Gå til innhold

Må barnet ha diagnose for at man skal få hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fullstendig utslitt. Har en som nylig ble to år.

Hele det første leveåret og litt lenger måtte jeg bære rundt på ungen konstant, den ville ikke sitte å leke eller spise noen plass, kun sitte på meg og underholdes av meg. Ikke interresert i leker. Jeg måtte samsove hvor jeg lå på ene siden og ungen med puppen i munn. Våknet om jeg gikk ut av rommet. Sov kun 30 min pr lur dagtid og det var på fanget. Måtte stå og spise mat med ungen på armen da den ble hysterisk om jeg satte meg ned. 

Ungen har alltid krev støtte til søvn, både vi og barnehagen gjør det enda i en alder av to år, må bæres rundt. Våkner flere ganger natt enda og og sovner ikke hvis jeg ikke bærer eller ammer. Skal ligge helt inntil meg. 

Svært utolmodig på dagtid, får ikke spist middagen i ro, må sette på underholdning for å slippe unna utolmodighet hvor ungen håper opp og ned, kaster tilg og roper etter ting. Ikke mye språk enda, men gjør seg forstått og forstår alt. 

Masse separasjonsangst fra fødselen,  kunne som nevnt ikke legge fra meg ungen noen gang. Ble redd og urolig når omgivelsene endret seg eks et litt mørkt rom. Men også oppmerksom og rask i responsen. 

Sitter på jobb og er helt apatisk, er så sliten at jeg ikke klarer å jobbe. To år slik uten en pause i ny og ned har tatt knekken på meg. Det er tungt både fysisk og psykisk, har gått masse ned i vekt og får ikke vekten opp igjen.

Hva gjør jeg nå? Når blir det bedre? Er ungen min normal eller bør jeg følge opp noe her? Jeg mener helsestasjonen svikta som sa at det er helt normalt, det er det ikke. Fastlegen sa at ungen skulle ha vært henvist barnelege. 

Anonymkode: 9d9b8...529

Videoannonse
Annonse
Skrevet

masse mat for nevropsykologen dette... 

Anonymkode: 30545...642

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver, og vi har barn på nesten samme alder.

Barn er jo veldig ulike på dette, så det kan være en individuell forskjell eller det kan ligge noe mer bak.

Har fastlegen henvist dere til barnelege nå da? Jeg har en venninne som hadde et barn med mye diffuse plager. De endte med å betale privat (dyrt). Var visst veldig vanskelig å få noe gjennom det offentlige når plagene var såpass diffuse. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det høres jo ikke helt normalt ut, men normalområdet er jo stort for utviklingen hos barn. Som forelder kan man også være med på å påvirke slik atferd, så det er vanskelig å vite hva som kan være "tillært", også.

Har du ingen som kan avlaste deg? Høres ut som du har behov for det. I stedet for å tenke at helsestasjonen har sviktet, ville jeg heller bestilt en time hos barnets fastlege og forklart. Ut fra hva som blir sagt der, ville jeg hatt en samtale med barnehagen om oppmelding til PPT og BUP (her har fastlegen meldemuligheter). 

Greit med en utredning om både du og barnehagen er enige om at det er behov for det. Lykke til!

Anonymkode: 468a7...4f4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...