Gå til innhold

Venninne begynner plutselig å svare så surt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal kalle det. Vi snakker mest på snap/messenger da vi bor i ulike byer og bare treffes noen ganger i året. Men jeg kan sende en snap som jeg absolutt ikke mener alvorlig, men bare som tull. Et eksempel som ligner på en typisk interaksjon med henne: (skriver ikke akkurat hva som ble sagt pga anonymitet) La oss si jeg  hadde klart å vaske et blått og gult plagg sammen så det ene ble grønt. Jeg hadde snappet og skrevet "faen den gule genseren ble grønn da jeg vasket den sammen med den blå :("

Så hadde hun svart: "det er jo fordi man får grønn av å blande blå og gul da".

Bryr meg jo ikke om folk svarer sånn i blant, men når det liksom blir annenhver gang jeg sender en snap eller skriver noe med henne på messenger, så blir jeg litt irritert. Er mye sånn "vet du ikke det? " meldinger liksom. Hvis jeg skriver "det er kaldt ute, fryser på tur!" Så svarer hun "ja det er ikke så rart, det er jo minusgrader da!" 

Eller om hun skriver f.eks at hun har vært i Spania og at det var sykt varmt der. Det var 25 grader. Så prater vi litt om det. Så kan jeg f.ks si at da jeg var i Thailand var det sykt varmt også, da var det 32 grader på det varmeste! Da kan hun svare f.ks "det er ikke så rart da, det er jo i Asia", også ikke noe mer. Vi er jo midt i en samtale, så hun venter jo tydeligvis på svar. Igjen, en helt ok kommentar i seg selv, men irriterende når det er den femte "vet du ikke det?"-kommentaren i løpet av en uke.

Hva skal man svare på sånt? Halvparten av gangene gidder jeg ikke svare eller bare skriver om noe annet. Men noen ganger blir jeg irritert og svarer litt på samme vis tilbake. Og da skal hun diskutere det. Men jeg gidder ikke diskutere i evigheter, så jeg bare svarer noe enkelt og "avvæpnende" til slutt. Kanskje en litt humoristisk kommentar eller noe som inviterer til å prate om noe litt hyggeligere enn å krangle om hvorvidt Asia virkelig er varmere enn Europa hvis dere skjønner. Altså en helt dustete diskusjon som hun startet. Men da gidder hun ikke svare. Selv om hun kun for 1 minutt siden ivrig skulle skrive lange meldinger med meg.  

De gangene jeg har blitt irritert og endt opp med å diskutere med henne om uviktige ting, så angrer jeg alltid 😛 For det er liksom ikke typisk meg å holde på sånn. Men jeg tror jeg gjør det fordi jeg ønsker jo å ha kontakt med henne, og hun inviterer nesten bare til slike samtaler. Hun har forandret seg, hun var ikke sånn før. Så jeg syns det er vanskelig. 

Noen tips?

Anonymkode: 6f279...ae3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en venninne som svarer sånn, hun forstår rett og slett ikke ironi har jeg merket. 

Anonymkode: b25ff...c96

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også en venninne som svarer sånn, hun forstår rett og slett ikke ironi har jeg merket. 

Ja, hun svarer ofte "seriøst" på ironiske eller humoristiske meldinger jeg skriver. Husker en gang jeg bare ikke orket å svare, for jeg hadde sendt en snap ala eksempelet med blå og gul, og svaret hennes tolket jeg som om hun faktisk trodde at jeg var så dum at jeg ikke visste dette! Det er jo ikke hyggelig å få sånne meldinger heller. 

Jeg prøver noen ganger å legge ved emojier som ler osv for å vise at jeg bare prøver å ha en lett og useriøs samtale, men hun skjønner ikke alltid det heller.. Ts

Skrevet

Skriv /ironi bak. 😁

Anonymkode: 99dec...92f

Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg ikke kan skrive ironiske eller fleipende meldinger til, for hun tar det aldri, og svarer seriøst tilbake. Ting alle mine andre bekjente ville svart fleipende tilbake på, da blir hun belærende isteden. Det er litt slitsomt, og irriterende! Så nå sender jeg aldri noen gøye meldinger til henne, det blir bare tørr og kjedelig småprat. Og dermed ganske mye færre meldinger fra min side, dessverre. Vi bare klaffer ikke så bra over skriftlig medium, tenker jeg (men har ikke samme humor IRL heller da...) 

Anonymkode: d5eda...ecd

• Nyttig 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ei venninne som jeg ikke kan skrive ironiske eller fleipende meldinger til, for hun tar det aldri, og svarer seriøst tilbake. Ting alle mine andre bekjente ville svart fleipende tilbake på, da blir hun belærende isteden. Det er litt slitsomt, og irriterende! Så nå sender jeg aldri noen gøye meldinger til henne, det blir bare tørr og kjedelig småprat. Og dermed ganske mye færre meldinger fra min side, dessverre. Vi bare klaffer ikke så bra over skriftlig medium, tenker jeg (men har ikke samme humor IRL heller da...) 

Anonymkode: d5eda...ecd

Det som er slitsomt med sånne er også at om man bruker mye svart humor og selvironi, så vil sånne mennesker oppfatte det som klaging. Selv om du egentlig har sittet og fleipet og hatt det gøy. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sarkasme og ironi er vanskelig for enkelte å forstå. Spesielt skriftlig.

Anonymkode: 945f4...d32

Skrevet

Det kan være at hun synes du sender henne for mye ting som er uviktige, men hun føler likevel at du forventer svar, så hun svarer litt kort. Vet ikke hadde veninna mi sendt bilde av genser som ble grønn hadde jeg aldri svart. Det er ikke noe å snakke om.. (forstår at der kun er eksempel, men kan det være du spammer hun ned??) 

Anonymkode: 23b88...bff

• Liker 3
Skrevet

Er hun litt på spekteret?

Anonymkode: 416dd...5fd

• Liker 1
Skrevet

Det er tydelig at hun svarer seriøst på kommentarer jeg mener som tull. Men det virker som det er litt selektivt. Hun kan komme med ironiske kommentarer og vitser selv, og noen ganger tar hun ironien min. Det er liksom mest av det nå i det siste. Vi har kjent hverandre lenge. 

Det verste som skjedde nå, er at hun liksom har fått med seg en venninne på det og. Vi har en gruppechat med 3 stk. Hun skrev noe greier hun var glad for. Jeg skrev at det var bra og litt sånn tørt smalltalk. Så dro jeg en kommentar hvor jeg med vilje overdro. Om du skal tolke den kommentaren bokstavelig, så fremstår jeg jo som litt dum. Men hun kjenner meg jo godt og vet at så dum er jeg jo ikke. Så da kommenterer hun at det er jo ikke sånn. Jeg ble litt irritert og argumenterte for hvorfor det faktisk var sånn i enkelte situasjoner. Selv om jeg egentlig ikke bryr meg, det var bare en vitsete kommentar, og den gjorde mest narr av meg, ikke henne. Men jeg gadd ikke sitte der og bli latterliggjort i gruppechatten. Så fortsetter hun å diskutere, men jeg fikk roa det ned med en nøytral kommentar. 

Så kommer hun med en kommentar lignende: "Jeg skal ta toget til A, men jeg tastet inn feil sted, så jeg holdt på å betale xxxx kr for turen". Meg: "for den prisen kunne du likegjerne kjøpt deg en moped og kjørt hele veien selv🤣". Så tror dere ikke den andre venninna lirer av seg: "Det er da billigere å kjøre kollektivt enn å kjøpe seg en moped!"

Hva skjer med slike kommentarer? Gjør jeg noe feil? Jeg kommer jo ikke med slike kommentarer til alt, men bare når det passer. Sånn som situasjonen med togbilletten. Det er en potensielt komisk situasjon, så da kan man jo le litt. Jeg tøyser ikke om seriøse ting, og kan ha seriøse samtaler også. 

Jeg holdt på å skrive "jeg vet det da, det var bare en spøk!" , men jeg gadd ikke. 

Jeg får bare svare helt tørt fremover, ja 😅

TS

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun ikke har det så bra? 

Anonymkode: 2a4b4...455

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være at hun synes du sender henne for mye ting som er uviktige, men hun føler likevel at du forventer svar, så hun svarer litt kort. Vet ikke hadde veninna mi sendt bilde av genser som ble grønn hadde jeg aldri svart. Det er ikke noe å snakke om.. (forstår at der kun er eksempel, men kan det være du spammer hun ned??) 

Anonymkode: 23b88...bff

Men hun må ikke svare. Det er mange snapper jeg sender som hun ikke svarer på, og det er helt greit for meg. Hun sender masse "uviktige" snapper selv. Det har vi gjort til hverandre i mange år. Og som oftest svarer vi ikke hverandre, det er bare hvis det er noe ekstra interessant eller morsomt. Så kan nok ikke være det. TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så kommer hun med en kommentar lignende: "Jeg skal ta toget til A, men jeg tastet inn feil sted, så jeg holdt på å betale xxxx kr for turen". Meg: "for den prisen kunne du likegjerne kjøpt deg en moped og kjørt hele veien selv🤣". Så tror dere ikke den andre venninna lirer av seg: "Det er da billigere å kjøre kollektivt enn å kjøpe seg en moped!"

Minner meg om da jeg spøkte under flommen med at det må bli båt for tog fra Hamar til Trondheim. "Det går da ingen båter der!" fikk jeg høre 😅 vurderte å si at da må det bli havhest for tog isteden, men ga meg før leken ble enda dårligere. 😛 

• Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje hun ikke har det så bra? 

Anonymkode: 2a4b4...455

Det kan hende, men i så fall syns jeg det er trist at hun lar det gå ut over meg, og bl.a latterliggjør meg "foran andre" i gruppechatten 😕. Siden den andre venninna vår tydeligvis har begynt å ta etter henne, så begynner det jo å bli litt ille... Vi er voksne mennesker, vi går ikke på ungdomsskolen lenger.

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Minner meg om da jeg spøkte under flommen med at det må bli båt for tog fra Hamar til Trondheim. "Det går da ingen båter der!" fikk jeg høre 😅 vurderte å si at da må det bli havhest for tog isteden, men ga meg før leken ble enda dårligere. 😛 

Ugh, tør ikke tenke på hvordan stemningen hadde blitt om jeg gjorde noe lignende 😛 TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det hadde vært helt min humor 🤣🤣🤣🥰

Skrevet

Dere har litt for mye fritid begge to...

Anonymkode: be657...4e3

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg svarer litt på den måten når jeg syns noen maser. Gjør det litt ubehagelig så de ikke syns det er så kjekt å mase på meg mer..

Anonymkode: 55251...a97

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg svarer litt på den måten når jeg syns noen maser. Gjør det litt ubehagelig så de ikke syns det er så kjekt å mase på meg mer..

Anonymkode: 55251...a97

Men hun starter jo samtaler selv, og jeg svarer. Det var for.eks hun som startet samtalen om den togbilletten. Hvis man ikke vil prate med folk, så trenger man ikke sende meldinger. Så kan nok ikke være det heller. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vet ikke hva jeg skal kalle det. Vi snakker mest på snap/messenger da vi bor i ulike byer og bare treffes noen ganger i året. Men jeg kan sende en snap som jeg absolutt ikke mener alvorlig, men bare som tull. Et eksempel som ligner på en typisk interaksjon med henne: (skriver ikke akkurat hva som ble sagt pga anonymitet) La oss si jeg  hadde klart å vaske et blått og gult plagg sammen så det ene ble grønt. Jeg hadde snappet og skrevet "faen den gule genseren ble grønn da jeg vasket den sammen med den blå :("

Så hadde hun svart: "det er jo fordi man får grønn av å blande blå og gul da".

Bryr meg jo ikke om folk svarer sånn i blant, men når det liksom blir annenhver gang jeg sender en snap eller skriver noe med henne på messenger, så blir jeg litt irritert. Er mye sånn "vet du ikke det? " meldinger liksom. Hvis jeg skriver "det er kaldt ute, fryser på tur!" Så svarer hun "ja det er ikke så rart, det er jo minusgrader da!" 

Eller om hun skriver f.eks at hun har vært i Spania og at det var sykt varmt der. Det var 25 grader. Så prater vi litt om det. Så kan jeg f.ks si at da jeg var i Thailand var det sykt varmt også, da var det 32 grader på det varmeste! Da kan hun svare f.ks "det er ikke så rart da, det er jo i Asia", også ikke noe mer. Vi er jo midt i en samtale, så hun venter jo tydeligvis på svar. Igjen, en helt ok kommentar i seg selv, men irriterende når det er den femte "vet du ikke det?"-kommentaren i løpet av en uke.

Hva skal man svare på sånt? Halvparten av gangene gidder jeg ikke svare eller bare skriver om noe annet. Men noen ganger blir jeg irritert og svarer litt på samme vis tilbake. Og da skal hun diskutere det. Men jeg gidder ikke diskutere i evigheter, så jeg bare svarer noe enkelt og "avvæpnende" til slutt. Kanskje en litt humoristisk kommentar eller noe som inviterer til å prate om noe litt hyggeligere enn å krangle om hvorvidt Asia virkelig er varmere enn Europa hvis dere skjønner. Altså en helt dustete diskusjon som hun startet. Men da gidder hun ikke svare. Selv om hun kun for 1 minutt siden ivrig skulle skrive lange meldinger med meg.  

De gangene jeg har blitt irritert og endt opp med å diskutere med henne om uviktige ting, så angrer jeg alltid 😛 For det er liksom ikke typisk meg å holde på sånn. Men jeg tror jeg gjør det fordi jeg ønsker jo å ha kontakt med henne, og hun inviterer nesten bare til slike samtaler. Hun har forandret seg, hun var ikke sånn før. Så jeg syns det er vanskelig. 

Noen tips?

Du får spørre henne hvor skoen trykker. Det er tydelig at hun irriterer seg over deg på en eller annen måte. Hun kan ha personlige problemer som hun ‘’tar utover’’ deg. Typisk drittkjærringer som er så konfliktskye men passiv agressive…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...