AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #1 Skrevet 16. november 2023 Nå har vi vært på utviklingssamtale med begge barna som er 9 og 12. Vi foreldre er skilt, og far klarer ikke oppføre seg når vi er i samme rom. Han snakker også stygt om meg rundt barna, de får ikke nevne noe til han om sin hverdag de er hos me. De har forstått for lenge siden at det er han som er den vanskelige. Han har dem 4 netter I mnd. Så han vet lite om deres liv og ingenting om deres skolehverdag. Når jeg og barna (samme med begge to på ulike samtaler)kommer inn til samtale, så hilser han ikke selv om jeg hilser ibtypisk tredjeperson rundt barna "Hei pappa!" Med respektive gladtone. Han overser meg totalt. Og når barna da er med meg, så overser han dem også. Vi setter oss rundt samme bord som faren sitter, jeg gjennomtenkt at jeg sitter nok stoler i fra han for å respektere han, men likevel rundt samme bord siden vi er der sammen, med samme formål. Han reiser seg og stiller seg i borterste hjørne av rommet og står med hodet ned i telefonen. Ender oss ikke. Det blir så pinlig at jeg tar med barnet for å vise skolen, biblioteket, sløydrommet etc. Inne i samtalen sitter han med armene i kors, ser sur ut og sier ingenting. Ikke en respons på noe av hva læreren sier. Barnet søker tilslutt bare meg i blikkontakt og bekreftelse, og tilslutt gjør også læreren det. For det er så utrolig ubehagelig. Stakkars barna, jeg får så vondt av dem. Vel. Begge barna har nå sagt tydelig i fra til meg at de ikke ønsker å ha begge foreldre der. Siden det er jeg som har dem, så ønsker de at jeg er tilstede og ikke faren. Dette har de reflektert over. Dette gjelder også juleavslutning, konkurranser, barnefester, skoleaktiviteter, og annet diverse hvor vi foreldre deltar. De tør ikke si i fra til han, for da blir han enten sint, gråter og tar offerrollen, eller snakker stygt om meg forran barna Fordi det i hans øyne er mitt verk å fryse ut han. De blir satt i en utrolig ubehagelig situasjon, og de kvier seg. De vil at jeg skal si i fra. Men han snakker ikke til meg, svarer ikke på mailer, og alt jeg sier og skriver blir tatt som aller største kritikk og han velger da å starte en utrolig stor krangel. Han vil definitivt ikke la være å komme, da det er min feil. Jeg har allerede prøvd i samarbeidsmøte ved familievernkontoret og si at det er viktig at vi oppfører oss når vi er sammen med barna, hilser høflig og viser at vi er voksne. Han sier da at han er det, og at det bare er jeg som alltid skal skylde på han. Jeg sier det gjelder begge. Han virker ikke til å ha noe selvinnsikt i egen oppførsel. Siden eldste er 12 så har hun rett til å bli hørt i stor grad. Også 9 åringen sin mening skal ilegges stor vekt. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: ac532...7e7 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #2 Skrevet 16. november 2023 Si til skolen at du og barna vil ha samtale alene uten far. Så kan far få det samme tilbudet. Avslutninger osv, kan ikke skolen gjøre noe med. Men si til far at dere kan ta annenhver? Viss han er tilsnakkendes da…. Anonymkode: 9537d...c76 6 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #3 Skrevet 16. november 2023 Kan barna slippe å være med? Kanskje det ikke er så viktig for ham å være der hvis det bare er deg. Barna slipper ubehagelig situasjon, og kan hende du slipper å ha samtale med han til stede. Må har ikke jeg barn i skolealder, så kan hende forslaget mitt ikke funker. Anonymkode: 40f8f...809 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #4 Skrevet 16. november 2023 Dette handler jo ikke om at de ikke ønsker begge foreldrene til stede, men at de ikke ønsker at far deltar på sammenkomster med eller om det. Det kan man jo skjønne når han oppfører seg som en idiot. Ville bare sagt fra til skolen, så får de evt. ha egen samtale med far etter utv.samtaler for barnet. Følger han med selv og kommer på diverse avslutninger og diverse? Anonymkode: 0d97a...4ed 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan barna slippe å være med? Kanskje det ikke er så viktig for ham å være der hvis det bare er deg. Barna slipper ubehagelig situasjon, og kan hende du slipper å ha samtale med han til stede. Må har ikke jeg barn i skolealder, så kan hende forslaget mitt ikke funker. Anonymkode: 40f8f...809 Utviklingssamtaler er med og for barna, så de må være tilstede. Typisk at det snakkes om h orden de opplever skolehverdagen, om de har venner, hva de liker å gjøre i de ulike fagene, om de har ønsker om annen type arbeidsmetoder osv. Pluss utviklingen de har (mye skryt og videre mål for enkelte fag). Så den må de være på. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette handler jo ikke om at de ikke ønsker begge foreldrene til stede, men at de ikke ønsker at far deltar på sammenkomster med eller om det. Det kan man jo skjønne når han oppfører seg som en idiot. Ville bare sagt fra til skolen, så får de evt. ha egen samtale med far etter utv.samtaler for barnet. Følger han med selv og kommer på diverse avslutninger og diverse? Anonymkode: 0d97a...4ed Ja han følger med etter at skolen startet med Vigilo. Før dette var han åndsfraværende. Han følger ikke med på spond, men ungene forteller han jo når de skal noe (ikke for å ha han med, men de deler opplevelser og hva de jobber mot. Nå er det for eksempel konkurranse i helgen, som de har øvd veldig iherdig på i tre mnd). Når jeg snakket med skolen, ang dette, så var de veldig klar over at så lenge det ikke fremlå noen dom på at en forelder ikke skal ha informasjon, og så lenge det er delt foreldreansvar, så gir de begge foreldre den samme informasjonen. De kan ikke favoritisere en forelder ut fra personlig konflikt Ts Anonymkode: ac532...7e7 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 Du spør lærer pent om separate utviklingssamtaler. Anonymkode: 04c66...9bf 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 Det der er håpløst og skolen er firkantet. Du får håpe at en av ungene oppdager at det er effektivt om de nekter å bli med inn i klasserommet.. Anonymkode: 6afb8...b92 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Skrevet 16. november 2023 Så lenge begge foreldrene har foreldreansvar har ikke skolen lov til å nekte en forelder å komme til utviklingssamtale om sitt barn, så dette må dere løse selv. Det skolen kan tilby er en egen samtale med den ene forelderen. Barnet skal isåfall kun være med på den ene samtalen. Anonymkode: 92e5a...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #9 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du spør lærer pent om separate utviklingssamtaler. Anonymkode: 04c66...9bf læreren har bare avsatt tid til én pr barn. ikke normaliser å be om to, dette gjøres da av egen godhet og uten betaling. jo flere som tilbyr dette, jo større press på resten om å tilby det. når noen sier nei, gir det dem dårlig rykte. tenk litt på hvor mange som er skilt og tell dette opp mot hvor mange timer du ville jobbet gratis i egen jobb. Anonymkode: 0e9c6...531 7 3 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #10 Skrevet 16. november 2023 Her ville jeg tatt annenhver utviklingssamtale. Når det gjelder avslutninger osv får dere jo bare møte begge to, men her hadde jeg bare holdt avstand og fokusert på barna. Du trenger jo overhodet ikke stå sammen med han på slike ting. Anonymkode: 0a2cf...d77 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #11 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): læreren har bare avsatt tid til én pr barn. ikke normaliser å be om to, dette gjøres da av egen godhet og uten betaling. jo flere som tilbyr dette, jo større press på resten om å tilby det. når noen sier nei, gir det dem dårlig rykte. tenk litt på hvor mange som er skilt og tell dette opp mot hvor mange timer du ville jobbet gratis i egen jobb. Anonymkode: 0e9c6...531 Takk! Hilsen lærer Anonymkode: 2e8ae...423 1 2 2
AprilLudgate Skrevet 16. november 2023 #12 Skrevet 16. november 2023 Hadde innkalt til en time hos FVK, og vært tydelig. Nå har ungene bedt om slik og sånn, og du ønsker gi ham en aller siste sjanse til å få en OK relasjon til sine egne barn. Han trenger faktisk terapi og kurs - hans atferd ødelegger alt. Er han villig til det, eller ønsker han istedet å bli utelatt av hensyn til ungene som nå skammer seg? 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #13 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): læreren har bare avsatt tid til én pr barn. ikke normaliser å be om to, dette gjøres da av egen godhet og uten betaling. jo flere som tilbyr dette, jo større press på resten om å tilby det. når noen sier nei, gir det dem dårlig rykte. tenk litt på hvor mange som er skilt og tell dette opp mot hvor mange timer du ville jobbet gratis i egen jobb. Anonymkode: 0e9c6...531 Samtidig har skolen plikt til å informere begge foreldre, og i en del tilfeller er det åpenbart ikke til barnets beste å ha foreldrene i samme rom. Dette er ett av de tilfellene. Da må lærer melde oppover i systemet, eventuelt henvise foreldrene til overordnet for å diskutere dette, hvis timetallet ikke muliggjør tilrettelegging. (Ja, jeg vet systemet suger. Jeg jobber i systemet og jobber en hel del timer gratis i egen jobb. Det er nå likevel slik det må være for å ivareta de forpliktelser skolen også har når en eller flere foreldre ikke virker). Anonymkode: 04c66...9bf 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #14 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det der er håpløst og skolen er firkantet. Du får håpe at en av ungene oppdager at det er effektivt om de nekter å bli med inn i klasserommet.. Anonymkode: 6afb8...b92 Det er ikke skolen som er firkantet. Dette ligger under foreldreansvaret og foreldreoppgaver. samme for meg, hvem av foreldrene som møter. Det er ikke min jobb å mekle dem i mellom, men enten får de komme sammen, ellers å må de komme annen hver gang. Jeg sliter med å få gjennomført 20 samtaler pr halv år, jeg klarer ikke 40. Gir man først tilbudet til en, følger flere etter. Anonymkode: e4c1f...204 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #15 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): læreren har bare avsatt tid til én pr barn. ikke normaliser å be om to, dette gjøres da av egen godhet og uten betaling. jo flere som tilbyr dette, jo større press på resten om å tilby det. når noen sier nei, gir det dem dårlig rykte. tenk litt på hvor mange som er skilt og tell dette opp mot hvor mange timer du ville jobbet gratis i egen jobb. Anonymkode: 0e9c6...531 Og - min erfaring er at jo større konflikten mellom foreldrene er, desto viktigere er det at man har samtale med foreldrene samlet. Ellers ender man fort opp med at foreldrene bruker skolen som en brikke i sitt spill. «Skolen sa at..», «skolen mener at du..», osv Anonymkode: 31dbf...df3 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #16 Skrevet 16. november 2023 Teams kan brukes dersom foreldre ikke kan sitte i samme rom Anonymkode: 31dbf...df3 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #17 Skrevet 16. november 2023 Jeg er lærer (utrinn) og har hatt elever som ikke ønsker han med far av ulike årsaker. Da har jeg avtalt samtale direkte med mor og far har ikke kommet. Sikkert ikke greit på kg og ikke ellers heller men jeg har satt elev foran foreldre der! Evt som en skriver, tilby samtale over Teams. Anonymkode: 56837...da5 3 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #18 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her ville jeg tatt annenhver utviklingssamtale. Når det gjelder avslutninger osv får dere jo bare møte begge to, men her hadde jeg bare holdt avstand og fokusert på barna. Du trenger jo overhodet ikke stå sammen med han på slike ting. Anonymkode: 0a2cf...d77 Ja på slike andre arrangementer trenger vi ikke samhandle på noen som helst måte, selv om jeg synes det er helt idiotisk at vi ikke skal kunne snakke sammen, vi har da delt 10 år sammen, og har vært klar over at vi forplikter oss til hverandre til barna er voksne, uansett om vi er skilt. Avtalen er opprinnelig at jeg tar meg av arrangementer på barnas dager hos meg og omvendt, men han dukker bare opp. Men det er barna jeg tenker på. De er jo smertelig klar over at faren ikke vil se i min retning, nærme seg meg, ha noe med meg å gjøre, eller i det hele tatt at barna nevner meg. Så de blir springende mellom oss, med dårlig samvittighet for hvem de skal være hos. Så det er ikke gøy for dem i det hele tatt når det er slik, og jeg står uten makt til å gjøre det bedre, for jeg blir blankt avvist og oversett. Ts Anonymkode: ac532...7e7 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #19 Skrevet 16. november 2023 Har ikke lest alt, men er denne manne etnisk norsk med normal oppvekst og skolegang ?? Ham høres ut som han har bodd i skauen og aldri vært blant folk. Vel, mannen har tatt det ansvaret å få barn, og da må hsn også ta ansvar for seg sjøl og sin oppførsel. Ved dette tilfellet så kontakter en skolen og tar hensyn til barnas ønsker , og holder far utenfor . Rein investering Anonymkode: 40150...66a
PM75 Skrevet 16. november 2023 #20 Skrevet 16. november 2023 Hva med å prate med barna og forklare situasjonen slik den er? Dere har delt foreldrerett, far har rett til å komme og du har ikke rett til å nekte han. Men at dere sammen kommer frem til hvordan dere skal håndtere slike situasjoner? Ha fokus på aksept og hva man gjøre noe med og hva man ikke kan gjøre noe med. Eks - far velger å stå i hjørnet og se på mobilen. Dette er hans valg. Og det er en atferd hverken barna eller du skal kjenne noe ansvar over. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå