Gå til innhold

Fikk beskjed av lærer at sykemelding kreves fra 4. dag for 7-åring. Stemmer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, andreklassingen min begynte på ny skole (privat) i høst. Hun har nå hatt lett feber og luftveissymptomer i 3 dager (feber over nå, men fortsatt litt slapp og tett), men ikke noe store greier jeg tenker det er vist i å bry legen med. Vi bor også et godt stykke unna legen, så det føles så unødvendig å slepe henne med dit for bare litt sånn høstrusk. Barnet har kun vært borte én dag tidligere.

Kreves virkelig dette? Hørte aldri noe om det på forrige skolen (offentlig) selv om hun var borte en hel uke en gang. Kan der være fordi skolen er privat, eller er dette normalt?

Anonymkode: da9e4...228

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke skolereglement?

Anonymkode: a3f74...668

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

har barn på friskole, og ikke hørt om noe slikt der.

Endret av Ymreymre
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, men finner ikke noe om det. Vil tro det er lovregulert. Følger samme permisjonsregler som offentlig i alle fall. Ts

• Liker 1
Skrevet

Aldri hørt om, verken privat eller offentlig skole. 

Anonymkode: 351fe...af0

• Liker 1
Skrevet

Hvis fraværet gjelder mer enn 3 dager og du / barnet ikke ønsker å få fravær oppført på papirene sine så må dere ha legeerklæring :) Da kan de stryke fraværet for inntil x antall dager. 

Anonymkode: 8667f...c3c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo, men finner ikke noe om det. Vil tro det er lovregulert. Følger samme permisjonsregler som offentlig i alle fall. Ts

Ok. Da sier du til læreren at du ikke kan se å ha mottatt reglement om fravær, og om de kan sende det på ny

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Har jeg aldri hørt om før, det er jo barneskole. Privat eller offentlig så skal ikke det være nødvendig med noe legeerklæring.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis fraværet gjelder mer enn 3 dager og du / barnet ikke ønsker å få fravær oppført på papirene sine så må dere ha legeerklæring :) Da kan de stryke fraværet for inntil x antall dager. 

Papirene sine?? Hvorfor skulle noen bry seg om fraværet på en syvåring sine papirer? 🧐

Skrevet

Jobber som lærer på barneskole og har aldri hørt om det før. Har også vært rektor i ett år. Dersom en elev har veldig høyt fravær, er det derimot helt vanlig at skolen etterspør legeerklæring eller lignende. Et typisk eksempel er elever som har enkelte typer astma og dermed har to-tre-fire ganger så mye fravær som andre elever. Da er det faktisk viktig å få dokumentert at eleven har en sykdom som gjør at fraværet blir høyere enn normalt. Det finnes dessverre foresatte som holder barn hjemme fordi de blir utsatt for vold eller overgrep for å ta et eksempel. 

Uansett; et fravær som går over en uke er ikke helt uvanlig når både influensa, RS virus og koronaviruset herjer samtidig. I min klasse har 1/4 av elevene hatt en hel uke fravær grunnet virus. Utallige kollegaer også for den saks skyld. Det er ikke noe jeg reagerer på med mindre det skjer litt for ofte.

Be læreren/rektor vise til hvor dette står skrevet, så finner du ut om det er faktiske regler på skolen.

Siden eleven er 7 år, så betyr fraværet ingenting. 

Anonymkode: 0cd55...e8d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, andreklassingen min begynte på ny skole (privat) i høst. Hun har nå hatt lett feber og luftveissymptomer i 3 dager (feber over nå, men fortsatt litt slapp og tett), men ikke noe store greier jeg tenker det er vist i å bry legen med. Vi bor også et godt stykke unna legen, så det føles så unødvendig å slepe henne med dit for bare litt sånn høstrusk. Barnet har kun vært borte én dag tidligere.

Kreves virkelig dette? Hørte aldri noe om det på forrige skolen (offentlig) selv om hun var borte en hel uke en gang. Kan der være fordi skolen er privat, eller er dette normalt?

Ja det er vanlig både på jobben din og på skolen.

Anonymkode: 03830...2a0

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke vanlig på barneskolen

Anonymkode: d4373...c22

• Liker 6
Skrevet

Tre barn på offentlig skole, de har alle vært syke mer enn 3 dager og aldri hatt sykemelding. Heller ikke på ungdomskolen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har barn på Skagerak International School. I deres reglement står det at det kreves legeerklæring ved sykdom over 3 dager. Sist uke var min 15- åring hjemme hele uka med korona. Ble ikke fremsatt noe krav om legeerklæring 🤷‍♀️

Anonymkode: a9e30...d57

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke vanlig på jobben min. Vi er IA-bedrift, og det er det mange arbeidsgivere som er. Etter 20 år i arbeidslivet har jeg ennå til gode å måtte levere sykemelding for fravær over tre dager.

Som noen andre her sier, be læreren sende deg reglementet. Med mindre barnet står i fare for å bli utvist fra skolen, hadde jeg ikke gått til legen.

Anonymkode: cb4fd...fc8

• Liker 4
Skrevet

Ikke normalt. Tullete å sløse bort fastlegers tid pga unger som får vannkopper for eksempel. 

Be rektor vise til hvor dette står skrevet i reglementet.

Anonymkode: 119ed...615

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har det noe å si? Det er jo ingen som ser de papirene?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har det noe å si? Det er jo ingen som ser de papirene?

Ingen andre enn skolen, mente jeg. 

Skrevet

Aldri hørt om, jobber på offentlig skole og her er det foresatte som skal bekrefte at eleven er syk. Er kun i tilfeller der fraværet krever tilrettelegging fra skolens side at man ber om dokumentasjin. 

Anonymkode: 41595...2bf

Skrevet

Kan det være, siden det er en privat skole, at dere får noen form for refusjon på betalingen dersom barnet er sykemeldt (med legeattest)?

Anonymkode: 5df00...4a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...