Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan taklet du det at du hadde utrente hender ifb håndtering av nyfødt? 

Anonymkode: b03c3...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som i at man ikke har håndtert babyer før? Det gikk seg til fort det. 

Anonymkode: c8da1...02f

Skrevet

Alltid holdt meg langt unna babyer og var totalt ‘trent’. Men det var absolutt ingen hindring. Overrasket over hvor naturlig det kom. Hadde hastesnitt, og våkna opp først to timer etterpå. Men det kicka inn med en gang. 

Anonymkode: 225bb...812

Skrevet

Hadde knapt tatt på en baby før jeg fikk min egen 😄 Men det gikk veldig fint, selv om jeg var livredd for å holde ham feil helt i starten. Syntes det var skummelt med hodet som måtte støttes, redd for at det skulle glippe, på en måte. Men alt annet kom egentlig med en gang da jeg holdt ham inntil meg for første gang.

Anonymkode: b5165...bca

Skrevet

Hadde ikke holdt en baby på 20 år da jeg fødte. Var ekstremt redd i begynnelsen pga hodet. Redd for at jeg skulle gjøre noe feil. Men det gikk overraskende fort før vi begge var selvsikre å holde babyen.

Anonymkode: cb52c...f17

Skrevet

syntes det var veldig rart og skummelt å håndtere baby, ja. Var redd for å ikke støtte nakken nok, så mannen måtte ta seg av det meste av rapingen. Har 9 år mellom barna, og var redd jeg skulle føle meg som noob igjen med nr.2, men det gikk kjempebra, faktisk mye lettere enn med første.

Skrevet

Hadde aldri tatt i en baby 🙂. Bleieskift gikk fint fort. Bading syns jeg var litt skummelt en stund 🙃. Som de andre sier, redd for å ikke støtte nakke og hode bra nok.

Anonymkode: b662e...f94

Skrevet

Ja, ekstremt utrent. Hadde ikke tatt i en nyfødt før. Det førte til at jeg var overforsiktig og turte nesten ikke dra body over hodet. Så brukt mest omslagsbody. 

Anonymkode: 0ecd0...bb3

Skrevet

Og så skjønte jeg ikke hvordan folk tør å ha olje i badevannet, eller dusje stående med baby på armen. Det forstår jeg vel egentlig ikke ennå, det ser så skummelt ut med mødrene som holder baby på armen i dusjen. 

Anonymkode: 0ecd0...bb3

Skrevet

Veldig utrent og egentlig helt uerfaren! Også sa de på sykehuset: du som er lærer kan vel dette fra før. Vel, skolen gjør stadig nye nytt men spedbarnsstell og bleieskift har jeg enda ikke opplevd selv ikke i første klasse. 

Men jeg turte nesten ikke ta i ungen før jordmor på et barseltreff snakket om hvor mye de egentlig tålte. Så blir det etter hvert til at jeg kastet henne over skulderen for å få henne opp i bæresjal, så det gikk seg jo til. 

Anonymkode: 30b72...f5b

• Liker 2
Skrevet

Jeg var så redd at mannen min måtte gi babyen til meg og legge den på plass når jeg skulle amme i starten. Var også han som holdt babyen på sykehuset når vi var på barsel og de skulle ta disse sjekkene før man kan reise hjem, bleieskift osv. Å sette babyen i bilstol tok det også litt tid før jeg stolte på meg selv at jeg gjorde riktig. Husker ikke hvor lenge jeg var forsiktig jeg, men etter vi kom hjem fra sykehuset så gikk det seg jo til etterhvert. 

Anonymkode: c1cf9...d87

Skrevet

Jeg hadde ikke holdt en baby på over 20 år, da jeg som 8-åring holdt kusinen min. 

Jeg var dritstresset i starten. Babyen min var i tillett bare 2.4 kg, så bitte, bitte BITTE liten! Og så skjør! 

Og det hodet som bare dinglet omkring om man ikke passet på!

HerreGUD så skummelt det var!

Jeg husker jeg fikk helt panikkfølelse av å se hvordan de ansatte "Herjet" med babyen 😛 

Men det gikk ikke så mange ukene før jeg også bare holdt babyen med én arm og bøyde og vred når jeg skulle kle på. 

Det går seg til, men kan være skummelt i starten. 

Anonymkode: 60266...a96

Skrevet

Jeg var livredd, tok lang tid før jeg følte meg trygg.

Anonymkode: d1159...b27

Skrevet

Min første var bare 900 gram ved fødsel, og måtte faktisk håndteres svært forsiktig.😅 Det gikk seg også til!

Anonymkode: b697f...7de

Skrevet

Syns det gikk helt fint jeg. Nå var min baby ganske sterk i nakken fra start, så var nok litt enklere. Men er mer selvsikker i håndteringen av henne nå (6 mnd) enn jeg var dagen etter fødsel da!

Anonymkode: 99e69...e58

Skrevet

Jeg hadde aldri hatt noe med babyer å gjøre før vi fikk barn selv. Som ungdom satt jeg mye barnevakt, men det var for barn fra ett år og oppover. Jeg følte aldri at jeg var uvitende eller at det å skulle håndtere en baby var skummelt, alt kom helt naturlig. Hvis du føler deg usikker så utnytt tiden på barsel og be om hjelp og råd fra de som jobber der. :) 

Skrevet

Jeg hadde aldri holdt en baby før😅 så da jeg spurte jordmoren hvordan man skulle holde en baby trodde hun jeg tullet og lo det bare bort😂 men du finner fort ut av det! :) 

Skrevet

Ja, hvis du med det mener at man aldri hadde skiftet bleie på en baby før og slikt, så ja. Før jeg fikk barn selv, og var totalt uerfaren. Den første bleien byttet barnets far på fødeavdelingen, så var det min tur, og før jeg forlot fødeavdelingen var man jo blitt ganske flink alt. Ikke noe vanskelig. Men jeg hadde jo lest og sett ting på nett og tv, så hadde en viss peiling. Noen skjeive bleier ble det vel i starten, men de satt så de gjorde det de skulle og ingen lekkasjer.

Det som var vanskeligst var å passe på hodet til babyen når man flyttet den fra f.eks mine armer til pappaens, eller legge den ned og ta den opp. Det gikk litt sakte i starten, man var jo kjempeforsiktig og engstelig for å gjøre noe feil. Men det gikk bra det også, og snart var man rask og flink. Ikke noe problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...