Gå til innhold

Anmeldt for voldtekt og psykisk vold = bekymringsmelding til BV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg anmeldte min eks for psykisk vold og voldtekt. Saken ble, som mange andre slike saker, henlagt. Han har nå fått et barn. Burde ikke slike anmeldelser gitt en automatisk bekymringsmelding til barnevernet? Jeg er genuint bekymret for hvordan han er som far. Det trenger ikke nødvendigvis være noe, men bedre å melde en bekymringsmelding enn å ikke gjøre det?

Anonymkode: eef2a...9e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Man melder ikke noen for sikkerhetsskyld. Det gagner ikke barnet at foreldrene må igjennom en stressende undersøkelse som nesten garantert ender med henleggelse. 

Folk som voldtar kan være helt ok foreldre. Antakelig ikke tipp topp, men innafor normalen 

Anonymkode: 40db6...19f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Man melder ikke noen for sikkerhetsskyld. Det gagner ikke barnet at foreldrene må igjennom en stressende undersøkelse som nesten garantert ender med henleggelse. 

Folk som voldtar kan være helt ok foreldre. Antakelig ikke tipp topp, men innafor normalen 

Og om man tror at faren ville kunne kommet til å vere i stand til å hive ungen i veggen? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om man tror at faren ville kunne kommet til å vere i stand til å hive ungen i veggen? 

Jeg sier dette med respekt altså, men du er nok den minst objektive personen som finnes når det gjelder han. 

Man kan være en utrolig drittsekk og voldtektsmann uten å mishandle egne barn. 

• Nyttig 1
Skrevet

PS, du har nok for store forhåpninger til hva en barnevernsundersøkelse får frem. 

Hvis verken faren selv, moren, barnehagen eller helsevesenet har vært bekymret for omsorgen.. Ja, da skjer det ingenting. At han er blitt anmeldt for psykisk vold og voldtekt gjør han ikke automatisk uegnet som far. 

Skrevet (endret)

Hvordan tenker du at en henlagt sak skal kunne generere en advarsel i en helt annen sammenheng i ettertid? Det strider mot det meste av rettssikkerhet og personvern.

Hvis du har konkrete, reelle grunner til å tro at barnet hans lider overlast (og i tillegg tror at alle andre som er en del av barnets liv overser det), så sender du en bekymringsmelding- Hvis du bare antar på grunn av dine tidligere erfaringer at han vil være en dårlig far, lar du det ligge. Du er mildt sagt ikke objektiv i denne saken og vil bare framstå som bitter og hevngjerrig,

Endret av Daria
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvilke forventninger jeg har til BV, men når noen genuint er bekymret for farens evne til å ta vare på barnet så har man vel full rett til å melde fra, og bedre en gang for mye enn en gang for lite vel? Barnevernet er tross alt til for å hjelpe. Jeg tviler ikke på at moren er en god mor, men faren har aldri vært et farsemne. Kanskje det er annerledes med eget barn, men når det gjelder han så har jeg aldri vært sterkere i min tvil. 

• Nyttig 1
Skrevet

Og om saken er henlagt eller om han hadde blitt dømt endrer da vitterlig ingenting annet enn at min mening naturligvis sikkert blir ansett som lite pålitelig kontra om han hadde blitt dømt.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om saken er henlagt eller om han hadde blitt dømt endrer da vitterlig ingenting annet enn at min mening naturligvis sikkert blir ansett som lite pålitelig kontra om han hadde blitt dømt.

Du virker å tro at barnevernet bryr seg om personer er gode mennesker eller ei. Det er ikke slik at absolutt alle som er blitt fengslet er i kontakt med barnevernet. (unntak for de som er dømt for voldtekt mot barn). 

Det er virkelig ikke bedre å melde en gang for mye. Hvorfor? Det er så belastende at de mest sannsynlig vil gå ut med dårlig opplevelse av barnevernet. Det gjør at folk er mindre villige til å ta i mot hjelp senere. 

Hvis barnevernet kommer inn når en eller begge foreldre selv er bekymret for noe, så går det som regel alltid bedre. Det aller meste i barnevernet er frivillige tiltak. Det fungerer bedre med et ok samarbeid med foreldre. 

Poenget med barnevernet er jo å hjelpe barnet. Å få foreldrene til å føle seg mistenkeliggjort er ingen hjelp for barnet. 

Bekymringsmeldingen skal sendes når man er bekymret for omsorgen. Ikke for sikkerhetsskyld 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Juridisk er forskjellen enorm. Det endrer ikke noe for hvordan du ser ting, men for samfunnet endrer det en hel del. At du ikke innser det har vel så mye betydning for hvordan meningen din vil bli ansett som saken i seg selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...