Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde et jobbintervju sist mandag. Var kun meg, ikke gruppeintervju. Jeg vet at referansene mine ble oppringt rett etter intervjuet, for fikk sms fra den ene om en fin samtale med en tydelig positiv arbeidsgiver. 
Har likevel ikke hørt noe mer. 
Dette er en jobb i kommunen. Tar det virkelig så lang tid eller bør jeg regne med noen andre fikk stillingen? 
Skal jeg ringe og høre?

Anonymkode: aac18...dc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde et jobbintervju sist mandag. Var kun meg, ikke gruppeintervju. Jeg vet at referansene mine ble oppringt rett etter intervjuet, for fikk sms fra den ene om en fin samtale med en tydelig positiv arbeidsgiver. 
Har likevel ikke hørt noe mer. 
Dette er en jobb i kommunen. Tar det virkelig så lang tid eller bør jeg regne med noen andre fikk stillingen? 
Skal jeg ringe og høre?

Det vil sikkert variere med hvor mye de har å gjøre, og hvor høyt de prioriterer ansettelsen.

Det at de sjekker referanser er i alle fall et godt tegn.

Skrevet

Min erfaring er at det ikke skader å ringe, jeg har fått beskjed over telefon tidligere, fordi innstillingen ofte tar tid. Ofte er det bare en formalitet, men noen arbeidsgivere avventer, derfor kan det være lurt å ringe. Men det er lurt å vente to-tre uker. 

Det er en ubehagelig situasjon å være i, og det går jo greit å vente for de aller fleste, men noen ganger er en i presset situasjon, og da må en jo spørre.

Skrevet
petterm skrev (37 minutter siden):

Det vil sikkert variere med hvor mye de har å gjøre, og hvor høyt de prioriterer ansettelsen.

Det at de sjekker referanser er i alle fall et godt tegn.

Tenker jo jeg også…men tidligere har jeg blitt tilbudt jobb ganske kjapt. Men det har vært i det private. Mulig kommune og stat tar lengre tid…

Hoia skrev (32 minutter siden):

Min erfaring er at det ikke skader å ringe, jeg har fått beskjed over telefon tidligere, fordi innstillingen ofte tar tid. Ofte er det bare en formalitet, men noen arbeidsgivere avventer, derfor kan det være lurt å ringe. Men det er lurt å vente to-tre uker. 

Det er en ubehagelig situasjon å være i, og det går jo greit å vente for de aller fleste, men noen ganger er en i presset situasjon, og da må en jo spørre.

Jeg lurer jo på å fortsette å søke jobber. Har en annen søknad inne der fristen er gått ut, så kan jo fort bli et jobbintervju der også. 
Men to-tre uker ja. Da venter jeg bare☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Skal jeg ringe og høre?

Nei. Innstillinger tar tid. Litt over en uke er ingenting i en slik prosess. Gi det 4 uker før du vurderer å ringe. Men det er ingen vits i å ringe. Å ringe utgjør ingen forskjell, og du får alltids svar tidsnok når svaret er klart. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker jo jeg også…men tidligere har jeg blitt tilbudt jobb ganske kjapt. Men det har vært i det private. Mulig kommune og stat tar lengre tid…

Jeg lurer jo på å fortsette å søke jobber. Har en annen søknad inne der fristen er gått ut, så kan jo fort bli et jobbintervju der også. 
Men to-tre uker ja. Da venter jeg bare☺️

I offentlig sektor må de skrive en innstilling som skal innom tillitsvalgte og HR. Innstillingen må begrunne hvorfor de innstilte kandidatene (kan være flere enn en, men i rangert rekkefølge der nr 2 vil gå tilbud om br 1 takker nei). Ulempen er at de må ringe referanser for alle innstilte kandidater (tror det sjelden er mer enn tre, ofte er det kun en eller to). Begrunnelsen må stå seg i fht hvilke krav de har satt i annonsen. Det hele er for å inngå trynepolitikk, at den best kvalifiserte i fht oppgavene og kravene blir valgt. Det hele kan derfor ta litt tid, men jeg ville ringt og forhørt meg.

Anonymkode: 8aa19...df0

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal flytte langt for jobben, kan det være lurt å få vite noe i forkant. Men ellers er det bare å avvente.

Skrevet

Jeg har vært i din situasjon flere ganger. Hvis du ikke har hørt noe innen to uker er gått, etter at de skulle være ferdig med intervjuer, ville jeg spurt hvordan innstillingene var.

Men, i det offentlige tar slik tid. Jeg var ei gang på intervju på høsten, og det gikk to måneder før jeg overraskende ble tilbudt jobb. 

Også kan intervju prosessen ta noe tid. Du må ha tilstrekkelig på intervju for å uansett få godkjent innstilling. Hvis en kandidat avlyster pga sykdom, som det er mye av, så setter man opp ny avtale senere tidspunkt. Ergo, si du hadde intervju, så kunne Bente på intervju tre dager etter men ble syk, og får nytt intervju en uke etter. Plutselig er det gått halvannen uke. Også skal de nå lage en innstilling. 

Kanskje du var den første på intervju? Kanskje de skal ha andre gangs intervjuer med andre?

Det er ikke feil å sende en epost for å høre hvordan de ligger an i prosessen, om du er innstilt eventuelt, eventuelt når de ser for seg å ha det klart. Men, la det ligge der. Ikke mas mer. Ingen mer eposter da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...