Gå til innhold

"Syk" i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 16 mnder, som startet i barnehagen i september. Det har jo, som med alle andre nye barnehagebarn, vært en del sykdom.

Men den siste måneden har vi opplevd at barnehagen ber oss hente ungen av grunner vi ikke mener er sykdom.

Vi har blitt spurt om å hente fordi barnet har vært veldig trøtt, klengete, vil ikke leke, kun vil være sammen med én spesifikk voksen, liten matlyst etc.

Når vi da henter, har ikke barnet feber, oppkast eller diaré, men virker helt frisk. Som regel er ungen bare litt trøtt, og springer rundt som vanlig i det vi kommer hjem. Vi kan ikke ta oss fri fra jobb dersom barnet ikke er sykt!

Dette er vårt første barn, så vi vet ikke helt hva "rettighetene" våre er, men hva tenker dere? Burde vi bare godta at vi må hente når ungen bare er litt slapp og trøtt, eller burde vi si ifra at barnet må ha sykdomssymptomer før vi kommer?

Det føles nå som om barnet vårt krever litt ekstra oppmerksomhet noen dager, og da synes de det er lettere å sende ungen hjem enn å ha en klengete unge på jobb. Men hvis ungen ikke er syk, så er jo ikke det vårt problem, vel? Det er vel noe de må løse?

Anonymkode: 13f5e...f2f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*vet ikke hvor hodet mitt var, men jeg skrev september! Ungen startet i august.

Skrevet

Tenker de mener det beste for barnet er å komme hjem når det er i den "tilstanden", for det du nevner er jo typiske tegn som følger med når barnet ikke er helt i form. Husk at det er et lite barn, og det kan føle seg i dårlig form uten å være tydelig syk, og da trenger barnet mamma og pappa. Synes terskelen skal være lav for å ringe når barna er så små, er veldig glad barnehagen vår gjør det på den måten 🥰

Anonymkode: be3be...514

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker de mener det beste for barnet er å komme hjem når det er i den "tilstanden", for det du nevner er jo typiske tegn som følger med når barnet ikke er helt i form. Husk at det er et lite barn, og det kan føle seg i dårlig form uten å være tydelig syk, og da trenger barnet mamma og pappa. Synes terskelen skal være lav for å ringe når barna er så små, er veldig glad barnehagen vår gjør det på den måten 🥰

Må legge til at det ikke er rart barnet kvikner til når det kommer hjem, det er helt vanlig og trenger ikke å si så mye om formen. Når vi voksne drar hjem syke fra jobb føles det alltid bedre å komme hjem for oss også, og det samme gjelder for barna 😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå går jeg ut fra et barnehageansatt-perspektiv og hvordan vi jobber med dette i «min» barnehage. Når barnet ditt er slapt, trøtt og i dårlig form så har ikke barnehagen sjans å gi ditt barn den tryggheten, nærheten og omsorgen som barnet trenger. Det er en helt annen setting å være hjemme enn i barnehagen, og mange barn «kvikner til» hjemme pga lavere støy- og konfliktnivå og mer oppmerksomhet fra omsorgspersoner. Det betyr ikke nødvendigvis at barnet er i god nok form til å være i barnehagen.

Jeg har full forståelse for at det er en balansegang mellom antall sykt barn dager og når det er behov for å ta de ut (dessverre!) men tenk på barnet ditt oppi det hele. Barnehagen sender (forhåpentligvis) hjem pga barnets beste. Har selv måttet sende barnet mitt til andre familiemedlemmer for å «spare» sykt barn dager, og vi er nok privilegerte som har den muligheten, vet ikke hvordan situasjonen deres er. Men alt i alt så har et barn som er i dårlig form ingenting i barnehagen å gjøre.

Anonymkode: 05656...d4c

• Liker 12
Skrevet

Det du glemmer er at det er andre barn i barnehagen også. Hvis ett barn tar opp all tiden til en voksen,blir det mindre tid til alle de andre. Det er også mye mer slitsomt for et barn og være i bhg med alle lyder og alt som skjer hele tiden,enn hjemme. Derfor kan barnet virke friskere hjemme. Når de ringer fra bhg er det fordi barnet ditt ikke har det bra der akkurat da.

Anonymkode: a1196...76c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå går jeg ut fra et barnehageansatt-perspektiv […] å gjøre.

Og for å legge til, så skriver jeg ikke dette for å være «streng» eller nedlatende mot deg, TS. Jeg tenker bare at barnehagen ikke sender hjem uten grunn, men foreldrene ser som regel ikke formen til barna i barnehagen, og det kan dermed være vanskelig for foreldrene å få et helhetlig inntrykk😅

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig henter dere, stakkars liten. Her finner vi alltid løsninger om han er trøtt. Enten holder vi han hjemme eller henter etter lunsj. Har sagt til de ansatte at de skal ha lav terskel for å ringe. De har ingenting i en barnehage å gjøre hvis de er trøtt og ute av form.

Anonymkode: b080d...7d1

• Liker 5
Skrevet

Det er stor forskjell på barnehagen og hjemme, og derfor er det ikke så rart at du opplever at barnet kvikner til hjemme.

Min 2-åring har akkurat vært syk med feber, ørebetennelse, hoste og snørr. Likevel har hun vært i hundre hjemme, og har et helt annet energinivå enn det jeg har med samme symptomer. Det betyr ikke at hun hadde hatt det supert i barnehagen med andre barn og støy.

Ellers er jo det du beskriver tegn på dårligere allmenntilstand, så det er vanskelig for barnehagen å vite om de brygger på noe eller ikke, de har heller ikke tid til å gi barnet ditt den omsorgen det kanskje ønsker når det er sånn.

Selv har vi bare fått den meldingen én gang, og da skrev de ikke "dere må hente", men beskrev et barn som var lei seg, ikke ville spise, trengte et fang hele dagen osv, så vi valgte å hente. Det hender jo at barn har dårlige dager, og jeg føler at barnehagen vår skiller godt på det. Det hender at jeg får beskrevet en dårligere dag enn normalt når jeg henter på ettermiddagen, så det virker som om de ikke tar kontakt før det er nødvendig.  

Anonymkode: b9727...384

• Liker 2
Skrevet

Hm, ikke så lett det der. Jeg er litt enig med deg i at man kan jo ikke sende barnet hjem hele tiden bare fordi det er litt trøtt eller har sovet dårlig. Litt nysgjerrig på hvor mange ganger det har skjedd? Det er jo litt forskjell på om det er to ganger i løpet av høsten eller hver uke… Kan du spørre noen andre foreldre om de opplever det samme? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde det samme da våre barn gikk i barnehage, spesielt i mellomperiodene under korona/etter korona. De var helt hysteriske, og lette etter tegn på sykdom. Jeg var så frustrert at jeg ved et tilfelle laget en liten scene i barnehagen, dette anbefales IKKE 😅. Jeg ville tatt det opp med styrer, og bedt om en redegjørelse for barnehagens praksis og vurdering av redusert allmenntilstand. Involver gjerne SU, og hør om det er flere som opplever det samme. Hvis flere har samme oppfatning, kan det egne seg på foreldremøte. 

Anonymkode: c7aef...bfa

• Liker 2
Skrevet

Vi har også blitt oppringt fordi barnet ikke har «vært seg selv» (dvs. hun er veldig energisk til vanlig og når hun en sjelden gang bare vil sitte på fanget reagerte de med å ringe oss). Så når vi kom hjem var det full fres igjen🙈 regelen er jo at de skal ringe ved feber eller nedsatt allmenntilstand, eller hvis de f. eks kaster opp. Har gått i barnehagen lenge nok til at jeg spør om hun har feber eller noe hvis de ringer nå, og hvis de sier nei spør jeg om hun ikke kan legges til duppen og se om hun er kvikkere når hun våkner, hvis ikke kan jeg komme på kort varsel etter det. Etter duppen har jeg ikke hørt noe fra dem så da har det vært god stemning igjen😅 men for all del, om barnet faktisk er syk så henter vi jo. Men «nedsatt allmenntilstand» tolkes veldig forskjellig😅 hvis vi skulle vært hjemme hver gang hun tar seg en liten time out og er roligere enn vanlig hadde sykedagene gått fort unna

Anonymkode: e687c...53f

• Liker 6
Skrevet

Dette er veldig vanlig - heldigvis. 

Har du aldri vært inne i barnehagen og sett hvordan det faktisk er der? Jeg vet det er en del steder man bare henter og leverer i garderoben og ikke går inn på selve avdelingen, men altså, du bør gjøre det for å se selv.. 

Det er IKKE gunstig å måtte være i barnehagen, for et lite barn, om det er trøtt og sliten. Det er kjempeslitsomt i en barnehage for de minste. Det er masse lyd og bråk, masse stimuli. 

Og: de ansatte kan IKKE håndtere ditt klengete barn, når de samtidig har ørten andre barn å ta seg av!

De kan ikke sitte med ditt småtrøtte og klengete barn på fanget hele tiden - som gjerne er det barnet trenger. 

Barnehagen gjør det som er best for barnet - nemlig å ringe dere for at dere skal gi barnet det det trenger, som barnehagen ikke klarer. 

Og ja, barnet kan kvikne til når dere kommer, fordi det ser en trygg havn, og blir glad fordi det skal få gå hjem. Det betyr ikke at barnet ikke var slitent og slapt og klengete før dere kom. 

Anonymkode: 90536...8df

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har en 16 mnder, som startet i barnehagen i september. Det har jo, som med alle andre nye barnehagebarn, vært en del sykdom.

Men den siste måneden har vi opplevd at barnehagen ber oss hente ungen av grunner vi ikke mener er sykdom.

Vi har blitt spurt om å hente fordi barnet har vært veldig trøtt, klengete, vil ikke leke, kun vil være sammen med én spesifikk voksen, liten matlyst etc.

Når vi da henter, har ikke barnet feber, oppkast eller diaré, men virker helt frisk. Som regel er ungen bare litt trøtt, og springer rundt som vanlig i det vi kommer hjem. Vi kan ikke ta oss fri fra jobb dersom barnet ikke er sykt!

Dette er vårt første barn, så vi vet ikke helt hva "rettighetene" våre er, men hva tenker dere? Burde vi bare godta at vi må hente når ungen bare er litt slapp og trøtt, eller burde vi si ifra at barnet må ha sykdomssymptomer før vi kommer?

Det føles nå som om barnet vårt krever litt ekstra oppmerksomhet noen dager, og da synes de det er lettere å sende ungen hjem enn å ha en klengete unge på jobb. Men hvis ungen ikke er syk, så er jo ikke det vårt problem, vel? Det er vel noe de må løse?

Du vet man kan være syk uten feber eller oppkast? Allmenntilstand teller!

Anonymkode: c7a58...664

• Liker 3
Skrevet

En tilleggsting: det kommer også veldig an på bemanningen. 

Mange steder har de stort sykdomsfravær blant de ansatte, og må sette inn vikarer. Om det er én fast ansatt på avdelingen og resten vikarer, vil de yngste barna flokke seg rundt den faste ansatte, som de kjenner.... Denne personen får da hele trykket, og det blir altså fem ganger så slitsomt for vedkommende som om det hadde vært de tre trygge voksne som barna fordelte seg på. 

Og ja, da er det ekstra nødvendig for dem at de barna som trenger mer nærhet enn det som er tilgjengelig, får dra hjem. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det høres litt rart ut jeg.. hvor ofte har det skjedd da?

Vår barnehage har ennå ikke ringt oss for å hente, vi begynte også i august (men litt eldre enn din). Vært hjemme 4 dager fordi vi selv vurderte barnet som syk da.

Jeg synes det ser ut som når jeg henter og leverer at de som trenger det får sitte i fanget, bli bært på og sånn. Tidligere i høst fikk og de yngste sove ekstra dupper så jeg. De har og bedt oss si ifra ved levering om barnet har sovet dårlig så de kan tilrettelegge så godt de kan for det.

Har han litt lange dager i barnehagen? Har dere mulighet til å få til kortere dager en periode, så han kanskje ikke blir så fort trøtt? Sover han dårlig på natta så han er ekstra sliten? Er det mye vikarer eller voksne han ikke er trygg på?

Anonymkode: 7462a...d12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det høres litt rart ut jeg.. hvor ofte har det skjedd da?

Vår barnehage har ennå ikke ringt oss for å hente, vi begynte også i august (men litt eldre enn din). Vært hjemme 4 dager fordi vi selv vurderte barnet som syk da.

Jeg synes det ser ut som når jeg henter og leverer at de som trenger det får sitte i fanget, bli bært på og sånn. Tidligere i høst fikk og de yngste sove ekstra dupper så jeg. De har og bedt oss si ifra ved levering om barnet har sovet dårlig så de kan tilrettelegge så godt de kan for det.

Har han litt lange dager i barnehagen? Har dere mulighet til å få til kortere dager en periode, så han kanskje ikke blir så fort trøtt? Sover han dårlig på natta så han er ekstra sliten? Er det mye vikarer eller voksne han ikke er trygg på?

Men da har gjerne din barnehage ikke bemanningsproblemer - noe veldig, veldig mange barnehager landet over nå sliter fryktelig med. 

Har de kapasitet til å gi barnet trøst og trygghet, trenger de gjerne ikke ringe. Men om de har bemanningsproblemer, og IKKE har kapasitet til det, så må de jo ringe. Du ville vel ikke likt om ungen din gikk og grein og ikke fikk trøst? Eller var trøtt og sliten, og ble tvunget til å gå tur eller leke ute, fordi det ikke var noen voksne som kunne være inne med barnet?

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da har gjerne din barnehage ikke bemanningsproblemer - noe veldig, veldig mange barnehager landet over nå sliter fryktelig med. 

Har de kapasitet til å gi barnet trøst og trygghet, trenger de gjerne ikke ringe. Men om de har bemanningsproblemer, og IKKE har kapasitet til det, så må de jo ringe. Du ville vel ikke likt om ungen din gikk og grein og ikke fikk trøst? Eller var trøtt og sliten, og ble tvunget til å gå tur eller leke ute, fordi det ikke var noen voksne som kunne være inne med barnet?

De har samme bemanning som andre barnehager, er en kommunal barnehage. Det er 9 barn + 12 barn på 2 avdelinger som samarbeider. På vår avdeling med 9 barn er det 3 voksne (iblant bare 2 dessverre pga sykdom osv, eller 2 + en vikar). Et barn får nok ikke sitte i fanget hele dagen der heller bare syntes det som ut som i høst iallfall at de voksne ofte hadde en av de minste på armen eller fanget mens de lekte med eller så på de andre barna :)

Skrevet

Og jeg ville nok helst at de skulle ringt ja om mitt barn var lei seg og gråt hele dagen og de ikke hadde kapasitet til å trøste. Men tenker jo og at om barnet ofte er lei seg i barnhagen uten sykdom kan man kanskje ta et møte med barnhagen om hvordan man kan få til bedre trivsel?

• Liker 1
Skrevet

Når barnet er sånn så krever barnet 1 til 1 for å få tryggheten og omsorgsbehovet dekket. I barnehagen så er ikke det en mulighet siden en voksem må deles på flere barn. Derfor ringer barnehagen. Ungen din er ikke i form til barnehagen og har det ikke bra der. 

Anonymkode: 54d8e...225

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...