Gå til innhold

Sønn 16 år med stort pengeforbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg har mye meg selv å takke, jeg har sagt for mye ja fordi jeg har så gjerne ønsket at han skal være med på alt og ikke føle han mangler noe. Jeg manglet alt som ungdom selv. Men det har gått over styr. Det er 100 kr der, 500 kr der, 200 kr der, osv hver eneste måned. Han får til sammen flere tusen hver måned som han bruker på surr og ting med venner. Vennene skal finne på noe hele tiden, sushikveld, kino, shoppingtur, you name it. Og jeg vippser. 

Det har resultert i at sønnen min har null kontroll på penger og bare sløser bort. Han klarer ikke ha penger på konto uten å svi av alt samme dag, og han har ofte spandabelbuksene på ovenfor venner. 

Jeg har nå dårligere råd enn før og jeg ønsker også at han skal lære litt økonomi. Jeg må snurpe ganske inn, men greia er at jeg har prøvd på det før. Det som skjer da er at låner masse penger av venner, og skylder til slutt mange hundre kroner. Jeg vil såklart ikke at han skal få problemer med i verstefall juling fordi han skylder folk penger, så jeg betaler 😟 

Herregud for et rot dette har blitt. 

Jeg prøver å lære han om litt budsjett, og at han kan tjene penger på husarbeid- ingen interesse. Sier jeg ingen penger, så bare låner han av andre. Og får han penger av meg så brenner det i lomma. Hva gjør jeg her for å gjøre ting på best mulig måte? 

Han er en super gutt ellers som vanker i godt miljø, men dette med penger er ikke hans sterkeste side. 

Anonymkode: eba36...62b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får gi han et budsjett og si at det blir lenge til han får mange tusen i måneden igjen pga dagens økonomiske situasjon. Det betyr at han ikke har råd til å låne av andre. Evt oppfordre han til å ta en deltidsjobb ved siden av skole, mange blir ofte mer fornuftige når de selv må jobbe for pengene. 

Anonymkode: 46ab8...b0a

• Liker 15
Skrevet

Du må jo ikke betale når han låner av andre! Det er jo da han skal måtte måke snø og gjøre husarbeid for småpenger, så han får en feeling av verdien av feks 500 kr. 

Tror du han gidder å låne til godis brus og kino når han vet at det koster han en uke med daglig husarbeid? 

Du er selve definisjon på å sy puter under armene.  

Du gjør han bare en haug bjørnetjenester. 

Anonymkode: 4fd56...21e

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet

For eksempel, bare siden i går har han fått 700 kr av meg, det var til skolemat, sushikveld med venner og noe godteri til tentamen. Alt er borte av pengene, enda jeg ga råd om å fordele det litt utover. Jada sier han, men det skjer ikke. 

Skrevet

Er han 16 år kan han få seg en jobb, så lærer han seg pengeverdi også. Begge mine begynte å jobbe når de var 16, den ene som ryddehjelp på matbutikk. 

Anonymkode: 51447...b06

• Liker 11
Skrevet

Hehe er nok vanlig det der sånn 

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Hehe er nok vanlig det der sånn 

Nei

Anonymkode: 38439...507

• Liker 15
Skrevet

Er bare en måte å gjøre det på, ikke gi han penger når han har gått tom.

Anonymkode: ae9be...962

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Gje han kontantar?

Endret av Mandagsunge
Skrevet

Hvis han vanker i et godt miljø får han ikke juling. De slutter bare å låne han penger. 

Anonymkode: b56f3...48e

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei

Kjenner til mange sånne historier 

• Liker 2
Skrevet

Ungdom har lite forståelse for penger. Slutt å låne han penger, be han skaffe seg jobb også skjønner han at penger ikke vokser på trær.

Anonymkode: c3a98...425

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei

Vokste opp på barnehjem på 2000 tallet eneste gangen jeg kan huske og hatt brus og godteri var i kosetimen rundt jul eller åssen det var de andre hadde brus hver dag Urge gikk det i da 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du må la han ta konsekvensene av egne handlinger! 

Om han låner fra venner og ikke betaler, så får han jo ikke låne mer av dem, og tilgangen stopper opp.

Om det faktisk går så langt at han blir banket opp, så må dere bare håndtere det om det skjer. Men det vil faktisk gi han en forståelse for at han ikke kan fortsette sånn.

Du må si nei til sushi, nei til sløsing. Gi beskjed om at han vil få xxx kroner pr uke (200,- for eksempel) og det må holde til kos, skolemat, osv. Han har jo alltids mulighet til å spise hjemme og ta med niste. Vil han ha mer må det jobbes. Låner han av andre er det ikke ditt problem!

Du kan velge mellom å ta tak nå eller se han på Luksusfellen om noen år! 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Gi han månedspeng eller ukepeng som du har råd til. Og så stenger du lommeboka. Uansett hva det gjelder. Låner av han venner får det være sånn da. Det går sikkert lei etterhvert. 

Anonymkode: 1291b...099

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet fra jeg var 13 (oppvask kafé)…først når du jobber for pengene du ser sliter bak pengene

Anonymkode: c118e...96b

• Liker 2
Skrevet

Er det en reell risiko for at disse "vennene" hans gir ham juling, vanker han i feil miljø.

Anonymkode: 2a5e9...ed8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For eksempel, bare siden i går har han fått 700 kr av meg, det var til skolemat, sushikveld med venner og noe godteri til tentamen. Alt er borte av pengene, enda jeg ga råd om å fordele det litt utover. Jada sier han, men det skjer ikke. 

Strup igjen tilgangen på penger. 

Anonymkode: f72e1...5f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor han ikke jobber. Han må få seg jobb for å finansiere forbruket sitt, og så dekker du basisbehovene som mat og det aller nødvendigste av klær. 

Anonymkode: 86ebb...ae8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg vet jeg har mye meg selv å takke, jeg har sagt for mye ja fordi jeg har så gjerne ønsket at han skal være med på alt og ikke føle han mangler noe. Jeg manglet alt som ungdom selv. Men det har gått over styr. Det er 100 kr der, 500 kr der, 200 kr der, osv hver eneste måned. Han får til sammen flere tusen hver måned som han bruker på surr og ting med venner. Vennene skal finne på noe hele tiden, sushikveld, kino, shoppingtur, you name it. Og jeg vippser. 

Det har resultert i at sønnen min har null kontroll på penger og bare sløser bort. Han klarer ikke ha penger på konto uten å svi av alt samme dag, og han har ofte spandabelbuksene på ovenfor venner. 

Jeg har nå dårligere råd enn før og jeg ønsker også at han skal lære litt økonomi. Jeg må snurpe ganske inn, men greia er at jeg har prøvd på det før. Det som skjer da er at låner masse penger av venner, og skylder til slutt mange hundre kroner. Jeg vil såklart ikke at han skal få problemer med i verstefall juling fordi han skylder folk penger, så jeg betaler 😟 

Herregud for et rot dette har blitt. 

Jeg prøver å lære han om litt budsjett, og at han kan tjene penger på husarbeid- ingen interesse. Sier jeg ingen penger, så bare låner han av andre. Og får han penger av meg så brenner det i lomma. Hva gjør jeg her for å gjøre ting på best mulig måte? 

Han er en super gutt ellers som vanker i godt miljø, men dette med penger er ikke hans sterkeste side. 

Jeg var en som «fikk alt» i oppveksten. Fikk være med på det jeg ønsket, fikk de tingene jeg trengte. Vokst opp i et ressurssterkt hjem.

Men to ting mine foreldre gjorde, som var avgjørende for at det skulle fungere.

1) Jeg hadde et maksbeløp per uke, som i ukepenger, brukte jeg over det, måtte jeg hjelpe til hjemme eller få meg en liten jobb. f.eks. klippe gresset, måke snø, hjelpe noen, selge ting jeg ikke trengte. Foreldrene mine hadde også et tydelig krav at jeg måtte ta utdannelse, hvis ikke ville de stoppe ukepengene.

Maksbeløpet gjorde at jeg aldri fikk store beløp, men istede måtte spare de pengene jeg fikk inn, dersom jeg ønsket meg noe større eller dyrere. Da lærer man å ikke bruke opp alle pengene med en gang. 

2) Hvis jeg hadde blitt mr. spandabel ville foreldrene mine kuttet pengene tvert. Da hadde jeg ikke fått en krone. Og jeg hadde virkelig fått høre det fra foreldrene mine. Da hadde de nok sagt tydelig ifra at det ikke er deres jobb å betale for mine venner.

Problemet her er ikke at gutten har et stort pengeforbruk. Problemet her er at du oppfører deg som en bank som han bare kan tømme for penger. Da vil han aldri lære seg økonomi eller få et sunt forhold til penger.

Det du skal gjøre er følgende, som mine foreldre gjorde.

1) Sett et maks beløp per uke. Bruker han mer enn det får han jobbe, eller finne seg en jobb. Sett krav til at han skal ta utdannelse, og sett en tydelig grense på at ukepengene stopper den dagen han er ferdig utdannet og har begynt i arbeid.

2) Hvis han så mye som engang spanderer på noen andre med dine penger, for det er det han gjør nå, da kutter du ukepengene for et viss antall uker. Da blir det ikke så kult å spandere på vennene med dine penger.

Vanskeligere er det ikke. Ikke skyld på barnet ditt for det usunne pengebruket. Du må sette grenser.

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...