AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Vi har en "vinklubb" med jentene, og møtes jevnlig for middag, drikking og skravling. Siden det alltid er de samme som stiller hus tilgjengelig, har vi pleid å dele utgiftene, enten i form av at en handler og lager mat til alle, også vippser man, eller at alle tar med en rett, tapas eller lignende. I gjengen er det en gjerrigknark. Hun tjener godt, har ikke barn, går i dyre klær, drar på mange ferier osv. Så dette handler ikke om dårlig råd. Hver gang det er en form for spleiselag, enten i gaver, mat, hvis vi er ute og spiser og en legger ut, så "glemmer" hun å vippse. Det hjelper heller ikke sende påminnelse, det ignorerer hun glatt. Blir hun tvunget lager hun ubehagelig stemning, hvor man føler seg som petter skrue som maser om "småbeløp". Dette medfører andre (som oftest jeg eller den som legger ut) betaler for to. De gangene alle skal ta med en rett for å spare verten for jobben av å lage mat til 15 stykker, tar hun aldri med noe "ordentlig", og jeg la merke til at hun også tar med seg "sitt" hjem. Alle bidrar ofte med ordentlige retter, legger tid, penger og energi i noe ordentlig. Hver gang kjøper hun noe smått på butikken, for eksempel en ost og en skinke. Hun gjemmer det gjerne i poser eller i kjøleskap så det ikke skal legges frem og bli spist. Når hun skal dra samler hun opp sitt og tar det med seg. Sist gikk det så langt at hun ikke fant den bittelille tingen hun hadde kjøpt, og gikk rundt i noen hus med sko på for å lete i kjøleskap, på benk og i skaper. De fleste legger ikke merke til det, men det gjorde jeg. Jeg syntes det var maken til frekkhet. Vertinnen hadde ikke bare stilt hus til disp, men også handlet inn både pynt og diverse. Det er gjerne henne eller meg som gjør dette. Det er alltid ekstrautgifter i form av ekstra flasker vin, mineralvann, chips, sjokolade, godteri, blomster/pynt, vask og ordning før og etter osv. Ikke sjeldent blir noe ødelagt eller knust også. Overreagerer jeg når jeg syntes det er smålig å plukke med seg rester for 50kr? Min oppfatning er at normen er at vertinnen får gleden av restene. Normalt er det lite/ingenting igjen, og jeg syntes det er flaut å se voksne mennesker grabbe til seg småting. Det er ingen god måte å ta dette opp med en venninne på. Hva ville dere gjort her? Vil ikke lage dårlig stemning for noe som reellt sett ikke betyr så mye, samtidig som jeg syntes det er provoserende å se henne alltid komme til dekket bord hvor andre har stått på, og hun ikke skal bidra noe som helst. Det hører med historien at hun ved flere anledninger har skrytt av hvordan hun har sluppet unna oppgjør og regninger med andre venner, og at hun gleder seg over at de har "glemt" å be henne om penger. Det er ren utnyttelse. hun er ellers en god venn jeg ikke vil miste, jeg syntes bare dette er fryktelig dårlig. Det gjør det ofte vanskelig å finne på ting med henne, fordi alt blir dobbelt så dyrt når man legger ut for aktiviteter, ferier eller lignende. Anonymkode: bc9c9...0f1 2 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Jeg er såpass «enkel» at jeg ville spurt henne rett ut på tomannshånd. Tenker at det enkle ofte er det beste. Det er jo bare å si at du har sett dette over tid og komme med konkrete eksempler 🤷♀️ Anonymkode: ab066...2e8 10 1 5
Rødstrupa Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi har en "vinklubb" med jentene, og møtes jevnlig for middag, drikking og skravling. Siden det alltid er de samme som stiller hus tilgjengelig, har vi pleid å dele utgiftene, enten i form av at en handler og lager mat til alle, også vippser man, eller at alle tar med en rett, tapas eller lignende. I gjengen er det en gjerrigknark. Hun tjener godt, har ikke barn, går i dyre klær, drar på mange ferier osv. Så dette handler ikke om dårlig råd. Hver gang det er en form for spleiselag, enten i gaver, mat, hvis vi er ute og spiser og en legger ut, så "glemmer" hun å vippse. Det hjelper heller ikke sende påminnelse, det ignorerer hun glatt. Blir hun tvunget lager hun ubehagelig stemning, hvor man føler seg som petter skrue som maser om "småbeløp". Dette medfører andre (som oftest jeg eller den som legger ut) betaler for to. De gangene alle skal ta med en rett for å spare verten for jobben av å lage mat til 15 stykker, tar hun aldri med noe "ordentlig", og jeg la merke til at hun også tar med seg "sitt" hjem. Alle bidrar ofte med ordentlige retter, legger tid, penger og energi i noe ordentlig. Hver gang kjøper hun noe smått på butikken, for eksempel en ost og en skinke. Hun gjemmer det gjerne i poser eller i kjøleskap så det ikke skal legges frem og bli spist. Når hun skal dra samler hun opp sitt og tar det med seg. Sist gikk det så langt at hun ikke fant den bittelille tingen hun hadde kjøpt, og gikk rundt i noen hus med sko på for å lete i kjøleskap, på benk og i skaper. De fleste legger ikke merke til det, men det gjorde jeg. Jeg syntes det var maken til frekkhet. Vertinnen hadde ikke bare stilt hus til disp, men også handlet inn både pynt og diverse. Det er gjerne henne eller meg som gjør dette. Det er alltid ekstrautgifter i form av ekstra flasker vin, mineralvann, chips, sjokolade, godteri, blomster/pynt, vask og ordning før og etter osv. Ikke sjeldent blir noe ødelagt eller knust også. Overreagerer jeg når jeg syntes det er smålig å plukke med seg rester for 50kr? Min oppfatning er at normen er at vertinnen får gleden av restene. Normalt er det lite/ingenting igjen, og jeg syntes det er flaut å se voksne mennesker grabbe til seg småting. Det er ingen god måte å ta dette opp med en venninne på. Hva ville dere gjort her? Vil ikke lage dårlig stemning for noe som reellt sett ikke betyr så mye, samtidig som jeg syntes det er provoserende å se henne alltid komme til dekket bord hvor andre har stått på, og hun ikke skal bidra noe som helst. Det hører med historien at hun ved flere anledninger har skrytt av hvordan hun har sluppet unna oppgjør og regninger med andre venner, og at hun gleder seg over at de har "glemt" å be henne om penger. Det er ren utnyttelse. hun er ellers en god venn jeg ikke vil miste, jeg syntes bare dette er fryktelig dårlig. Det gjør det ofte vanskelig å finne på ting med henne, fordi alt blir dobbelt så dyrt når man legger ut for aktiviteter, ferier eller lignende. Anonymkode: bc9c9...0f1 Sorry, dette høres veldig ut som en røverhistorie. Dersom det var noe tak i dere andre så hadde dere for lenge siden konfrontert henne med hvor smålig hun er. Dette blir jo bare latterlig lesning😂 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Kan du ikke bare snakke med henne? Eventuelt kan man jo begynne med at man vipser før og ikke etterpå. så handler en inn det man dkal ha av de pengene? Så ser man jo hvem som betaler inn og hvem som ikke gjør det. Da er det lettere å be om oppgjør fra henne hvis det uteblir der og da. Anonymkode: 980c4...d04 5
Rødstrupa Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 Rødstrupa skrev (7 minutter siden): Sorry, dette høres veldig ut som en røverhistorie. Dersom det var noe tak i dere andre så hadde dere for lenge siden konfrontert henne med hvor smålig hun er. Dette blir jo bare latterlig lesning. Vi damer må slutte å være så jævli konfliktskye😂
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 Hvorfor fortsetter du å legge ut for ting da? Aktivitet? Ja da må nesten du legge ut eller at vi bestiller hver for oss. Økonomien er ikke så god om dagen. Vippser ikke? Ring og hør hvorfor hun ikke gjør opp for seg? Legger ikke frem mat, spørr hva hun hadde med. HVER GANG. Dere høres skikkelig konfliktsky ut hele gjengen. ENTEN må noen si noe eller så må dere leve med det. En av to. Anonymkode: bac4d...d43 13 1
Carrot Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 Vel dere får si fra - tydelig, at dette har pågått lenge nok.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor fortsetter du å legge ut for ting da? Aktivitet? Ja da må nesten du legge ut eller at vi bestiller hver for oss. Økonomien er ikke så god om dagen. Vippser ikke? Ring og hør hvorfor hun ikke gjør opp for seg? Legger ikke frem mat, spørr hva hun hadde med. HVER GANG. Dere høres skikkelig konfliktsky ut hele gjengen. ENTEN må noen si noe eller så må dere leve med det. En av to. Anonymkode: bac4d...d43 Man kan ikke leke offer om man tør å si ifra og gjøre en endring. Anonymkode: c60e0...9ee 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 Vi har også en sånn venninne. For henne tror jeg det er tvangstanker av noe slag. Hun har svært god råd, men elsker å spare penger. Har opplevd at hun har takket nei til å bli med på konsert med resten av vennegjengen. Det var intimkonsert, hvor vi måtte reservere bord. Etter at konserten startet klarte hun å snike seg inn i lokalet, men siden hun ikke hadde plass, insisterte hun på å dele stol med oss andre. Så vi endte med å ha henne på fanget etter tur. Som regel sier vi ingen ting, for det er så spesielt og utenfor normalen å oppføre seg slik at det er vanskelig å sette ord på det. For de aller fleste er det barnelærdom, liksom, så når man har kommet seg godt opp i voksen alder uten å plukke opp kutyme, så vet man liksom ikke hvor man skal begynne. Vi sa ifra om konserten, fordi hun ødela opplevelsen for oss andre. Men hun er så dreven på bortforklaringer at vi nesten satt igjen med dårlig samvittighet. Som om det var oss som oppførte oss utenfor normen, ikke hun Anonymkode: fe97a...bb0 1 4
Delia Peabody Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 Hun hadde ikke blitt invitert flere ganger. 10
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har også en sånn venninne. For henne tror jeg det er tvangstanker av noe slag. Hun har svært god råd, men elsker å spare penger. Har opplevd at hun har takket nei til å bli med på konsert med resten av vennegjengen. Det var intimkonsert, hvor vi måtte reservere bord. Etter at konserten startet klarte hun å snike seg inn i lokalet, men siden hun ikke hadde plass, insisterte hun på å dele stol med oss andre. Så vi endte med å ha henne på fanget etter tur. Som regel sier vi ingen ting, for det er så spesielt og utenfor normalen å oppføre seg slik at det er vanskelig å sette ord på det. For de aller fleste er det barnelærdom, liksom, så når man har kommet seg godt opp i voksen alder uten å plukke opp kutyme, så vet man liksom ikke hvor man skal begynne. Vi sa ifra om konserten, fordi hun ødela opplevelsen for oss andre. Men hun er så dreven på bortforklaringer at vi nesten satt igjen med dårlig samvittighet. Som om det var oss som oppførte oss utenfor normen, ikke hun Anonymkode: fe97a...bb0 Er venninna di tilfeldigvis sammen med en politiker som er glad i solbriller? Anonymkode: 24e80...f6d 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 Tror jeg hadde tatt henne til siden og sagt at folk reagerer på det hun gjør. Å ikke betale på spleising er bare ren egoisme Anonymkode: d587a...bec 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 Hun forstår sikkert ikke hvordan hun fremstår og at folk reagerer på det. Hun kan jo ikke ha riktige sosiale antenner. Hvorfor ikke bare si det til henne på en fin måte? «Du, både jeg og de andre legger merke til at du unngår å betale tilbake for mat/aktiviteter og slike ting. Det er ikke greit. Tenk om alle gjorde slik som du gjør, hvordan hadde det blitt da? Dette er noe de fleste reagerer negativt på, og du setter deg selv i et dårlig lys med denne adferden.» Anonymkode: 696ea...cc2 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 Altså, når det er kurvfest så kan det jo være praktisk å ta med restene hjem hvis de ligger i en form, eller typ en kake på et kakefat, så du slipper å skitne til vertinnens servicer med å lempe over restene til henne. Har hendt jeg har tatt med rester av kake hjem igjen i kakeformen, er jo ikke hensiktsmessig for den som er vert å sitte igjen med et par kakestykker av 15 ulike kaker😅 men det med at hun sniker seg unna å vippse dere ved spleiselag synes jeg dere skal ta opp med henne. Kanskje også bli mer tydelig på hvor prislappen skal ligge omtrentlig når dere har med litt hver. F. eks kan jo en god ost være kjempedyr men se lite ut, mens eggerøre er relativt billig og ser mye ut. Handler ikke om volum. Men er jo enig i at veninna di høres gjerrig ut, altså😅 Anonymkode: 618fa...200 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #15 Skrevet 16. november 2023 Høres rar ut. Kan hun skjule økonomiske problemer? Hvem vet om hun har forbrukslån og bruker de pengene på reiser? Jeg ville vært mer direkte. Hvis hun viser rundt og "leter", så kan du jo reise deg, gå til kjøleskapet og si "men du la det jo her, husker du ikke det?". Hvis det er du som har selskap, kan du jo pakke vekk rester slik se blir litt mindre tilgjengelig. F.eks i tette bokser. Da må alle åpnes for å finne riktig innhold. Også kan du jo si "å, så kjekt med litt rester, da kan jeg by mormor og morfar på det i morgen når de kommer innom". Når det gjelder alkohol, kjøp kun til deg selv. Be de andre ta med ønsket drikke. Spleis også på snacks. Det beste er å foreslå å kjøpe alt selv og at alle vippser på forhånd. Har vært med på mye spleising opp gjennom og opplevd diverse. Har god erfaring med å dele opp innkjøp. En gang skulle venninnene på hyttetur. Med oss hadde vi to gjerrigknarker. Vi skulle ha indrefilet med tilbehør, dessert, snacks og lage drinker. Da laget jeg er liste og ba de gi beskjed om de valgte alternativ 1-8. Flere spleiset på indrefilet og tok med en type snacks hver, mens andre måtte ta med poteter, fløte+. Slik kunne jeg fordele prisen mer jevnt. Ellers ville gjerrigknarkene endt opp med å ta med en klype salt eller pepper som sitt bidrag. Anonymkode: efb12...f9a 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #16 Skrevet 16. november 2023 Det er vell derfor hun har god råd? Hun sparer masse på at venninnene betaler for henne. De pengene går da heller til flotte klær. Anonymkode: b4c82...223
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #17 Skrevet 16. november 2023 Rødstrupa skrev (12 timer siden): Hvorfor siterer du deg selv?? Anonymkode: 20a33...80b 3
Gjest ti10 Skrevet 16. november 2023 #18 Skrevet 16. november 2023 Rødstrupa skrev (12 timer siden): Sorry, dette høres veldig ut som en røverhistorie. Dersom det var noe tak i dere andre så hadde dere for lenge siden konfrontert henne med hvor smålig hun er. Dette blir jo bare latterlig lesning😂 For ikke å snakke om det ofte blir knust eller ødelagt noe, jeg mener, hvor hardt fester de egentlig i denne vinklubben?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #19 Skrevet 16. november 2023 Jeg har kjent en mann som er slik du beskriver. Han kommer på alle typer sammenkomster som han blir invitert på og noen ganger er det spleiselag, han tar med f.eks. en sekspakning ukokte egg, leter den opp og tar den med igjen når han skal gå "for den hadde jo ikke blitt brukt". Han er ungkar, tenker stort sett på seg selv og er veldig gjerrig når det gjelder å gi noe til andre. Sosialt litt underlig, sytete, setter vi opp et vindu eller to om sommeren når folk omkommer av varme innendørs, så klager han som ei gammal tante "må lukke den døra for det trekker og han kan bli syk", men har vært tilknyttet enkelte siden oppveksten at han er fast inventar i en gjeng. Ber en om hjelp til noe, så tilbyr han seg aldri. Han sitter og sitter, spiser, drikker og spiser litt til. Meg, meg, meg. Jeg finner sånn oppførsel irriterende og slitsom ettersom årene går. Må nok snakke direkte til henne ts. På tomannshånd. Hun kan bli sur, men vil dere ha en endring, så må dere endre ting selv. Anonymkode: a1b3c...2c4 2
Rødstrupa Skrevet 16. november 2023 #20 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor siterer du deg selv?? Anonymkode: 20a33...80b Jeg fikk hikke😂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå