Gå til innhold

Reise til USA: spørsmål og en generell advarsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De beslaglegger ikke, de ber deg åpne og sier du nei, teller det negativt. 

Anonymkode: 2d63d...e5c

Åpne mens du ser på eller de bare tar telefonen med seg og går? 

Anonymkode: 00152...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg har vært alene i USA flere ganger som kvinne.

Om du har booket hotell og har en plan for ting du skal finne på, som teaterbilletter, restauranter, trenger du ikke stresse noe særlig, i hvert fall med norsk pass og rent rulleblad.

Men om man ikke vet så mye om stedet man skal besøke og bare skal bli plukka opp på flyplassen av en kjæreste/venn, kanskje til og med en man aldri har møtt i virkeligheten før, kan de tro det er noe menneskesmugling/prostitusjon på gang. De gjør det jo for å hjelpe damene også. Selv om man stoler SÅ mye på en person man har snakket med over nett i mange måneder, så fins det mange naive folk der ute, og menneskesmugling er et reelt problem i USA.

Anonymkode: 7ccb7...644

Du mener at de er mer skeptiske til ei som skal "møte en venn" enn til ei som reiser helt alene og ikke planlegger å møte noen? Trodde det var omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du mener at de er mer skeptiske til ei som skal "møte en venn" enn til ei som reiser helt alene og ikke planlegger å møte noen? Trodde det var omvendt. 

De er selvfølgelig skeptiske til noen som skal bo hos en "venn"/"kjæreste" de bare har møtt over internett. 

Anonymkode: 7d9a8...d93

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En kvinne på 26 år som aldri har reist alene før, ser nok ganske uerfaren og naiv ut. Du har nok gjort som gjorde at de minstenkte deg. Som å ikke bo på hotell eller airbnb.

Mange unge kvinner som drar til usa for å realisere drømmen om Hollywood. De drar for å besøke en "kjæreste" og blir solgt inn i prostitusjon. 

Fra Norge?

Tviler…

Anonymkode: 2e026...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper det å være litt eldre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fra Norge?

Tviler…

Ingen naive norske kvinner på 26 år som aldri har reist alene mener du? Naive norske kvinner som skal treffe sin kjekke internett kjæreste? Slik som ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fra Norge?

Tviler…

Også greit å huske på at "Ola og Kari- amerikaner-flyplass-Securitas" tror oppriktig at de bor i verdens beste land. Stakkars norske kvinne som flykter til USA fra den onde svenske kommunismen! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt. Ikke om man har bestilt hotell og planlagt en tur til New York mens man samtidig skal henge med venner man har der borte, men om en jente skal treffe en "kjæreste" hun har blitt kjent med på internett og som hun skal bo hos i tre måneder, absolutt.

Da er de jo også spesielt skeptiske til at hun har en grunn til å ville bli i USA etter tre måneder også. Blir ikke lett å forlate kjæresten liksom, kanskje man bare skulle blitt i USA, verdens beste land. Så de vil både finne ut hvor godt man kjenner denne personen man skal møte og om man har grunner til å ønske å bli i USA, f.eks. begynt å se etter bolig/jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært maaaange ganger i USA. Bodd der noen år også.

Fikk litt bry en gang jeg skulle dit. Da hadde jeg ikke returbillett eller noe forhåndsbooket bosted å vise til. Men det ordnet seg til slutt 😊

Bare vær blid, rolig og høfflig, så går det meste smooth.

Anonymkode: cd39a...098

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også stusser litt over denne historien. Har selv også vært i USA mange ganger og har aldri hatt noen problemer.. Ei heller noen jeg kjenner. TS må jo ha gjort ett eller annet,sagt noe eller sett ut som ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok dere ut kontanter eller sa dere bare at dere hadde bankkort da de spurte om dere hadde nok midler? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 13.42):

Tok dere ut kontanter eller sa dere bare at dere hadde bankkort da de spurte om dere hadde nok midler? 

Bankkort holder… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
M.G.E skrev (5 timer siden):

Bankkort holder… 

Det er bra. Jeg husker bare det var en episode av Boarder control eller noe, og der var det en som sa han hadde kredittkort, og ansatt ba denne mannen om å bevise det, ta ut penger fra kortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke tilfeldig hvem de plukker ut. De fleste unge kvinner har ikke mulighet til å reise til USA og være der i tre måneder hos en venn/kjæreste. De fleste har forpliktelser i hjemlandet som gjør langtidsopphold umulig. 

Derfor sjekker de ekstra nøye hvilke intensjoner denne kvinnen EGENTLIG har med oppholdet. 

Ikke ta det personlig, de gjør bare jobben sin.

Jeg reise ofte til USA og har bare møtt høflige, smilende politi/passkontrollører og knapt sett snurten av en toller. Nå oppholder ikke jeg meg der i tre måneder heller da, jeg har en jobb å skjøtte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i sikkerthetskontrollen på OSL. Skal svare på noen spørsmål som er stilt i tråden.

Du kan ha med inntil 25000.- kroner i norsk eller tilsvarende i utenlandsk valuta. Over den summen må det deklareres. Du trenger ikke opplyse om at du har med penger under denne summen.

Har vi mistanke om at ett kamera eller mobil er brukt til å ta bilde av og i sikkerhetskontrollen, så har vi lov å sjekke det for så å slette de bildene. Det er skiltet strengt forbudt å filme eller ta bilder sv og i sikkerhetskontrollen. Jeg har selv fått passasjerer til å fjerne bilder der og da.

Du har lov å ha med deg medisiner ut og inn i andre land. Du må ha medisinene i original emballasje og med etiketten apotekene setter på som inneholder ditt navn på. Du kan få skriv fra både fastlege og apotek som bekrefter at medisinene er i fast bruk og derfor også under opphold i utlandet. OBS: Det er land som er ekstremt strenge ang A preparater som går under narkotika paragrafen. Sjekk ut dette selv på internett. Mange muslimske land er svært strenge på innførsel av narkotika, så greit å ha alle papirer i orden før du reiser til feks Maldivene med A og B preparater. Hvis du lurer på om du har A eller B preparat kan du spørre fastlege eller apotek eller søke det opp selv på Felleskatalogen. Der står det tydelig hvilken klasse medisinene  er. Finnes 3 grupper A, B og C preparater.

Ett tips om du vil spare noen få kroner på feks mat og drikke på reiser er å ta med dette selv. Mat som ikke er smørbar eller flytende som feks supper er lov. Bare husk å spis opp alt før du kommer til destinasjonen da enkelte land er særdeles strenge på innførsel av mat og drikke. Drikker kan du ha med så mye du måtte ønske så sant du lyver på deg diabetes. Jeg gjør dette selv og vi i sikkerthetskontrollen er ikke leger og kan derfor ikle stille spørsmål rundt din diabetes. Trenger du 3 liter væske på reisen pga diabetes så har du lov å ha med dette. Veldog motstridene dette jeg skriver, men sånn er faktisk reglene. Smørbar og flytende mat er forbudt, mens ved diabetes kan du drikke til du spyr uten av vi kan nekte den mengden drikke medbragt. Gjelder dog ikke alkohol. 

Sikkerhetskontrollør OSL Gardermoen. 

Anonymkode: 48eaa...bd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber i sikkerthetskontrollen på OSL. Skal svare på noen spørsmål som er stilt i tråden.

Du kan ha med inntil 25000.- kroner i norsk eller tilsvarende i utenlandsk valuta. Over den summen må det deklareres. Du trenger ikke opplyse om at du har med penger under denne summen.

Har vi mistanke om at ett kamera eller mobil er brukt til å ta bilde av og i sikkerhetskontrollen, så har vi lov å sjekke det for så å slette de bildene. Det er skiltet strengt forbudt å filme eller ta bilder sv og i sikkerhetskontrollen. Jeg har selv fått passasjerer til å fjerne bilder der og da.

Du har lov å ha med deg medisiner ut og inn i andre land. Du må ha medisinene i original emballasje og med etiketten apotekene setter på som inneholder ditt navn på. Du kan få skriv fra både fastlege og apotek som bekrefter at medisinene er i fast bruk og derfor også under opphold i utlandet. OBS: Det er land som er ekstremt strenge ang A preparater som går under narkotika paragrafen. Sjekk ut dette selv på internett. Mange muslimske land er svært strenge på innførsel av narkotika, så greit å ha alle papirer i orden før du reiser til feks Maldivene med A og B preparater. Hvis du lurer på om du har A eller B preparat kan du spørre fastlege eller apotek eller søke det opp selv på Felleskatalogen. Der står det tydelig hvilken klasse medisinene  er. Finnes 3 grupper A, B og C preparater.

Ett tips om du vil spare noen få kroner på feks mat og drikke på reiser er å ta med dette selv. Mat som ikke er smørbar eller flytende som feks supper er lov. Bare husk å spis opp alt før du kommer til destinasjonen da enkelte land er særdeles strenge på innførsel av mat og drikke. Drikker kan du ha med så mye du måtte ønske så sant du lyver på deg diabetes. Jeg gjør dette selv og vi i sikkerthetskontrollen er ikke leger og kan derfor ikle stille spørsmål rundt din diabetes. Trenger du 3 liter væske på reisen pga diabetes så har du lov å ha med dette. Veldog motstridene dette jeg skriver, men sånn er faktisk reglene. Smørbar og flytende mat er forbudt, mens ved diabetes kan du drikke til du spyr uten av vi kan nekte den mengden drikke medbragt. Gjelder dog ikke alkohol. 

Mamma har diabetes type 1 og trenger brus, men har aldri fått ha med drikke gjennom sikkerhetskontrollen på OSL. Hun får alltid beskjed om å kaste og kjøpe ny i en kiosk etterpå. Har alle gjort feil da? Har hun rett til å ha det med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mamma har diabetes type 1 og trenger brus, men har aldri fått ha med drikke gjennom sikkerhetskontrollen på OSL. Hun får alltid beskjed om å kaste og kjøpe ny i en kiosk etterpå. Har alle gjort feil da? Har hun rett til å ha det med?

Hun er i sin fulle rett til å ha med brusen hun trenger på reise. Så ja, mine kolleger har gjort en feil så sant moren din opplyser de om at hun har diabetes.

Neste gang hun evt blir nektet dette så be henne snakke med vaktsjefen og si klart ifra at hun har diabetes. Vis også til IATA reglene som tillater dette og som er internasjonale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men dette er jo om OSL og ikke US Customs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men dette er jo om OSL og ikke US Customs...

Gjelder verden rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/1/2024 at 7:42 PM, AnonymBruker said:

Har aldri blitt spurt om dette på mange turer til USA. Min forrige tur tok jeg aldri ut kontanter i det hele tatt. 

Anonymkode: 01a06...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...