Gå til innhold

Tips til hudpleie for en som er uerfaren og helst ønsker rimeligere produkter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bør jeg ha? Er alt nødvendig? Som serum, oljer, egenøyekrem, ansiktskrem, toner osv?

Jeg er 30år. Nå på vinteren blir huden raskt tørr i T-sonen. Jeg ønsker meg mer glødene hud. 

Anonymkode: 923e5...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du "må" (bør) ha, er rens, fukt og solbeskyttelse. Litt avhengig av hvor du bor og hvor mye tid du tilbringer utendørs, er det tilstrekkelig med lav faktor nå, men solbeskyttelse er faktisk noe av det viktigste du gjør for huden din. Man får ikke fjernet solkrem (og sminke) ordentlig med bare vann, så en god rens er viktig. Og så til slutt fukt. Tilførsel av nok fukt er bl.a. viktig for at huden skal kunne opprettholde sin egen, naturlige beskyttelsesbarriere. En godt fuktet hud vil også framstå som glattere, friskere og med mer glød. Jevnlig eksfoliering vil også gi mer glød, da den hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, som kan få huden til å se matt og livløs ut. Eksfoliering vil også hjelpe huden til å øke fuktbalansen, så lenge du ikke overdriver det.

Krem med SPF bør ikke ligge på huden over natten, så enten kan du kjøpe en fuktighetskrem uten SPF som du kan bruke både morgen og kveld, og heller investere i en egen solkrem. Alternativt kan du kjøpe en dagkrem med SPF og en egen nattkrem. Vær obs på at du likevel bør gå til anskaffelse av en solkrem med høy faktor (30-50 alt ettersom) i sommerhalvåret. Det handler ikke bare om å unngå å bli solbrent, men om å beskytte huden mot for tidlig aldring pga. UV-eksponering, såkalt fotoaldring.

Noen gode og rimelige fuktighetskremer som jeg tror kan passe for deg, er:

Alternativer med SPF:

Om du bruker dagkrem med SPF kan du bruke en av de andre kremene jeg foreslår om natten, men om du vil ha en "rikere" krem, kan du f.eks. prøve:

Eller blande noen dråper ansiktsolje i en av dagkremene, f.eks. The Ordinary 100% Organic Cold Pressed Borage Seed Oil

En mild rens som også fjerner sminke effektivt (med mindre du bruker mye sminke9 er CeraVe Hydrating Cleanser. Jeg liker også veldig godt Cosmica Face Soft & Soothing Cleansing Lotion

Ettersom du har tørr hud, vil nok The Ordinary Lactic Acid (melkesyre) være velegnet for deg. Den finnes i 5% og 10% konsentrasjon. Dersom du ikke har spesielt sensitiv hud kan du prøve 10%. Husk å ta en patch-test for å se om du tåler produktet: påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vent i minst 24 timer. Dersom du ikke opplever noen reaksjon eller irritasjon, kan du bruke produktet i ansiktet. Eksfoliering brukes om kvelden på ren og tørr hud, vent i 5-10 min før du påfører fuktighetskrem. Det er tilstrekkelig å eksfoliere èn kveld i uka.

Jeg vil også foreslå ansiktsmassasje, det øker blodsirkulasjonen og gir glød, og tar bare noen få minutter om morgenen.Bruk litt krem eller ansiktsolje, og masser på ren hud. Det finnes en masse videoer på YouTube, om du har Instagram kan du sjekke ut The Beauty Recluse. 

Håper dette kan være til hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...