AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Noen som har gode råd? Jeg og samboeren har hund sammen, han er nå 6 år. Verdens flotteste familiemedlem og en skikkelig godgutt. Jeg har en jobb som av og til krever at jeg er bortreist, ikke mer enn max 2 døgn om gangen.. og kanskje 1-2 ganger hver 2. mnd. Samboeren er da hjemme med hunden vår. I det siste får jeg rapporter om at vår hund endrer adferd ved leggetid. Dette har skjedd fryktelig ut av det blå…. Hunden har egen seng som den er vant med å ligge i om natten (av og til ligger den i senga vår, dette er ok så lenge den ligger i bein-enden… og det skjer heller ikke hver natt.. den kan både hoppe opp selv, men vet også at vi kan be den opp samt å henvise tilbake til egen seng uten problem), og har gjort dette de siste 2 årene. Null problem. Men i det siste har samboer fortalt at når han kommer inn på soverommet og skal legge seg, hvis hunden ligger på samboers plass og henviser til hundesengen viser hunden vår plutselig forskjell i adferd. Hunden starter ved å knurre for deretter å flekke tenner og bjeffe sint. Vi har barn i hus som ligger på rom ved siden av og det er kjempe lytt, så samboer prøver å geleide ned til egen seng, men hund prøver å dominere ved å bestemme selv at «her skal jeg ligge, legg deg et annet sted». Samboer prøver bestemt å gi beskjed, har også prøvd å være positiv og rose når hunden legger seg på plass - men den er fortsatt veldig sint og brydd. Hvorfor?? Dette er vi ikke vant med.. hver natt er samme prosedyre og vi har aldri sett tegn på dette tidligere. Alt er i skjønneste orden med hunden, og heller ikke mer enn 6 uker siden vi hadde helsekontroll - alt var tipptoppers. Jeg er nok mest knyttet til hunden, men vi har begge lik rang hjemme… så reagerer nå veldig på hvorfor hunden oppfører seg sånn med samboer når jeg ikke er der. Noen hundehviskere her? Denne type adferd ønsker vi ikke og forstår oss ikke helt på hvorfor plutselig har kommet nå… Anonymkode: 41e3a...dba
Sofakona Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Har dere prøvd go biter for å få han ned av sengen? Eventuelt holde han vekk fra soverommet slik at dette er deres sted
Tabris Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Det første man bør gjøre når en voksen hund plutselig endrer atferd er å ha et besøk hos veterinæren. Sjekk gjerne ting som tenner, mage, muskler og ledd. Atferdsendring som oppstår plutselig kan komme av smerter pga sykdom. Hvis hunden blir friskmeldt (men egentlig uansett) så vil jeg anbefale at dere lærer hunden "gå ned" ved å belønne med godbiter når hunden går ned på sin egen plass. Slik kan dere gjøre det å legge seg om til noe lystbetont i stedet for en konfliktsituasjon. 1 2
Gliffy Skrevet 16. november 2023 #4 Skrevet 16. november 2023 Som Tabris sier er det riktig å starte hos vetrinæren. Men hunden prøver ikke å dominere. Det som dere beskriver høres ut som ressursforsvar, og i så fall reagerer hunden på grunn av frykt for å miste plassen sin i senga. Han er redd, han prøver ikke å være sjefen til noen. Det er ganske uvanlig at det skal komme plutselig på en hund som er 6 år, så i tillegg til at dere oppsøker vetrinær bør dere se på om det er noe i omgivelsene som har endret seg i det siste. Om du har begynt å være mer borte, eller noen andre som er på besøk som ikke har vært der før f eks. Og uansett så bør dere ikke gå i konflikt med hunden når dette skjer, det kan gjøre at det blir verre. Jeg ville faktisk bare ha lagt meg på den andre siden inntil videre til dere finner ut hva det er.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 hunder er rare, og følger ikke menneskelige selvfølgeligheter. tviler på at en veterinær kan gjøre noe med dette. Hunden ser ikke på samboer som en tilstrekkelig leder. derfor ser den at her er det rom for å brute "vedtatte regler". I første omgang ville jeg bare sove med lukket dør hvis den har tilgang til gang, egen seng etc. Det er et språk den forstår. Og så må sambo leke og. jobbe mer med hunden. Anonymkode: bf484...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 Som tabris sier. Sjekk han hos veterinær igjen. Hunden viser ressursforsvar over plass. Hunder vet at vi har kontroll på alle de viktige ressursene som mat, turer, kos, skryt etc, og de er også avlet til å ville glede oss. Derfor er de generelt mer åpne for å vike når vi tar ressurser vekk fra de, enn de ville vært om for eksempel en annen hund forsøkte å stjele ressursen. Blandt hunder ville dette vært sett på som svært bøllete oppførsel. Om én av mine hunder forsøker å ta en ressurs fra min andre hund, stopper jeg det øyeblikkelig, fordi slik bøllete atferd er ikke godt for verken den som bøller eller den som blir bøllet med. Det kan øke usikkerhet og konflikt over tid, og ende opp med slosskamp. I hundens øyne, hver gang dere fjerner han fra en plass med høy verdi, stjeler dere ressursen hans. Han har godtatt det tidligere fordi dere er en kilde til mat, kos, skryt etc, men noe har nå forandret seg. Nå føler han at det er veldig viktig at han får beholde ressursen. Når en hund som tidligere ikke har tatt disse kampene, plutselig gjør det, er det vanligvis fordi de føler seg mer usikre/sårbare. Han har kanskje vondt en plass. Ikke gå inn i en konflikt med ham. Da vil han bare få bekreftet at han har rett i å være bekymret for at ressursen blir tatt fra han. Kast istedenfor en godbit på gulvet for å få han til å gå ned, og deretter be han gå til sengen sin. Tren også på å hoppe opp og ned av senga i løpet av dagen. Han bør lære at det er positivt og hoppe ned fra senga. Om dere unngår konflikt, vil han etterhvert slutte og føle at han må forsvare ressursen sin. Dere kan også holde soveromsdøra lukket til dere legger dere. Om han ikke får mulighet til å hoppe opp i senga, vil ha heller ikke forsvare plassen. Anonymkode: 7a475...adc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå