AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Noen som vet? Har sendt mail til namsmann men ikke fått svar, tenkte å høre om noen har erfaring. Fikk innvilget GO i mai i år. Fra og med februar i år fikk jeg 3800 i måneden i barnetrygd (da de fjernet fradragene og selve utbetalingen økte). Ser nå i papirene fra namsmann at de har budsjettert med at jeg får inn 1600kr i måneden i barnetrygd, mens jeg i realiteten får 3800. Jeg er fortsatt under livsoppholdssatsen så jeg har ikke hatt noe overskudd som kunne gått til kreditorer fordi trygden økte. Burde jeg melde fra om dette? Hva sier jeg eventuelt? Kan jeg da risikere at jeg må betale tilbake dette selvom jeg ikke er over livsoppholdssatsen? Anonymkode: beda0...aa3
TBergh Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Hei. Ja så absolutt. Du skriver at du er "under livsoppholdssatsen". Jeg antar at du mener at du har mindre å leve for enn hva gols livsoppholdssats. I alle de gol avtaler jeg har lest så inneholder denne passusen.Dersom skyldneren i gjeldsordningsperioden får utbetalt til gode på skatten, skal dette i sin helhet tilfalle fordringshaverne. Dette gjelder ikke dersom skyldneren har hatt underskudd i sitt livsopphold på grunn av for høyt skattetrekk. Jeg hadde krevd at ditt underskudd livsoppholdssatsen til gol blir behandlet på samme måte. Men skriv inn, pr e-post eller vanlig brev (Snail mail) til namsmannen, ikke si i fra pr telefon eller annen muntlig måte. Du vil kunne behøve å dokumentere det du har gjort og hvorfor. Da vil namsmannens skriftlige svar være dokumentasjon god nok Med vennlig hilsen TBergh
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Barnetrygden er vel til barna og ikke til kreditorer ?
TBergh Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Hei Maskinfører. Barnetrygd kan det foretas utleggstrekk i. Hvilke typer inntekter det kan trekkes i, reguleres av dekningsloven. I deknl. § 2-2. Hovedregel om beslagsretten. Når ikke annet er fastsatt ved lov eller annen gyldig bestemmelse, har fordringshaverne rett til dekning i et hvert formuesgode som tilhører skyldneren på beslagstiden, og som kan selges, utleies eller på annen måte omgjøres i penger. Hva som ansees som inntekt i gol blir regulert av deknl§ 2-7 I denne paragrafen blir det uttalt: Utlegg kan tas i skyldnerens krav på forfalt eller uforfalt lønn etter fradrag av forskuddstrekk i den utstrekning lønnen overstiger det som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens husstand. Ved vurderingen legges til grunn det som er tilbake av nettolønnen etter allerede besluttete trekk med bedre prioritet. Første ledd gjelder tilsvarende for: a) annet vederlag for personlig arbeid, herunder tilsvarende arbeidsgodtgjørelse for utnytting av skyldnerens åndsverk, oppfinnelser m m; b) pensjon eller vartpenger som en arbeidsgiver betaler eller har sikret sine ansatte eller deres etterlatte ved eller uten fradrag i lønnen; c) annen pensjon, stønad, livrente eller føderåd; er rettigheten ervervet mot vederlag fra skyldneren, gjelder dette ikke når den er ervervet etter at det krav ble pådratt som utlegg søkes for; d) underholdsbidrag som skyldneren har krav på til seg selv; e) pensjon eller annen ytelse etter lovgivningen om offentlig trygd eller lignende; f) erstatning eller oppreisning for skade på legeme eller helse eller for tap av forsørger; g) midler innsamlet offentlig til skyldneren; h) æresgaver som består i penger. Håper dette avklarer. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 Hvis du får lønningen min med mine utgifter, kan jeg da få gjeldsordningen din med gratis bolig, strøm og internet + 10k å leve av utenom som er vanlig? Anonymkode: d2cac...548
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 Maskinfører skrev (3 timer siden): Barnetrygden er vel til barna og ikke til kreditorer ? Barnetrygd er ikke til barna. Anonymkode: b18b0...7ec
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du får lønningen min med mine utgifter, kan jeg da få gjeldsordningen din med gratis bolig, strøm og internet + 10k å leve av utenom som er vanlig? Anonymkode: d2cac...548 Det er vell ingen som hindrer deg fra å leve ettet GO? Bare og sett av 10412 til livsopphold og 6520 til bolig. Også sparer du resten av lønnen din ☺️ Anonymkode: 33dc2...deb 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis du får lønningen min med mine utgifter, kan jeg da få gjeldsordningen din med gratis bolig, strøm og internet + 10k å leve av utenom som er vanlig? Anonymkode: d2cac...548 Strøm og Internett betales fra livsopphold. Anonymkode: 9300e...2c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå