Gå til innhold

Trenger gode råd. Ønsker å gå fra ekstrem pengesløser til gjerrigknark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger våken og tenker på økonomi igjen. Har aldri vært noe god med økonomi. Ingen har lært meg noe under oppveksten og jeg fant aldri interessen i å lære på egen hånd i voksen alder. Jeg sliter med å forstå at mange småsummer plutselig blir en ganske stor sum før jeg ved slutten av måneden sjekker bankkontoen og får et ubehagelig bevis på hvor mye penger jeg har sløst. 
Jeg har tre barn, eldste er tenåring og der er klær og sko ganske kostbart. De andre to er det lettere å finne billige merker på tilbud til.
Aktiviteter for barna er et pengesluk det også. 

Jeg må virkelig ta meg sammen og lage en plan for å spare penger fremover. Få til et skikkelig budsjett. Matbutikken er virkelig en stor syndebukk for meg. Hvor mye tenker dere at vi fire trenger å bruke på mat i måneden? Hvordan spare penger på matbutikken? Skjønner at det er lurt å dra dit bare en gang i uken, men hva lønner det seg å handle? Er ikke god til å lage mat, så kan ikke begynne for avansert. Tenker at å kjøpe store pakker av noe, dele opp og fryse er en grei start. Hva kan IKKE fryses? Er det billigere å bake brød selv? Hva er gode produkter av butikkenes billigmerker, og hva er ubrukelig? Hvilket dopapir gir mest for pengene? Hva ser dere på som veldig billige pålegg og unødvendig dyre pålegg? 

Kom med alt av sparetips!

Anonymkode: 0974f...7ac

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne blitt en lang avhandling dette her og det har jeg ikke tid til for øyeblikket, men et par kjappe tips:

På prismerkene i dagilgvarebutikker står det gjerne også pris pr stk, kilo, meter eller hva nå varen måles i.
Med visse forbehold er varen med lavest enhetspris den som gir mest for pengene. Kvalitet er riktignok ikke medregnet her, om det er av vesentlig betydning, og for varer der det er noe svinn kan dette variere med produsent slik at det går opp i opp.

Etter min mening er det å handle en gang i uka noe oppskrytt. Det er tidsbesparende, men ikke nødvendligvis økonomisk besparende. Det blir vanskeligere å beregne forbruk av mat jo lenger fram i tid man prøver å beregne.
Kaster du mye mat? Prøv i så fall å vurdere om du egentlig trenger de enkelte varene og hvor sannsynlig det er at de blir spist før de går ut på dato.
Apropos dato, mange butikker selger varer nær utløpsdato på tilbud, fullt brukbart så lenge du ikke tenker å lagre det lenge, i mange tilfeller når det er snakk om langtidsholdbare varer er holdbarhetsdatoen uansett bare et anslag.

• Nyttig 3
Skrevet

Planlegg mathandel utifra hva som er på tilbud. Handle tilbudsvarer på flere butikker.sjekke kundeavisene først å skrive liste. Jeg kan dra innom 3 ulike butikker for å kun kjøpe tilbudsvarene hos de ulike. Feks denne uka, kjøpte jeg inn mye frossenpizza på 50% hos rema, 40% på brød hos xtra, og 8 kg hvetemel på obs til49 kr. På obs handler jeg kun tilbudavarer, da andre dagligvarer er billigere hos rema, kiwi eller extra. 

Passer på å ikke kjøpe for mye, for å unngå å kaste. Ha restemiddag.

Kjøpe brød på tilbud. Fyse ned halve brød. Kaster da mye mindre og har alltid ferskt brød. 

Som nevnt over, sjekk kilospris med liten skrift. Egg feks, kjøp prima på rema eller xtra egg hos coop. 

Vi går for en del billige middager midt i uka nå, feks fiskekaker, fiskeboller i hvit saus, fiskegrateng, pølse og stappe, pannekaker med bacon, omelett, pasta, fryste grønnsaker. Kjøper dyrere mat i helgene. 

Billig pålegg Servelat, leverpostei, makrell i tomat, syltetøy, (alt etter h ille merker man velger) 

REMA har ofte store guloster på "kupp". Kjøper da flere og fryser ned. 

Kjøper det meste vedr billigmerker. Det er ofte samme produsent som hos de vanlige merkene som lager de billigere merkene. Det er 2 ting jeg kommer på som jeg ikke kjøper billigutgaven av og det er cherrytomater og påleggskinke. 

Hygiene og renholdartikler kjøper jeg mye hos Europris når de har tilbud. 

Anonymkode: ce1ea...ace

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kort og godt. Gjenopprett forholdet til lommeboka di. Folk nå til dags vet vel nærmest hva en lommebok er. Få et forhold til fysiske KONTANTER. Det er her cluet ligger, ikke i et tall på en skjerm.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (1 minutt siden):

Kort og godt. Gjenopprett forholdet til lommeboka di. Folk nå til dags vet vel nærmest hva en lommebok er. Få et forhold til fysiske KONTANTER. Det er her cluet ligger, ikke i et tall på en skjerm.

Ja, tror nok man hadde brukt mindre dersom man hadde handlet med kontanter. Det er noe med å se at pengene forsvinner. Da blir man kanskje litt mere gjerrig. 

Anonymkode: ce1ea...ace

• Liker 3
Skrevet

Følger! Jeg trenger også tips. 

Følg på med tilbudsappen. Kjøp flere av samme vare hvis det er en god pris (når du er i butikken så sjekk diverse priser på det du liker å kjøpe, så får du etterhvert en oversikt over hva som er høy, normal og lav pris for varene). 

Lag ukemeny (handle en dag i uken). Forsøk å bruk noen av de samme ingrediensene i middagene slik at du ikke ender opp med for mye av noe, og i verste fall at noe blir dårlig og må kastes fordi du ikke bruker det. F.eks kan du bruke halve salaten i cæsarsalat ene dagen, mens neste dag bruker du resten som tilbehør til kjøtt.   

Jeg ukehandler mandag. Kjøper da middag for man-fredag. Er ofte usikker hva jeg skal i helgene, så da gjør jeg innkjøp fredag når jeg vet om planer. Da kjøper jeg også snacks til lørdag. Hvis jeg hadde kjøpt det mandag, hadde det blitt spist opp også hadde jeg kjøpt på nytt fredag. 

Ha en fast restedag i uken, f.eks søndag. Bruk restene du har i f.eks middag. Omelett fungerer bra til rester av grønnsaker. Suppe også. 

Sjekk også ut mikrosparing. Da trekkes et valgfritt beløp til en sparekonto hver gang du trekker kortet. Så hvis du har som uvane å handle ofte, så vil du kunne "tjene" inn litt på sparekontoen. Men her gjelder det å faktisk spare disse pengene og ikke overføre de tilbake til brukskonto. 

Jeg og moren min bruker av og til å spleise på større kvanta. F.eks store pakker med kyllingfilet. Ingen av oss har stor frys, så da passer det bra å dele opp. Vi lager av og til mat og deler på det også. F.eks lager hun lapskaus og gir meg en porsjon til å fryse, mens jeg lager tikka masala som hun kan fryse. Ofte kan det være billigere å lage større porsjoner og fryse ned til en annen gang. 

Anonymkode: 54f2b...784

• Liker 1
Skrevet

Spe ut kjøttdeig. Porsjoner ut det dyreste og la barna spise ubegrenset av det billige.

Krydder, smør og kraft hever smaken på selv de enkleste retter. 

Lag store porsjoner av f.eks. supper, gryteretter og tomatsaus som du tar opp fra fryseren ved behov.

Bake brød og rundstykker er veldig enkelt. Vet ikke hvor mye brød koster i butikken? Jeg baker 1-2 brød i uka. Det koster ca 10-20 kr i ingredienser + strøm.

Jeg liker heller ikke å lage mat. Men måtte lære meg noen retter jeg gjentar. Også prøver vi ut noe nytt når vi spiser take away eller på restaurant.

Hvordan kan du bruke for mye? Dersom det er tomt på kortet er det tomt. Ikke overfør fra sparekonto/bufferkonto el lign. Ha autotrekk til regninger og sparing. Og det som er igjen er det eneste som skal brukes.

Spis enkelt av og til. Er det masse småtørt brød igjen? Ostesmørbrød og grønnsaker er en grei nok middag.

De fleste spiser for mye kjøtt. Øk mengden ris/poteter og grønnsaker. Igjen: krydder, smør, kraft og sauser hever smaken på selv kjedelige ingredienser. Liker du ikke lage sauser finnes det masse ferdiglagde.

Vet ikke med deg, men her er det som gjør budsjettet for høyt av og til take away, kafe-kaffe, snus,  øl/cider, for mye kjøtt, for mye impulskjøp. 

Anonymkode: 39759...5fb

Skrevet

Fast autotrekk til sparekonto den dagen lønn kommer for å bygge opp en buffer. Og mikrosparing, jeg har satt trekket til 10 eller 20 kr tror jeg, blir trekt den summen hver gang man bruker kortet. (Det blir fort overraskende mye.) 

Anonymkode: 28928...56d

Skrevet

Jeg tok full kontroll over vår økonomi for noen år siden. Noterer fortsatt ned alt vi kjøper i excel, dvs fører regnskap og kategoriserer utgiftene. Etter det fikk jeg oversikten over hvor pengene forsvant og viste hva jeg ca. Kom til å bruke hver måned. Da har du et budsjett om du ønsker og kan fort se hvilke poster som du ønsker å bruke penger på og hvilke du nesten ikke husker. Det tar litt tid de første gangene. Har blitt litt gjerrigknark. Nå bruker jeg aldri penger når jeg er i farta, tar alltid med kaffe på termos og niste. Bruker veldig lite på interiør og klær til oss voksne, vi har mer enn nok. Ungene får ukeslønn, de minste får 50 og eldste 100. Eldste får også 500 til klær i måneden, mest pga et evig mas. Han får noe ekstra også, de yngste får ved behov. Så betaler vi litt ekstra her og der, men har i hvert fall kontroll på deres små forbruk. De sparer også noe av ukespengene og syns det er kjipere å bruke egne penger. 
Støtter det de over sier om mat. Vi ukeshandler og har ukesmeny. Det syns jeg er enklest, da slipper jeg å tenke så mye. Lager mye fra bunnen og baker i helgene. 
Vi har valgt å bruke mest på opplevelser og ferie, så har et stort forbruk der. Men vi har god råd så er ikke et problem. 
Så er det sparing - spar med en gang du får lønn. Da er det mye vanskeligere å ta av det igjen. Bygg opp en buffer og spar enten i aksjefond, rentefond eller høyrente. Om det så er bare et par tusen. Lykke til, du klarer dette!

Anonymkode: fa612...fd9

• Liker 1
Skrevet

Vi sparer faktisk penger på denne måten (da tenker jeg i forhold til hvordan vi brukte penger på mat/dagligvarer tidligere).

Har middag fra Godt Levert fem ganger i uka og bestiller en gang i mnd fra Oda. 

Ingen matsvinn, 6-7000 kr i "fastpris" på mat/dagligvarer hver måned og er aldri innom matbutikken ellers. Det betyr at vi både holder oss unna godterier, potetgull, ferdigmat, sjokolade osv (vi kjøper litt fra Oda som er forbeholdt helgene). Alt vi har i kjøleskap og fryser skal holde ut uka eller hele måneden. 

To voksne, så kanskje budsjettet er høyt, men det er i hvert fall forutsigbart. Ikke minst holder vi vekta og spiser rimelig sunne måltider, vi plukker ut middagene hver uke og passer på at det er både fisk, kylling og grønnsaker. 

Ikke minst koser vi oss når vi lager middagene sammen på mørke kvelder, tenner lys og har en koselig middagsstund. Og enda bedre, vi slipper selve mathandelen fysisk i butikker, det er nesten det beste! 

Anonymkode: a2c95...9ec

• Liker 1
Skrevet

Lag et budsjett, slutt å kast mat og slutt å kjøp varer og tjenester du ikke trenger. 

Begynn der. Skal du styre mer til å begynne med blir du bare overvelda 

Et busjett lager du med papir og penn. Ikke styr med excell og apper. 

Skriv bolig: sum. Strøm: sum Forsikringer: sum. Telefon: sum Internett: sum. 

Og så videre. 

Legg alt sammen og se om det stemmer med lønna di. 

Til sommeren kan du avansere. 

Anonymkode: 5e821...842

Skrevet

Du trenger jo ikke å gjøre ting så avansert.

Skriv handleliste og heng den på kjøleskapet. En for mat og dagligvarer, en for klær og en for andre ting. 

Tenk på alle innkjøp i minst to dager når det gjelder mat og dagligvarer, minst ei uke når det gjelder klær og minst to uker for andre ting.

Kjøp kun det som står på lista og som ikke er blitt strøket etter grundig vurdering.

Om lista er glemt hjemme når du kommet til butikken drar du hjem uten å kjøpe noe og henter lista.

Anonymkode: 8d29e...bac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger jo ikke å gjøre ting så avansert.

Skriv handleliste og heng den på kjøleskapet. En for mat og dagligvarer, en for klær og en for andre ting. 

Tenk på alle innkjøp i minst to dager når det gjelder mat og dagligvarer, minst ei uke når det gjelder klær og minst to uker for andre ting.

Kjøp kun det som står på lista og som ikke er blitt strøket etter grundig vurdering.

Om lista er glemt hjemme når du kommet til butikken drar du hjem uten å kjøpe noe og henter lista.

Lag en regel om at du må spise opp og bruke opp det du kjøper, før du kjøper nytt. Gjelder mat, klær, møbler osv. Da tvinges du til å ta bedre valg. 

Ett halvt kålhode i kjøleskapet betyr, må planlegge en rett med kål i uken som kommer.  Rester etter middag blir lunsj eller restemiddag osv. 

Anonymkode: 716b4...1d9

Skrevet

Vi er en familie med to voksne og et barn på 14 og vi bruker 5200kr i måneden på mat (inkludert øl og godteri på lørdager).

Det som virkelig har hjulpet meg er å kun handle på Oda. Jeg er aldri i butikken lengre. Når jeg får lønn finner jeg ut hva vi kan bruke på mat til hele måneden og deler deretter denne summen på 4 uker. Bruker søndagen til å planlegge uka, gå gjennom alle skap og finne ut hva vi trenger og hva vi har. Lager vi feks fiskegrateng fra bunnen spiser vi noe dagen etterpå som gjør at vi får brukt opp restene fra feks purre og gulrot. Baker brød selv, kjøper Wasa husman knekkebrød og rundstykker til 2,40kr til matpakke til barnet. Uansett om vi har spaghetti / kjøttsaus, lasagne eller suppe fyller jeg på med gul løk og hermetiske tomater (2 bokser for 10kr) så det blir mer mat. Kjempegøy å klare budsjettet og slippe all småhandling. Jeg går nok glipp av noen gode tilbud her og i fysisk butikk, men totalen vi har spart på dette er langt over hva vi hadde spart på 2 for 3 feks. 

Anonymkode: c6743...4bb

• Liker 2
Skrevet

Meg over - her er ukesmenyen for forrige uke, fullt mulig å få til for lite penger :) 

- Hjemmelaget lapskaus med kjøttpølse

- Hjemmelaget fiskegrateng med poteter og råkostsalat 

- Indisk linsegryte med ris og nanbrød 

- Taco

- Hjemmelaget pizza 

- Hjemmelaget lasagne med spinat og karbonadedeig 

Anonymkode: c6743...4bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 1.04):

Fast autotrekk til sparekonto den dagen lønn kommer for å bygge opp en buffer. Og mikrosparing, jeg har satt trekket til 10 eller 20 kr tror jeg, blir trekt den summen hver gang man bruker kortet. (Det blir fort overraskende mye.) 

Anonymkode: 28928...56d

Grunnen til at det fort blir overraskende mye er at du trekker kortet for mye og ikke har kontroll på forbruket. Det er  langt bedre å kun kjøpe det man trenger og spare det man skal, uavhengig av antall ganger kortet trekkes.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har slike innvandrerbutikker i nærheten, så pleier de ha billigere frukt og grønnsaker. Gjelder også gårdsutsalg eller selvplukk.

Skrevet

Ha en egenkonto til dagligvarer der du setter inn det beløpet du skal bruke på mat og andre dagligvarer når du får lønn. Handle en gang i uka og kun for så mye som du har bestemt, f.eks 1000 kroner. Da lærer du å planlegge og være kreativ.

Samme med egen regningskonto. Alt overskytende kan settes på sparing. Du vil bli overrasket over hvor mye penger du egentlig har å sløse bort om du ikke følger med.

• Liker 1
Skrevet

Følger. Synes det er kjempevanskelig, jeg har ADHD og klarer verken å lage mat eller huske det jeg trenger på matbutikken. Og det er et av mine store pengesluk 🙈 Men har dårlig kontroll på alt. Hver måned bruker jeg enormt med energi på dette, og feiler hver bidige gang. 

Anonymkode: 1bf14...4dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Følger. Synes det er kjempevanskelig, jeg har ADHD og klarer verken å lage mat eller huske det jeg trenger på matbutikken. Og det er et av mine store pengesluk 🙈 Men har dårlig kontroll på alt. Hver måned bruker jeg enormt med energi på dette, og feiler hver bidige gang. 

Anonymkode: 1bf14...4dc

Det er jo veldig enkelt å løse: skriv handlelister.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...