AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Når du har prøvd ALT og femåringen ikke oppfører seg, kan man sende hen på rommet for en time out? Her kastes maten veggimellom og småsøskenet ble så redd at hun begynte å gråte. Hjelper ikke å snakke rolig til barnet, kommer ingen vei med det Anonymkode: f54a3...b41 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Ignorer uønsket oppførsel og ros ønsket oppførsel. Fortell alltid hva du ønsker barnet skal gjøre, unngå å si ting som 'ikke gjør ditt og datt'. Har aldri sendt ungen på rommet. Anonymkode: b0a5d...4b6 7 1
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Ikke sendes på rommet i det hele tatt eller annen nedverdigende behandling heretter kalt avstraffelse ☹️☹️ 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Aldri. Rommet skal ikke brukes som straff. Se heller på hvilke rutiner dere har, hva trigger og utløser dette? Anonymkode: 8d8e2...f2f 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 Å bli sendt på rommet kan i noen tilfeller oppleves traumatisk, og i andre som en premie. Så ville vært veldig forsiktig med å sende barnet på rommet. Sett deg heller ned å snakk med barnet. Spør hvorfor det kaster mat rundt omkring og hva du kan gjøre for at det skal bli bedre. Skal du gi time-out bør du gjøre det i et rom du har oversikt over hva barnet foretar seg. Trenger bare en trapp eller en stol litt borte fra de andre. Anonymkode: 75b4c...748 5
tussi680 Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 Oj oj, hvordan vil det barnet bli når det blir eldre? Og skjønner at det får mer makt over foreldrene? Vi sendes i fengsel om samfunnet synes vi gjør noe galt, hm? Jeg er så gammel at jeg har blitt sendt på rommet og mine barn det samme, ingen av oss har psykiske prbl. En grense er og blir en grense, ferdig med det! 21 1
tussi680 Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 Barnet ditt spør jo på sin måte om du har eller evner å sette grenser, og når en ikke har det så skjer slike ting. 3
Fighter83 Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 (endret) Jupp, her brukes "nå må du gå på rommet ditt for å roe deg ned". Dette er for å få dem til å roe seg ned og lage et space for seg selv der de kan få lov å være opprørt men alene med det uten at det skal påvirke alle andre. Men det er grenser for hamring, sparking i vegger/dører og ødelegge ting mm. Dette kan fungere fra de er 4-5 år. Men ikke la barnet være der så veldig lenge alene. Går ikke barnet inn selv etter at du har gitt beskjed x 2(vent 10 - 20 sek mellom hver beskjed og etterpå) så må du ta tak i barnet og tvinge det inn på rommet. Jeg går inn etter noen minutter evt litt lenger om jeg må roe ned situasjonen barnet har forårsaket (hvis ikke barnet selv kan bidra med å rydde opp etter seg når det har roet seg ned). Setter meg på senga og vil gjerne prate om det som skjedde + lytte. Gjerne en klem og kos om det er rom for det. Viktig at de lærer å beherske seg men da må du stå i det å være tydelig ang hva som er akseptabelt og sette litt grenser ang konsekvenser av oppførselen. Man må ha snakket om dette på forhånd så de vet hva de kan forvente! Repeter og Repeter og Repeter til det ser ut som de forstår greia. Det pleier som regel å fungere etter noen uker evt om man her heldig ett par ganger 👏 Sliter man veldig med grensesetting og være tydelig så kan man få hjelp av barnevernet med samtaler ang dette. De er kjempeflinke på dette. Hensikten er å få barnet selv til å lære å regulere seg og snakke om problemene fremfor å agere. Og hvis de ikke klarer det i situasjonen så må de lære seg å gå ut av situasjonen for å lettere roe seg. Babyskritt! Endret 15. november 2023 av Fighter83 13 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 Bruker ikke rommet, men bruker et trappetrinn. Så har de oss rundt seg mens de kommer til ro. Anonymkode: 90c9a...35f 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 Sender aldri barnet alene på rommet, selvsagt ikke Anonymkode: b849c...c93 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 Sender ikke på rommet… Rommet skal være positivt, trygt og godt. Er ikke så veldig for straff. Men hvis barnet trenger en time out for å regulere seg litt så pleier jeg la barnet sitte alene i en krok/ i trappa eller lignende i 1 minutt, før jeg henvender meg og spør om hun er klar for å snakke med meg. Da får hun en god klem, så snakker vi litt før vi går tilbake til det vi holdt på med. Hva skjedde i forkant av episoden her? Barnet «klikker» jo ikke plutselig å kaster mat rundt seg. Å kjefte , heve stemmen å si «nei nei , ikke gjør sånn. Nå må du høre etter» osv er ofte ikke riktig vei å gå. Her er det noen ganger at barnet ikke er sulten når vi spiser middag , da får hun gå fra bordet når hun har sittet en liten stund å kjent på om hun vil spise eller ikke. Anonymkode: b4dfd...aed 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 Sender aldri barnet alene på rommet, men kan ta ham med dit og sitte ser sammen med ham til han er roligere. Han kan ha perioder hbor han enten plager søsknene og ikke evner å hente seg inn, eller han blir veldig sint. Da blir jeg med så kan han være sint på rommet sitt og så er jeg der sånn at vi kan snakke sammen når han blir rolig. Anonymkode: 49720...1f0 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #13 Skrevet 16. november 2023 Synes ikke at man skal gjøre det. Rommet bør ikke forbindes med noe negativt, etter min mening. Anonymkode: 2e5b9...78c 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #14 Skrevet 16. november 2023 Se heller om du kan finne ut av hva det er som gjør at han klikker? Er han veldig sulten? Irritert for et eller annet i barnehagen? Anonymkode: 2e5b9...78c 1 1
Carrot Skrevet 16. november 2023 #15 Skrevet 16. november 2023 Jeg ville aldri valgt "gå på rommet ditt" som en straff for egen del, en timeout kan være i sitte på en stol midt i stua uten TV eller sitte på ett trappetrinn osv.. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #16 Skrevet 16. november 2023 Trodde det var vanlig kunnskap hos folk i dag at time-out ikke er hensiktsmessig? https://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/advarer-mot-bruk-av-timeout-6858956 https://www.barnehage.no/mobbelov/nei-timeout-er-ikke-greit/136820 Anonymkode: d6f77...83e 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #17 Skrevet 16. november 2023 tussi680 skrev (22 timer siden): Oj oj, hvordan vil det barnet bli når det blir eldre? Og skjønner at det får mer makt over foreldrene? Vi sendes i fengsel om samfunnet synes vi gjør noe galt, hm? Jeg er så gammel at jeg har blitt sendt på rommet og mine barn det samme, ingen av oss har psykiske prbl. En grense er og blir en grense, ferdig med det! Hverken rommet eller fengsel fungerer, så det er jo en artig sammenligning😂 Anonymkode: 6a203...ba7 4
Arkana Skrevet 16. november 2023 #18 Skrevet 16. november 2023 Jeg synes ikke det er noen god idé å sende barn på rommet. Barnas rom skal ikke være en straff. Et barn som f.eks. utagerer, ikke hører etter, tenner på alle plugger og/eller blir overgira kan godt fjernes fra en situasjon for en time out, men jeg synes ikke det skal være alene på rommet. Jeg synes heller at man sitter med barnet og lar det roe seg og prøver å finne ut av hva som gikk galt og så kan man gå tilbake til aktiviteten når barnet er roligere. 1 1
Heln Skrevet 16. november 2023 #19 Skrevet 16. november 2023 Vi bruker trappa om det er full trass og grensetesting, jeg har ingen tro på at barn frem til de er 18 skal ha det bedre som voksne om de aldri lærer konsekvenser, for sånn er ikke den voksne verden 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #20 Skrevet 16. november 2023 men er det virkelig "straff" å få puste ut på rommet sitt, hvor man har en trygg, privat sfære full av leker? er vel ingen som sier de må være der i to døgn uten lys og strøm.... unger har da vel måtte roe seg i flere tiår på sitt eget rom, uten at selve soverommet var et torturkammer å anse. Anonymkode: 6cfdf...6e7 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå