charnelle Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 (endret) Min datter på 10 har slitt med vennerelasjoner og ulike dramaepisoder har gjort at hun har trukket seg bort fra flere bestevenninner siste årene. Hun knytter seg veldig til en bestevenninne, sånn har hun alltid vært. Siste året har hun hatt et superfint bestevenninneforhold uten drama. I går kom min datter gråtende hjem og forteller at moren til hennes bestevenninne har fått en tekstmelding fra en mamma som advarer mot å bli venn med min datter fordi hun hopper fra venn til venn. Er ikke dette langt over grensen for en foreldre å gjøre mot et barn, med både å spre rykter og forsøke å ødelegge vennskap? Min datter kuttet ut denne jenta fordi hun spredde usanne rykter, så her faller ikke eplet langt fra stammen. Hvordan skal jeg følge dette opp? For alt det jeg vet har hun sendt denne type melding til flere mammaer. Endret 15. november 2023 av charnelle 17
Norja Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Hvordan har datteren din funnet ut om denne meldingen? Jeg ville først tatt en telefon til moren som mottok meldingen for å finne ut av hva det faktisk stod i den og hva hun tenker om det. Det virker jo veldig spesielt å holde på å den måten, forhåpentligvis er det noe mottaker hever seg over. Samtidig synes jeg det er merkelig at datteren din har fått vite om meldingen, for dette høres ut som noe som bør håndteres mellom voksne. 13 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Norja skrev (2 minutter siden): Hvordan har datteren din funnet ut om denne meldingen? Jeg ville først tatt en telefon til moren som mottok meldingen for å finne ut av hva det faktisk stod i den og hva hun tenker om det. Det virker jo veldig spesielt å holde på å den måten, forhåpentligvis er det noe mottaker hever seg over. Samtidig synes jeg det er merkelig at datteren din har fått vite om meldingen, for dette høres ut som noe som bør håndteres mellom voksne. Desverre finnes det mødre der ute som gjør sånt, blander seg i konflikter til egne barn. Og tilåmed utgir seg for og være barnet i sms som blir sendt. Men jeg ville så absolutt snakket med denne moren som fikk tekmeldingen først. Så ville keg funnet ut om flere hadde fått meldingen også. Finnes bedre måter og gjøre på en dette. Anonymkode: f19f8...e5f 3
charnelle Skrevet 15. november 2023 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2023 Norja skrev (9 minutter siden): Hvordan har datteren din funnet ut om denne meldingen? Jeg ville først tatt en telefon til moren som mottok meldingen for å finne ut av hva det faktisk stod i den og hva hun tenker om det. Det virker jo veldig spesielt å holde på å den måten, forhåpentligvis er det noe mottaker hever seg over. Samtidig synes jeg det er merkelig at datteren din har fått vite om meldingen, for dette høres ut som noe som bør håndteres mellom voksne. Moren til venninnen har fortalt sin datter om meldingen hun fikk og sa at hun skulle holde dette hemmelig, det klarte hun ikke og min datter fikk vite om det. Tenker også å ta først kontakt med hun som fikk meldingen og høre hva som faktisk har stått der. Hvor mange andre som har fått høre dritt om min datter er kanskje vanskelig å finne ut, men føler at denne mammaen er typ til å spre dette rundt omkring 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 Høres ut som gullungen din har såret noen andre, og at moren til barnet fikk piggene ut. Hyggelige normale 10-åringer kutter da ikke ut en vennine på grunn av en banal konflikt, de får hjelp av foreldrene sine (deg!) til å håndtere konflikten og relasjonen. Anonymkode: ddf80...23e 3
norw Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som gullungen din har såret noen andre, og at moren til barnet fikk piggene ut. Hyggelige normale 10-åringer kutter da ikke ut en vennine på grunn av en banal konflikt, de får hjelp av foreldrene sine (deg!) til å håndtere konflikten og relasjonen. Anonymkode: ddf80...23e Du uttaler deg på syltynt grunnlag. 16 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 1 minutt siden, norw said: Du uttaler deg på syltynt grunnlag. Vi har alle et syltynt grunnlag, vi leser et innlegg og kommer med synspunkter på det vi har lest. Siden moren selv skriver at jenta har trukket seg bort fra flere bestevenninner høres det ut som det stemmer at hun hopper fra venn til venn - jeg tror bestevenninnene som ble dumpet ble såret og at mødrene reagerte. Foreldre er ikke alltid så flinke til å se negative ting barnet deres gjør, eller hvordan andre opplever deres barn. For bestevenninnene som ble dumpet kan dette ha vært vondt. Ts sin datter var under 10 , da kunne TS ha hjulpet ungen med relasjoner, pga alderen. TS oppgir ulike dramaepisoder som grunnen til at datteren dumpet bestevenninner. Ikke alvorlig mobbing e.l. 29 minutter siden, charnelle said: Min datter på 10 har slitt med vennerelasjoner og ulike dramaepisoder har gjort at hun har trukket seg bort fra flere bestevenninner siste årene. Hun knytter seg veldig til en bestevenninne, sånn har hun alltid vært. Siste året har hun hatt et superfint bestevenninneforhold uten drama. I går kom min datter gråtende hjem og forteller at moren til hennes bestevenninne har fått en tekstmelding fra en mamma som advarer mot å bli venn med min datter fordi hun hopper fra venn til venn. Er ikke dette langt over grensen for en foreldre å gjøre mot et barn, med både å spre rykter og forsøke å ødelegge vennskap? Min datter kuttet ut denne jenta fordi hun spredde usanne rykter, så her faller ikke eplet langt fra stammen. Hvordan skal jeg følge dette opp? For alt det jeg vet har hun sendt denne type melding til flere mammaer. Anonymkode: ddf80...23e 5
charnelle Skrevet 15. november 2023 Forfatter #8 Skrevet 15. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har alle et syltynt grunnlag, vi leser et innlegg og kommer med synspunkter på det vi har lest. Siden moren selv skriver at jenta har trukket seg bort fra flere bestevenninner høres det ut som det stemmer at hun hopper fra venn til venn - jeg tror bestevenninnene som ble dumpet ble såret og at mødrene reagerte. Foreldre er ikke alltid så flinke til å se negative ting barnet deres gjør, eller hvordan andre opplever deres barn. For bestevenninnene som ble dumpet kan dette ha vært vondt. Ts sin datter var under 10 , da kunne TS ha hjulpet ungen med relasjoner, pga alderen. TS oppgir ulike dramaepisoder som grunnen til at datteren dumpet bestevenninner. Ikke alvorlig mobbing e.l. Anonymkode: ddf80...23e Dramaepisoder er som jeg skriver over, episoder med ryktespredning og avviselse, noe som hun oppfattet som mobbing. Derfor kuttet hun båndene til disse jentene. Endret 15. november 2023 av charnelle 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ut som gullungen din har såret noen andre, og at moren til barnet fikk piggene ut. Hyggelige normale 10-åringer kutter da ikke ut en vennine på grunn av en banal konflikt, de får hjelp av foreldrene sine (deg!) til å håndtere konflikten og relasjonen. Anonymkode: ddf80...23e Interessant teori. Får se hva ts svarer Anonymkode: acd90...601
Alivamale Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Høres ut som gullungen din har såret noen andre, og at moren til barnet fikk piggene ut. Hyggelige normale 10-åringer kutter da ikke ut en vennine på grunn av en banal konflikt, de får hjelp av foreldrene sine (deg!) til å håndtere konflikten og relasjonen. Anonymkode: ddf80...23e Hyggelige, normale voksne baksnakker ikke 10-åringer på sms til andre. 11 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 Just now, charnelle said: Dramaepisoder er som jeg skriver over var episoder med ryktespredning og avviselse, noe som hun oppfattet som mobbing. Derfor kuttet hun båndene til disse jentene. Så klart alle andre kan være sosialt inkompetente, unntatt deg og din datter. Det er mulig. Men såpass små unger trenger hjelp av foreldrene sine, foreldrene må samarbeide med andre. Hvis din datter dumpet flere bestevenninner før vennskapet det siste året (10 nå, så før hun var 9) høres det ut som du kanskje slet litt med samarbeidet med de andre foreldrene i den fasen. Og at andre kan ha blitt lei seg. Uansett er det bra at datteren din nå har et stabilt vennskap. Anonymkode: ddf80...23e 2
Daria Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 (endret) charnelle skrev (12 minutter siden): Dramaepisoder er som jeg skriver over, episoder med ryktespredning og avviselse, noe som hun oppfattet som mobbing. Derfor kuttet hun båndene til disse jentene. Men din datter er fellesnevneren i disse episodene... Snakk med moren som mottok meldingen og som virkelig burde ha håndtert det bedre, og gjerne også med hun som skal ha sendt den, men vær også åpen for at her er det flere sider. Det er ikke sikkert at din datter en den eneste som har hatt vonde opplevelser her. Endret 15. november 2023 av Daria 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 At din datter ikke håndterer å ha mer en en venn om gangen er jo i seg selv en varsellampe. Du skriver selv at hun hopper fra venn til venn, lager drama og må være bestevenninne med noen, det høres helt ærlig ut som hun er en hel litenhåndfull. I steden for å rase over at andre advarer hverandre, bør du heller se på hvordan du kan hjelpe datteren din å ha stabile vennskap, gjerne med mer enn en om gangen. Anonymkode: dc18d...2fd 4 2
Sententia Skrevet 16. november 2023 #14 Skrevet 16. november 2023 Har dere vært i kontakt med PPT/BUP for å få hjelp med de sosiale vanskene hennes? Er barn på 10 burde klare å ha mer enn én venn om gangen. De andre i klassen hennes har nok det, og da blir det sårt for din om hun blir utenfor. Og dessverre vil hun mest sannsynlig bli holdt utenfor. De som ikke evner å ha fler enn én, er ikke så attraktive som lekekompiser. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #15 Skrevet 16. november 2023 Sententia skrev (3 minutter siden): Har dere vært i kontakt med PPT/BUP for å få hjelp med de sosiale vanskene hennes? Er barn på 10 burde klare å ha mer enn én venn om gangen. De andre i klassen hennes har nok det, og da blir det sårt for din om hun blir utenfor. Og dessverre vil hun mest sannsynlig bli holdt utenfor. De som ikke evner å ha fler enn én, er ikke så attraktive som lekekompiser. Men det finnes også jenter som er mye drama, ikke alle takler og ha masse venner. Selv møtt på voksene som er sånn. Så er man litt var og innesluttet er ofte sånne type jenter vanskelig og forholde seg til. Sett så mye av det på skolen til barna her også. Jenter som utestenger, lager mye konflikter og er høylytte. Mens det er dem som trekker seg unna som liksom skal få hjelp. Uansett kunne moren kommet til denne moren selv, ihvertfall ikke dele sånt med en 10 åring og advare før man har hørt noe mere Anonymkode: f19f8...e5f 1
Sententia Skrevet 16. november 2023 #16 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det finnes også jenter som er mye drama, ikke alle takler og ha masse venner. Selv møtt på voksene som er sånn. Så er man litt var og innesluttet er ofte sånne type jenter vanskelig og forholde seg til. Sett så mye av det på skolen til barna her også. Jenter som utestenger, lager mye konflikter og er høylytte. Mens det er dem som trekker seg unna som liksom skal få hjelp. Uansett kunne moren kommet til denne moren selv, ihvertfall ikke dele sånt med en 10 åring og advare før man har hørt noe mere Anonymkode: f19f8...e5f Men jenter som ikke takler drama hopper ikke fra venn til venn. Ofte ender de alene når «deres venn» er med andre. De bytter ikke venner 2.hver mnd. Og jeg mener fortsatt at barn som strever sosialt bør få hjelp på lik linje som barn som strever med matte bør få hjelp. og den andre moren var selvsagt en dust som snakket med datteren om det. Det er det jo ikke noen tvil om. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #17 Skrevet 16. november 2023 Alivamale skrev (23 timer siden): Hyggelige, normale voksne baksnakker ikke 10-åringer på sms til andre. Enig i det. Det er enormt mye mobbing i klassen til mitt barn men jeg tør ikke si noe til andre voksne siden man blir uglesett. Selv har jeg et barn som knapt spiser maten sin fordi et annet barn er klistermerke på han og kommenterer maten han spiser i negativt lys slik at mitt barn gir han maten. 🙈 Der er mye annet og. Men hva kan man gjøre. Man må jo bare veilede eget barn. Anonymkode: d3f08...12d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #18 Skrevet 16. november 2023 charnelle skrev (23 timer siden): Dramaepisoder er som jeg skriver over, episoder med ryktespredning og avviselse, noe som hun oppfattet som mobbing. Derfor kuttet hun båndene til disse jentene. Jeg forstår det er sårt å at barnet har venner som mobber. Det ha også mitt barn og jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg skal si. Skla jeg si at gutten min Kansje du skal leke med noen andre og ikke den gutten som mobber så mye. Eller skal jeg si prøv å bli venner igjen. Se hva som skjer. Eller skal jeg si prøv å ignorere prøv å ikke ta deg nær av det. Det er ikke lett å vite. Samtidig tror jeg at om man lærer ungene opp til å kutte hverandre etter en liten konflikt, så setter man dem opp for et liv med få venner. Alle gjør jo feil en gang og alle blir misunnelige og alle sier noe dumt. Tilgivelse og kommunikasjon er fine egenskaper å ha. Du vil ikke at hun som voksen skal sette en og en person på en pedestal og så kutte dem ut når de gjør n o e feil. Da lærer du henne opp i å opptre som en med en person med personlighetsforstyrrelse. Ingen er uansett den perfekte venn hele tiden. Anonymkode: d3f08...12d 2
Alivamale Skrevet 16. november 2023 #19 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): At din datter ikke håndterer å ha mer en en venn om gangen er jo i seg selv en varsellampe. Du skriver selv at hun hopper fra venn til venn, lager drama og må være bestevenninne med noen, det høres helt ærlig ut som hun er en hel litenhåndfull. I steden for å rase over at andre advarer hverandre, bør du heller se på hvordan du kan hjelpe datteren din å ha stabile vennskap, gjerne med mer enn en om gangen. Anonymkode: dc18d...2fd Dersom formålet er noe annet enn å baksnakke andres barn, burde denne moren ha tatt kontakt med ts om hun har problem med hvordan datteren til ts oppfører seg. Sende sms for å «advare» andre foreldre er drama på fjortisnivå og løser ingen ting. 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #20 Skrevet 16. november 2023 for over 30 år siden opplevde jeg at en mor advarte andre mødre i skolegården om min sønn og hans venner (det skal sies at hennes sønn var en av disse vennene) og det slo så innmari tilbake på henne selv da den ene av disse mødrene høyt og tydelig svarte henen "har du ikke bedre ting å gjøre enn å mobbe barn?" hvorpå flere av de andre trakk seg unna og hun ble stående alene - sønnen hennes beklaget til vennen sine og var "flau over mamma" og det kom tilbake til rektor som tok en telefon til moren det var snakk om.. den gang var livet enkelt, da fikk man høste som man sådde.. Anonymkode: 1ad64...21f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå