Gå til innhold

Reise til USA: spørsmål og en generell advarsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On 11/18/2023 at 6:55 AM, AnonymBruker said:

Stemmer det at de er skeptiske til folk som reiser med lite bagasje? Jeg reiser ALLTID bare med håndbagasje i Europa, en liten ryggsekk som jeg dytter under sete. Skal jeg liksom dra en 50 liters sekk med meg bare for å ikke bli mistenkeliggjort? 

Anonymkode: 00152...567

Jeg ble plukka ut i Australia pga dette, men de stilte bare spørsmål ved hvorfor jeg hadde så lite. Jeg sa jeg skulle vaske klær etter hvert, og de spurte ikke noe mer.

Det var nok lengden på ferien og det at hun har kjæreste der som gjorde at TS ble plukket ut. Og kanskje reaksjonen hennes da hun ble plukket ut, om man griner og skjelver, tror de jo at man skjuler noe. Jeg ble utvalgt til SSSS en gang, og det var flere andre i gruppa som gråt og ble sinte, jeg bare slappa av. Jeg var der inne i sånn tre minutter, mens andre var inne MYE lenger, og jeg har venner som jobber i flyplasspoliti som bekrefter dette.

Og hvis man begynner å svare rart på spørsmål fordi man er redd for å si noe feil.

Anonymkode: f0e9a...653

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble plukka ut i Australia pga dette, men de stilte bare spørsmål ved hvorfor jeg hadde så lite. Jeg sa jeg skulle vaske klær etter hvert, og de spurte ikke noe mer.

Det var nok lengden på ferien og det at hun har kjæreste der som gjorde at TS ble plukket ut. Og kanskje reaksjonen hennes da hun ble plukket ut, om man griner og skjelver, tror de jo at man skjuler noe. Jeg ble utvalgt til SSSS en gang, og det var flere andre i gruppa som gråt og ble sinte, jeg bare slappa av. Jeg var der inne i sånn tre minutter, mens andre var inne MYE lenger, og jeg har venner som jobber i flyplasspoliti som bekrefter dette.

Og hvis man begynner å svare rart på spørsmål fordi man er redd for å si noe feil.

Jeg hverken gråt eller skalv de første timene og da jeg ble plukket ut. Ble kald da jeg satt og ventet, men det er jo uansett et tegn på at man er kriminell og terrorist. 🙄

Anonymkode: 13c53...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 7.08):

Har lest mange skrekkhistorier på nett. Jeg får ikke sove på grunn av dette. Forrige gang skalv i flere timer da de fikk gjennom telefonen min. Hadde ikke tisset på over femten timer og var kald og trøtt. Til slutt gråt jeg. Det var så traumatiserende at jeg ikke har lyst til å dra tilbake. De kommer ikke til å la meg være der i tre måneder etter så kort tid. 

Da egner du deg kanskje ikke til å reise?

Det er toaletter før, PÅ, og etter flyturen.

Slutt å ta ting så personlig, det er normalt med stikkprøver!

Anonymkode: 3599c...432

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Da egner du deg kanskje ikke til å reise?

Det er toaletter før, PÅ, og etter flyturen.

Slutt å ta ting så personlig, det er normalt med stikkprøver!

Anonymkode: 3599c...432

Hva er poenget med innlegget ditt? Jeg delte bare min egen erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 23.07):

Jeg skal besøke kjæresten min i USA for andre gang. Forrige gang var det første gangen jeg reiste utenlands alene. Reiste med familie da jeg var barn, men det er mange år siden.

I USA ble jeg stoppet i kontroll og ble ført til et rom der jeg ventet i cirka fem timer. Jeg hadde utfylt alt esta, pass, adresse, navn, svarte lett på spørsmålene i skranken. Har ingen arrest, dom eller lovbrudd i noen land. Har kun bodd i Norge. 

De tok mobilen min og hadde den i flere timer. De påsto at de hadde mistanke om at jeg er prostituert, men jeg har ingen slike annonser eller onlyfans, mistenkelige utbetalinger osv. Har aldri brukt slike linker og apper på mobilen min. Det var ikke lett å forstå hva problemet egentlig var da customs er kjent for å lyve og dikte opp ting. Mens timene gikk så ventet kjæresten på meg på flyplassen hele tiden.

Skulle være der i tre måneder cirka og da kan jo customs tro at man vil jobbe eller bo der, men har ikke noe som kan tyde på det i mobilen. Han i customs hadde telefonen min veldig lenge. Jeg kunne se at han hadde sjekket og åpnet alle appene på telefonen da jeg selv måtte lukke dem manuelt. De lot meg gå til slutt, men forstår ikke hva de så etter. Mye info får de via esta som var godkjent. De sjekket alle bagene mine som heller ikke hadde noe ulovlig bortsett fra fersk frukt, men det lot han meg faktisk beholde. Det tar jeg jo selvfølgelig ikke med neste gang.

De reagerte også på at jeg ikke hadde kontanter og det kan jeg skjønne til en viss grad. De visste jeg skulle bli hentet av og bo hos kjæresten min. Kontaktinfo og adresse hans sto oppført på esta. Han har heller ingen lovbrudd eller dom. De ba meg logge inn i nettbanken min for å bevise hvor mye penger jeg hadde i kontoene. Jeg hadde tenkt til å betale med kort, og det gjorde jeg flere ganger.

Er redd for at dette skal skje igjen. Vil også at andre skal vite at dette kan skje med hvem som helst. Har lest på noen fora og de velger folk helt tilfeldig tydeligvis. Har slitt med søvn helt siden vi bestilte billett. Prøver å forberede meg bedre. Tar med en annen telefon denne gangen med mindre personlige  ting som ikke er helt tom, så klart. 

Er det noen som har opplevd noe lignende eller kjenner noen som har? 

Har også tenkt å ta med kontanter i dollar denne ganger så jeg lurer på om hvor det er lurest å veksle valuta? På Gardermoen eller i minibank i USA? Noen som vet hva avgiftene for å ta ut kontanter er? 

Er det lov å ha med sjokolade i sjekket bagasje? Er det lov å ha med tegne og skrivesaker i carry on bagasje? 

Kan hende jeg kommer på flere ting senere.

Kan ansatte på amerikanske flyplasser bare beslaglegge og åpne telefonene til hvem som helst?   Trodde det bare var noe politiet hadde lov til dog med mistanke om noe kriminelt.  Og holde en uskyldig person i 5 timer uten grunn? Høres rart ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Djungelvrål said:

Kan ansatte på amerikanske flyplasser bare beslaglegge og åpne telefonene til hvem som helst?   Trodde det bare var noe politiet hadde lov til dog med mistanke om noe kriminelt.  Og holde en uskyldig person i 5 timer uten grunn? Høres rart ut. 

Ja, det kan de. De kan gjøre det med borgere og turister. Borgere kan ikke holdes like lenge, men de kan holde turister så lenge de vil. Noen har blitt holdt i 12/24 timer. Som sagt, det var ingenting kriminelt involvert og de slapp meg inn etter 5-6 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
AnonymBruker

Stemmer det at hvis en kvinne reiser alene, er de på flyplassen veldig skeptiske og sender deg til ekstra kontroll? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Stemmer det at hvis en kvinne reiser alene, er de på flyplassen veldig skeptiske og sender deg til ekstra kontroll? 

Har aldri hørt om det… jeg har aldri blitt stoppet. 

Anonymkode: 26cfd...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det skjedde ikke de 2 gangene jeg reiste til USA alene. Men du kan være uheldig. 

Anonymkode: 72fd0...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 11/16/2023 at 9:47 PM, AnonymBruker said:

Jeg hadde returbillett i god tid før:) De mente at jeg ikke hadde kontanter var et problem og rødt flagg. 

Ta med deg noen kontanter denne gang, da. Er bare å ta med en lavere sum, typ 50–100 USD eller noe, så har du tilgjengelig til kaffe/taxi/tips.

On 11/16/2023 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

Hmm… jeg har reist alene til USA mange ganger og aldri hatt problemer i det hele tatt. Men da har det vært på ferie med returbillett og hotellopphold. Jeg tror problemet heller var at hun skulle møte kjæresten - for ofte sier folk det når de egentlig skal møte en hallik som lover dem jobb. Eller så var de redde hun hadde tenkt å flytte dit for å bli hos ham. Hvem har lyst til å forlate kjæresten sin og dra hjem til et annet kontinent liksom?

Det tror jeg også.

On 11/18/2023 at 9:02 PM, AnonymBruker said:

Ja det kan de og de beholder infoen og data for evig tid om de vil. Det skal de ikke gjøre da det skal slettes etter femten år men det er ingen som kontrollerer dette. 

Det er helt vilkårlig hvem de velger ut. De bare velger en triviell grunn, mens de lar andre i samme situasjon seile forbi. Har ikke hørt om at noen har blitt stoppet på grunn av lett bagasje, men man vet aldri.

Det er da ikke helt tilfeldig hvem de velger ut. De har spesifikke ting de ser etter. (Har du ikke sett Toll?😅)

On 11/19/2023 at 7:08 AM, AnonymBruker said:

Har lest mange skrekkhistorier på nett. Jeg får ikke sove på grunn av dette. Forrige gang skalv i flere timer da de fikk gjennom telefonen min. Hadde ikke tisset på over femten timer og var kald og trøtt. Til slutt gråt jeg. Det var så traumatiserende at jeg ikke har lyst til å dra tilbake. De kommer ikke til å la meg være der i tre måneder etter så kort tid. 

Nei, men herlighet, så skjør som dette er du ikke! Du har da ikke noe å skjule, så so what om du må bruke litt tid i grensekontroll. Senk skuldrene og sats på at du slipper greit gjennom. Gjør du ikke det, så svar rolig og ærlig på spm. Dette går bra.

Anonymkode: da44f...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har aldri hørt om det… jeg har aldri blitt stoppet. 

Anonymkode: 26cfd...f7b

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det skjedde ikke de 2 gangene jeg reiste til USA alene. Men du kan være uheldig. 

Anonymkode: 72fd0...c35

Har hørt om det mange ganger. At de er skeptiske til alenereisende, spesielt unge kvinner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
jabx skrev (På 17.11.2023 den 18.16):

Ja, de har visst rett til å gå gjennom PC og telefon. Helt latterlig. Så det beste er å skaffe seg en "burner"-telefon hvis man skal til USA, så man unngår at de får tak i private data.

Det kan skje i Norge også, min bror opplevde at safety gikk gjennom kameraet hans i Bergen da han skulle ta fly til Oslo for noen år siden, han turte ikke klage fordi han var redd han ville få problemer med senere reiser, det var visst en gå-sakte-aksjon eller lignende da så det var vel derfor.

Anonymkode: 1f902...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan skje i Norge også, min bror opplevde at safety gikk gjennom kameraet hans i Bergen da han skulle ta fly til Oslo for noen år siden, han turte ikke klage fordi han var redd han ville få problemer med senere reiser, det var visst en gå-sakte-aksjon eller lignende da så det var vel derfor.

Da har de en veldig god grunn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da har de en veldig god grunn 

Jaha, så du mener Securitas eller hva det nå var hadde en god grunn til å se gjennom bilder, det var kun det de gjorde, kameraet ble ikke demontert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 16.03):

Har hørt om det mange ganger. At de er skeptiske til alenereisende, spesielt unge kvinner 

Noen som har opplevd dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (På 27.11.2023 den 2.35):

De beslaglegger ikke, de ber deg åpne og sier du nei, teller det negativt. 

Anonymkode: 2d63d...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/26/2024 at 4:51 PM, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Jeg har vært alene i USA flere ganger som kvinne.

Om du har booket hotell og har en plan for ting du skal finne på, som teaterbilletter, restauranter, trenger du ikke stresse noe særlig, i hvert fall med norsk pass og rent rulleblad.

Men om man ikke vet så mye om stedet man skal besøke og bare skal bli plukka opp på flyplassen av en kjæreste/venn, kanskje til og med en man aldri har møtt i virkeligheten før, kan de tro det er noe menneskesmugling/prostitusjon på gang. De gjør det jo for å hjelpe damene også. Selv om man stoler SÅ mye på en person man har snakket med over nett i mange måneder, så fins det mange naive folk der ute, og menneskesmugling er et reelt problem i USA.

Anonymkode: 7ccb7...644

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kvinne på 26 år som aldri har reist alene før, ser nok ganske uerfaren og naiv ut. Du har nok gjort som gjorde at de minstenkte deg. Som å ikke bo på hotell eller airbnb.

Mange unge kvinner som drar til usa for å realisere drømmen om Hollywood. De drar for å besøke en "kjæreste" og blir solgt inn i prostitusjon. 

Anonymkode: 7d9a8...d93

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...