AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Skrevet 16. november 2023 Vi har en flott jente som nettopp har fylt 4 år. Før hun fylte 3 begynte vi så smått med dotrening, men det har ikke akkurat gått på skinner. Hun har tisset på do mange ganger, men hovedsakelig i barnehagen og nesten aldri hjemme. Hun sitter på do, men det kommer ingenting. Nr. 2 må gjøres i bleie. Vi har prøvd hele spekteret - klistremerker, toalettring, potte, bøker på do, ikke noe på do, blåse ballonger, ta pause fra treningen... ja. Til nå har det vært helt ok i barnehagen, men i det siste har det blitt verre der også - hun kan gå uten bleie og har veldig få uhell, men hun holder seg hele dagen, og kommer da (selvfølgelig) rasende hjem fra barnehagen fordi hun har et massivt stort fysisk ubehag. Vi tilbyr å ha på bleie men hun nekter helt til hun ikke klarer å holde det inne lenger. Hun vil generelt ikke ha på bleie på dagen, hadde hun bare villet ha det kunne jeg ha akseptert at hun er en som må ta det i sitt tempo, og at hun er sent ute. Men når hun ikke engang vil ha på bleie blir det vanskelig.. jeg ser at hun har det vondt, er frustrert og antakeligvis føler et lite nederlag over å fortsatt måtte gå på do i bleie. Hun våkner hver morgen og hyler, skriker på meg hvis pappa står opp, skriker på pappa hvis jeg står opp... hyler etter det ene og det andre og er generelt sint og sur. Hun kan våkne på natten og være redd, kan være våken i 1-2 timer. Vet ikke om dette har noe med bleieslutt å gjøre, men alt henger vel sammen for disse små. Poenget er vel at samlet sett er dette en så massiv belastning for oss at vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi har 2 andre barn som krever sitt, og kunne sikkert ha fulgt henne opp tettere, men de som har flere barn vet at det ikke alltid er mulig. Vi er rådløse og det merker hun sikkert også. På den ene siden har du de som sier at man skal ta vekk bleiene helt, og på den andre siden de som sier at man må ta det i deres tempo. Jeg vet ikke hva som er riktig, og særlig ikke for henne når hun uansett holder seg. Det har skjedd 2 ganger at hun har holdt seg så lenge og vi har satt henne på do og latt henne sitte der til hun var nødt til å slippe - vi tenkte kanskje at det skulle gi henne en mestringsfølelse selv om hun var frustrert mens hun satt der - men nei. Noen med erfaring her??? Solskinnshistorier?? Vet jo at hun ikke kommer til å bruke bleie for alltid, men dette er såpass krevende for oss og ikke minst ser vi at det er innmari vondt for henne. Det preger hele dagen og har selvsagt stor påvirkning på humøret hennes (som er helt krise). Hun har forresten bleie på natten, men den har den siste måneden vært helt tørr. Er det lurt å ta den av på natten før hun mestrer do-delen?? (Orker ikke nå alle kommentarer om at før i tiden sluttet barn med bleier ved 1,5 års alder, og at alle barn i Norge er sent ute. De får jeg nok av fra min egen mamma..... takk.) Anonymkode: 6300c...381 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #2 Skrevet 16. november 2023 Huff, føler med dere. Min eldste sluttet med bleie rett etter fireårsdagen og på det tidspunktet trodde jeg virkelig det aldri kom til å skje. Han var livredd doen, enda vi begynte treningen i toårsalder. Det var ikke noe spesielt vendepunkt, en dag bare kom det bæsj i do og da var det liksom greit. Det vi gjorde opp til da var å følge på do med jevne mellomrom og han måtte sitte der litt hver gang, selv om det ikke kom noe. Dette ble da en slags rutine. Klarer barnet forklare hva som er vanskelig med å bæsje på do? Noen barn er veldig redd for dette. Noen er redd for plasket, noen synes det er ekkelt at ikke bleia tar i mot osv. Ellers ville jeg bare holdt på gode rutiner, for det løsner som regel til slutt. Mye ros for forsøk og eventuelt resultat, mye positiv oppmerksomhet i hverdagen generelt. Forsøke gjøre dogåing mest mulig naturlig og ikke en stor greie. Anonymkode: 79dd6...84d 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #3 Skrevet 16. november 2023 Tusen takk for svar!! Så fint at det løste seg for dere, håper det skjer her også.. Anonymkode: 6300c...381
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå