Gå til innhold

Råd mot panikkangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strever sånn med panikkangst. Jeg er diagnosert med depresjon og angst. Jeg brakk foten for noen uker siden. Det var et komplisert brudd. Nå ligger jeg hele dagene i sengen med gips, og min mentale helse forverres. Verst er panikkanfallene. Min psykiske helse har medført at jeg isolerer meg, men jeg klarer meg på en måte fordi jeg trener og går tur ute i to timer hver dag. Pga foten min blir det ca to måneder til før jeg kan fortsette med dette. I mellomtiden øker angsten, og jeg føler meg fanget i sengen. Har begynt også begynt å overspise. Sover dårlig.

Hadde blitt glad hvis noen har råd og tilbakemeldinger for hvordan jeg kan håndtere angsten i situasjonen jeg er i nå.

Anonymkode: c41a9...70c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt - masse medfølelse, høres fryktelig tøft ut å brekke foten og ikke kunne bevege seg. Bevegelse har vært noe som har hjulpet for meg med angsten. 

Det høres ut som du må ta noen små grep av gangen. Forsøke å komme deg fra senga til sofaen. Lage en plan for hva du skal spise den dagen. 

Klarer du å lese eller høre på podkast? 

Anonymkode: b108a...d0d

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres ikke noe moro ut, så trasig :(

jeg har slitt med panikkangst i mange år, men har vært kvitt det i lange perioder. Her hjalp Cipralex, og det å ha et stabilt og trygt liv. Så har det blitt verre i perioder med mye stress og press. Tilslutt er jeg igrunn så vant med å ha angst og panikk at jeg bare ønsker den velkommen og sier hei, hva vil du si meg nå da? For meg er det iallefall nyttig å ikke lenger kjempe i mot, og ha fokus mens det står på at om litt går det over, som det har gjort en 5000 ganger før. Prøver å gjøre kroppen helt slapp, puste rolig. Masse god bedring ❤️

Anonymkode: 969d1...02a

• Hjerte 2
Skrevet

Når du får panikkangst/anfall, si for deg selv:

5 ting du kan se

4 ting du kan høre

3 ting du kan lukte

2 ting du kan smake 

For meg funket det veldig bra. 

Andre tingen som fungerer for meg er å drikke ett av følgende- et glass KALDT vann eller et glass varm melk (- varmer opp vann og heller oppi et glass med melk). 

Jeg får ofte panikkanfall på fly eller på steder med mye folk og vansker for å komme meg vekk. Det over er det eneste som funker. 

Anonymkode: e0d11...ed5

• Hjerte 1
Skrevet

Innlegget er over er bra. Jeg hadde ei venninne som gikk gjennom alfabetet baklengs når hun fikk panikkanfall. Det hjalp henne.

Anonymkode: 9f199...f08

• Hjerte 1
Skrevet

Finnes en app som heter Clear Fear. Den har noen gode greier. 
Kaldt vann i ansiktet kan og hjelpe. 

Anonymkode: 16c40...a4c

• Hjerte 1
Skrevet

Ligger du bare i sengen? 

Siden du ikke har mulighet til å gå tur vil jeg anbefale en substitutt. Sett deg på verandaen og se på fugler. 

Ta bussen til nye steder. 

Sett deg på en cafe på senteret. 

Det viktigste er at du ikke fokuserer på hva du ikke lenger kan i disse to månedene, men forsøker å finne noe du kan gjøre istedenfor, selv om det ikke er to timer tur. Og at du holder deg hardt fast i at dette er midlertidig. 

Snart er du ute i skogen igken! 

Forøvrig kjempebra at du går tur til vanlig. Det merker jeg også at hjelper VELDIG i mine dårlige perioder. 

Får du annen behandling for panikkangsten din? 

Anonymkode: e7226...93f

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for de fine tilbakemeldingene. Jeg blir litt rørt. ❤️

Til nå har jeg bare ligget i sengen med nettbrettet, men jeg skal forflytte meg til sofaen med en bok. Jeg føler meg bare så innestengt. Jeg skal prøve å følge rådene jeg har fått her når jeg får panikkangst. Føler meg så ‘klengete’, jeg ringer kjæresten ofte, vi bor ikke på samme sted. Det er noe jeg merker med panikkangst, jeg vil ikke være alene, og holder fast på mennesker rundt meg når det skjer. Med det mener jeg at jeg ikke vil de skal gå, eller avslutte telefonsamtaler. Misliker denne delen av meg som kommer frem under ‘anfallene.’ Jeg blir så utrolig desperat!

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Først av alt - masse medfølelse, høres fryktelig tøft ut å brekke foten og ikke kunne bevege seg. Bevegelse har vært noe som har hjulpet for meg med angsten. 

Det høres ut som du må ta noen små grep av gangen. Forsøke å komme deg fra senga til sofaen. Lage en plan for hva du skal spise den dagen. 

Klarer du å lese eller høre på podkast? 

Anonymkode: b108a...d0d

Jeg prøver å planlegge måltider, men det blir ofte til at jeg overspiser nå. Det som angst og depresjonen har lært meg, er at jeg må følge en ganske streng, daglig rutine og et sunt kosthold. Jeg har merket at hvis jeg ikke gjør det, så blir helsen min verre. Men nå har jeg ingen rutiner pga foten.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ligger du bare i sengen? 

Siden du ikke har mulighet til å gå tur vil jeg anbefale en substitutt. Sett deg på verandaen og se på fugler. 

Ta bussen til nye steder. 

Sett deg på en cafe på senteret. 

Det viktigste er at du ikke fokuserer på hva du ikke lenger kan i disse to månedene, men forsøker å finne noe du kan gjøre istedenfor, selv om det ikke er to timer tur. Og at du holder deg hardt fast i at dette er midlertidig. 

Snart er du ute i skogen igken! 

Forøvrig kjempebra at du går tur til vanlig. Det merker jeg også at hjelper VELDIG i mine dårlige perioder. 

Får du annen behandling for panikkangsten din? 

Anonymkode: e7226...93f

Jeg ligger bare i sengen, men skal begynne å være litt andre steder i boligen. Mine foreldre inviterte meg til å bo på gjesterommet etter operasjonene mine, så nå har jeg hus og terrasse, og kan kanskje sette meg litt ut. Jeg kommer meg ikke avsted noe sted, foten verker, og jeg må holde den høyt. Skal prøve å tenke at dette er midlertidig, men alt ser bare svart ut nå. Jeg får ikke profesjonell hjelp, men har hatt en psykiater i en periode tidligere, og går på medikamenter mot depresjon og angst. Føler bare at disse ikke hjelper godt nok.

Skrevet

Jeg har hatt panikkangst i 5 år. Jeg har så sinnsykt heldig at jeg fikk bli med på 4-dagers behandling mot panikkangst i Svolvær. Det var intensiv kursing/informasjon og vanvittig mye eksponeringsterapi. Dette kurset fungerer utrolig bra med egeninnsats. Jeg har fortsatt både angst og panikkanfall, og det går i bølger. Men for meg har jeg funnet en middelvei hvor jeg eksponererer, hviler (det er utvilsomt den viktigste faktoren) og psykisk/fysisk aktivitet som fører til at jeg blir sliten på en annen måte og samtidig tenker på andre ting.

En fysioterapeut sa til meg at hvis du sitter på en stol og klapper det på låret, rundt kneet,nedover leggen,opp til låret igjen, så klarer du ikke å tenke på noe annet enn at du klapper. Det har også hjulpet meg.

Håper du finner din vei, husk at det fins hjelp og at det er ikke farlig hverken å stå i det eller å be om hjelp. La angsten komme når den kommer,ikke hold igjen. Det verste som kan skje er at du får det ubehagelig, det går også over.

Ønsker deg alt godt, håper du finner hjelp snart ♥️

• Hjerte 1
Skrevet
apeklatt skrev (1 time siden):

Jeg har hatt panikkangst i 5 år. Jeg har så sinnsykt heldig at jeg fikk bli med på 4-dagers behandling mot panikkangst i Svolvær. Det var intensiv kursing/informasjon og vanvittig mye eksponeringsterapi. Dette kurset fungerer utrolig bra med egeninnsats. Jeg har fortsatt både angst og panikkanfall, og det går i bølger. Men for meg har jeg funnet en middelvei hvor jeg eksponererer, hviler (det er utvilsomt den viktigste faktoren) og psykisk/fysisk aktivitet som fører til at jeg blir sliten på en annen måte og samtidig tenker på andre ting.

En fysioterapeut sa til meg at hvis du sitter på en stol og klapper det på låret, rundt kneet,nedover leggen,opp til låret igjen, så klarer du ikke å tenke på noe annet enn at du klapper. Det har også hjulpet meg.

Håper du finner din vei, husk at det fins hjelp og at det er ikke farlig hverken å stå i det eller å be om hjelp. La angsten komme når den kommer,ikke hold igjen. Det verste som kan skje er at du får det ubehagelig, det går også over.

Ønsker deg alt godt, håper du finner hjelp snart ♥️

Fint tips. Jeg skal prøve ‘klappe teknikken’ som du anbefaler. Kurset du har gått på høres veldig nyttig ut. Jeg har ikke fått noe tilbud hjelp, utenom en kort periode hos psykiater etter en innleggelse på psyk pga depresjon. Det er visst lange ventelister. Jeg blir så redd når jeg får panikkkangst at jeg hater å være alene da. Det er mitt største problem. Ikke ringe noen eller søke kontakt når jeg har anfall. 

Skrevet

Jeg ville ha kommet meg ut av senga, det kan nok sykeligjgøre det hele. Du vil kanskje ikke sove så godt hvis hele dagen går med på å være i senga på soverommet. Sett deg i sofaen med foten hevet, finne en god podcast, lese, se en god serie, puslespill, håndarbeid osv. Invitere noen på besøk kanskje? Åsså opplever du kanskje økt angst nå fordi du blir veldig alene? Ikke noe galt i å ringe folk under et panikkanfall, men kanskje trene mer på å stå i det uten å være avhengig av å ringe noen? Det er sikkert en mestringsstrategi, men mulig den vedlikeholder angsten din.

Forstår det er vanskelig, har selv panikklidelse. Men prøv å ikke grave deg helt ned, se muligheter!

Anonymkode: c1e1a...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...