AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Hvordan gikk det? Oppfølging g, fødsel, h a var vansklig og gikk noe galt? Anonymkode: 97748...260
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Jeg hadde bmi på 42, ble oppfulgt av både kommunal jordmor og legene på svangerskapspoliklinikken. Fra uke 20 til slutten av svangerskapet hadde jeg en ul hver måned. Skulle bli igangsatt pga stor barn, fikk tidlig epuderal siden jeg hadde så høy bmi, endte i hastekeisersnitt, baby var mye større en va de trodde, babyen var 5200. Ikke rart han ikke kom ned av seg selv. Ikke noe spes oppfølging etter på, gikk på blodfortynnende 7 dager etter fødsel. Hadde ikke noe tilegsdiagnoer kun høy bmi Anonymkode: 8e6c0...e55
byebyebirdy Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 (endret) Dobbel post Endret 15. november 2023 av byebyebirdy
byebyebirdy Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde bmi på 42, ble oppfulgt av både kommunal jordmor og legene på svangerskapspoliklinikken. Fra uke 20 til slutten av svangerskapet hadde jeg en ul hver måned. Skulle bli igangsatt pga stor barn, fikk tidlig epuderal siden jeg hadde så høy bmi, endte i hastekeisersnitt, baby var mye større en va de trodde, babyen var 5200. Ikke rart han ikke kom ned av seg selv. Ikke noe spes oppfølging etter på, gikk på blodfortynnende 7 dager etter fødsel. Hadde ikke noe tilegsdiagnoer kun høy bmi Anonymkode: 8e6c0...e55 Hvor gammel var du? 42 bmi med ingen tilegsdiagnoser er godt jobbet
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 Jeg hadde 35 i bmi når jeg ble gravid, men ettersom jeg nettopp hadde lagt om livsstilen og begynt å gå ned i vekt, så gikk den ned til 31,7 de første månedene av svangerskapet. Men ble likevel fulgt veldig nøye opp. Ble fulgt opp gjennom hele svangerskapet og det var også usikkert om jeg fikk føde lokalt eller måtte inn på større sykehus grunnet risiko ved høy bmi. Hadde flere UL gjennom hele svangerskapet, da de trodde baby kom til å bli veldig stor. Men hun ble født 10 dager før og var 3,2kg. Fødsel gikk helt fint. Vannet gikk hos meg uten rier så ble satt i gang og hun kom med sugekopp. Men dette hadde jo ikke noe med min bmi å gjøre. Anonymkode: 106f9...aaa
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 Bmi på 41. Har ingen plager som er forbundet med overvekten. ble fulgt tett opp. Ekstra ultralyder. måtte igangsettes på termindato grunn av at hun ikke vokste godt nok på slutten, lite fostervann og begynnende svangerskapsforgiftning. Fikk ikke føde på det lokale sykehuset men 2,5 time unna. Fikk tidlig epidural. Ellers gikk fødselen kjempefint den, ingen problemer da eller i ettertid. Presset i 30 min. Hun måtte hjelpes litt med sugekopp på slutten, men det var fordi maskinene målte at hun fikk problemer hver eneste gang jeg presset, men ut kom en kjempelivlig og rosa jente som fikk 10-10-10 på apgar ☺️ Anonymkode: ff205...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 byebyebirdy skrev (3 timer siden): Hvor gammel var du? 42 bmi med ingen tilegsdiagnoser er godt jobbet 24 år😊 Anonymkode: 8e6c0...e55 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 BMI på 36 før svangerskapet. Fikk ekstra ultralyd uke 32 og 36, ellers ikke noe spesiell oppfølging. Hadde et helt ukomplisert svangerskap og var i god form hele veien. Vekta stod stille nesten hele svangerskapet, men la på meg to kilo på tampen. Jeg endte opp med planlagt keisersnitt, av andre årsaker og helt uavhengig av vekten min. Ut kom en ganske liten baby (2,6 kg i uke 38). Anonymkode: 4d1dd...5de
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 BMI på 42. I følge jordmor skoleeksempelet på graviditet. Litt lavt D-vitamin nivå var eneste problemet i løpet av graviditeten. Flere vekstkontroller mot slutten, og mistanke om litt stor baby. Igangsatt 10 dager før termin pga fostervannlekkasje. Styrtfødsel, 2 timer fra 3 cm til ungen var ute. Helt på gjennomsnittet baby iforhold til både lengde og vekt. Fikk ikke føde på det lokale sykehuset men ble sendt til et større pga BMI og alder (40 år) . Ble hele graviditeten omtalt som risikosvangerskap pga dette. Men som sagt null problemer egentlig. Anonymkode: b5848...020
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #10 Skrevet 16. november 2023 Med så høy bmi som flere av dere har, hvordan manter dere å ta dere av babyer, leke med barna og være tilstede i hverdagen med di små? Jeg bare lurer da jeg selv kan synes det er nok slitsomt med vekten jeg selv bærer og jeg har en bmi på 30 Anonymkode: ca1a7...4c6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #11 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med så høy bmi som flere av dere har, hvordan manter dere å ta dere av babyer, leke med barna og være tilstede i hverdagen med di små? Jeg bare lurer da jeg selv kan synes det er nok slitsomt med vekten jeg selv bærer og jeg har en bmi på 30 Anonymkode: ca1a7...4c6 Ikke noe problem det. Det er ikke sånn at jeg knapt klarer å bevege meg og bare ligger på sofaen med potetgull liksom. Skulle jeg ønske at jeg var lettere? Klart det, og jeg holder på, men barnet får all den tiden med lek og morro som trengs. Anonymkode: ff205...3aa 1 2
Miaiai Skrevet 16. november 2023 #12 Skrevet 16. november 2023 Her sjekket dem meg for svangerskapsdiabetes, noe jeg hadde. Husk noen leger vet ikke forkjelll på vanlig diabetes 2 og svangerskapsdiabetes. Fastende fra 5.3 er svangerskapdiabets. Nå gikk ikke jeg opp i svangerskapet ,og det bør man helst ikke gjøre heller når man veier nok fra før. Jeg måtte jo spise veldig Sundt for og holde blodsukkeret fint. Det er større risiko både for mor og barn ved overvekt, så jeg ble fulgt gått opp av sykehuset. Og ble satt i gang 14 dager før, både pga overvekt og svangerskapsdiabetesen.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #13 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med så høy bmi som flere av dere har, hvordan manter dere å ta dere av babyer, leke med barna og være tilstede i hverdagen med di små? Jeg bare lurer da jeg selv kan synes det er nok slitsomt med vekten jeg selv bærer og jeg har en bmi på 30 Anonymkode: ca1a7...4c6 Er veldig aktiv og forholdsvis god form til tross for høy BMI. Trener styrke og går mye tur i rask gange med litt jogging. Trenger jo ikke være helt som en hvalross på land selv om man er overvektig. Og ja, vekten er begynt å gå ned igjen etter hvert nå heldigvis😀👏 Anonymkode: b5848...020
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #14 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 14.44): Hvordan gikk det? Oppfølging g, fødsel, h a var vansklig og gikk noe galt? Anonymkode: 97748...260 Graviditet gikk greit, litt problemer med bekken, det var det. Styrtfødsel. Sunn og frisk, men stor, baby ei uke før termin. Anonymkode: ea361...250
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #15 Skrevet 16. november 2023 Fikk ikke noe ekstra oppfølging. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Graviditet gikk greit, litt problemer med bekken, det var det. Styrtfødsel. Sunn og frisk, men stor, baby ei uke før termin. Anonymkode: ea361...250 Anonymkode: ea361...250
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #16 Skrevet 17. november 2023 Hadde BMI på ca 35 med første og 39 med andre. Ingen problem med graviditetene eller fødslene. Hadde oppfølging ca 1 gang i mnd mot slutten men det var pga en annen tilstand jeg har. Opplevde lite fokus på vekten min. Barn litt over snittet men godt innenfor normalen. 3,6kg og 3,8kg. Anonymkode: c12c9...ddb
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #17 Skrevet 18. november 2023 Bmi på 43 (som økte ekstremt under svangerskapet) Ingen tilleggsproblemer da, ei heller svangerskapsforgifting/diabetes/kvalme eller noe annet enn bekkenløsning. Ble fulgt tett opp og hadde overvåket fødsel hvor det var både barnepleier og jordmor i rommet, lege som var tilstedrtbunder pressing, epidural, blodtrykksmåler som gikk hvert femte minutt, ctg, næring, engangskaterisert osv. Fødsel tok 8 timer og barnet kom ut uten problemer, dog litt stort og litt fort så jeg revnet en del. Anonymkode: eb38f...f13
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #18 Skrevet 18. november 2023 41 i bmi. Fødslene gikk greit. Første fødsel varte lenge uten framgang, så jeg fikk riestimulerende. Når pressriene endelig kom var hn ute på 15 min. Første fødsel ble regner som risikofødsel pga bmi. Andre fødsel ble i utgangspunktet ikke regnet som risikofødsel pga jeg går ikke opp i vekt som gravid (mister matlysten) og jeg var i for god form ifølge legen. Fikk masse skryt for å ikke gå opp i vekt 😅. Ble regnet som risikofødsel likevel fordi jeg ble satt i gang fordi jeg gikk over tiden. Når jeg hadde 10 cm var baby ute på 15 min. Komplikasjonen med nr 2 var at hn hadde navlesnoren rundt halsen. Noe som også hadde gitt dårlig fosterlyd slik at jeg måtte endre stilling ofte. Endte opp i stillingen jeg IKKE ville føde i, nemlig på rygg. Hadde kosmetiske rifter. Følte meg veldig bra etterpå. Med fødsel nr 1 følte jeg meg helt ødelagt. Revet litt mer enn normalt med nr 1, og mistet nesten 1 liter blod. Vet ikke om det har noe med vekt å gjøre. Anonymkode: e1e9b...cbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå