Gå til innhold

Må barna ha andre vintersko enn cherrox?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Barn evner ikke å velge det som er bra. De velger enkleste utvei. Var det opp til dem så er cherrox bra fordi de slipper å bøye seg ned for å lukke borrelåser når de tas på, og lenger tenker de ikke. De ville også sikkert hatt loff og snop til alle måltider men det for de ikke fordi det er usunt. Så hvorfor får de da velge cherrox for å ikke bøye seg ned når de skal på

Cherrox er en skikkelig dårlig vintersko. Mine har ikke cherrox. Goretexsko holder føttene varme og tørre. 

Anonymkode: 807e1...0b5

Fordi da hun var 1,5 år var det et mareritt å få på sko. Føttene ville ikke. Dockboots som vi fikk på uten problemer og protester var da bedre den halvtimen hun var ut/da hun ble båret inn og ut av bilen/satt i vogn på butikken. På den alderen var hun særdeles lite interessert i å gå, både ute og inne, med og uten sko, da tok vi ikke den kampen. I vinter har vi dockboots stående i barnehagen til de våteste dagene, men bruker stort sett vintersko. 

Selv har jeg dockboots som førstevalget når jeg skal ut og leke med ungene om vinteren, måke osv, ned til mellom 5 og 10 minusgrader. 

Anonymkode: b7387...c60

• Liker 2

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Gir virkelig cherrox god nok støtte på beina til å brukes så mye av de små? Spør oppriktig. 

Anonymkode: 3cb9e...56c

Nei. 

Anonymkode: 4c9c8...413

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gir virkelig cherrox god nok støtte på beina til å brukes så mye av de små? Spør oppriktig. 

Anonymkode: 3cb9e...56c

Ikke i det hele tatt. Man får ikke tilpasset skoen til foten slik som med borrelås/lisser. Bruker aldri cherrox eller lignende her. Det eneste barna bruker som ikke er justerbart må vel være gummistøvlene tror jeg. 

Anonymkode: 0010d...e10

17 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi da hun var 1,5 år var det et mareritt å få på sko. Føttene ville ikke. Dockboots som vi fikk på uten problemer og protester var da bedre den halvtimen hun var ut/da hun ble båret inn og ut av bilen/satt i vogn på butikken. På den alderen var hun særdeles lite interessert i å gå, både ute og inne, med og uten sko, da tok vi ikke den kampen. I vinter har vi dockboots stående i barnehagen til de våteste dagene, men bruker stort sett vintersko. 

Du burde kanskje nevnt dette i første innlegget da. For de fleste på 1,5 går jo i barnehagen og går derfor mye selv og er ute lenge. Da kan de jo ikke gå i dock boots/cherrox hele vinteren men bør ha ordentlige vintersko. 

Anonymkode: 560a3...b8f

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du burde kanskje nevnt dette i første innlegget da. For de fleste på 1,5 går jo i barnehagen og går derfor mye selv og er ute lenge. Da kan de jo ikke gå i dock boots/cherrox hele vinteren men bør ha ordentlige vintersko. 

Anonymkode: 560a3...b8f

Jeg er ikke ts, men en som tidligere kommenterte at min yngste omtrent bare brukte dockboots. 
hun gikk i barnehagen, men på vinteren hadde de ikke ettåringene lenge ute. I fjor gikk det omtrent rett fra høst til is som lå resten av vinteren, da tok de med seg ettåringene ut 30min-1t før de gikk inn igjen fordi ungene hadde det ikke noe bra ute(de var mye mer ute vinteren eldste var 1,5, for da var det ikke bare is, så de måtte bare tilpasse i fjor). Da isen forsvant ble den erstattet av 30 cm slaps. Skulle de flytte seg over til andre deler av barnehagen bar de ofte barna(min er født i starten av juli og var nest eldst). Inne satt hun mye på fanget og bevegde seg ikke langt. Foretrakk å krabbe rundt hvis hun måtte bevege seg selv inne, eller stilte seg opp og insisterte på å bli båret, også i barnehagen. Hun satte seg fort ned når de kom ut. De var mange som var sånn blant de aller minste, hadde stor voksentetthet og de tilpassa aktiviteten deretter. De barna som trengte mer fysisk utfoldelse ble flyttet over/var mye på besøk hos de eldre barna. 

Vi burde kanskje pressa henne til å gå mer selv, men når hun stoppa opp å nekta å gå, og mer eller mindre holdt seg fast selv da jeg bar henne på armen, og jeg hadde en 3-åring på slep var det rett og slett enklest. I dag er hun en sunn og frisk snart 2,5-åring som løper rundt og insisterer på å gå selv/klatre selv/gjøre selv, bare så det er sagt. 

Sønnen min ender hvert år opp med å kun bruke Dockboots. Så nå gidder jeg ikke kjøpe vintersko i tillegg. Her vi bor er det ofte vått og glatt på vinteren, men sjelden veldig kaldt. Skal vurdere å kjøpe varmere sko hvis vi får en lengre  periode med -10 grader.

Annonse

On 11/16/2023 at 1:18 PM, Splittbinders said:

Det spørs kanskje litt hvor i Norge du bor. Om det stort sett er varmegrader/vått hele vinteren, er nok cherrox godt nok. 

Tror dette er en grei oppsummering. Jeg vokste opp på vestlandet. Sjelden veldig kaldt og cherrox holdt fint det. Nå bor jeg på Østlandet og det kryper rett som det er ned mot 15 kalde. Da holder selvsagt ikke cherrox. Med mindre 7 åringen får størrelse 52 med plass til sju lag ullsokker i 😆

Anonymkode: cf17a...261

Var ute en times tid i dag ved ca. 10 minus. Ble for kaldt med Cherox støvler. ( Str. 39). Men hadde det bare vært ull innleggssåler i, hadde det kanskje gått bra.

Anonymkode: 3b702...e86

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 13.13):

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: d4eea...730

Ja mine barn har alltid hatt vintersko i tillegg til cherrox. De bruker kun cherrox når det er bløtt og fuktig i tillegg til at det er kaldt. Ellers bruker de vinterskoene. Dette fordi cherrox er lite ergonomiske og kan hemme bevegelse hos de minste. De er også 100% lufttett, noe som kan føre til lukt.

Anonymkode: 2743f...5cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...