AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Fikk nettopp opp denne fra bufdir https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/skolebarn/kommunikasjon--du-og-barnet/hvordan-snakke-med-barn-om-kropp-og-overvekt/?utm_source=facebook.com&utm_medium=social-paid&utm_campaign=alwayson2023&fbclid=IwAR3pUAKAqJnTHYPajqA2i32WApJJ1n-ECtZwfssNE7fTcaHX91HcH1ghCSQ_aem_AQ03--rD1fxIC_sQoY6vTEL4UVynyG2CQrL83ms-eixhrYveFWb6lzAtqeB7Eu-e7s9si6y3wsajVfd5EUKOZApf Er det noen flere som reagerer litt på den? Her virker det som om overvekt alltid er negativt og at man må gå ned i vekt.... se f.eks. dette eksempelet: "Dersom barnet kommer hjem og sier: «Kasper sa jeg var den feiteste i klassen» og du sier «nei, det er du ikke. Du er perfekt som du er» så stopper du samtalen. Det du heller kan forsøke å si er: «Det ser ut som du ble ganske lei deg? Stemmer det?» «Huff, det hørtes vondt ut / ikke gøy ut / kjipt ut!» Og videre: «Fortell meg mer om hva som skjedde!» «Det vil jeg gjerne høre mer om.» Når du tror du har forstått situasjonen kan du komme med råd og innspill. Rådene og tiltakene fra deg som forelder bør dreie seg om felles prosjekter i familien og ikke noe barnet skal endre på alene." Se den siste linja - snakker de om råd som skal få barnet til å gå ned i vekt? Hva med å heller problematisere at "feit" er noe negativt? Isteden for å ha fokus på vektnedgang så burde det viktigste være å fjerne skam over å være overvektig, det bør ikke være noe negativt i seg selv! Og barn kan jo lett veie noen kg for mye uten å ha helseproblemer? Jeg tenker at risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser er mer alvorlig.. Men å ha problemer med overspising er noe helt annet. Det er jo en dårlig strategi for å takle vanskelige følelser. Men jeg syns vi bør ta vekk fokuset på kroppens utseende. Man har ikke problemer bare fordi man har noen kg for mye... Så hva syns dere er den beste måten å takle det på om dere har et overvektig barn? Virker jo som om helsevesenet er litt obsessed med dette...kanskje det faktisk virker mot sin hensikt. Anonymkode: 71ef1...7f4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Uenig med deg, alle burde gå inn for å bli normalvektige. Anonymkode: 78d41...e5f 6 1
minister-mio Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Det er negativt om barn er overvektige. 7
tussi84 Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Selvfølgelig er ikke overvekt bra. Hverken for barn eller voksne, men barn til en viss alder kan fint bli normalvektig igjen bare ved å vokse i høyden. Det bør ikke være fokus på slanking, og heller ikke det at overvekt er en usunn ting. Som foreldre bør du heller lære barnet ditt å være glad i seg selv uansett hvordan det ser ut, og at du aksepterer dem uansett. Enn burde også lære dem at alle har ulike kropper og at kropp er noe ikke man skal kommentere ovenfor andre. Alle er forskjellige, og det er personen i kroppen som er det viktigste. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 Jeg har en sønn som er det man kan kalle kraftig overvektig, og selv om jeg selvfølgelig gjerne ønsker at han ikke er alt for stor, har jeg alltid ovenfor ham aldri problematisert det. Legen sier at han trolig strekker av seg litt i puberteten, og anbefaler ingen slanking. Gutten har masse venner, hobbyer, det går bra på skolen, er ikke flau over egen kropp, alt er bra, og da vil jeg ikke risikere å ødelegge dette med masse kroppsfokus. Det finnes tross alt en million ting som er verre i livet enn noen kilo ekstra. Anonymkode: 544fa...969 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 Kjøpte denne boken fra USA og syntes den var veldig god for å håndtere dette med barn og vekt. Anbefales! Fat talk Anonymkode: 544fa...969
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 Det beste er jo å innføre mer aktivitet og et sunnere kosthold innad i familien, uten å fokusere så mye på kroppen til barnet. Gjør det til noe positivt. Anonymkode: 8189d...8f2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Skrevet 16. november 2023 Det blir feil å si at det ikke er noe negativt å være overvektig. Overvekt er et stort problem og en økende trend. Det er også en klar sammenheng med overvekt i barndom og overvekt i voksen alder. Noen få overvektige strekker seg ut av det, de færreste ikke. Det følger mange livsstilsykdommer med overvekt. Overvektige barn sliter, ofte uten å si noe, eller ved å late som at de har det bra. Innerst inne synes de det er fælt å føle seg stor. De sliter med å holde tritt fysisk, blir fort andpusten og sliten, passer sjelden inn i klær som «alle» går med, føler seg utenfor og skulle ønske at de fikk hjelp. Foreldre som aksepterer overvekt og ikke vil gjøre noe med det er et problem. Og svært mange unge, voksne overvektige klandrer foreldre som ikke tok tak. Foreldre som lener seg tilbake og sier at overvekt ikke får være negativt bidrar til at barna blir sittende fast i overvekten. Istedetfor å hjelpe dem til et letere og bedre liv. Anonymkode: 2b339...3ae 1
tussi84 Skrevet 16. november 2023 #9 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir feil å si at det ikke er noe negativt å være overvektig. Overvekt er et stort problem og en økende trend. Det er også en klar sammenheng med overvekt i barndom og overvekt i voksen alder. Noen få overvektige strekker seg ut av det, de færreste ikke. Det følger mange livsstilsykdommer med overvekt. Overvektige barn sliter, ofte uten å si noe, eller ved å late som at de har det bra. Innerst inne synes de det er fælt å føle seg stor. De sliter med å holde tritt fysisk, blir fort andpusten og sliten, passer sjelden inn i klær som «alle» går med, føler seg utenfor og skulle ønske at de fikk hjelp. Foreldre som aksepterer overvekt og ikke vil gjøre noe med det er et problem. Og svært mange unge, voksne overvektige klandrer foreldre som ikke tok tak. Foreldre som lener seg tilbake og sier at overvekt ikke får være negativt bidrar til at barna blir sittende fast i overvekten. Istedetfor å hjelpe dem til et letere og bedre liv. Anonymkode: 2b339...3ae Tygg litt på den der. Du sier til Barnet/uttrykker ovenfor barnet at overvekt er stygt. Barnet vil da føle seg stygt, og Mindre verdt. Vonde følelser bidrar oftere til mer spising, og vi kan ikke kontrolle alt barna får i seg. Spesielt ikke når de blir eldre barn/ungdom og kjøper seg Mat og snacks ute. Enn bør så absolutt ikke lage et stort nummer ut av ting. Om man ønsker at barna må endres så må det foregå i det skjulte i form av mer sunn mat, men Spesielt mer aktivitet. Og hele familien må være med. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #10 Skrevet 16. november 2023 Ts her I min familie har barna vært store, langt over gjennomsnittet i barndommen. Men høye og slanke i voksen alder. I tillegg har alle kvinnene vært spiseforstyrra på et eller annet tidspunkt. Derfor er jeg livredd for å overføre det på min datter, som nå er 3 år og en del større enn de andre på sin alder. Hun har et sunt kosthold, er aktiv, men veldig glad i mat. Jeg vil virkelig ikke påføre noe skam over kroppen hennes. Syns det er mye fettfobi å spore her i tråden. Tenker det er svære skadelig for barn å få høre at overvekt i seg selv er negativt - men det er jo helt klart at et dårlig kosthold og livsstil - er negativt. Å være noen kilo overvektig og ha god helse et IKKE negativt. Ts Anonymkode: 71ef1...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #11 Skrevet 16. november 2023 Overvekt er jo aldri bra, heller ikke i barn. Men med barn bør man endre kostholdet innen familien og fokusere på gøye aktiviteter, ikke fokusere på slanking eller barnets vekt. Anonymkode: 0f06a...2c2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #12 Skrevet 16. november 2023 Vi prøver å drive med litt lystbetont fysisk aktivitet. Han har aldri hatt interesse for organisert sport eller idrett og vil nok slite med det meste der på grunn av vekten, men han liker å drive med praktiske ting og er aktiv med hage og hus sammen med oss, vasker bilen, er med og går tur, rett og slett hverdagsting. I motsetning til hva mange tror om at overvektige barn bare sitter på rumpa og spiser. Men ja, han er veldig glad i mat, så vi prøver å ha sunne, gode, hjemmelaget mat som ikke er alt for kaloritett istedetfor å begrense og si nei til en ekstra middagsporsjon om han vil ha. Jeg vil mye heller at han trives i en stor kropp enn å mistrives. Anonymkode: 544fa...969
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå