Gå til innhold

Visp eller ikke, pannekakerøre

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Et veldig teit spørsmål, men jeg ble så nysgjerrig siden jeg står uten elektriske hjelpemidler.

Rører du manuelt med noe eller bruker du alltid miksmaster når du lager pannekakerøre, og merker du noen forskjell på pannekakene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker nesten alltid håndvisp til sånt.

• Liker 1
Skrevet

Gubben bruker spiralvispen på sånt. 

• Liker 1
Skrevet

Rører nesten alltid manuelt, synes de blir best da. 

Anonymkode: 75539...051

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker oftest en visp; ikke noe miksmaster (for jeg gidder ikke å finne den fram).

• Liker 3
Skrevet

Har alltid brukt ballongvisp eller spiralvisp. Men har brukt elektrisk håndmikser siste året pga skade i albuen. merker egentlig ingen forskjell. 

Anonymkode: c8e8e...6f9

Skrevet

Handvisp. I pannekakerøre blandar du berre ingrediensane, du driv ikkje med mekanisk behandling av dei som f. eks. når du piskar krem eller lagar eggedosis. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruker batteridrill (Ungkar) blir ett jævla søl men det går 😀

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har prøvd begge deler, men merker ingen forskjell. Bruker derfor vanlig håndvisp 😊

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Mandagsunge skrev (12 minutter siden):

Handvisp. I pannekakerøre blandar du berre ingrediensane, du driv ikkje med mekanisk behandling av dei som f. eks. når du piskar krem eller lagar eggedosis. 

Men røra blir jo mye luftigere med mikser, altså mer luftbobler (antar jeg). Jeg syns røra ble så tung i dag, kompakt, men det kan skyldes at jeg slumser også. Jeg vil heller ha dem mer i retning av eggedosis enn mot omlett, så jeg skjønner ikke at det ikke skal bety noe.

Jeg må eksperimentere med to rører samtidig, tror jeg 😆

Skrevet
Vikarsykepleier skrev (1 time siden):

Men røra blir jo mye luftigere med mikser, altså mer luftbobler (antar jeg). Jeg syns røra ble så tung i dag, kompakt, men det kan skyldes at jeg slumser også. Jeg vil heller ha dem mer i retning av eggedosis enn mot omlett, så jeg skjønner ikke at det ikke skal bety noe.

Lager jeg tynne pannekaker skal jeg ikke ha noe særlig luft i dem, og skal jeg ha tykke, luftige pannekaker bruker jeg jo bakepulver og/eller natron. Å dra fram en håndmikser er bare masse ekstra styr uten at det har noe å si for resultatet. 

Anonymkode: bca7a...85c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (På 15.11.2023 den 22.30):

Høres mer ut som den ikke er tynn nok enn at den mangler luft.

• Liker 1
Skrevet

Bruker kun visp, men passer på at melet ikke klumper seg så tar litt etter litt med de bløte ingrediensene. Starter med mel og avslutter med egg/smør. Wollá

Skrevet (endret)

Visp eller gaffel

Endret av Rumle
  • Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (På 15.11.2023 den 22.15):

Bruker batteridrill (Ungkar) blir ett jævla søl men det går 😀

Herregud. Blir nok evig ungkar...

Anonymkode: 1816c...a85

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 0.06):

Lager jeg tynne pannekaker skal jeg ikke ha noe særlig luft i dem, og skal jeg ha tykke, luftige pannekaker bruker jeg jo bakepulver og/eller natron. Å dra fram en håndmikser er bare masse ekstra styr uten at det har noe å si for resultatet. 

Anonymkode: bca7a...85c

Godt med tynne pannekaker. Blir så womfyll med tjukke, men bananlapper er gode tjukke. 

• Liker 1
Skrevet

Alltid mixmaster. :) 

Først blandes mel, melk og sukker med mixmaster, så får røren stå å svelle i 10-15-20 min (viktig), så piskes egg inn, også med mixmaster. 

Anonymkode: 58d74...930

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud. Blir nok evig ungkar...

Anonymkode: 1816c...a85

Ja gjør nok det ☹️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alltid mixmaster. :) 

Først blandes mel, melk og sukker med mixmaster, så får røren stå å svelle i 10-15-20 min (viktig), så piskes egg inn, også med mixmaster. 

Sukker i pannekaker?

Jeg bruker alltid stavmikser, men det er fordi jeg lager med havregryn. Får tynne, perfekte pannekaker.

Anonymkode: dc14b...c98

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sukker i pannekaker?

Jeg bruker alltid stavmikser, men det er fordi jeg lager med havregryn. Får tynne, perfekte pannekaker.

Anonymkode: dc14b...c98

Ja, sukker. :) Selvsagt. Des stekes så tynne som overhodet mulig (som franske crêpes) og serveres med lett sukrede selvplukkede blåbær fra fryseren, presset sitron med melis eller bare sukker - samt tomatsuppe til. 

"Sunne" pannekaker lager jeg aldri. Det kunne ikke falt meg inn å lage pannekaker med havregryn de tre-fire gangene i året jeg faktisk har det til middag. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...