AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Jeg klarte endelig å ringe en psykomotorisk fysioterapeut i dag. Jeg har KPTSD og mye av triggerne setter seg som smerter i kroppen. Har store problemer med å fungere. Hadde en hyggelig prat, men jeg måtte være helt ærlig på hvordan jeg hadde det og hva jeg trengte hjelp med. Brøt sammen i gråt etterpå. Hun var empatisk, men informerte om at ventetid er ca 2 år. Det føles veldig, veldig lenge. Hva gjør man egentlig selv i mellomtiden? Hun er eneste som fortsatt setter personer på venteliste, de andre har sluttet med ventelister pga den enorme pågangen. Vanlig fysio har jeg forsøkt, men jeg blir så trigget av det og får så store traumereaksjoner. Fastlegen hadde ingen andre forslag, bortsett fra å finne en smertestillende jeg kan gå på mens jeg venter. Det kan kanskje hjelpe litt, men jeg synes det er vanskelig å holde motet oppe når det er så lang ventetid. Jeg har forsøkt yoga og mindfullness i gruppetimer, men det blir jeg så trigget av at marerittene og flashbackene kommer for fullt. Jeg vil gjerne ha tips og erfaringer fra andre, kanskje det er noen muligheter jeg ikke klarer å komme på selv i fortvilelsen? Anonymkode: 0e01a...daf 1 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Det høres veldig vanskelig ut. Hva slags har du og trenger hjelp med, er det mye muskelsmerter? Hvordan er det for deg å gjøre noe for deg selv, enten en YouTube video, tur i skogen, eller jogging? Jeg sliter med søvn og mareritt og tidvis depresjon og smerter, og jeg synes kondisjonstrening er bra både mot angst og depresjon og dermed også reduserer smerte og anspenthet. Men jeg går aldri på treningssenter, det er triggende for meg. Hvordan er den psykiske helsen din nå, har du utfordringer med å komme i gang med ting? Er det samtale du hardest behov for? Synes det er trist om du skal måtte bli gående slik i to år, da kan du risikere at situasjonen blir verre. Anonymkode: 68315...48c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det høres veldig vanskelig ut. Hva slags har du og trenger hjelp med, er det mye muskelsmerter? Hvordan er det for deg å gjøre noe for deg selv, enten en YouTube video, tur i skogen, eller jogging? Jeg sliter med søvn og mareritt og tidvis depresjon og smerter, og jeg synes kondisjonstrening er bra både mot angst og depresjon og dermed også reduserer smerte og anspenthet. Men jeg går aldri på treningssenter, det er triggende for meg. Hvordan er den psykiske helsen din nå, har du utfordringer med å komme i gang med ting? Er det samtale du hardest behov for? Synes det er trist om du skal måtte bli gående slik i to år, da kan du risikere at situasjonen blir verre. Anonymkode: 68315...48c Takk for svar 🌼 jeg går mye rolig tur i skogen. Akkurat nå har kroppen låst seg og alt av bevegelser er vondt, går derfor sakte og korte runder. Jeg trenger mest hjelp til å få spenninger ut av kroppen og til å få hjelp så jeg har minst mulig smerter når jeg blir trigget. Problemet mitt er at når jeg blir trigget så setter det seg i kroppen og kroppen går i lås og jeg får sterke smerter. Fysioen jeg snakket med sa hun jobbet mye med denne problematikken. Jeg kan godt prøve ting på egenhånd, vet bare ikke helt hva jeg skal prøve. Anonymkode: 0e01a...daf 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Ta kontakt med en vanlig fysioterapeut eller manuellterapeut i mellomtiden. Anonymkode: 3b437...78d 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta kontakt med en vanlig fysioterapeut eller manuellterapeut i mellomtiden. Anonymkode: 3b437...78d Har prøvd det, men han jeg var hos klarte ikke hjelpe meg, og trigget PTSDen min. Prøvde 2 ulike, og ingen av dem fikk til å tilrettelegge så jeg klarte å være der uten å få store traumereaksjoner. Derfor fastlegen mente psykomotorisk fysio var riktig for meg. Anonymkode: 0e01a...daf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar 🌼 jeg går mye rolig tur i skogen. Akkurat nå har kroppen låst seg og alt av bevegelser er vondt, går derfor sakte og korte runder. Jeg trenger mest hjelp til å få spenninger ut av kroppen og til å få hjelp så jeg har minst mulig smerter når jeg blir trigget. Problemet mitt er at når jeg blir trigget så setter det seg i kroppen og kroppen går i lås og jeg får sterke smerter. Fysioen jeg snakket med sa hun jobbet mye med denne problematikken. Jeg kan godt prøve ting på egenhånd, vet bare ikke helt hva jeg skal prøve. Anonymkode: 0e01a...daf Jeg skjønner. Sliter med mye av det samme og fastlegen anbefalte også psykomotorisk fysioterapeut. Men det var ikke lett å finne en sånn. Jeg har problemer med at jeg får mer spenninger av å aktivere muskler. Har prøvd med litt frem og funnet ut at jeg trenger å bruke mye tid på å spenne av etter å ha brukt musklene. Gjør jeg ikke det får jeg ikke den effekten av trening som jeg ønsker. Kroppen blir rolig, humøret blir løftet, men musklene spennes og det blir smerter. Så kortere treningsøkter, og mye tøying og mindfullness er det som må til her. Anonymkode: 68315...48c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner. Sliter med mye av det samme og fastlegen anbefalte også psykomotorisk fysioterapeut. Men det var ikke lett å finne en sånn. Jeg har problemer med at jeg får mer spenninger av å aktivere muskler. Har prøvd med litt frem og funnet ut at jeg trenger å bruke mye tid på å spenne av etter å ha brukt musklene. Gjør jeg ikke det får jeg ikke den effekten av trening som jeg ønsker. Kroppen blir rolig, humøret blir løftet, men musklene spennes og det blir smerter. Så kortere treningsøkter, og mye tøying og mindfullness er det som må til her. Anonymkode: 68315...48c Tøying kan jeg prøve mer av. Mindfullness og meditasjon o.l. Trigger flashback for meg, så der må jeg være forsiktig. Det er synd det er så få psykomotoriske fysioterapeuter, virker som det er et stort behov. Håper jo å ha funnet ut av det før jeg får time om 2 år. Klarer nesten ikke fungere som det er, tørr ikke tenke på hvor fårlig jeg blir om jeg ikke klarer å snu det. Anonymkode: 0e01a...daf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har prøvd det, men han jeg var hos klarte ikke hjelpe meg, og trigget PTSDen min. Prøvde 2 ulike, og ingen av dem fikk til å tilrettelegge så jeg klarte å være der uten å få store traumereaksjoner. Derfor fastlegen mente psykomotorisk fysio var riktig for meg. Anonymkode: 0e01a...daf Psykomotorisk handler jo om det psykiske så om du tror det er triggerfritt har du misforstått noe. Anonymkode: fea59...e63 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 Hvorfor tar du ikke bare kontakt med en annen psykomotorisk fysioterapeut? Man behøver ikke henvisning lengre. Bor du på et veldig lite sted med dårlig utvalg? Anonymkode: e92ea...42d 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Psykomotorisk handler jo om det psykiske så om du tror det er triggerfritt har du misforstått noe. Anonymkode: fea59...e63 Problemet er vel at vanlig fysio ikke har kompetanse til å veilede når traumereaksjoner trigges.. Anonymkode: 25d91...415 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Psykomotorisk handler jo om det psykiske så om du tror det er triggerfritt har du misforstått noe. Anonymkode: fea59...e63 Har jeg skrevet det? De er trent til å hjelpe med å takle triggere og kroppslige reaksjoner. De forstår hva som skjer når en pasient får traumereaksjoner og pasient og fysio kan sammen finne løsninger. En vanlig fysio, hvertfall de jeg har vært hos, har ikke taklet traumereaksjonene mine. Det at jeg begynte å gråte for eksempel, eller trengte en kort pause uten at de tok på meg. Enkel tilrettelegging som de ikke forstod behovet for eller klarte i imøtekomme. Hun jeg snakket med i dag forstod situasjonen og snakket om hvordan hun jobbet med det. Det er noe helt annet enn vanlig fysio. Anonymkode: 0e01a...daf 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor tar du ikke bare kontakt med en annen psykomotorisk fysioterapeut? Man behøver ikke henvisning lengre. Bor du på et veldig lite sted med dårlig utvalg? Anonymkode: e92ea...42d Jeg skrev lenger opp at hun er eneste i området som fortsatt har åpen venteliste. De andre har stengte lister pga pågang. Bor ikke lite sted, men dette er eneste personen i kjøreavstand jeg fikk satt meg på venteliste hos. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er vel at vanlig fysio ikke har kompetanse til å veilede når traumereaksjoner trigges.. Anonymkode: 25d91...415 Nettopp! Anonymkode: 0e01a...daf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 Kiropraktor fysio er bare tull. Anonymkode: 7e5ad...512
Grüner Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg klarte endelig å ringe en psykomotorisk fysioterapeut i dag. Jeg har KPTSD og mye av triggerne setter seg som smerter i kroppen. Har store problemer med å fungere. Hadde en hyggelig prat, men jeg måtte være helt ærlig på hvordan jeg hadde det og hva jeg trengte hjelp med. Brøt sammen i gråt etterpå. Hun var empatisk, men informerte om at ventetid er ca 2 år. Det føles veldig, veldig lenge. Hva gjør man egentlig selv i mellomtiden? Hun er eneste som fortsatt setter personer på venteliste, de andre har sluttet med ventelister pga den enorme pågangen. Vanlig fysio har jeg forsøkt, men jeg blir så trigget av det og får så store traumereaksjoner. Fastlegen hadde ingen andre forslag, bortsett fra å finne en smertestillende jeg kan gå på mens jeg venter. Det kan kanskje hjelpe litt, men jeg synes det er vanskelig å holde motet oppe når det er så lang ventetid. Jeg har forsøkt yoga og mindfullness i gruppetimer, men det blir jeg så trigget av at marerittene og flashbackene kommer for fullt. Jeg vil gjerne ha tips og erfaringer fra andre, kanskje det er noen muligheter jeg ikke klarer å komme på selv i fortvilelsen? Anonymkode: 0e01a...daf Får du psykiatrisk hjelp? Bare psykomotoriker og yoga høres litt mangelfullt ut hvis du sliter så mye psykisk at du har problemer med å fungere pga traumene dine. 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 Jeg har også ptsd og mye smerter i kroppen. Har begynt å gå til osteopat og jeg kan endelig puste ordentlig igjen. han jeg går til behandler bindevevet og jeg har vært sykt stram i mellomgulvet. anbefaler deg å lese om fascia Anonymkode: db525...031
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 Grüner skrev (2 minutter siden): Får du psykiatrisk hjelp? Bare psykomotoriker og yoga høres litt mangelfullt ut hvis du sliter så mye psykisk at du har problemer med å fungere pga traumene dine. Jeg er for syk for dps, må bli mer stabil før jeg kan få plass der. Fastlegen er eneste støtte jeg har, men han er veldig fin. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også ptsd og mye smerter i kroppen. Har begynt å gå til osteopat og jeg kan endelig puste ordentlig igjen. han jeg går til behandler bindevevet og jeg har vært sykt stram i mellomgulvet. anbefaler deg å lese om fascia Anonymkode: db525...031 tusen takk for tips! Anonymkode: 0e01a...daf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kiropraktor fysio er bare tull. Anonymkode: 7e5ad...512 3… 2… 1…. Anonymkode: cccd4...414 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarte endelig å ringe en psykomotorisk fysioterapeut i dag. Jeg har KPTSD og mye av triggerne setter seg som smerter i kroppen. Har store problemer med å fungere. Hadde en hyggelig prat, men jeg måtte være helt ærlig på hvordan jeg hadde det og hva jeg trengte hjelp med. Brøt sammen i gråt etterpå. Hun var empatisk, men informerte om at ventetid er ca 2 år. Det føles veldig, veldig lenge. Hva gjør man egentlig selv i mellomtiden? Hun er eneste som fortsatt setter personer på venteliste, de andre har sluttet med ventelister pga den enorme pågangen. Vanlig fysio har jeg forsøkt, men jeg blir så trigget av det og får så store traumereaksjoner. Fastlegen hadde ingen andre forslag, bortsett fra å finne en smertestillende jeg kan gå på mens jeg venter. Det kan kanskje hjelpe litt, men jeg synes det er vanskelig å holde motet oppe når det er så lang ventetid. Jeg har forsøkt yoga og mindfullness i gruppetimer, men det blir jeg så trigget av at marerittene og flashbackene kommer for fullt. Jeg vil gjerne ha tips og erfaringer fra andre, kanskje det er noen muligheter jeg ikke klarer å komme på selv i fortvilelsen? Anonymkode: 0e01a...daf Eg liker veldig godt denne Det er fint å vere heime aleine i trygge omgjevnader, i staden for å gå på gruppetimar ❤️ Og så har eg brukt denne kroppscannings-meditasjonen. I periodar dagleg. Den både avspenner og gir energi https://www.youtube.com/watch?v=Lov0SQw5G-0&t=1002s Anonymkode: 2c96a...278
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #19 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eg liker veldig godt denne Det er fint å vere heime aleine i trygge omgjevnader, i staden for å gå på gruppetimar ❤️ Og så har eg brukt denne kroppscannings-meditasjonen. I periodar dagleg. Den både avspenner og gir energi https://www.youtube.com/watch?v=Lov0SQw5G-0&t=1002s Anonymkode: 2c96a...278 Tusen takk! Anonymkode: 0e01a...daf 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 Då eg kontakta psykomotorisk fysioterapeut var ventelista 1,5 år. Men heldigvis gjekk det kortare tid, så hold ut! Skriv gjerne ein mail til behandlaren og forklar i grimme detaljar kva som er problemet, Kanskje behandlaren kan ha deg i bakhovudet dersom han/ho får ledige timar. Anonymkode: 2c96a...278
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå