig... man må jo dyrke egen mat snart! https://www.renmat.no/artikler/2021/skitten-nitten-listen-over-mat-med-mest-sproytemidler Anonymkode: ddaeb...b20 Hvis alle skulle drive økologisk, så ville vi fått mangel på mat. Avlinger kunne gå tapt. Og da vil du få dårlig helse. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #12 Skrevet 17. november 2023 Akryl skrev (20 timer siden): Hvis alle skulle drive økologisk, så ville vi fått mangel på mat. Avlinger kunne gå tapt. Og da vil du få dårlig helse. Grunnen til dette er først og fremst at de fleste som dyrker mat for business, gjerne driver stort og spesialiserer seg ofte på kun noen typer frukt/grønnsaker. Det er veldig vanskelig å drive stort og monokultur uten å bruke sprøytemidler. Det er som å gå i mot naturen. Hadde vi derimot hatt flere matprodusenter som drev lite nok til at man manuelt kunne begrense og håndtere skadedyr-angrep når de kom, hadde det nok vært mindre problematisk å dyrke økologisk. Det å samplante flere forskjellige arter på samme dyrkningsområde kan også hjelpe begrense skadedyr og sykdom. Så økologisk er ikke automatisk lik matmangel, hvordan det blir gjort har mye å si. Anonymkode: b654d...ce8
NatNat Skrevet 18. november 2023 #13 Skrevet 18. november 2023 On 11/16/2023 at 4:06 PM, AnonymBruker said: Skulle ønske jeg hadde en kolonihage Vasker selvfølgelig frukt og grønnsaker, men der gift er systemisk som betyr at den går inn i plantevevet (systemet), og det dermed ikke hjelper å skrelle eller vaske råvaren for å fjerne giften som f.eks sitrusfrukt, kjøper jeg økologisk når jeg kan / det er på tilbud etc. Kjøper norske varer der det er mulig. Det skal ikke være lett altså! TS Anonymkode: ddaeb...b20 Å ha hage er ikke nødvendig svaret. Du høster, la oss si, agurker, men de kommer i løpet av et par måneder. Hva gjør du hvis du vil spise agurker om vinteren ? samme med tomat.. Husker i Frankrike, mine foreldre hadde tomat i hage, de høstet så mye at vi ikke visste hva vi skulle gjøre med så mye (svar : tomat saus) men om vinteren, det var tomat fra butikk....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå