Gå til innhold

Evolusjonsteorien er tull!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du "føler" det ikke er tilstrekkelig bevis?

I rest my case.

Axel Folio, PhD, TikTok "Digital Fentanyl" Dealer on X: "Ummmm just 3 years  for a degree and only 3 more for a PhD? Maybe the guy on the internet is  actually calling

Anonymkode: a28c2...949

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naturlig evolusjon hos de fleste større arter går så sakte at det ikke er mulig å "se evolusjonen" i løpet av sitt liv. Å påstå at den derfor ikke finnes, fordi vi ikke kan se den, er omtrent like tullete som å påstå at timesviseren på et klassisk urverk ikke beveger seg fordi vi ikke kan se det like direkte som med sekundviseren. Men de som driver med avl, enten det er av hunder eller storfe, kan over noen generasjoner se utviklingen. Gamle bilder av kyr, hund, kyllinger mm viser at de var forskjellige før. Fordi mennesker har foretrukket noen egenskaper hos hundene fremfor andre. F eks har sauebønder latt gode gjeterhunder få masse valper, mens dårlige ikke har fått. Det samme gjelder okser, kjøttprodusenter. For å videreføre og forsterke de for mennesker foretrukne egenskapene. Avl kan kalles kunstig evolusjon, vs naturlig. Men beviser godt nok at ytre påvirkning, enten den kommer fra mennesker eller naturen/miljøet, gjør at arter endres. Mikrobiologer/forskere bruker ofte bananfluer, siden de kan formere seg videre allerede en-to uker etter at de er klekket. Forskerne ser da evolusjon under press. Virus har kan også endre seg, mutere, relativt raskt, det vet vel alle nå med korona friskt i minnet.

Anonymkode: 24d1c...1aa

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (40 minutter siden):

Vi har samme forfedre som apene. Når noen skriver at vi stammer fra aper er det underforstått at de mener apekatter. Det korrekte er å si at vi mennesker er primater, en gruppe som omfatter ca. 230 nålevende arter: https://snl.no/primater

Nok en gang beviser du at du ikke skjønner noe som helst. Apekatt er et kallenavn på aper (helst små aper), som pusekatt er på katter og harepus er på harer. "Apekatt" er ikke en egen type primater. https://naob.no/ordbok/apekatt

Mennesker er primater ja, men vi er også aper. https://snl.no/ekte_aper

Vi hører til under østaper og menneskeaper under der igjen.

Anonymkode: 4e357...940

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nok en gang beviser du at du ikke skjønner noe som helst. Apekatt er et kallenavn på aper (helst små aper), som pusekatt er på katter og harepus er på harer. "Apekatt" er ikke en egen type primater. https://naob.no/ordbok/apekatt

Mennesker er primater ja, men vi er også aper. https://snl.no/ekte_aper

Vi hører til under østaper og menneskeaper under der igjen.

Østaper har visst to definisjoner. https://snl.no/østaper

Vi er kun østaper i den ene. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er vi aper (vitenskapelig sett). Altså må vi også stamme fra apene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene dine er så feil av faktafeil. Evolusjon skaper ikke store endringer på 2000 år, og 1% er veldig stort i denne sammenhengen, dette tar mye lenger tid, så tenker det ikke er noe poeng å diskuterere, når du starter argumentene med å vise at du ikke vet hva evolusjonsteorien er 

Anonymkode: 411e6...1fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk som bruker ord som "jeg føler" i forsøk på vitenskapelige diskusjoner har en smule diskvalifisert seg selv og er trolig bortenfor redning, men here goes nothing:

Det er funnet massevis av fossiler av vesener (dyr/mennesker/planter/virus/bakterier) som er mellomting mellom arter som lever nå og arter som er utdødd, som man ikke finner lenger. Alle fossilene passer fint inn på et slektstre av arter, nålevende og utdødde arter. Også mennesker, f eks hodeskaller er funnet av neanderthalere som er våre nære men utdødde slektninger. Man ser de har stor likhet med oss, alle mennesker som lever nå, men også nok forskjeller til at vi med det blotte øyet ser at de er forskjellige. Men ikke så forskjellige som apene osv. DNA er et annet sikkert tegn på evolusjon, nære slektninger blant artene, dvs de som det er "kort" tid siden vi skilte lag med, de har mye likhet i de laaange kodene som utgjør DNAet i alle levende celler. DNA-kodene er det vanlig å skrive som en lang rekke av fire forskjellige bokstaver som koder hvert sitt basemolekyl som DNA består av. DNA består at lange rekker av fire basemolekyler, som man kan se i mikroskop og lese av i laboratorier, basene er adenine (A), cytosine (C), guanine (G), and thymine (T). Fjernere slektinger har mindre likhet. F eks er det mer likhet mellom sopp-DNA og menneske-DNA enn mellom planter og mennesker. Det er evolusjon som også har skapt forskjellige hudfarger blant mennesker (og mange andre trekk) som er tilpasset breddegraden de har levd på i tusener av år. For mye pigment (for mørk) i høyere breddegrader langt nord med mindre sol gir større fare for D-vitaminmangel, sykdommer og tidlig død pga det. For for lite pigment (for lys) langs ekvator gir større fare for hudkreftdød. Tidlig død gir færre barn, ergo overlever færre av de med "feil" hud for hvor mye sol de naturlig har fått og med mange nok generasjoner gir dette stor nok endring i gjennomsnittsbefolkningen i samme område på jorden. Hver gang celler kopieres så er ikke kopien 100%. Barnas DNA er aller mest en blanding av foreldrenes, noe fra mor, noe fra far, men også en liten del mutasjon, f eks fra naturlig stråling som vipper DNAet til å ikke bli kopiert perfekt i kjønnscellene, som over tid gir artene mange endringsforslag der bare noen få godtas og overlever i det miljøet.

Anonymkode: 24d1c...1aa

Veldig spennende å lese, takk for svar❤️🥰 

- TS

Anonymkode: 1b7ed...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg føler det ikke er tilstrekkelig bevis og at det med at verden har kommet til med ett *bang* virker som menneskeskapt tull for å bortforklare tro og religion. Samtidig føler jeg alt med apekatt vissvass at vi stammer fra de har heller ikke godt nok grunnlag til at jeg skal tro på det. Hvorfor har da apekatter ikke utviklet seg da de siste 2000+ årene, ikke 1% engang?? Hvorfor er vi mennesker de spesielt utvalgte blant planetens dyr?

Jeg personlig mener det er kunn en grunn vi er skapt som vi er, og ja jeg kommer hardt ut men jeg ser ingen annen grunn enn at vi er skapt i Guds bilde og planeten og alt som lever hans skaperverk, det gir ikke mening hvis ikke.🫶🙏😊

Men jeg vil gjerne høre deres grunner for Hvorfor dere tror det dere tror, men jeg kommer ikke til å bli overbevist personlig❤️ men å kunne klare å respektere det krever mer kunnskap! Så gjerne del😊

Whow. Et fantastisk innlegg😂

Når dette er ditt utgangspunkt. Når dette er din kunnskap, eller mangel på sådan. Så er det ingen på KG som kan gjøre noe fra eller til. 

All ære til de over her som forsøker å gi deg et rasjonelt svar 🤭

Anonymkode: 8c6f8...933

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Argumentene dine er så feil av faktafeil. Evolusjon skaper ikke store endringer på 2000 år, og 1% er veldig stort i denne sammenhengen, dette tar mye lenger tid, så tenker det ikke er noe poeng å diskuterere, når du starter argumentene med å vise at du ikke vet hva evolusjonsteorien er 

Anonymkode: 411e6...1fa

Burde kanskje dele at jeg har blitt skjermet fra temaet hele oppveksten, ungdomstid osv. Aldri blitt lært det på skolen eller andre steder før bittelitt på videregående og smått på universitetet.. så jeg vet veldig lite om temaet. Det ligger vel litt nysgjerrighet rundt det, samtidig som jeg er redd for troa som gjør at jeg har holdt meg unna det hele livet. Håper det gir en liten forklaring på hvorfor det er så vanskelig, alt jeg har hørt er fra familie som har vært religiøs. Jeg vil finne en mellomting, men idk føler meg nesten mer forvirra nå enn før jeg startet innlegget🤷‍♀️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det ikke er tilstrekkelig bevis og at det med at verden har kommet til med ett *bang* virker som menneskeskapt tull for å bortforklare tro og religion. Samtidig føler jeg alt med apekatt vissvass at vi stammer fra de har heller ikke godt nok grunnlag til at jeg skal tro på det. Hvorfor har da apekatter ikke utviklet seg da de siste 2000+ årene, ikke 1% engang?? Hvorfor er vi mennesker de spesielt utvalgte blant planetens dyr?

Jeg personlig mener det er kunn en grunn vi er skapt som vi er, og ja jeg kommer hardt ut men jeg ser ingen annen grunn enn at vi er skapt i Guds bilde og planeten og alt som lever hans skaperverk, det gir ikke mening hvis ikke.🫶🙏😊

Men jeg vil gjerne høre deres grunner for Hvorfor dere tror det dere tror, men jeg kommer ikke til å bli overbevist personlig❤️ men å kunne klare å respektere det krever mer kunnskap! Så gjerne del😊

Du vet evolusjonteorien er ikke en teori men et vitenskapelig fakta...Den gudefiguren din er en teori..av det høyst tvilsomme slaget t.o.m.....🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere en annen religiøs idiot: Facts don't care about your feelings"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg føler det ikke er tilstrekkelig bevis og at det med at verden har kommet til med ett *bang* virker som menneskeskapt tull for å bortforklare tro og religion.

Dette har ikke noe med evolusjonsteorien. Og Big Bang var egentlig ikke noe "bang". 

Sitat

Samtidig føler jeg alt med apekatt vissvass at vi stammer fra de har heller ikke godt nok grunnlag til at jeg skal tro på det. Hvorfor har da apekatter ikke utviklet seg da de siste 2000+ årene, ikke 1% engang?? Hvorfor er vi mennesker de spesielt utvalgte blant planetens dyr?

Du føler? Ja det gjør du. Kanskje du skal plukke opp en lærebok og sette deg litt bedre inn i dette?

2000 år er ingenting evolusjonsmessig.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen går ikke ut på at man føler ting. Det går på beviser. Selv om du ser veldig lite forskjell på 2000 år, så betyr ikke det at evolusjonsteorien er feil. 2000 år er veldig kort tid i evolusjonssammenheng. Hvis man da ikke snakker om bananfluer, erteplanter eller bakterier og virus. Da skjer ting fort. 

At vi er de spesielt utvalgte, handler nok om tilfeldigheter. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å tenke seg hvis man er religiøs, at det ikke er en plan ved evolusjonen. Det er bare mutasjoner som skjer, og så overlever de som er best tilpasset miljøet, lenge nok til å føre genene sine videre. 

Anonymkode: d93bc...663

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Burde kanskje dele at jeg har blitt skjermet fra temaet hele oppveksten, ungdomstid osv. Aldri blitt lært det på skolen eller andre steder før bittelitt på videregående og smått på universitetet.. så jeg vet veldig lite om temaet. Det ligger vel litt nysgjerrighet rundt det, samtidig som jeg er redd for troa som gjør at jeg har holdt meg unna det hele livet. Håper det gir en liten forklaring på hvorfor det er så vanskelig, alt jeg har hørt er fra familie som har vært religiøs. Jeg vil finne en mellomting, men idk føler meg nesten mer forvirra nå enn før jeg startet innlegget🤷‍♀️

Hei, jeg synes det er fint du er åpen og nysgjerrig om dette. At du under oppveksten har fått presentert et litt annet verdensbilde er selvfølgelig forvirrende. Jeg har selv en oppvekst hvor tro og vitenskap gikk hånd i hånd. Jeg er fortsatt kristen nå i voksen alder. Og i likhet med de aller aller fleste troende i Norge har jeg absolutt ikke noe problem med å akseptere evolusjon og andre vitenskapelige teorier. Så jeg anbefaler deg for å være åpen for anerkjent vitenskap. Det  behøver ikke å komme i konflikt med din tro. :)

Anonymkode: d5c70...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2023 at 2:51 PM, AnonymBruker said:

del😊

Skapt i den kristne guds bilde da, formoder man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor raskt evolusjon skjer i en dyreart kan måles med DNA prøver fra skjelettet til dyr. Broøglen er den arten i verden som utvikler seg raskest atm. med en DNA sekvensering på 1.56 per 1 million år.

2000 år er absolutt ingenting. Det tok oss ca. 7 millioner år å gå fra apekattlignende forfedre til det vi er i dag. Mennesker 100.000 år siden var nesten identisk til det vi er i dag.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 14.51):

Hvorfor dere tror det dere tror, men jeg kommer ikke til å bli overbevist personlig❤️ men å kunne klare å respektere det krever mer kunnskap!

1. Hvorfor går du inn i en diskusjon med utgangspunkt at du blir ikke overbevist likevel. Det er på lang vei et direkte uredelig startpunkt. 

2. Hvorfor trenger du mer kunnskap for i det hele tatt å respektere en annen posisjon.

3. Punkt 2, alene, beviser at du ikke har kunnskap til å trekke den konklusjonen du allerede har gjort. Syns du ikke det er et problem ? 

4. Det finnes en rekke personer her inne med meget god kjennskap til biologiske prosesser, kanskje om du burde respektere dem og det arbeidet de gjør for å gi deg mer kunnskap. Bruk informasjonen du får til å sjekke opp og undersøk ting selv, selv om du risikerer å lære noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeezrom skrev (På 15.11.2023 den 14.57):

Hva gjelder apene sier ikke evolusjonsteorien at vi stammer fra apene, den sier at vi har felles stamfar, og utviklet oss i forskjellige retninger. Apene blir derfor mer fetter enn bestefar, om du skjønner hva jeg mener. 

Ellers er det masse bevis for evolusjon, og tilnærmet ingen for konkurrerende teorier (ung jord osv). Du kan jo gjerne forske litt på saken og legge frem en egen teori :)

Hilsen en kristen som tror at evolusjonen er ett av verktøyene i verktøykassa til en allmektig Gud. 

Enig i dette  , vanskelig å bortforklare evolusjon, men det kan jo finnes en Gud likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2023 at 2:51 PM, AnonymBruker said:

men jeg ser ingen annen grunn enn at vi er skapt i Guds bilde og planeten og alt som lever hans skaperverk, det gir ikke mening hvis ikke.

skapt i Guds bilde, ikke mindre... ;)  Vet ikke hva jeg skal tenke... Ikke en gud å skryte av hvis mennesker er skapt i hans bilde.. 😐Jeg syns at dere folk mangler fantasi, når det er kun 2 valg : gud har skapt verden eller evolusjonteori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Hvordan fortelle at du ikke forstår evolusjonsteorien, uten og fortelle at du ikke forstår evolusjonsteorien. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...