AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Skrevet 16. november 2023 Hva er deres beste tips? Flere som har fått treigere fordøyelse under graviditeten? Jeg hadde en regelmessig avføringsrytme før, med passe fast konsistens (beklager litt mye info). Nå er jeg gravid i uke 10, og har de siste 6–7 ukene hatt en mye treigere fordøyelse enn vanlig (går på do hver 2. til 3. dag, mot daglig før), og avføringen er gjerne hardere og vondere. Det kan ha noe å gjøre med at jeg har mista lysten på kaffe, men ser også for meg at det kan handle om hormonelle ting? Jeg spiser noenlunde det samme som før (mye fiber), men spiser på en annen måte (før spiste jeg ordentlige måltider og ikke noe mellom, så småspiser jeg litt hele dagen pga kvalme). Uansett, flere som har opplevd? Hva er deres beste tips? Anonymkode: 18209...655
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #2 Skrevet 16. november 2023 Mine verste graviduker frem til nå (uke 36) var uke 5-9, for da var jeg så forstoppet at jeg våknet hver natt av intense smerter som bare gikk i er av å rulle på hardt badegulv for å omsider få ut luft og få magen i gang. Har fått inntrykk av at hard/ treg mage er helt vanlig så tidlig i svangerskapet uavhengig av hva man spiser, det har med veldig brå økning av hormoner å gjøre, for mange blir det litt bedre utover (for min del allerede i uke 9-10, for ble litt mindre forstpppet da jeg måtte spise kjeks og chips annenhver time, og likevel spydde i tide og utide. Kunne ikke spise mat med mye fiber da, men sliter med det til vanlig også.) Anonymkode: 71f9e...483
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #3 Skrevet 16. november 2023 Ang tips hjalp lactulose fra apoteket litt når det var helt krise, men det ble også bedre ganske fort av seg selv. Anonymkode: 71f9e...483
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #4 Skrevet 16. november 2023 Jeg ble forstoppet under svangerskap, og har vært plaget med det i ettertid. Jeg har god hjelp av Dulcosoft (samme som laktulose, bare smakløst). Tar hver dag og det hjelper veldig ☺️ Anonymkode: f3730...c0d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 Kan anbefale chiafrø i vann! To spiseskjeer i et fult glass vann. Google Chia Shower 😅 Anonymkode: a477a...801
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 Ja, det er veldig vanlig. Rett og slett hormoner som gjør at maten passerer saktere. Man kan også få mer luft i magen. Anonymkode: d7249...663
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 Jeg levde på movicol hele svangerskapet. Er bare i uke 6 i nytt svangerskap og merker noe endring allerede Anonymkode: d478a...fca
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Skrevet 16. november 2023 Visiblin og Biola. Anonymkode: d1def...4ee
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #9 Skrevet 16. november 2023 Hadde god hjelp av appelsiner.. det smakte også friskt og godt når jeg var kvalm. Anonymkode: 8e0e8...814 1
Fame Skrevet 16. november 2023 #10 Skrevet 16. november 2023 Biola. Også er det viktig å drikke godt med vann. Kroppen har behov for mer under graviditeten og lite vann kan stoppe opp tarmene
Småkaker Skrevet 16. november 2023 #11 Skrevet 16. november 2023 Jeg opplevde det samme. Spiste masse fiber og frukt, men det hjalp ikke. Måtte ta laktulose hver dag. Jordmora sa at jeg skulle drikke enorme mengde vann,og der var eneste råd fra henne. Det hjalp heller ikke. Sørg for at du ikke har en voldsom forstoppelse og at du går på do hver dag. Ikke press for hardt heller. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #12 Skrevet 16. november 2023 Jeg har treg mage til vanlig, måtte bruke movicol hele graviditetene. Anonymkode: c4156...594
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #13 Skrevet 16. november 2023 Oh yes. Ble forstoppet under svangerskapet, og jeg spiste mye fiber osv. Passagen i tsrmen ble litt blokkert, da livmoren min er bakovervendt. Er visst veldig vanlig med forstoppelse som gravid, sa jordmor 😊 Anonymkode: eb038...5e6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #14 Skrevet 17. november 2023 Hot tips : Bruk krakk på do, det skåner bekkenbunnen. Ikke bra å trykke mye. Anonymkode: d7249...663
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #15 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 14.03): Hva er deres beste tips? Flere som har fått treigere fordøyelse under graviditeten? Jeg hadde en regelmessig avføringsrytme før, med passe fast konsistens (beklager litt mye info). Nå er jeg gravid i uke 10, og har de siste 6–7 ukene hatt en mye treigere fordøyelse enn vanlig (går på do hver 2. til 3. dag, mot daglig før), og avføringen er gjerne hardere og vondere. Det kan ha noe å gjøre med at jeg har mista lysten på kaffe, men ser også for meg at det kan handle om hormonelle ting? Jeg spiser noenlunde det samme som før (mye fiber), men spiser på en annen måte (før spiste jeg ordentlige måltider og ikke noe mellom, så småspiser jeg litt hele dagen pga kvalme). Uansett, flere som har opplevd? Hva er deres beste tips? Anonymkode: 18209...655 Helt normalt. Maten bruker nesten dobbelt så lang tid på å passere gjennom systemet som gravid. Så det er ingenting du kan gjøre med det dessverre. Lactulose kan være til god hjelp. Og selvfølgelig sviskesaft ol. Fiberrik mat og mye vann er også viktig. Anonymkode: 719ba...b6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå