Gå til innhold

Kupper romjulen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hele min oppvekst og voksne liv har vi pleid å feire jul på den koselige familiegården vår, der jeg og søstra mi vokste opp. Nå er det mine gamle foreldre som bor der. De har mange helseplager, og er ganske skrøpelige, så de siste årene har de ikke orket å arrangere jul med alle barnebarn og barn. Både jeg og søstra har tre barn og foreldrene våre syns det blir alt for mange og for slitsomt fordi alle jo må overnatte der også. Derfor har vi feiret hos oss de siste årene. Vi bor bare en times kjøring fra foreldrene våre, mens søster og familien bor på Vestlandet og har lang vei. Og for min del er det også koselig. 

Men de siste årene så pleier søstra mi sin familie til å erklære at de «kommer til xxx(navnet på gården) 1. juledag og blir der til nyttår». …… Så da kan jo ikke jeg og min mann og mine barn komme, for det blir jo for mye for foreldrene mine. Så det betyr at vi aldri får ha noen slags jule- eller romjulsfeiring der lenger. Nå bor jo vi mye nærmere og få sett besteforeldre oftere og vært ofte hjemme på gården enn søsteren min og hennes familie. Men det er jo også er valg at de har flyttet langt av sted, vekk fra familien. 
Føler liksom at de «kupper» romjulen litt, så vi står der med skjegget i postkassa. 
Er kanskje litt urimelig her? Jeg kommer uansett aldri til å si noe på det.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: e9b36...fe8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker de var først ute her..neste år før dere dra opp

• Liker 3
Skrevet

Stakkars foreldrene dine som må ha åpent julepensjonat hele romjula. Ikke eneste dag fri til ro og ettertanke . De må være sjeleglade når jul og nyttår er over og det endelig blir fred å få.

Anonymkode: e8359...f1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det foreldrene dine som sier at det blir for mye for dem, eller er det du som har bestemt at det blir det? Uansett er kommunikasjon løsningen - det er ikke sikkert hun har tenkt over problemstillingen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I hele min oppvekst og voksne liv har vi pleid å feire jul på den koselige familiegården vår, der jeg og søstra mi vokste opp. Nå er det mine gamle foreldre som bor der. De har mange helseplager, og er ganske skrøpelige, så de siste årene har de ikke orket å arrangere jul med alle barnebarn og barn. Både jeg og søstra har tre barn og foreldrene våre syns det blir alt for mange og for slitsomt fordi alle jo må overnatte der også. Derfor har vi feiret hos oss de siste årene. Vi bor bare en times kjøring fra foreldrene våre, mens søster og familien bor på Vestlandet og har lang vei. Og for min del er det også koselig. 

Men de siste årene så pleier søstra mi sin familie til å erklære at de «kommer til xxx(navnet på gården) 1. juledag og blir der til nyttår». …… Så da kan jo ikke jeg og min mann og mine barn komme, for det blir jo for mye for foreldrene mine. Så det betyr at vi aldri får ha noen slags jule- eller romjulsfeiring der lenger. Nå bor jo vi mye nærmere og få sett besteforeldre oftere og vært ofte hjemme på gården enn søsteren min og hennes familie. Men det er jo også er valg at de har flyttet langt av sted, vekk fra familien. 
Føler liksom at de «kupper» romjulen litt, så vi står der med skjegget i postkassa. 
Er kanskje litt urimelig her? Jeg kommer uansett aldri til å si noe på det.

Hva tenker dere? 

Jeg tenker at du står i dem overgangen,  der du/ dere er på vei tiø å bli den elste generasjonen. Lett og glemme at det også er en overgang. Foteldrene dine vil om ikke så lenge til ikke klare å ha søsteren din der så lenge i julen heller.

Så jeg tenker at du legger litt vekk jula der, og begynner å skape litt egen jul hjemme hos deg. Også får du og barna ha litt førjulstid hos foreldrene dine. De kommer til å trenge litt hjelp efterhvert.  Du må iallefall snu det på hodet der dine foreldre stiller opp for dere, og at det dere som må fikse og ordne for dem

Anonymkode: 83a23...921

• Hjerte 1
Skrevet

når dere bare bor en times kjøring derifra, så må jo ikke du og familien overnatte strengt tatt? Det går jo fint an å kjøre hjemover igjen kl ti på kvelden? For jeg forstår deg slik at det blir for mye for foreldrene med så mye overnattingsbesøk. 

Anonymkode: 7cfa3...cdf

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er jo enkelt å løse. Ta kontakt med din søster og si at dere kan være der annenhvert år.

Anonymkode: f643e...f82

Skrevet

Hva skjer når foreldrene dine blir borte, blir gården solgt? 

Etabler egne tradisjoner, så blir ikke overgangen for deg og ungene dine så brå når den tid kommer. 

Anonymkode: 12078...92c

• Liker 3
Skrevet

Så søsteren din skal feire jul hos deg, også drar de til barndomsgården første juledag?
Jeg er ikke helt problemet. Kan ikke dere også være der i romjulen, men overnatte hjemme?

Hvem har bestemt at det er for slitsomt for foreldrene deres? Hvis dere gjør alt?

Jeg skjønner jo egentlig søsteren din godt, siden de bor så langt unna. Da må de nesten utnytte den anledningen de har til å være sammen med foreldrene.

Anonymkode: c00ef...5e4

• Liker 4
Skrevet

Hva med å invitere foreldrene dine til dere neste jul?

Anonymkode: 46063...bd0

Skrevet

TS her. Jeg har visst ikke vært helt tydelig. Vi HAR laget en egen tradisjon de siste årene med at både foreldrene våre og søstra mi med familie kommer hit og feirer hos meg. Men så reiser alle til foreldrene våre, unntatt oss. Det er foreldrene våre som sier de ikke orker besøk, og det tar jeg hensyn til og inviterer derfor til oss, pluss at vi lar være å dra på besøk ( det tar mer enn en time å reise dit, kanskje 1t og 25 minutter) når det blir så mange og vi vet at foreldrene syns det er et ork, for det har de sagt klart ifra om. Søstra prøver hvert år å overtale mamma og pappa til å ha jul hos seg uansett, men de orker ikke. De har mange helseproblemer begge to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Jeg har visst ikke vært helt tydelig. Vi HAR laget en egen tradisjon de siste årene med at både foreldrene våre og søstra mi med familie kommer hit og feirer hos meg. Men så reiser alle til foreldrene våre, unntatt oss. Det er foreldrene våre som sier de ikke orker besøk, og det tar jeg hensyn til og inviterer derfor til oss, pluss at vi lar være å dra på besøk ( det tar mer enn en time å reise dit, kanskje 1t og 25 minutter) når det blir så mange og vi vet at foreldrene syns det er et ork, for det har de sagt klart ifra om. Søstra prøver hvert år å overtale mamma og pappa til å ha jul hos seg uansett, men de orker ikke. De har mange helseproblemer begge to. 

Det kan jo være stor forskjell på å stelle i stand julaften, fremfor kun besøk i romjulen.
Igjen, kan dere ikke ta et par dagsturer i romjulen da? Så lenge dere ikke har helt små barn. Søsteren din har skjeldenre sjanse til å bare dra innom foreldrene enn hva dere har.

Hva ønsker du istedet? At både søsteren og foreldrene deres blir hos deg hele romjulen?

Anonymkode: c00ef...5e4

• Liker 1
Skrevet

Dra på dagstur? Kjøp inn å ordne mat der, så slipper foreldrene deres å styre på med alt sånt. 

Anonymkode: 65d2c...39d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...